CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.254.424.051.95
Średnio4.554.694.312.10
Najdrożej4.784.954.592.34

Skoda Octavia po liftingu prawie bez tajemnic

12 sty, 11:15
Udostępnij
0
Skomentuj
Skoda na początek pokazała wersję RS oraz kombi. Na odmianę SCOUT trzeba poczekać - SKoda Octavia III FL Skoda na początek pokazała wersję RS oraz kombi. Na odmianę SCOUT trzeba poczekać - SKoda Octavia III FL Foto: Tomasz Okurowski / Auto Świat

Octavię po liftingu poznaliśmy już z bliska w Wiedniu. Prócz kosmetycznych zmian nadwozia, znacznie poprawiło się wyposażenie.

Octavia to prawdziwy bestseller Skody – stanowi 40 procent całej sprzedaży firmy. Od chwili debiutu w 1996 r Czesi wyprodukowali ponad pięć milionów egzemplarzy. Nietrudno się dziwić, że auto można spotkać niemal na każdym przysłowiowym rogu m.in. w Polsce, Czechach, Słowacji, a także w Niemczech. Tylko w zeszłym roku w Europie sprzedano 255 000 aut. Pozostałe niemal 180 tys egzemplarzy trafiło do nabywców na całym świecie.

By utrzymać dobrą sprzedaż Skoda postanowiła odświeżyć model, który jest produkowany bez większych zmian od grudnia 2012 roku. Czesi zapewniają, że Octavia przeszła gruntowną modernizację, która nie ograniczyła się jedynie do zmodyfikowania przedniej części, czym zdążyli już wzbudzić kontrowersje nie tylko wśród fanów marki. Trzeba jednak przyznać, że samochód na żywo prezentuje się lepiej niż na zdjęciach. A skojarzenia z Mercedesem klasy E nie są aż tak oczywiste jak mogłoby się wydawać na podstawie zdjęć. Kompaktowej Skodzie przyjrzeliśmy się bliżej podczas światowej prezentacji w przeddzień salonu samochodowego w Wiedniu.

Na żywo Octavia nie przypomina tak bardzo Mercedesa klasy E - stylizacją jednak wzbudziła nieco kontrowersji - Skoda Octavia III FL Na żywo Octavia nie przypomina tak bardzo Mercedesa klasy E - stylizacją jednak wzbudziła nieco kontrowersji - Skoda Octavia III FL Foto: Tomasz Okurowski / Auto Świat

Premierowe egzemplarze pełniły tylko rolę eksponatów. Na jazdy testowe trzeba jeszcze poczekać kilka tygodni. I dopiero wówczas będzie można się przekonać co potrafią nowe systemy wspomagające kierowcę. A jest ich całkiem sporo. Wśród nich wykrywanie pojazdów w martwej strefie, ułatwienie wyjazdu tyłem z parkingu, wspomaganie cofania z przyczepą, automatyczne awaryjne hamowanie przed przeszkodą, kontrola zachowania właściwego odstępu. Wciąż bez odpowiedzi pozostaje pytanie na ile poprawiono właściwości jezdne zwiększając rozstaw kół tylnej osi. Zależnie od wersji silnika różnica wynosi bowiem 20 mm (odmiany o mocy do 150 KM) lub 30 mm (mocniejsze warianty). Do sprawdzenia pozostały również nowe reflektory wykonane wyłącznie w technice LED.

Samochód nieznacznie urósł. Długość sedana zwiększono o 11 mm, a kombi o 8 mm. Nie ma to jednak żadnego przełożenia na ilość miejsca w kabinie. Pod tym względem nic się nie zmieniło i w Octavii jest przestronnie z przodu jak i z tyłu. Choć dalej to dwóch pasażerów będzie bardzo wygodnie podróżować na kanapie a nie trzech.

Na połyskliwym ekranie radia Columbus pojawia sie sporo śladów po palcach - Skoda Octavia III FL Na połyskliwym ekranie radia Columbus pojawia sie sporo śladów po palcach - Skoda Octavia III FL Foto: Tomasz Okurowski / Auto Świat

W kabinie najbardziej rzuca się w oczy zupełnie nowy system infotainment zainstalowany w desce rozdzielczej, która nie przeszła żadnych istotnych zmian stylistycznych i materiałowych (w dolnej części wciąż królują twarde tworzywa). Skoda gruntownie zmieniła radia takie jak Bolero, Amundsen i Columbus. W Wiedniu pokazano najdroższy zestaw Columbus z ogromnym ekranem o przekątnej 9,2 cala. Wykończony jest połyskliwym tworzywem (podobne użyto w umieszczonym poniżej panelu klimatyzacji). Choć wygląda to efektownie, to niestety szybko zostają na nim odciski palców. Widoczne są również refleksy świetlne.

Uznanie jednak należy się za wyświetlacz o wyższej rozdzielczości z 9 punktową warstwą dotykową. Ze sprzętu korzysta się zatem jak ze smartfonu czy tabletu. Bardzo dobrze reaguje na dotyk oraz ruchy palcami takie jak przesuwanie mapy czy zmiana skali (oddalanie i zbliżanie dwoma palcami). Pod względem szybkości działania to duży postęp. Podobnie w przypadku ergonomii, jakkolwiek brakuje trochę zwykłego pokrętła do regulacji głośności.

Nowe radio Skoda Columbus imponuje ekranem i szybkością pracy. Nowe radio Skoda Columbus imponuje ekranem i szybkością pracy. Foto: Tomasz Okurowski / Auto Świat

Niestety, za nowe radio z nawigacją trzeba będzie sporo zapłacić. Columbus jest dostępny we wszystkich wersjach wyposażenia prócz najtańszej Active. Cena wynosi od 5900 zł (Drive i Style) do 7200 zł w Ambition. Na tym jednak nie koniec. Kto chce połączyć Columbus z wbudowanym modułem na kartę SIM będzie musiał wydać w pakiecie Connect (z funkcją wzmacniania sygnału sieci GSM) nawet 10800 zł! I po pierwszym roku płacić dwuletni abonament za usługi Infotainment online. Trudno uwierzyć, że ktokolwiek zdecyduje się na tak kosztowną opcję.

Automatyczne wzywanie pomocy w razie wypadku będzie częścią opcjonalnego systemu CARE CONNECT - Skoda Octavia III FL Automatyczne wzywanie pomocy w razie wypadku będzie częścią opcjonalnego systemu CARE CONNECT - Skoda Octavia III FL Foto: Tomasz Okurowski / Auto Świat

Trudniej zwrócić uwagę na inne praktyczne rozwiązanie. Na panelu pod dachem zmieszczono bowiem charakterystyczne przyciski systemu łączności z centrum pomocy (Emergency Call – dostępny od wersji Ambition). W razie wypadku i aktywacji poduszek powietrznych nastąpi automatyczne połączenie z operatorem, który otrzyma m.in. informacje o naszej lokalizacji. Jeśli nie będzie mógł się skontaktować z kierowcą czy pasażerami wyśle na miejsce służby ratunkowe.

Praktyczna latarka z 2 diodami LED, magnesem i akumulatorem litowo jonowym. Dostępna w kombi - Skoda Octavia III FL Praktyczna latarka z 2 diodami LED, magnesem i akumulatorem litowo jonowym. Dostępna w kombi - Skoda Octavia III FL Foto: Tomasz Okurowski / Auto Świat

W zmodernizowanej Octavii nie zabrakło pomysłowych akcesoriów. Świetnym rozwiązaniem jest mała latarka w kombi. Wyposażona w dwie diody LED i akumulator litowo jonowy jest ładowana z instalacji elektrycznej samochodu (podobne rozwiązanie zastosował przez laty Citroen). Akumulator wystarczy na kilka godzin pracy. Magnes przyda się do przymocowania latarki do karoserii, by np. w nocy podświetlić koło podczas wymiany. Cena: 100 zł.

Praktyczne rozwiazanie z tylu to trzy gniazda. 2 USB 2A i 230 V. SKoda Octavia III FL Praktyczne rozwiazanie z tylu to trzy gniazda. 2 USB 2A i 230 V. SKoda Octavia III FL Foto: Skoda / Auto Świat

650 zł trzeba dodatkowo wydać na trzy gniazda tyłu (2 USB i jedno 230 V). Poprzez USB można naładować nie tylko smartfon ale także i tablet z większym ekranem, gdyż zadbano o zasilanie 2A. Zmodyfikowano także uchwyt na multimedia mocowany do wnęk na kubki (trudno zmieścić telefon w zamykanym etui) i dodano pomysłowe mocowanie na tablet i telefon przykręcane do prętów zagłówka (w pakiecie za 200 zł).

W nowym uchwycie telefon w grubszym etui ledwo sie miesci - Skoda Octavia III FL W nowym uchwycie telefon w grubszym etui ledwo sie miesci - Skoda Octavia III FL Foto: Skoda / Skoda

Ciekawym gadżetem są personalizowane kluczyki, które mogą się szczególnie spodobać we flotach w których z tych samych aut korzysta kilku kierowców. W kluczyku można zachować ustawienia kilku funkcji: klimatyzacji, położenia fotela, głośności systemu audio oraz profilu jazdy. Ilu klientów z nich skorzysta? Jeśli będzie więcej niż tych, którzy dopłacają do systemu nagłośnienia Canton (ok 10 proc całej sprzedaży), to Czesi powinni być zadowoleni.

Lista dodatkowego wyposażenia jest bardzo długa. Pod tym względem Skoda wyróżnia się szczególnie na tle konkurencji spoza Europy. Niemniej trzeba liczyć się z tym, że podczas konfigurowania samochodu łatwo zbliżyć się do progu 20 000 zł za dodatkowe wyposażenie. A to ogromna kwota jak na popularny i stosunkowo przystępny cenowo samochód.

Podsumowanie

Popularnego modelu nie zmienia się radykalnie. Stąd poza charakterystycznymi światłami z przodu Skoda nie zmieniła znacząco nadwozi Octavii. W ramach ewolucji zadbano o wiele elektronicznych dodatków, które sprawiają, że wyrośnięty kompakt jeszcze bardziej zbliża się do Superba niż obecnie. Czesi zapewniają sobie spokój na kolejne kilka lat, bo w to, że Octavia dalej się będzie dobrze sprzedawać naprawdę trudno wątpić. A zmiany wyszły jej na dobre.

Poleć
Udostępnij
0

Przeczytaj również:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 36/2017 już w sprzedaży a w nim m.in. prezentacja trzeciej generacji Porsche Cayenne; pierwsza jazda nowym VW Polo; porównanie Volvo XC60 z Audi Q5 i Mercedesem GLC; test Forda Ka+; mandaty z zagranicy; najlepsze kamerki samochodowe; Mercedes Klasy C w teście 100 tys. km; ranking kompaktowych kombi za 10 tys. zł oraz Lamborghini Aventador S.
Czy Twoim zdaniem lifting Octavii udał się Skodzie?
Tak

33 %

Nie

67 %

Tak
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (20)

