Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Nowości Skody - rynkowy hit czeka na dobrą zmianę

4 paź 16 10:17

W ciągu najbliższych kilku lat Skoda chce stać się globalnym graczem na rynku i sprzedawać 1,5 mln aut rocznie. Dlatego szykuje modelową ofensywę do 2020 roku.

Udostępnij
0
Skomentuj

Nie ulega wątpliwości, że takim europejskim producentom, jak Skoda, szyki najbardziej zepsuli Koreańczycy – oferują jak najbardziej nowoczesne pojazdy w przyzwoitych cenach, do tego dają nawet 7 lat gwarancji. Czesi dobrze wiedzą, że muszą mieć się na baczności i dlatego zapowiadają aż 5 nowych modeli przez najbliższe 3 lata.

Przez pierwsze 6 miesięcy tego roku firma z Mladej Boleslavi sprzedała na całym świecie 569,4 tys. aut – o blisko 5 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2015 roku. Aż jedną trzecią sprzedaży stanowi jeden model – Octavia. I choć auto jest niekwestionowanym bestsellerem, Czesi nie boją się go radykalnie zmienić.

Skoda Octavia - lifting, ale bardzo rozległy

Bardzo poważny lifting liftbacka i kombi jest zapowiadany na wiosnę przyszłego roku. Dość niespodziewanie Skoda chce, żeby Octavia miała „czterooką twarz”, czyli dwa podwójne reflektory – rozwiązanie, które nie przyjęło się w poprzedniej mercedesowskiej klasie E (W212 przed liftingiem). W aucie zostanie powiększony również rozstaw kół i zmieni się tył, więc nie można mówić o małym liftingu.

We wnętrzu też sporo zmian. Największą będzie montaż 9,5-calowego ekranu dotykowego na centralnym panelu. Podobnie jak w Volkswagenie Golfie po face liftingu, niektóre funkcje multimediów będzie można obsługiwać gestami – takich nowinek technicznych w czeskiej marce do tej pory raczej nie było.

Jednocześnie włodarze Skody zdają sobie sprawę z tego, że bez poszerzenia palety najpopularniejszych obecnie samochodów na rynku – SUV-ów – wejście do ekstraklasy światowych producentów aut będzie niemożliwe. Na początku września Czesi zaprezentowali Kodiaqa – auto większe od Tiguana, które będzie oferowane za podobne pieniądze. Na tym jednak oferta wielofunkcyjnych pojazdów się nie skończy. W fazie testów jest już druga generacja Yeti, która będzie mierzyła 4,35 m długości, a więc dokładnie tyle, ile Tiguan poprzedniej generacji. A skoro Kodiaq kosztuje tyle, co nowy Tiguan, to mniejsze Yeti będzie... Stylistycznie samochód ma być zorientowany na Kodiaqa – poprzedni wygląd Yeti jest uważany za podstawową przyczynę niezbyt spektakularnego sukcesu modelu na chińskim rynku. Na taki błąd Skoda nie może sobie już więcej pozwolić.

Skoda Yeti II - wizualizacja Skoda Yeti II - wizualizacja Foto: Larson / Auto Bild

Skoda Polar - duże nadzieje

Drugą propozycją w segmencie będzie jeszcze mniejsze auto, czyli bazujący na VW Polo SUV-ie – Polar. Samochód ma przejąć klientów dotychczasowego Yeti. Skoda nie chce eksperymentów – twórca designu Bernhard Maier stawia raczej na zachowawczość. Za to technika auta ma zostawić w tyle konkurencję. W planach jest nawet napęd hybrydowy, o którym jeszcze niedawno mówiło się, że w pojazdach z Czech będzie niedostępny.

Ostatnim SUV-em, który wzbogaci ofertę Skody, będzie prawdopodobnie Kodiaq coupé – auto, które dostało ostatnio zielone światło od zarządu, ale wyłącznie z myślą o chińskim rynku. Niewykluczone jednak, że z racji tego, iż pojazd jest już opracowany produkcyjnie, szefowie Skody dostaną pozwolenie od VW na sprzedaż także na innych rynkach, w tym – oczywiście – w Europie.

Naszym zdaniem: ważny globalny gracz

Sukcesy Skody powodują, że robi się przykro, iż polski przemysł motoryzacyjny nie poszedł podobną drogą. Z FSO zostały już tylko działki, które wkrótce zostaną rozdrapane przez deweloperów. Nasi południowi sąsiedzi w ciągu kilku lat mają sprzedawać 1,5 mln aut rocznie – przegląd nowych modeli wyraźnie pokazuje, że nie są to jedynie mrzonki.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 8/2018 już w sprzedaży, a w nim m.in. prezentacja nowej generacji Kii Ceed; pierwsza jazda nowym Audi A7 Sportback; porównanie SUV-ów z różnych stron świata; test Dacii Duster II; Hyundai Ioniq Electric w zimowych warunkach; raport - czy już czas na auta elektryczne w Polsce?; naprawiamy elektryczne szyby; poszukiwane kompakty z drugiej ręki; używane BMW serii 5 E39; nowa Toyota Land Cruiser na bezdrożach Namibii.

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Avarvarii / Auto Bild

Skoda Octavia po liftingu - wizualizacja

Czesi nie boją się zaryzykować: czterooka Octavia to odważny krok, szczególnie na rynkach azjatyckich, na których „twarze” tego typu nie cieszą się powodzeniem.

Foto: Larson / Auto Bild

Foto: Larson / Auto Bild

Foto: Larson / Auto Bild

Foto: Larson / Auto Bild

Nowości Skody - rynkowy hit czeka na dobrą zmianę (slajd 1 z 5)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego