Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Seat Ibiza - Odnowiony i wyrazisty

29 maja 17 13:49

W piątym pokoleniu produkowana od 1984 r. Ibiza nabrała dynamicznych kształtów nadwozia. Najlepiej sprawdzi się jako auto miejskie, ale dla młodego małżeństwa także będzie dobrym samochodem rodzinnym.

Udostępnij
0
Skomentuj

Seat już od początku roku stopniował napięcie. W styczniu pokazał Ibizę po raz pierwszy, potem – w marcu – zaprezentował ją na salonie w Genewie, a polska premiera odbyła się na początku kwietnia na Poznań Motor Show. Ibiza to bardzo ważny model dla Seata – dzięki niemu może odbudować pozycję i liczyć na zyski (od początku produkcji w 1984 r. powstały cztery generacje Ibizy – w sumie 5,4 mln sztuk).

Najnowszy model już z daleka można rozpoznać jako produkt Seata – Ibiza i z przodu, i z profilu jest podobna do większego Leona. Ma wyrazisty, dynamiczny design, uwagę zwracają też trójkątne reflektory. Środek natomiast wygląda na bardziej zachowawczy – deska rozdzielcza nie jest awangardowa, mamy tu tradycyjne zegary, a jedyny nowoczesny element to duży, 8-calowy ekran, służący do sterowania radiem, klimatyzacją i innymi funkcjami (opcja; w podstawowym wyposażeniu ekran jest mniejszy – ma 5 cali).

Seat Ibiza - auto miejskie czy rodzinne?

Nowa Ibiza nie urosła znacząco w porównaniu z poprzedniczką. Może chodziło o to, żeby nie tworzyć konkurencji w rodzinie (VW Polo i zapowiadana nowa Skoda Fabia). Od modelu 4. generacji jest krótsza o 2 mm, za to szersza o 87 mm, a rozstaw osi powiększono o 95 mm. Dzięki tym zmianom nowa odsłona stała się autem z wystarczająco przestronnym wnętrzem dla czterech osób. Do tego ma bagażnik o pojemności 355 l. Jak na segment B to duża wartość (Skoda Fabia – 330 l, Renault Clio i Citroën C3 – 300 l). Wygodne wnętrze i duży bagażnik powodują, że w polskich warunkach Ibiza może odgrywać rolę nie tylko auta miejskiego, lecz także samochodu rodzinnego – szczególnie dla młodych małżeństw z jednym dzieckiem lub dwójką pociech.

Jak się jeździ nową Ibizą? Podczas pierwszych jazd testowych wybraliśmy wersję z 3-cylindrowym silnikiem TSI o poj. 1 litra i mocy 115 KM. To – jak na razie – najmocniejsza odmiana. Pod koniec roku według zapowiedzi pojawi się topowy wariant FR z jednostką 1.5 TSI Evo o mocy 150 KM. Testowy egzemplarz miał 6-biegową skrzynię ręczną. Seat podaje, że średnie spalanie wersji 1.0/115 KM wynosi 4,7 l/100 km. Komputer pokładowy wskazywał o prawie 2 litry wyższe zużycie paliwa (6,5 l/100 km). I takie należałoby uznać za realne. To, że pod maską pracuje 3-cylindrowiec, słychać dopiero przy wysokich obrotach, podczas gwałtownego przyspieszania lub dynamicznego ruszania z miejsca.

Seat Ibiza - trzy cylindry dają radę

Silnik 115-konny zapewnia dobrą dynamikę (przyspieszenie do „setki” w 9,3 s), a zawieszenie sprawnie tłumi nierówności. Kabina jest odpowiednio wyciszona, widoczność we wszystkich kierunkach okazuje się bardzo dobra. Ceny 115-konnych wersji zaczynają się od 57 500 zł. To drogo, na poziomie VW Polo. Konkurencyjne modele, czyli Skoda Fabia i Citroën C3, są tańsze.

Seat Ibiza - naszym zdaniem

W grupie aut miejskich przybyła mocna zawodniczka. Do tej pory Ibiza nie miała znaczącego udziału w rynku, teraz sytuacja może się zmienić. Jak na polskie warunki, ceny bogatszych wersji są wysokie. Może jakieś promocje?

Dane producenta 1.0 MPI 1.0 TSI 1.5 TSI*
Silnik: typ/cylindry/zawory t.benz./R3/12 t.benz./R3/12 t.benz./R4/16
Pojemność skokowa (cm3) 999 999 1495
Moc maksymalna (KM/obr./min) 75/6200 95/5000-5500 150/5000-5500
Maks. moemnt obr. (Nm/obr./min) 95/3000-4300 175/2000-3500 250/1500-3500
Napęd/skrzynia biegów przedni/manualna 6b
Długość/szerokość/wysokość (mm) 4059/1780/1444
Pojemność bagażnika (l) 355
Masa własna (kg) 1091 1122 1164
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 14,7 10,9 7,7
Prędkośc maksymalna (km/h) 167 195 215
Średnie spalanie (l/100 km) 4,9 4,7 7,4
Emisja CO2 (g/km) 112 106 111
Cena (zł) 48 900 53 200 b.d.

*dołączy do oferty w drugiej połowie 2017 r.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 19/2018 już w sprzedaży, a w nim m.in. pierwsza jazda prototypem BMW serii 8, Suzuki Swift Sport i nowym Mercedesem Klasy G; Nissan Micra kontra Volkswagen Polo; testy BMW i3s, Audi A7 i Mitsubishi Space Star; instalacja LPG w hybrydzie i zasilanie gazem ziemnym; pierwszeństwo w ruchu drogowym; pierwszy test Ferrari 488 Pista; wizyta w fabryce FCA w Tychach; dodatek "Używane ekstra".

Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej