Citroën Evasion to rodzinny van produkowany przez francuską markę. Auto pojawiło się w 1994 roku i było pierwszym tego typu autem w historii Citroëna. Na niektórych rynkach, Evasion znany jest pod nazwą Synergie.
Pojazd był owocem współpracy 2 koncernów – PSA i FIAT-a w ramach nowego projektu „eurovan”, a jego bliźniaczymi modelami były Peugeot 806, Fiat Ulysse oraz Lancia Zeta, od których Evasion różnił się przede wszystkim logiem, a także detalami zewnętrznymi, dostępnym wyposażeniem oraz jednostkami napędowymi. Duże, jednobryłowe nadwozie oferowało bardzo dużo miejsca wewnątrz, dzięki czemu rodzinny Citroën mógł przewieźć od 5 do 7 osób (choć w bliźniaczych modelach występowały także odmiany 8-osobowe).
Każdy z pasażerów miał oddzielny fotel, dzięki czemu miejsca było pod dostatkiem. Dużym atutem, który ułatwiał wsiadanie i wysiadanie w 2. i 3. rzędzie były przesuwane tylne drzwi, które minimalizowały ryzyko parkingowych otarć. W 1996 roku auto przeszło facelifting, który przyniósł nieco inną, bardziej opływową linię nadwozia, nowy pas przedni oraz elementy wnętrza.
Pod maską mógł pracować benzyniak o pojemności 1.8 lub 2 litrów. W pierwszy przypadku jednostka rozwijała 99 KM, natomiast w drugim – 121 (8V), 136 (16V) lub 147 (8V Turbo). Z kolei wśród silników wysokoprężnych, do wyboru był wolnossący motor 1.9 D o mocy 90 KM oraz 109-konny 2.0 JTD który zastąpił w 2000 roku jednostkę 2.1 TD o tej samej mocy. Moment obrotowy przenoszony był na przednią oś za pomocą 5-biegowej skrzyni manualnej.
Produkcja Citroëna Evasion dobiegła końca w 2002 roku, a jej następcą został model C8, który również został opracowany w ramach projektu „eurovan”. Rywalem Citroëna Evasion był m.in. Renault Espace oraz Volkswagen Sharan.