Citroën Xsara to kompaktowy samochód osobowy klasy średniej niższej produkowany przez francuski koncern. Auto zadebiutowało w 1997 roku jako następcą modelu ZX, po którym zresztą odziedziczył niektóre elementy. Z koeli od Xsary elementy czerpał Peugeot 306.
Nadwozie Xsary prezentuje się bardzo korzystnie i występowało w 3 nadwoziach – 5-drzwiowym liftbacku, 3-drzwiowym coupe oraz 5-drzwiowym kombi (Break). Wnętrze, mimo iż było całkiem przestronne, to wykończono je materiałami nie najlepszej jakości. Bagażniki za to miały sporą pojemność i w zależności od wersji mieściły od 408 do 517 litrów bagażu. W 1999 roku na bazie Xsary, powstał minivan Xsara Picasso. Oba nadwozia zostały opracowane przez tego samego projektanta – Donato Coco.
W 2000 roku auto zostało znacznie odświeżone, a modyfikacji uległ pas przedni, wnętrze oraz gama jednostek napędowych. Pod maską, jeśli chodzi o diesle, można było spotkać silniki 1.4 HDi (68 KM), 1.9 D (68, 71 KM), 1.9 TD (90 KM) oraz 2.0 HDi (90, 110 KM). Wśród benzyniaków do wyboru były jednostki o pojemności 1.4, 1.6, 1.8 oraz 2 litrów i mocy kolejno 75, 88 i 109, 90 i 110 oraz 132 lub 167 KM. Ostatni wariant dostępny był w usportowionej odmianie VTS, która jednak z zewnątrz bardzo subtelnie wyróżniała się na tle „zwykłych” Xsar. Niezależnie od wersji silnikowej, moc przenoszona była na przednią oś za pomocą 4-biegowej skrzyni automatycznej lub 5-stopniowej przekładni manualnej.
Xsara zyskała duża sławę również dzięki Sebastianowi Loebowi, który w 310-konnej Xsarze WRC wywalczył 3-krotnie tytuł rajdowego mistrza świata.
Produkcja Xsary trwała prawie 10 lat i zakończyła się w 2006 roku. Następcą auta został model C4.