No photo
No photo ~Bojkotuj czeskie. Użytkownik anonimowy
~Bojkotuj czeskie. :
No photo ~Bojkotuj czeskie. Użytkownik anonimowy
Czesi znowu rozpoczęli nagonkę na polskie produkty.My powinismy zrobic to samo.Bojkotujmy czeskie firmy i produkty. ńie kupowac Skody,Zetora,opon Barum,napojów Hoop,wafelków ,,Góralki,,i czeskiego piwa.Bojkotuj czeskie.
13 sty 21:12 | ocena: 86%
Liczba głosów:22
86%
14%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~mikuś Użytkownik anonimowy
~mikuś :
No photo ~mikuś Użytkownik anonimowy
Jeszcze jeden lifting i skoda cenowo rozpocznie się od 100000 zł ,szczerze jakby nie floty to to auto nie sprzedało by się za takie pieniądze w tylu sztukach.
14 sty 20:34 | ocena: 92%
Liczba głosów:12
92%
8%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~gość Użytkownik anonimowy
~gość :
No photo ~gość Użytkownik anonimowy
To w VW/skoda ekran dotykowy już nie jest BE bo trzeba oderwać wzrok od drogi i ma skomplikowaną obsługę? Dopiero co czytałem, xDrive i inne wynalazki są super właśnie z tego powodu.... Czego się nie robi gdy jest się w plecy kilka lat....
12 sty 22:46 | ocena: 75%
Liczba głosów:12
75%
25%
| odpowiedzi: 3
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Dante Użytkownik anonimowy
~Dante
No photo ~Dante Użytkownik anonimowy
do ~gość:
No photo ~gość Użytkownik anonimowy
12 sty 22:46 użytkownik ~gość napisał
To w VW/skoda ekran dotykowy już nie jest BE bo trzeba oderwać wzrok od drogi i ma skomplikowaną obsługę? Dopiero co czytałem, xDrive i inne wynalazki są super właśnie z tego powodu.... Czego się nie robi gdy jest się w plecy kilka lat....
Czekam na test z udziałem tego systemu, bo przecież w przypadku Peugeota ZAWSZE Auto-Świat podkreślał, że odwraca to uwagę i jest niebezpieczne. Ciekawe czy teraz będą się tym zachwycać.
13 sty 12:04 | ocena: 75%
Liczba głosów:8
75%
25%
| odpowiedzi: 2
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Krystian Użytkownik anonimowy
~Krystian :
No photo ~Krystian Użytkownik anonimowy
Ten samochód nie ma tajemnic, wszyscy wiedzą, że silnik bierze olej i wytrzymuje przebieg 50k do pierwszej awarii.
13 sty 16:55 | ocena: 79%
Liczba głosów:19
79%
21%
| odpowiedzi: 3
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Jeżdżę 308 Użytkownik anonimowy
~Jeżdżę 308
No photo ~Jeżdżę 308 Użytkownik anonimowy
do ~Dante:
No photo ~Dante Użytkownik anonimowy
13 sty 12:04 użytkownik ~Dante napisał
Czekam na test z udziałem tego systemu, bo przecież w przypadku Peugeota ZAWSZE Auto-Świat podkreślał, że odwraca to uwagę i jest niebezpieczne. Ciekawe czy teraz będą się tym zachwycać.
W Peugeocie oczywiście, że bywa to niebezpieczne. Po pierwsze dlatego, że za pomocą ekranu sterujesz prawie wszystkimi urządzeniami pokładowymi. W tym nastawami systemu wentylacji. Po drugie w Peugeocie jest to nieintuicyjne, a po trzecie działa w sposób tragiczny. System muli i robi zawiechy. Większej tragedii niż wnętrze 308 po prostu nie ma.
13 sty 12:16 | ocena: 58%
Liczba głosów:12
42%
58%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~khoral Użytkownik anonimowy
~khoral :
No photo ~khoral Użytkownik anonimowy
jak to u vaga - konkurencja robi nowy model a tu odgrzewany kotlet z kury
13 sty 09:39 | ocena: 75%
Liczba głosów:16
75%
25%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Walon Użytkownik anonimowy
~Walon :
No photo ~Walon Użytkownik anonimowy
Jak można dopuścić do produkcji taki koszmarek! Kapelusznik już tego nie weźmie...
13 sty 09:36 | ocena: 69%
Liczba głosów:16
69%
31%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Zbigniew, Podkarpackie Użytkownik anonimowy
~Zbigniew, Podkarpackie :
No photo ~Zbigniew, Podkarpackie Użytkownik anonimowy
Żadna Skoda, żadne Bugatti!!! Tylko Passat B5 kombi w dizlu, a dla dorastającego syna BMW e46. Bo szacunek i uznanie na wsi rzecz bezcenna.
13 sty 13:25 | ocena: 59%
Liczba głosów:22
59%
41%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~khoral Użytkownik anonimowy
~khoral :
No photo ~khoral Użytkownik anonimowy
Jestem ciekaw jak to auto bedzie na zywo wygladac.
Ostatnio wyglad skod sie poprawil, a tu przod wyglada troche zaskakujaco.
Dobre osiagi litrowego silnika (9.9 do setki) - ciekawe czy testy to potwierdza.
13 sty 10:48 | ocena: 50%
Liczba głosów:16
50%
50%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej