Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Seat Arona - nowa nadzieja Seata

24 paź 17 17:02

Seat Arona jest większy o kilka centymetrów od Ibizy wzdłuż i wszerz. Tyle wystarczyło, żeby powstał przestronny i pakowny samochód. Oto wrażenia z pierwszych jazd wersjami z silnikami benzynowymi.

Udostępnij
0
Skomentuj

Seat Ibiza to za mało? Jest Arona. Hiszpanie debiutują z małym crossoverem i mają spore szanse na sukces. Według prognoz zapotrzebowanie na nieduże crossovery i SUV-y będzie rosnąć. Tylko w zeszłym roku w Europie sprzedano ponad 1,26 mln egzemplarzy. W ciągu kilku najbliższych lat popyt może sięgnąć nawet ponad 2 mln rocznie.

Arona może się podobać. Choć bardzo przypomina popularną Ibizę, to jednak nie razi nienaturalnymi proporcjami. To po prostu Ibiza na sterydach. Cieszy jednak nie tylko oko. Wystarczyło zaledwie kilkadziesiąt milimetrów wzdłuż i wzwyż, by w porównaniu z Ibizą zyskać wyraźnie więcej przestrzeni. Arona mierzy 413,8 cm długości, 178,7 cm szerokości i 154,3 cm wysokości. Dzięki temu oferuje imponujący bagażnik o pojemności aż 400 l. To o 45 l więcej niż w Ibizie. I o 20 l więcej niż w Leonie! A to nie wszystko.

Seat Arona Seat Arona Foto: Auto Bild

W kabinie jest sporo miejsca. Z przodu nawet wysokie osoby nie mają powodów do narzekań na brak przestrzeni nad głową. Z tyłu jest podobnie. Nie będziemy obijać głowy o dach. Także na kolana i stopy jest wystarczająco przestrzeni dla rosłych osób (chyba że z przodu usiądzie dryblas mierzący ponad 185 cm). Trzeba tylko przywyknąć do wyżej poprowadzonej linii okien. Dzieci w fotelikach muszą zadzierać głowę mocniej do góry.

Oczywiście, we wnętrzu nie sposób uniknąć podobieństw do innych modeli z Grupy VW. Deska rozdzielcza jest właściwie taka sama, jak w Ibizie i bardzo podobna do tej w Polo. Twardych tworzyw jest dużo, choć ich jakość i spasowanie nie budzą zastrzeżeń.

Seat Arona - dobra jakość wykończenia

W nowych egzemplarzach nic nie trzeszczy ani nie pojękuje podczas jazdy po gorszej nawierzchni czy progach zwalniających. To również zasługa przyjemnie zestrojonego zawieszenia. Przy standardowym i 17-calowych kołach Aronę prowadzi się pewnie, delikatnie przechyla się tylko na boki. Zaskakujące, że wersja FR na 18-calowych felgach i z regulowanym zawieszeniem ma tendencję do lekkiego bujania.

Podczas pierwszych jazd mieliśmy okazję wypróbować trzycylindrowy silnik 1.0 TSI (115 KM) oraz nowy 1.5 TSI o mocy 150 KM. Pierwszy dobrze radzi sobie z autem o masie niemal 1200 kg. Chętnie reaguje na każde wciśnięcie gazu. Nie jest przy tym zbyt hałaśliwy. O deklarowanym zużyciu paliwa można jednak zapomnieć. Seat obiecuje ok. 5 l na 100 km. Na krętych drogach wokół Barcelony, na których nie brakuje wspinaczki i trzeba co chwilę zwalniać, uzyskaliśmy średnie zużycie ok. 6,5 l/100 km. Przy dynamicznej jeździe – 10 l. Podobnie jest w przypadku wersji 150 KM, która, o dziwo, nie sprawia wrażenia tak żwawej, jak słabsza 1.0. Na co dzień 115-konny silnik powinien w zupełności wystarczyć.

Seat Arona - w punkt

To jest super. Duża ilość miejsca dla pasażerów i na bagaż. Żwawy silnik 1.0/115 KM.

To nie wyszło. Sporo twardych tworzyw. Tendencja do bujania w wersji FR.

Efekt WOW! Bardzo bogate wyposażenie i spora liczba asystentów wspomagających kierowcę.

Kto to kupi? Odbiorcy, którzy oczekują więcej przestrzeni od modeli miejskich i bardziej bojowego wyglądu.

Seat Arona - naszym zdaniem

Moda na crossovery ma swoją cenę. Oznacza dopłatę nawet ponad 20 000 zł w porównaniu z autami klasy B. Chętnych jednak nie brakuje i nie będzie brakować.

Seat Arona 1.0 TSI - dane techniczne

Silnik benzynowy R3 turbo
Pojemność 999 cm3
Moc 115 KM/5000-5500 obr./min
Maks. moment obrotowy 200 Nm/2000-3500 obr./min
Napęd/skrzynia biegów przedni/skrzynia ręczna 6b
Długość/szerokość/wysokość 4138/1780/1552 mm
Bagażnik 400 l
Masa własna 1187 kg
Prędkość maksymalna 182 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,8 s
Spalanie średnie 5,0 l/100 km
Emisja CO2 114 g/km
Cena 72 200 zł
Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 19/2018 już w sprzedaży, a w nim m.in. pierwsza jazda prototypem BMW serii 8, Suzuki Swift Sport i nowym Mercedesem Klasy G; Nissan Micra kontra Volkswagen Polo; testy BMW i3s, Audi A7 i Mitsubishi Space Star; instalacja LPG w hybrydzie i zasilanie gazem ziemnym; pierwszeństwo w ruchu drogowym; pierwszy test Ferrari 488 Pista; wizyta w fabryce FCA w Tychach; dodatek "Używane ekstra".

Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej