- Przedłużony Scenic ma ponad 4,6 m. Łatwo go rozpoznać.
- Podczas testu hybrydowego Scénica mieliśmy okazję zapoznać się z podstawową (dla Granda) odmianą auta
- Zakup akurat tej wersji jest dyskusyjny, wystarczy klasyczny diesel, nawet 1.5
Kto ma się znać lepiej na produkcji kompaktowych vanów, jak nie twórcy tego segmentu? Dlatego oczekiwania względem Grand Scénica są dość duże. Samo nadwozie zdążyliśmy już poznać, skupiliśmy się zatem na hybrydowym napędzie.
Renault Grand Scenic - co daje Hybrid Assist?
W polskich salonach odmiana oznaczona jako Hybrid Assist jest dostępna tylko w wersji Grand i jedynie z podstawowym dla dłuższego nadwozia wyposażeniem Zen. Układ hybrydowy stanowi uzupełnienie silnika wysokoprężnego 1.5 o mocy 110 KM. Za takie auto trzeba zapłacić 99 900 zł (o 4500 zł więcej niż za zwykłą wersję). Cena Renault Grand Scenic wydaje się wysoka, gdy jednak porównamy ją z konkurencją (szczególnie po uwzględnieniu bogatego wyposażenia), okazuje się rozsądna.
Co kryje ta technika? Pod podłogą bagażnika zamontowano litowo-jonowy akumulator, pracujący pod napięciem 48 V. Przy jednostce spalinowej miejsce klasycznego alternatora zajęło z kolei urządzenie służące jako silnik elektryczny lub rekuperator energii, odzyskujący ją w trakcie hamowania. Działanie systemu jest dość proste: gdy hamujemy, silnik przez pasek wielorowkowy napędza generator, a ten ładuje akumulator. Kiedy dynamicznie przyspieszamy, urządzenie zmienia się w silnik (moc 5,4 KM) i wspomaga jednostkę spalinową. Rozwiązanie proste, ale… mało wydajne. Renault obiecuje zysk z hybrydy 0,4 l/100 km (średnio: 3,6 l wobec 4,0 l/100 km). Średnia z testu to jednak o wiele więcej: 5,1 l/100 km, a jeżdżąc po Warszawie, uzyskaliśmy 6,8 l.
Oczywiście, nasuwają się porównania z hybrydami Toyoty, które z benzynowym 1.8 potrafią palić w mieście 5-6 l/100 km. Na tym tle rozwiązanie Renault wypada blado. Według nas to gra niewarta świeczki, silnik 1.5 dCi i tak jest oszczędny. Powodem stosowania takiej hybrydy może być za to ekologia - dzięki "wspomaganiu" diesel zyskuje jeszcze parę lat życia. Ciekawostka: system ocenia nasz styl jazdy, punktując zmianę biegów, przewidywanie sytuacji na drodze i przyspieszanie.
Renault Grand Scenic - komfort w „podstawie”?
Podczas testu hybrydowego Scénica mieliśmy okazję zapoznać się z podstawową (dla Granda) odmianą auta. Deska rozdzielcza jest dość mocno plastikowa, ale nie czuć z tego powodu dużego dyskomfortu. Seryjnie montowany w wersji Zen mało atrakcyjny monochromatyczny ekran o przekątnej 4,2 cala można zamienić na kolorowy, 7-calowy. Sprawna obsługa (przeskakiwanie np. z nawigacji do radia) wymaga chwili przyzwyczajenia.
W aucie mierzącym 4,6 m nie można spodziewać się nadzwyczaj dużego wnętrza. W 3. rzędzie siedzeń da się usiąść pod warunkiem, że pasażerowie z 2. rzędu odsuną maksymalnie do przodu swoje siedziska (nie ma już osobnych miejsc, kanapa jest dzielona w proporcji 1/3:2/3). Bardzo wygodne składanie oparć 2. i 3. rzędu siedzeń – przyciskami w bagażniku lub (jeśli dopłacicie do systemu R-Link 2) na wyświetlaczu.
Renault Grand Scenic prowadzi się poprawnie. Obawy budzą koszty eksploatacji związane z oponami – standard przewiduje… 20-calowe! Na szczęście takie przyzwoite „gumy” (w rozmiarze 195/55) kupicie za mniej niż 500 zł (oczywiście za sztukę), najlepsze zimówki osiągają ceny 650 zł.
Renault Grand Scenic Hybrid Assist - dane techniczne:
Identyczne wartości dla diesla dCi 110 i hybrydy, ale silnik elektryczny dodaje 5,4 KM
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.diesel/R4/8 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu |
Zasilanie | common rail |
Pojemność skokowa (cm3) | 1461 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 110/4000 |
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) | 260/1750 |
Skrzynia biegów | man. 6 |
Napęd | przedni |
Hamulce (przód/tył) | tw/t |
Opony testowanego auta | 195/55 R 20 |
Dł./szer./wys. (mm) | 4634/1866/1655 |
Rozstaw osi (mm) | 2804 |
Masa własna/ładowność (kg) | 1538/702 |
Poj. bagażnika (l) | 189-533-596 |
Poj. zbiornika paliwa (l) | 51 |
Renault Grand Scenic Hybrid Assist - osiągi (dane fabryczne):
Auto dużo obiecuje, ale średnie spalanie testowe to 5,1 l/100 km.
Prędkość maksymalna | 184 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,9 s |
Spalanie w mieście | 4,0 l/100 km |
Spalanie poza miastem | 3,4 l/100 km |
Spalanie średnie | 3,6 l/100 km |
Emisja CO2 | 94 g/km |
Teoretyczny zasięg | 1410 km |
Min. średnica zawracania | 11,4 m |
Renault Grand Scenic Hybrid Assist - wyposażenie:
Wiele opcji występuje tylko w wyższych wersjach wyposażeniowych, nie kupicie ich więc w odmianie hybrydowej.
Wersja | Zen |
6 airbagów/Isofix | S/S |
Klimatyzacja man./aut. | –/S (dwustrefowa) |
Reflektory Full LED | N |
Alufelgi | S (20 cali) |
Okno dachowe | N |
Czujniki parkowania (przód i tył)/kamera | 2500 zł (pakiet)/N |
Tempomat/adaptacyjny tempomat | S/N |
Bluetooth, ekran 4,2”/ekran 7"/nawigacja | S/1500/3450 zł (pakiet) |
Tapicerka skórzana | N |
Lakier metalizowany/dwukolorowy | 2200/1000 zł |
Renault Grand Scenic Hybrid Assist - gwarancja/ceny:
Cena podst. testowanej wersji | 99 900 zł |
Gwarancja mechaniczna | 2 lata bez ograniczeń |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat |
Przeglądy | co rok lub 25 tys. km |
Cena testowanego egzemplarza | ok. 112 000 zł |
Renault Grand Scenic Hybrid Assist: podsumowanie
Jazda za półdarmo? Nie tu! Działania hybrydy za bardzo nie widać (przynajmniej od strony użytkownika, może auto ma czystsze spaliny), więc zakup akurat tej wersji jest dyskusyjny, wystarczy klasyczny diesel, nawet 1.5. Ale sam Renault Scenic (koniecznie w odmianie Grand) „kupił” nas bez problemów – to wygodne i funkcjonalne auto.