Jaguar sięga po prąd

28 lis 16 13:54
Udostępnij
0
Skomentuj

Anglicy stawiają na alternatywne źródła napędu, dlatego w 2018 roku w palecie Jaguara pojawi się auto będące połączeniem SUV-a i limuzyny z elektrycznym napędem. Dzięki aluminiowej konstrukcji samochód nie będzie radykalnie cięższy od F-Pace’a

Ależ on ma nos! Mocny, wyrazisty, prawie tak duży, jak ten z F-Pace'a. Nasza marka nie jest jeszcze wystarczająco znana. Dlatego to dla nas bardzo ważne, żeby każdy, kto spojrzy na auto, wiedział, że ma do czynienia z Jaguarem – twierdzi Ian Callum, szef designu brytyjskiej firmy. Dotyczy to także koncepcyjnego I-Pace’a, po raz pierwszy zaprezentowanego szerokiej publiczności podczas targów w Los Angeles. Pojawienie się elektrycznego SUV-a zaplanowano na 2018 rok i ma on być konkurentem Tesli Model X oraz Mercedesa EQC, który powinien zadebiutować w 2019 roku.

Anglicy sięgnęli po aluminiową strukturę platformy podłogowej, ale z F-Pace’a przejęli tylko przednią oś z podwójnymi wahaczami poprzecznymi. To oczywiście oszczędza czas i pieniądze, ale też sprawia, że auto będzie miało spory promień skrętu, podobnie jak benzynowy model.

Powiększony o 11 cm rozstaw osi (2,99 m) zaowocuje dodatkową przestrzenią w drugim rzędzie siedzeń na wysokości nóg, a do tego kufer I-Pace’a ma mieć w podstawowej konfiguracji foteli 530 l. Nowe, wielowahaczowe tylne zawieszenie umożliwi zabudowanie dwóch silników elektrycznych. Pakiet akumulatorów, umieszczony w podłodze auta, będzie zawierał 36 modułów i ważył 600 kg. Motory elektryczne i system chłodzenia oznaczają dodatkowe 280 kg. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z założeniami, to I-Pace może ważyć tylko o 300 kg więcej od klasycznego F-Pace’a.

Napęd będzie się składał ze wspomnianych wcześniej silników elektrycznych, połączonych z bezstopniową przekładnią. Moc systemu ma wynosić 400 KM, a maksymalny moment obrotowy – 700 Nm. W aucie koncepcyjnym całe to bogactwo jest przenoszone na 23-calowe koła – stawiamy dolary przeciwko orzechom, że taka wielkość kół to przywilej prototypu. Za należytą trakcję ma odpowiadać system Torque Vectoring. Nie będzie on jednak oparty na klasycznym mechanizmie różnicowym o ograniczonym poślizgu, lecz ma wykorzystywać czujniki ESP i układu hamulcowego, który będzie dohamowywał jedno z kół w celu poprawienia prowadzenia i trakcji.

Opracowane samodzielnie przez Jaguara akumulatory mogą zgromadzić 90 kWh energii. Nasz samochód jest w stanie przejechać 500 km między cyklami ładowania. I to na drodze, a nie na papierze – powiedział nam Ian Hoban, szef projektu. Sprint do „setki” ma zajmować do 4 s. Prędkość maksymalna będzie ograniczona, żeby oszczędzać baterie.

Podczas gdy zewnętrzna stylistyka auta wymaga jeszcze przyzwyczajenia, w środku dwa duże wyświetlacze i touchpad wyglądają rzeczowo. Dźwignia obsługi skrzyni biegów przypomina oldskulowy chromowany przełącznik świateł. Auto będzie budowane przez Magna-Steyr w Grazu. Rocznie może powstawać między 20 a 50 tys. sztuk. W planach są też słabsza wersja (300 KM) oraz odmiana R o mocy 500 KM.

Sportowiec wśród SUVów

4 sekkundy tyle będzie potrzebował Jaguar I-Pace na osiągnięcie 100 km/h. Prędkość maksymalna ma być ograniczona, żeby chronić akumulatory przed zbyt szybkim rozładowaniem.

Naszym zdaniem

Bez ograniczeń wynikających z napędu! Samochód elektryczny nie może być w niczym gorszy od auta z klasycznym silnikiem, inaczej nie ma w ogóle sensu – tak założyli twórcy Jaguara I-Pace’a. Trudno się z nimi nie zgodzić, ale ostrożne szacunki co do produkcji pokazują, że mimo wszystko Brytyjczycy podchodzą do tematu z rezerwą.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 42/2017 już w sprzedaży, a w nim m.in. zapowiedź nowego Mercedesa Klasy A; pierwsze jazdy Seatem Arona i Volkswagenem Tiguanem Allspace; porównanie kombi klasy średniej z dieslami; testy Kii Stonic i BMW 520d; elektromobilność w Polsce - czy to się opłaca?; metody kradzieży nowych aut; test BMW serii 2 Active Tourer na dystansie 100 tys. km; przegląd używanych kombi za 10 tys. zł; starcie New Stratos z Porsche 911 R.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze

No photo
No photo ~Raff Użytkownik anonimowy
~Raff :
No photo ~Raff Użytkownik anonimowy
Fajny, ale co to za Jaguar który nie ryczy V8
1 gru 16 21:38 | ocena: 100%
Liczba głosów:2
100%
0%
| odpowiedzi: 1
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~oVs0vSa6ZgRK Użytkownik anonimowy
~oVs0vSa6ZgRK :
No photo ~oVs0vSa6ZgRK Użytkownik anonimowy
Thanks alot - your answer solved all my problems after several days stgrugling
8 kwi 15:10
Liczba głosów:0
0%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Khamsin Użytkownik anonimowy
~Khamsin
No photo ~Khamsin Użytkownik anonimowy
do ~Raff:
No photo ~Raff Użytkownik anonimowy
1 gru 16 21:38 użytkownik ~Raff napisał
Fajny, ale co to za Jaguar który nie ryczy V8
A wiesz od kiedy w swej 95-letniej historii Jaguar stosuje silniki V8? Znaczy wszystkie wcześniejsze w tym największe ikony tej marki i motoryzacji w ogóle, to... co to za Jaguary?
12 lut 00:01
Liczba głosów:0
0%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~zdenek Użytkownik anonimowy
~zdenek :
No photo ~zdenek Użytkownik anonimowy
to jest jakieś auto batman niby z kreskówek
6 gru 16 09:17
Liczba głosów:0
0%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Jaguar / Auto Świat

Jaguar I-Pace

W pełni cyfrowe zegary, dotykowy ekran na

konsoli centralnej i touchpad – te elementy z dużym

prawdopodobieństwem trafią do ostatecznej wersji

Jaguar sięga po prąd (slajd 1 z 13)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego