Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Czy nowe XC90 to jeżdżący ideał?

9 mar 15 15:51

Na debiut drugiej generacji XC90 musieliśmy czekać aż 12 lat. Zaprojektowanie tego modelu pochłonęło aż 11 mld dolarów. Czy więc nowe XC90 to jeżdżący ideał? Sprawdziliśmy to testując wersję D5 z 2-litrowym silnikiem Diesla o mocy 225 KM.

Udostępnij
0
Skomentuj

Volvo XC90 – nowy rozdział historii Volvo

Opracowanie konstrukcji auta tej klasy to wydatek rzędu 1 mld dolarów. Dlaczego więc Volvo wydało takie krocie na projekt XC90. Po pierwsze auto zostało zaprojektowane przez inżynierów z Volvo od zera. Nowa jest nie tylko płyta podłogowa, ale także: zawieszenie, gama silników i liczne systemy bezpieczeństwa. Astronomiczna kwota jaką wydano na ten samochód nawet w przypadku niepowodzenia (w co szczerze wątpimy) nie pójdzie na marne. W ciągu najbliższych 4 lat zaprojektowane do XC90 podzespoły trafią do aż 7 nowych modeli Volvo, m.in. S90-V90.

Powodzenie projektu jest niemal pewne. Wprowadzona jeszcze w ubiegłym roku do sprzedaży limitowana wersja First Edition (1927 szt. – data powstania firmy Volvo) rozeszła się jak świeże bułeczki. Także w Polsce – zamówienie złożyło ok. 30 klientów. Dzięki modelowi XC90 łączna sprzedaż wszystkich modeli Volvo w 2015 roku przekroczy 500 000 sztuk, a w 2018 r. – 800 000 szt.

Volvo XC90 – więcej miejsca i luksusowe materiały

Być może klientów w Polsce byłoby więcej, gdyby auto było fizycznie dostępne. Żaden folder reklamowy nie jest w stanie zastąpić jazdy próbnej czy zwykłej przymiarki za kierownicą w salonie. A trzeba przyznać, że jest co podziwiać.

Auto zostało zbudowane na nowo opracowanej płycie podłogowej SPA i jest o 14 cm dłuższe oraz o 2 cm szersze od poprzednika. Choć ma prawie 5 m długości to wcale nie wygląda ociężale. Luksusowe wnętrze oferuje świetną przestronność w dwóch rzędach siedzeń i w bagażniku (310-1947 l). W przypadku, gdy zdecydujemy się na wariant 7-osobowy (dopłata 7300 zł) osoby o wzroście do 170 cm siedzące w 3. rzędzie też nie będą narzekały na brak przestrzeni.

Choć wnętrze XC90 nie jest podobne do żadnego z dotychczas produkowanego przez Volvo auta, to odnajdziemy się w nim bez trudu. Dłuższą chwilę (najlepiej na postoju) poświęcić trzeba tylko na zapoznanie się z obsługą 12,3-calowego tabletu za pośrednictwem, którego możemy sterować większością podzespołów auta, np. nawiewem, audio, internetem, ustawieniami zawieszenia, układu kierowniczego, telefonu, itp.

Volvo XC90 – 2-litrowy diesel daje radę

Sprzedawcy Volvo twierdzą, że klienci z dużą obawą podchodzą do nowej gamy silnikó XC90. Wszystkie ona (diesle i benzyniaki) mają bowiem pojemność 2 litrów, choć ich moc waha się od 190 do 408 KM. My mieliśmy okazję jeździć 225-konnym dieslem z oznaczeniem D5. Trzeba przyznać, że jednostka znakomicie radzi sobie z prawie 2-tonowym SUV-em. Motor żwawo reaguje na gaz już od niskich prędkości obrotowych, a zajawisko dziury turbinowej jest mu całkowicie obce. Auto z silnikiem D5 jest nie tylko dynamiczne (7,8 s do „setki”), ale zużywa akceptowalne ilości paliwa (śr. w teście 9 l/100 km) i jest znakomicie wyciszone.

