Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Audi A4 B9: większe i lżejsze

16 wrz, 10:55

Audi A4 B9, czyli kolejny nowy model z Ingolstadt, który z daleka wygląda niemal identycznie jak poprzednik i kolejny, który pod względem techniki stanowi milowy krok naprzód. W Ingolstadt mieliśmy okazję na własne oczy przekonać się, jak bardzo (nie)zmieniła się „A4-ka”

Udostępnij
0
Skomentuj

Audi A4 B9 - bez radykalnych zmian

Podczas prezentacji w „tajnej” hali na obrzeżach Ingolstadt inżynierowie Audi przede wszystkim rozpływali się nad techniką i niskim współczynnikiem oporu powietrza nowej „A4-ki”. I rzeczywiście, wynik na poziomie 0,23 jest najlepszy w klasie. Z drugiej strony, design nie przynosi żadnych niespodzianek – tu nowy detal, tam zmienione lampy i inne przetłoczenia. Od razu widać, że to A4 i chyba tak właśnie ma być, bo skoro taki koncept sprawdza się już od ładnych kilku lat – również w innych modelach Audi – to w Ingolstadt uznali, że nie ma potrzeby nic zmieniać.

Nie dotyczy to, na szczęście, wnętrza: kokpit nowego Audi A4 B9 wygląda bardzo podobnie do tego z zaprezentowanego niedawno Q7, a świetne wrażenie robi zwłaszcza przednia kratka nawiewu biegnąca niemal przez całą szerokość wnętrza. Jakość materiałów? Pod tym względem Audi od kilku lat wyznacza standardy w klasie, więc i tu nie mogło być inaczej. Auto jest też o 25 mm dłuższe od poprzednika – najbardziej odczują to pasażerowie tylnej kanapy (więcej miejsca na nogi). Nieco większy kufer (505 l) niż dotychczas otrzymała wersja Avant.

Audi A4 B9 - większy i lżejszy

Najmocniejsze jednostki napędowe montowane w nowym Audi A4, to dwie sześciocylindrowe jednostki TDI o mocy do 200 kW (272 KM). Systemy wsparcia kierowcy i infotainment są dokładnie takie same, jak w A6 czy A8. Debiut Audi sedana oraz kombi zaplanowano na jesień 2015. W porównaniu do poprzedniego modelu, wymiary nowego A4 wzrosły, ale masa własna znacznie się zmniejszyła, nawet aż o 120 kg. Karoseria, dzięki inteligentnej kompozycji użytych materiałów i lekkiej konstrukcji, jest jedną z lżejszych w tej klasie pojazdów.

Audi A4 B9 - nowinki techniczne

W obu nowych modelach zastosowano wiele inteligentnych rozwiązań technicznych. Najbardziej zaawansowane techniki w nowym Audi A4 B9 to m.in. Audi virtual cockpit, reflektory diodowe Audi Matrix LED, Audi smartphone interface, system muzyczny Bang & Olufsen Sound System z dźwiękiem 3D, Audi phone box umożliwiający bezprzewodowe ładowanie telefonu komórkowego, wyświetlacz informacji na szybie przed kierowcą head-up, gama nowych systemów wsparcia kierowcy oraz usługi Audi connect.

Opcjonalny Audi virtual cockpit – cyfrowa tablica wskaźników - na swoim monitorze LCD o przekątnej 12,3 cala wyświetla najważniejsze informacje w formie grafik o wysokiej rozdzielczości, dużej dokładności i o wyszukanych efektach graficznych.

W nowym Audi A4 B9 centralna jednostka obsługi różnych systemów, to zaprojektowany na nowo, umieszczony na konsoli tunelu środkowego terminal MMI. Najbardziej rozbudowany system infotainment: MMI Navigation plus z MMI touch i z dużym monitorem o przekątnej 8,3 cala, wyposażono też w umieszczone na powierzchni pokrętła systemu pole dotykowe. Służy ono do przybliżania/oddalania obrazów i do wprowadzania liter i cyfr.

Jeśli klient zdecyduje się na zakup systemu MMI Navigation plus, automatycznie otrzyma moduł Audi connect, który za pomocą super szybkiej techniki transmisji danych LTE, łączy nowe Audi A4 i A4 Avant z internetem. Dzięki zintegrowanemu punktowi dostępu Wi-Fi Hotspot (WLAN), pasażerowie mogą do woli surfować i mailować, wykorzystując swoje mobilne urządzenia, a kierowca może z kolei korzystać z dopasowanych do jego potrzeb usług online z pakietu Audi connect.

Nowością w ofercie jest Audi smartphone interface, integrujący telefony komórkowe z systemem iOS lub Android ze stworzonym specjalnie dla nich środowiskiem Audi MMI. Audi Phone Box pozwala na sprzężenie smartfonów z anteną samochodową i na ich bezprzewodowe ładowanie zgodne ze standardem Qi. Wymagający miłośnicy sprzętu HiFi, mogą wyposażyć swoje nowe A4 w system muzyczny Bang & Olufsen Sound System, oferujący zupełnie nowe możliwości odbierania dźwięków w formacie 3D. Nowy, przenośny Audi Tablet, to z kolei element Rear Seat Entertainment, systemu rozrywkowego dla pasażerów tylnej kanapy.

Audi A4 B9 - mocniejsze silniki i niższe spalanie

Nowe modele A4 i A4 Avant będą wyposażane początkowo w jeden z siedmiu silników: trzech TFSI i czterech TDI. Ich moc znacznie wzrosła. Najsłabszy z nich ma teraz 110 kW (150 KM), a najsilniejszy: 200 kW (272 KM). Co ważne, przy wzroście mocy, zużycie paliwa spadło nawet o 21 procent. A4 2.0 TDI ultra zadowala się średnio 3,7 l oleju napędowego na 100 km, emitując przy tym 95 g dwutlenku węgla na kilometr (w przypadku wersji Avant: 3,8 l i 99 g CO2 na km).

W jednostce 2.0 TFSI ultra o mocy 140 kW (190 KM) opracowano całkowicie nowy sposób spalania sprawiający, że silnik ten jest wyjątkowo wydajny, zużywa zaledwie 4,8 l benzyny na 100 km i emituje 109g CO2 na kilometr. Wyposażona w ten sam motor wersja Avant, spala 5 l benzyny na 100 km, emitując przy tym 114 g CO2/km. W przyszłości na rynku pojawi się również model g-tron, napędzany gazem ziemnym lub wytwarzanym z zachowaniem zasad równowagi środowiskowej Audi e-gazem.

Audi A4 B9 - nowe skrzynie manualne i automatyczne

Układ napędowy i podwozie nowych Audi A4 i A4 Avant zostały od podstaw przeprojektowane. Sześciobiegową manualną skrzynię biegów, siedmiostopniową przekładnię automatyczną S tronic – dostępną teraz również dla wersji z napędem na przednią oś – i ośmiostopniową automatyczną skrzynię tiptronic, zbudowano od nowa.

Przekładnie automatyczne wyposażono w funkcję wolnego biegu, która pozwala zaoszczędzić paliwo. Selektywne sterowanie rozkładem momentów napędowych uzupełnia pracę napędu na przednią oś i stałego napędu na cztery koła quattro. W przypadku najmocniejszych silników TDI, począwszy od roku 2016, Audi będzie na życzenie oferować sportowy mechanizm różnicowy, montowany na tylnej osi.

Audi A4 B9 - szybkie i komfortowe

Ogromny postęp poczyniono w obszarze budowy podwozia nowego Audi A4 B9. Z jednej strony sportowe i stworzone z myślą o wykorzystaniu maksimum mocy, a z drugiej, zorientowane na komfort. Tak ogromny skok techniczny był możliwy dzięki zastosowaniu bardzo lekkiego, pięciowahaczowego zawieszenia osi oraz elektromechanicznego wspomagania układu kierowniczego. To fundamenty dynamicznego zachowania pojazdu podczas jazdy, pierwszorzędnego komfortu oraz znacznej redukcji zużycia paliwa.

Opcjonalnie dostępne są też: dynamiczny układ kierowniczy o zmiennym przełożeniu oraz amortyzatory o regulowanej sile tłumienia, gdzie kierowca sam wybiera jedno z dwóch możliwych ustawień – sportowego lub komfortowego. Oba ustawienia amortyzatorów są zintegrowane ze sterownikiem systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, który jest na liście wyposażenia standardowego dla wersji silnikowych od 140 kW (190 KM) wzwyż.

Audi A4 B9 - mnogość asystentów może przerażać

Asystent wydajności pomaga kierowcy zaoszczędzić paliwo, aktywny asystent toru jazdy Audi active lane assist ułatwia zachowanie toru jazdy, a korzystający z radaru tempomat z automatyczną regulacją odległości między poruszającymi się pojazdami adaptive cruise control z funkcją Stop & Go i z asystentem jazdy w korkach, odciąża go w spowolnionym ruchu pojazdów.

Asystent parkowania, asystent ruchu poprzecznego, asystent ostrzeżenie przy wysiadaniu, asystent manewru omijania, asystent skręcania oraz systemy ochrony bezpieczeństwa pasażerów Audi pre sense, to nowości, odgrywające ważną rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa. W ofercie znajduje się także działająca w oparciu o kamerę funkcja rozpoznawania znaków drogowych.

W porównaniu z poprzednimi modelami, wyposażenie seryjne nowego Audi A4 B9 jest o wiele bogatsze. Obejmuje m.in. reflektory ksenonowe, bezkluczykowy system uruchamiania pojazdu, Bluetooth, system wyboru dynamiki jazdy Audi drive select (w wersjach powyżej mocy 140 kW/190 KM) i siedmiocalowy, kolorowy wyświetlacz MMI.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 38/2018 już w sprzedaży, a w nim m.in. nowa Octavia i inne nowości Skody; pierwsze jazdy Fiatem 500X z silnikiem z Polski i Lexusem UX; narodziny marki Vinfast; porównanie kompaktów z benzyniakami turbo; czyszczenie wtryskiwaczy; niebezpieczne pojazdy elektryczne; VW Golf VII z drugiej ręki; Top 5 - używane auta sportowe; dodatek specjalny "Telefon w aucie".

Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej