Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.354.494.281.99
Średnio4.684.824.552.14
Najdrożej4.925.084.792.29

Opony do 4x4 - nigdy na każdą okazję

16 wrz 16 00:00
Udostępnij
0
Skomentuj

Użytkownicy samochodów osobowych mają łatwo: zmieniają opony tylko sezonowo, pilnując, by zimą nie jeździć na letnim ogumieniu (i odwrotnie!). W przypadku aut terenowych wybór jest znacznie większy, a ideałem każdego kierowcy wykorzystującego swoje auto zarówno poza asfaltem, jak i na szosie są... cztery (!) komplety kół w garażu. Po co aż tyle?

Zanim przeanalizujemy warunki konieczne do spełnienia przez opony zależnie od rodzaju nawierzchni po której się poruszamy, warto chwilę poświęcić oznaczeniom i normom. Zasadniczo nie ma obowiązku korzystania z opon przeznaczonych do pojazdów 4x4, ale zachęcamy do sięgania po takie produkty. Opony przeznaczone do aut klasy SUV/4x4 mają mocniejszą budowę, dzięki czemu są np. bardziej odporne na przebicie. Zapewniają też większy margines ładowności itp. Jeśli decydujecie się na osobowe ważne, żeby zostały właściwie dobrane - miały odpowiednio wysoki indeks nośności, prędkości oraz - oczywiście - odpowiedni rozmiar.

Oznaczenie opon Oznaczenie opon Foto: Archiwum / Auto Świat

Opony 4x4 oznaczane są dokładnie tak samo, jak do osobówek. Podstawa to rozmiar opony: przykładowo 235/70 R 16 oznacza oponę o szerokości 235 mm, której profil (czyli stosunek wysokości boku do szerokości) wynosi 70 proc. W przypadku opon terenowych można spotkać się z brakiem tej wartości, co oznacza, że ma ona profil 80. Opona ma budowę radialną i przeznaczona jest do montażu na feldze o średnicy 16 cali. W przypadku terenówek możecie jednak spotkać również inne oznaczenie, np. 31x10,5R15. Pierwszy człon (31) oznacza w tym przypadku zewnętrzną średnicę opony w calach, 10,5 to szerokość tej opony (również w calach) zaś R15 również oznacza radialną budowę i średnicę osadzenia.

Na asfalcie

Podczas jazdy po równej, twardej nawierzchni liczy się dobra przyczepność. Samochody osiągają zdecydowanie większe prędkości, opony muszą więc zapewniać bezpieczne hamowanie. Wyższe prędkości na zakrętach wymagają dobrej przyczepności. Ogólnie opony letnie podzielić można na klasyczne oraz przygotowane do aut o wysokich osiągach (HP). To jednak tylko umowny podział, tak naprawdę liczą się głównie parametry i konstrukcja opony. Przystosowanie opony do szybkiej jazdy wywnioskować można z indeksu prędkości.

W ostatnich latach coraz częściej spotkać można opony typu runflat - umożliwiające jazdę po utracie ciśnienia w oponach. oczywiście podróż można kontynuować tylko w ograniczonym zakresie (około 50 km) z niedużą prędkością, ale odpada zmiana koła np. nocą w deszczu. W samochodzie można liczyć też na większy bagażnik.

Zimówka w 4x4? Niepotrzebna?

Często pokutuje pogląd, że w aucie dysponującym napędem wszystkich kół nie ma potrzeby zakładania opon zimowych. To jednak bardzo błędne mniemanie. Samochody 4x4 rzeczywiście lepiej przyspieszają i gwarantują większą stabilność na zakrętach, jednak nie dodadzą oponie przyczepności.

Uwaga: bardzo wiele modeli opon (zarówno szosowych, jak i terenowych) ma w oznaczeniu skrót M+S sugerujący przydatność zimą. Warto jednak pamiętać, że określenie to odnosi się do "gęstości" bieżnika a nie rodzaju mieszanki. Dlatego w praktyce opony te słabo sprawdzają się na śliskiej nawierzchni (np. na lodzie).

Wymagający teren

Podczas jazdy offroadowej znaczenia nabierają zupenie inne parametry opon. Jeździmy wolniej, ale pojawiają się kłopoty z trakcją (szczególnie w błocie). W terenie zdecydowanie łatwiej uszkodzić oponę, powinna być więc bardziej wytrzymała.

Opony terenowe podzielić można na kilka grup. Najpopularniejsze jest ogumienie A/T czyli all terrain - przeznaczone do jazdy po różnego rodzaju nawierzchniach. Świetnie sprawdza się na nawierzchni piaszczystej, nieźle w błocie. Wyższa nośność i cicha praca pozwalają na pokonywanie znacznych przebiegów (w autach wyprawowych). Opony M/T (czyli mud terrain) opracowano z myślą o bardzo trudnych warunkach - są bardzo dobre do jazdy w błocie. Poza oponami A/T i M/T spotyka się jeszcze opony wysoce specjalizowane, często w ogóle nie dopuszczone do ruchu po drogach publicznych. Mogą to być np. gumy umożliwiające jazdę terenową bez powietrza.

Poleć
Udostępnij
0
gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 45/2017 już w sprzedaży, a w nim m.in. elektryczna ofensywa BMW; Citroen C4 Cactus po liftingu; porównanie kompaktowych kombi z dieslami; test Kii Stinger; wielki test żarówek; porady jak uzywać świateł; Mazda 6 z drugiej ręki; używane minivany za 35-40 tys. zł.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze

No photo
No photo ~Tommy Użytkownik anonimowy
~Tommy :
No photo ~Tommy Użytkownik anonimowy
Taa ,najlepiej mieć cztery komplety -na jesień i wiosnę też.
19 wrz 16 12:44 | ocena: 100%
Liczba głosów:1
100%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Przemek Wąworek / Auto Świat

Opony do aut 4x4: nie na każdą okazję!

Szosowe letnie, szosowe zimowe, terenowe - wielu użytkowników aut terenowych korzysta z kilku kompletów opon.

Najlepiej gdy są one założone na felgi, wtedy wymiany można dokonać szybko i samodzielnie. To oczywiście kosztowne rozwiązanie, ale tylko wtedy można w pełni wykorzystać zalety samochodu oraz napędu wszystkich kół.

Opony do 4x4 - nigdy na każdą okazję (slajd 1 z 9)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Przemek Wąworek / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego