CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.134.243.931.56
Średnio4.314.534.131.75
Najdrożej4.594.664.592.21

Nowy Ford Focus kontra VW Golf - kto teraz będzie królem kompaktów?

22 lis 16 09:35
Udostępnij
0
Skomentuj

Volkswagen bardzo ostrożnie poddaje liftingowi swój bestseller, za to Ford zapowiada na przyszły rok zupełnie nowego Focusa. Która droga zmian okaże się korzystniejsza dla producentów i którą bardziej polubią klienci?

Rewolucja? Volkswagen chyba nie zna takiego słowa. Jednak takie stawianie sprawy zawsze jest szansą dla tych, którzy chcą podgryźć lidera. W Europie Ford sprzedał przez 6 miesięcy bieżącego roku trochę ponad 120 tys. Focusów – no cóż, mogłoby być lepiej, tym bardziej że Volkswagen osiągnął ponad 2-krotnie lepszy wynik, jeśli chodzi o Golfa. Właśnie te dysproporcje powodują, że Ford ze znacznie większą odwagą podchodzi do zmian w Focusie. I choć większość prac nad nową generacją kompaktu ma być przeprowadzona przez niemieckie biura konstrukcyjne i stylistyczne koncernu, to jednak ostateczne decyzje będzie podejmował brytyjski oddział Forda.

Nie wiemy do końca, jakie będzie to miało znaczenie, bo nowy Focus, podobnie jak Ka+ i Mondeo, zostanie samochodem światowym – musi tak samo przypaść do gustu Europejczykom, jak i Amerykanom czy Chińczykom. „One Ford” nie oznacza jednak, że – tak jak to miało miejsce w przeszłości – samochód będzie nudny.

Wygląda na to, że Ford wyciągnął wnioski i czwarta generacja modelu będzie pierwszym autem w ofercie prezentującym zupełnie nową stylistykę. Grill ma jeszcze bardziej niż do tej pory przypominać przód aut Astona Martina, ale bez przerysowań ocierających się o śmieszność. Ze szczególną uwagą designerzy zabrali się do projektowania tyłu Focusa, który w obecnym modelu sprawia wrażenie, jakby ktoś chciał go na siłę ozdobić. Teraz ma być prościej i szlachetniej.

Golf zmienia się we wnętrzu

Wiemy, że to tylko lifting, ale nie zmienia to faktu, że nawet obeznani z Golfem będą musieli się dwa razy przyjrzeć nowej wersji, żeby dostrzec różnice. Największe to nowy wygląd opcjonalnych reflektorów LED oraz zmiana kształtu wlotów powietrza w zderzaku – widać tu wyraźne analogie z modernizacjami wprowadzonymi w poliftingowym up!-ie. No cóż, rodzina to rodzina. W tańszych odmianach, z klasycznymi halogenowymi żarówkami, zmieni się kształt diodowych świateł do jazdy dziennej. Za to tylne lampy Golfa – niezależnie od wersji wyposażeniowej czy silnikowej – będą w pełni ledowe.

Znacznie więcej zmieni się we wnętrzu kompaktu VW. Firma bez specjalnej skromności mówi o „uszlachetnionym wnętrzu”. W szczegółach chodzi o nowe listwy ozdobne oraz wzory materiałów obiciowych. Tyle że to tylko kosmetyka, znacznie ważniejsze są zmiany w ofercie multimediów. Po raz pierwszy w Golfie będą dostępne cyfrowe zestawy wskaźników (na wzór Passata, Tiguana i kilku modeli Audi).

Volkswagen Golf MY2017 Volkswagen Golf MY2017 Foto: Volkswagen

Prawdziwą światową premierę w poliftingowym Golfie będzie świętował system nawigacji, oparty teraz na 9,2-calowym dotykowym wyświetlaczu, przypominającym ten stosowany przez Apple’a w iPadach. Po raz pierwszy w tej klasie aut ma być tak, że dostępne sterowanie gestami – można nimi obsługiwać pozycje we wszystkich podmenu systemu, np. gestem przesuniemy poziomo umieszczone na ekranie ikony stacji radiowych, tak samo można będzie wybrać tę nas interesującą. Oczywiście, Golf skorzysta także z dobrodziejstw internetu dzięki szybkiemu dostępowi do sieci w technologii LTE – mapy nawigacyjne będą więc odświeżane online.

Mocno zmieni się też wnętrze Forda. Koniec z ogromną liczbą przycisków! Firma stawia na dotykowe ekrany i porządnie pracujące sterowanie głosowe, które nie będzie wymagało podawania sztywnych komend. Oczywiście, auto ma być też maksymalnie zintegrowane z internetem, dzięki czemu z poziomu pokładowych systemów będzie można np. zapłacić za parkowanie. Również pod względem systemów asystujących Ford nie ma specjalnego wyboru i do Focusa trafi wszystko to, co dziś można mieć w aucie plus kilka „dodatków”. Nie ma w tym nic dziwnego – w 2019 roku na rynek wejdzie zupełnie nowy Golf, podczas gdy Focus będzie sprzedawany jeszcze długo po 2020 r., zatem (przynajmniej teoretycznie) już w czasie rynkowej obecności samochodów autonomicznych. W konstrukcji nowego Forda Focusa zostanie więc uwzględniony radar 360 stopni, dzięki któremu w przyszłości będzie możliwa samodzielna jazda.

O krok od samodzielności

Największą nowością w systemach asystujących Golfa będzie możliwość niemal samodzielnej jazdy w korku – nie jest to jeszcze w pełni jazda autonomiczna, ale już bardzo jej bliska, przynajmniej do prędkości 60 km/h i podczas podróżowania po autostradach. W niedalekiej przyszłości system awaryjnego hamowania w mieście będzie rozpoznawał pieszych, a asystent parkowania otrzyma rozszerzenie o tryb jazdy z przyczepą. Wśród nowości poprawiających bezpieczeństwo pojawi się też system prewencyjny, który napnie pasy, gdy dojdzie do wniosku, że kolizja jest bardzo prawdopodobna.

Nowy Ford Focus kontra Volkswagen Golf Nowy Ford Focus kontra Volkswagen Golf Foto: Avarvarii / Auto Bild

Nowością w palecie silników Golfa będzie 1.5 TSI EVO – 150-konny benzyniak z możliwością odłączania cylindrów, który ma zużywać średnio zaledwie 4,9 l/100 km. W późniejszym czasie motor ten zadebiutuje też w wersji BlueMotion (moc 130 KM), która ma być o jeszcze litr oszczędniejsza. Model GTI będzie rozwijał 230 KM, a GTI Performance – 245 KM.

Zostaje kwestia cen. I tu mała niespodzianka – mimo zmian, także w wyposażeniu, Golf nie zdrożeje. Jeśli chodzi o Forda Focusa, to jest jeszcze za wcześnie na jakiekolwiek dywagacje na ten temat.

Nowy Ford focus kontra VW Golf - ciekawy pojedynek

Mimo że w przypadku Golfa chodzi o lifting, zakres technicznych modyfikacji będzie całkiem szeroki. Za to w Focusie zmieni się wszystko. Ford nie ma za bardzo wyjścia – jeśli jego kompakt ma być konkurencyjny w nadchodzącej erze aut autonomicznych, musi go bardzo zmienić.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Prawdziwym bohaterem dzisiejszego wydania jest niewątpliwie nowe Audi A8. To niezwykle luksusowa limuzyna klasy premium. Warto również zwrócić uwagę na pierwszy test nowego Volvo XC60 oraz debiut Opla Insignii w naszym porównaniu z rywalami w klasie. Zarówno Volvo, jak i Opel bardzo dobrze wypadają w naszych sprawdzianach. Insignii udało się pokonać niewątpliwą liderkę segmentu, która jest u nas Skoda Superb. W naszym cyklu o silnikach poszczególnych marek wzięliśmy pod lupę koreańskich producentów: Kie i Hyundaia. Które wersje są trwałe i niezawodne?
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (47)

No photo
No photo ~kozak Użytkownik anonimowy
~kozak
No photo ~kozak Użytkownik anonimowy
do ~Krystian:
No photo ~Krystian Użytkownik anonimowy
22 lis 16 11:15 użytkownik ~Krystian napisał
Biorąc pod uwagę dotychczasową awaryjność aut VW oraz zakłamanie koncernu VAG, lepiej kupić Focusa i cieszyć się jazdą a nie siedzieć w serwisie z pazdziochem Golfem
to dopiero wizualizacja auto bilda fousa a już znalezli pretekst ,żeby znowu pisać o golfie, że niby porównanie do konkurenta. Jak można porównywać nie znając szczegółów.
22 lis 16 14:48 | ocena: 90%
Liczba głosów:39
90%
10%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Krystian Użytkownik anonimowy
~Krystian :
No photo ~Krystian Użytkownik anonimowy
Biorąc pod uwagę dotychczasową awaryjność aut VW oraz zakłamanie koncernu VAG, lepiej kupić Focusa i cieszyć się jazdą a nie siedzieć w serwisie z pazdziochem Golfem
22 lis 16 11:15 | ocena: 80%
Liczba głosów:83
80%
20%
| odpowiedzi: 6
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~acx Użytkownik anonimowy
~acx :
No photo ~acx Użytkownik anonimowy
Dobrze wiecie że król kompaktów jest jeden i to jest golf. I nawet gdyby było inaczej to Wasz niemiecki pryncypał nie pozwoli tego napisać. Chyba że którys z redakatorów chce wyleciec z roboty :-)
23 lis 16 09:47 | ocena: 77%
Liczba głosów:35
77%
23%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Vader Użytkownik anonimowy
~Vader :
No photo ~Vader Użytkownik anonimowy
Sylwetka golfa nie zmienia się od lat, Focus ewoluuje i to widać w środku i na zewnątrz, designerzy forda są odważni i to widać i czuć wybieram focusa
22 lis 16 18:48 | ocena: 80%
Liczba głosów:45
80%
20%
| odpowiedzi: 2
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~zxczxc Użytkownik anonimowy
~zxczxc :
No photo ~zxczxc Użytkownik anonimowy
WOW podoba mi się nowy Focus! chyba pierwszy raz 1998 i pierwszej generacji.
22 lis 16 11:20 | ocena: 83%
Liczba głosów:30
83%
17%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~mix Użytkownik anonimowy
~mix :
No photo ~mix Użytkownik anonimowy
Golf i tak na zawsze pozostanie autem dla wiejskich szpanerów.
22 lis 16 19:30 | ocena: 80%
Liczba głosów:41
80%
20%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~fangolf Użytkownik anonimowy
~fangolf :
No photo ~fangolf Użytkownik anonimowy
Klepią te golfy już tak długo, że chociaż nazwę powinni zmienić bo stare to auto.
22 lis 16 13:36 | ocena: 74%
Liczba głosów:31
74%
26%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~on Użytkownik anonimowy
~on :
No photo ~on Użytkownik anonimowy
przód piękny ale tył to jak dla mnie krok w tył. Mniejsza fiesta ma piękny design mimo ,że ma już swoje lata. Szkoda ,że focus nie dorówna designem nadwozia mniejszej siostrze.
22 lis 16 14:45 | ocena: 63%
Liczba głosów:16
63%
38%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~fcfgc Użytkownik anonimowy
~fcfgc
No photo ~fcfgc Użytkownik anonimowy
do ~Musti:
No photo ~Musti Użytkownik anonimowy
22 lis 16 13:37 użytkownik ~Musti napisał
Mam nadzieje że poza wyglądem zewnętrznym projektanci postawią na poprawę funkcjonalności w środku kabiny. Miałem już dwie generacje Focusa i ta ostatnia to jakaś żenada. Pojemność bagażnika w wersji 5 drzwi i kołem dojazdowym to raptem znikome 315 l ( na
Chyba piszesz oo focusie bez liztingu bo liktingu lepsze maerialy wyciszenie i malo przyciskow a bagaznik 370 l z dojazdowka a pelnym kolem 315 l al po co komu pelno kolo a jak ty tak kupilem to zawaliles sprawe.
22 lis 16 20:12 | ocena: 57%
Liczba głosów:7
57%
43%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Olek Użytkownik anonimowy
~Olek :
No photo ~Olek Użytkownik anonimowy
Ford niezły. Za dwa lata już będzie w rozsądnej cenie w aaa auto, to trzeba się będzie zastanowić :)
22 lis 16 21:29 | ocena: 67%
Liczba głosów:18
67%
33%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Avarvarii / Auto Bild

Nowy Ford Focus kontra Volkswagen Golf

Zupełnie nową generację kompaktu Forda zobaczymy pod koniec przyszłego roku. Zmian będzie dużo, bo auto ma konkurować z Golfem VIII, który pojawi się na rynku w 2019 r.

Nowy Ford Focus kontra VW Golf - kto teraz będzie królem kompaktów? (slajd 1 z 4)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Avarvarii / Auto Bild

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Avarvarii / Auto Bild

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Avarvarii / Auto Bild

Reklamy
Koniec bloku reklamowego