Jednostka przekazuje moc na cztery koła (Haldex 5. generacji) za pośrednictwem 8-stopniowej, automatycznej przekładni. Niestety, właśnie ten podzespół jest jedyną niedoskonałością w XC90. „Automat” niezależnie do wybranego tryby jazdy (Comfort i Dynamic) potrafi nieprzyjemnie szarpać ,co absolutnie nie powinno się zdarzyć w pojeździe tej klasy.

Volvo XC90 – stalowe zawieszenie lub pneumatyczne

Zastosowanie nowej płyty podłogowej wymusiło skonstruowanie od podstaw całego zawieszenia. Z przodu zastosowano wahacze poprzeczne. Z tyłu znajdziemy poprzeczną sprężynę piórową wykonaną z lekkich materiałów, która zastąpiła tradycyjne sprężyny śrubowe. To elementy stalowego zawieszenia, które oferowane jest seryjnie.

W opcji za 11 200 zł dostępne jest zawieszenie pneumatyczne z układem Four-C. Kierowca za pośrednictwem pokrętła umieszczonego na tunelu centralnym może zmienić tryb jazdy, a tym samym prześwit pojazdu (standardowo aż 24 cm). W trybie off-road poruszając się z prędkością do 40 km/h, można go podnieść o kolejne 4 cm. Podczas załadunku bagaży za pomocą przycisku w bagażniku, możemy obniżyć zawieszenie o 5 cm.

Kiedy wyłączymy silnik samochodu, zawieszenie także się obniża o około 4 cm. Elektronika auta sama dokonuje drobnych korekt podczas jazdy. Po przekroczeniu prędkości 100 km/h, prześwit podwozia zostaje automatycznie zmniejszony o 1 cm, co poprawia charakterystykę prowadzenia auta np. na autostradzie.

Cztery tryby jazdy powiązane ze zmianą skoku zawieszenia:

– Comfort,

– Eco,

– Dynamic,

– Off-Road,

– Indyvidual

Podczas testu najcześciej korzystaliśmy z ustawień komfortowych. Jazda była wówczas niezwykle przyjemna, a kierowca nie miał ani przez chwilę poczucia, że prowadzi prawie 2-tonowe auto. Pneumatyczne zawieszenie świetnie pochłaniało nierówności drogi, a jednocześnie stabilizowało nadwozie podczas gwałtownej zmiany kierunku jazdy.

Volvo XC90 – nowy układ kierowniczy

W nowym XC90 zrezygnowano ze stosowanego dotąd hydraulicznego wspomagania układu kierowniczego i zastąpiono je elektrycznym. Dzięki temu uzyskano nie tylko niższe zużycie paliwa, ale także możliwość wykorzystania go do korekty toru jazdy (LKA - układ utrzymania pasa ruchu – opcja za 7960 zł) lub wspomagania parkowania (opcja za 3370 zł).

Nowy układ kierowniczy odznacza się wysoką precyzją. Progresywne wspomaganie układy kierowniczego, którego siła maleje wraz ze wzrostem prędkości należy do wyposażenia seryjnego. Za dopłatą jest także oferowana opcja trzystopniowej regulacji siły wspomagania (w Kinetic - 500 zł, od Mommentum – std.).

Volvo XC90 –bogactwo wyposażenia podnoszącego bezpieczeństwo

W nowym XC90 znalazło się mnóstwo systemów podnoszących bezpieczeństwo podróżnych: Poniżej przedstawiamy naszym zdaniem najważniejsze:

– 7 airbagów (w tym kolanowy kierowcy),

– CITY SAFETY (wspomagania hamowania dla różnicy prędkości pomiędzy pojazdami sięgającej 50 km/h)

– Unikanie lub łagodzenie skutków zderzeń z innymi samochodami na skrzyżowaniach (wprowadzone po raz pierwszy na świecie)

– Unikanie lub łagodzenie skutków zderzeń z pieszymi i rowerzystami do prędkości 40km/h (działa również w ciemności)

– DRIVER ALERT CONTROL - układ ostrzegający o dekoncentracji kierowcy

– LANE DEPARTURE WARNING - system ostrzegania o niekontrolowanej zmianie pasa ruchu

– RSI - układ informowania o znakach drogowych

– ESP - układ elektronicznej kontroli stabilności i trakcji

– CORNER TRACTION CONTROL - kontrola trakcji w zakręcie

– TRAILER STABILITY ASSIST system stabilizacji pojazdu w czasie holowania przyczepy

– ROLL STABILITY CONTROL - układ stabilizacji przechyłu

Volvo XC90 – w Polsce od maja 2015 roku

Choć pierwsi klienci w Polsce mogli zamówić nowe XC90 już w ubiegłym roku (wersja First Edition za jedyne 406 000 zł) to regularna sprzedaż tego modelu rusza w drugiej połowie maja 2015 r.. Początkowo dostępne będą wersje D5 AWD (od 273 200 zł) i T6 AWD (303 600 zł) od odmiany wyposażeniowej Momentum. Podstawowy Kinectic oraz silniki D4 FWD (z przednim napędem) i T8 AWD (hybryda) dołączą do oferty jesienią 2015 roku.

Silnik-typ/cylindry/zawory t.diesel R4/16
Pojemność 1969
Moc maksymalna 225/4250 KM/obr./min
Maksymalny moment obrotowy 470/1750-2500 Nm/obr./min
Rozstaw osi 2984 mm
Zbiornik paliwa 71 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 4950/2008/1776 mm
Przysp. 0-100 km/h 7,8 s
Napęd aut. 8/4x4
Prędkość maksymalna 220 km/h
Średnie spalanie (dane fabrycznie) 5,7 l/100 km
Cena (D5 AWD) od 273 600 zł (Kinetic)

Volvo XC90 – Nasza opinia:

Duży samochód z przestronnym i luksusowym wnętrzem, perfekcyjnie dopracowanym podwoziem i świetnym silnikiem D5. Z pewnością wniesie wiele świeżości do klasy dużych SUV-ów. Pytanie tylko: czy to jeżdżący ideał? Raczej nie!

Poprawy wymaga sposób zmiany biegów 8-stopniowego „automatu” oraz intuicyjność obsługi we wnętrzu, m.in. zmiany ustawień samochodu (pokrętłem wybieramy tryb jazdy Individual, a za pomocą tabletu zmieniamy poszczególne ustawienia podzespołów auta).

Poleć
Udostępnij
0

Zobacz również:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 19/2018 już w sprzedaży, a w nim m.in. pierwsza jazda prototypem BMW serii 8, Suzuki Swift Sport i nowym Mercedesem Klasy G; Nissan Micra kontra Volkswagen Polo; testy BMW i3s, Audi A7 i Mitsubishi Space Star; instalacja LPG w hybrydzie i zasilanie gazem ziemnym; pierwszeństwo w ruchu drogowym; pierwszy test Ferrari 488 Pista; wizyta w fabryce FCA w Tychach; dodatek "Używane ekstra".

Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Volvo / Auto Świat

Volvo XC90 D5

W poprzednim XC90 kierowca czuł, że prowadzi dużego i ciężkiego SUV-a. W nowym modelu jest inaczej. Auto posłusznie i natychmiastowo wręcz wykonuje polecenia kierowcy i nawet przy gwałtownych zmianach kierunku nadwozie nie wychyla się zbytnio. Wszystko za sprawą dopracowanego zawieszenia (w testowanej wersji pneumatycznego – 11 200 zł) i świetnego układu kierowniczego (elektrycznie wspomaganego).

Czy nowe XC90 to jeżdżący ideał? (slajd 1 z 10)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego