Ford Scorpio to samochód osobowy klasy średniej-wyższej produkowany przez europejski oddział amerykańskiego koncernu. Auto zadebiutowało w 1985 roku jako następca Granady, choć na niektórych rynkach (m.in. w Wielkiej Brytanii) pojazd występował jako kolejna generacja Granady, a „Scorpio” używane było jedynie jako dopisek do najlepiej wyposażonych modeli. Z kolei w USA, duży Ford występował jako Mercury Scorpio.
Początkowo Ford Scorpio występował jedynie jako 5-drzwiowy liftback, który niestety nie sprzedawał się najlepiej. Dopiero gdy w salonach pojawił się 4-drzwiowy sedan, wyniki sprzedaży wzrosły, a oprócz tego w ofercie było także 5-drzwiowe kombi (dostępne od czasu faceliftingu). Już rok po debiucie, Scorpio zdobył tytuł Europejskiego Samochodu Roku. Jego nadwozie miało modne jak na tamte czasy kształty, a współczynnik oporu powietrza Cx wynosił 0,33.
W 1992 roku przeprowadzono facelifting, który przyniósł m.in. nową atrapę chłodnicy, przednie oraz tylne światła, maska i wnętrze. Skoro o nim mowa było ono bardzo przestronne i mogło wygodnie pomieścić 5 pasażerów. Mimo sporych rozmiarów, Scorpio nie ważył przesadnie dużo – w zależności od wersji silnikowej i wyposażeniowej ok. 1,3-1,4 tony. Flagowy model Forda wyróżniał się także bardzo dobrym wyposażeniem. Do napędu posłużyły silniki benzynowe R4 o pojemności 1.8 (90 KM) i 2.0 (100, 105, 115, 120 KM) oraz V6 o pojemności 2.4 (125, 130 KM), 2.8 (150 KM) i 2.9 (145, 150 oraz 195 KM). Jeśli chodzi o jednostki wysokoprężne, do wyboru był 2,5-litrowy silnik w wersji wolnossącej (69 KM) oraz turbodoładowanej (92 KM). Moc kierowana była na tylne lub wszystkie koła za pomocą 4-stopniowego automatu bądź 5-biegowej skrzyni manualnej.
W 1994 roku pojawiła się II generacja Forda Scorpio. Nadwozie uległo ogromnej przemianie i żadnym elementem nie przypominało swojego poprzednika. Stało się owalne i amerykańskie. Zdecydowano się w końcu ujednolicić nazwę auta i zrezygnowano z nazwy Granada na dotychczasowych rynkach. W salonach do wyboru były już tylko 2 rodzaje nadwozia – 4-drzwiowy sedan oraz 5-drzwiowe kombi. Standardowe wyposażenie Forda Scorpio było jedną z jego najmocniejszych stron, bowiem w jego skład wchodziło m.in. samopoziomujące zawieszenie Nivo, które znacznie poprawiało wygodę podróżowania.
W 1998 roku dokonano drobnych poprawek kosmetycznych, polegających na zmianie przednich i tylnych świateł. Gama jednostek napędowych była nieco skromniejsza niż w poprzednika i jeśli chodzi o benzynowe silniki do wyboru były motory R4 2.0 – 115, 136 KM i 2.3 – 147 KM oraz V6 2.9 – 150, 210 KM. 2,5-litrowy turbodiesel generował 115 lub 125 KM. Moc przenoszona była na tylne koła za pośrednictwem 5-biegowej skrzyni manualnej lub 4-stopniowego automatu.
Niestety mimo bardzo dobrych walorów użytkowych i bogatego wyposażenia, Ford Scorpio nie odniósł oczekiwanego sukcesu, a jego produkcja została zakończona w 1998 roku. Ford nie przewidział następcy w tym segmencie, a flagowym modelem został Mondeo.