CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.114.433.861.58
Średnio4.324.594.091.84
Najdrożej4.654.774.942.21

Dacia Duster 1.5 dCi 4x4 - test

20 mar 14 15:55
Udostępnij
0
Skomentuj

Ma napęd na wszystkie koła, a pod jej maską pracuje silnik Diesla, mimo to Dacia Duster nie przeraża kosztami zakupu. Pytanie tylko: czy wobec tak korzystnej ceny udało się zbudować SUV-a o dobrej jakości?

Sprzedaż SUV-ów stale wzrasta. Popularnością cieszą się jednak przede wszystkim benzynowe wersje z napędem na jedną oś. Nie ma się czemu dziwić, bo nawet w takiej konfiguracji są to drogie pojazdy. Na tym tle wyróżnia się odnowiona Dacia Duster, gdyż jej ceny są bardzo korzystne. Jak bardzo? Otóż pieniądze,które u innych zapewniają zaledwie wstęp do klasy SUV-ów (przykładowo Kia Sportage kosztuje minimum 69 990 zł), w tym przypadku pozwalają na zakup topowej wersji wyposażeniowej, i to na dodatek z dieslem.

Zobacz wszystko na temat

SUV w budżetowej cenie

Ładniejsza niż dotychczas

Z pewnością niska cena nie odbija się negatywnie na wyglądzie rumuńskiego SUV-a, tym bardziej że Duster po liftingu przeprowadzonym jesienią 2013 roku prezentuje się bardziej wyraziście. To przede wszystkim zasługa innej atrapy chłodnicy oraz efektowniejszych reflektorów, które obejmują również światła do jazdy dziennej. Odnowiony model otrzymał też inne relingi i tylne światła, a także nowy wzór 16-calowych alufelg. Te zmiany sprawiają, że Dacia Duster nie wygląda na taniego SUV-a.

Wsiadamy do środka i w tym momencie zauważamy pierwsze oznaki budżetowego wykonania auta. Drzwi wydają charakterystyczny blaszany odgłos, w dodatku trzeba nimi solidnie trzasnąć, żeby się zamknęły. Oszczędność widać także we wnętrzu – plastiki wyglądają wprawdzie ładnie, ale są twarde,a dźwigienki przy kierownicy działają z nietypowym oporem. Natomiast pochwały należą się za umieszczenie na drzwiach klawiszy do sterowania elektryką szyb, jak i za tapicerkę, gdyż wygląda solidniej niż w Dusterze przed odnowieniem. O wiele lepiej wykonano też półkę bagażnika. Brzydką szmacianą roletę zastąpiono porządnym sztywnym przykryciem, które w razie potrzeby można zdemontować.

Mało kosztuje, ale dużo pali

Z budżetowym charakterem Dustera kłóci się nieco zapotrzebowanie na paliwo. Wprawdzie producent obiecuje, że średnie spalanie wynosi 5,2 l/100 km, ale test wykazał, że w rzeczywistości osiągnęliśmy 6,9 l/100 km. W obniżeniu zużycia paliwa nie pomaga nawet funkcja Eco, która ma nie tylko ograniczać osiągi auta, lecz także sprzyjać ekonomicznej jeździe. Swoją drogą, niezależnie od tego, czy podróżowaliśmy z włączonym, czy z wyłączonym trybem Eco, nie zauważyliśmy różnicy w dynamice pojazdu.

Odczuliśmy natomiast specyficzny charakter działania skrzyni biegów. W Dusterze 4x4 krótko zestopniowano pierwsze przełożenie, żeby umożliwić płynną jazdę w terenie oraz ułatwić zjazd z dużych wzniesień. Trzeba się zatem wpierw przyzwyczaić do takiej pracy skrzyni, by na asfalcie płynnie się rozpędzać.

Podsumowanie

Jeżeli często pokonujesz zaśnieżonewzniesienia lub zabłocone bezdroża, których przebrnięcie wymaga użycia napędu 4x4, to Duster jest świetną alternatywą dla znacznie droższych i nieraz delikatniejszych konkurentów. Jeśli jednak potrzebujesz SUV-a do lansu, to daj sobie spokój i wybierz lepiej wykończone auto innej marki.

Silnik - typ/cylindry/zawory t.diesel/R4/8
Pojemność 1461 cm3
Moc maks. 110 KM/4000 obr./min
Moment 240 Nm/1750 obr./min
Poj. bagażnika 408-1636 l
Masa własna/ładowność 1404/471 kg
Rozstaw osi 2673 mm
Wymiary (dł./szer./wys.) 4315/1822/1625 mm
Przysp. 0-100 km/h* 12,7 s
Prędkość maks.* 168 km/h
Śr. spalanie* 5,2 /100 km
Cena 72 500 zł

* Dane fabryczne

0-50/0-100 km/h 4,3/12,7 s
60-100/80-120 km/h (4./6. bieg) 7,2/14,7 s
Hamowanie 100-0 km/h zimne/gorące 38,3/38,0 m
Śr. spalanie 6,9 l/100 km
Masa rzeczywista/ładowność 1404/471 kg
Cena wersji 72 500 zł

Czytaj także:

Zobacz wideo:

Poleć
Udostępnij
0

Przeczytaj również:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 25/2017 już w sprzedaży, a w nim m.in. następne generacje Skody Octavii, BMW serii 1 i Mercedesa Klasy A; Hyundai Kona - prezentacja; Volkswagen Arteon - pierwsza jazda; Seat Ibiza kontra Suzuki Swift; test Alfy Romeo Stelvio z dieslem; układ chłodzenia silnika - co się psuje; nowy sprzęt policji; hamulce postojowe - awarie i naprawy; carsharing - jak działa i ile kosztuje; Mercedes Klasy V z drugiej ręki; używane kombi klasy średniej; Rolls-Royce Ghost kontra BMW serii 7. W numerze poradnik wakacyjny "Samochodem po Europie".
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze

No photo
No photo ~author Użytkownik anonimowy
~author :
No photo ~author Użytkownik anonimowy
Dlaczego wszyscy dziennikarze opisują tylko diesla skoro większość i tak wybiera znacznie tańszego w zakupie i użytkiowaniu benzyniaka z LPG. Jak kupowałem swoją Dacie to opini o 1.6 LPG jak na lekarstwo, wszędzie disel...
11 maja 14 19:07 | ocena: 100%
Liczba głosów:9
100%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Auto Świat

Dacia Duster

Wygląd auta poprawiają plastikowe atrapy osłon podwozia

Dacia Duster 1.5 dCi 4x4 - test (slajd 1 z 21)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego