CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.32100.004.161.98
Średnio4.490.004.312.03
Najdrożej4.650.004.432.17

5 sposobów na skuteczną klimatyzację auta

21 maja, 21:19
Udostępnij
0
Skomentuj
5 sposobów na skuteczną klimatyzację auta 5 sposobów na skuteczną klimatyzację auta Foto: Auto Świat

Oto kilka prostych patentów na szybkie schłodzenie auta i niekolidujące ze zdrowiem używanie klimatyzacji

Co prawda nie ma jeszcze upałów, ale mogą one nadejść w każdej chwili. Warto więc uzbroić się w wiedzę, która pozwoli jak najlepiej wykorzystać klimatyzację w samochodzie. To proste zasady, ale ich znajomość wcale nie jest powszechna.

1) Po otwarciu rozgrzanego auta – przewietrz wnętrze przed jazdą

Kiedy przyjdziesz do nagrzanego samochodu, to wcale nie musi być trzydziestostopniowego upału, aby w słoneczny dzień kabina rozgrzała się niczym szklarnia. Znają to ci kierowcy, którzy kiedyś montowali sobie w autach akcesoryjne termometry – po przełączeniu na pomiar temperatury w kabinie kończyła się im skala, jeżeli auto długo stało na słońcu.

Dlatego najlepszą pierwszą rzeczą, jaką możesz zrobić przed rozpoczęciem jazdy takim rozpalonym samochodem, jest otwarcie wszystkich drzwi, a jeżeli auto ma nadwozie typu hatchback, liftgack lub kombi – także otwarcie bagażnika. W ten sposób w kilka chwil wypuścisz z samochodu największy żar. Jeżeli będzie choć trochę wiało, to jest szansa, że przepływ powietrza przez kabinę schłodzi choć trochę fotele i kokpit, które są potężnym źródłem ciepła po zajęciu miejsca w rozgrzanym samochodzie.

2) Kiedy wsiadasz do rozgrzanego słońcem auta, nie zamykaj drzwi (lub otwórz szyby) zanim klimatyzacja nie zacznie chłodzić

To jest błąd, który bardzo łatwo popełnić: po wywietrzeniu auta (albo bez, bo nie masz czasu) zajmujesz miejsce za kierownicą i zamykasz drzwi. Wyjmujesz z kieszeni telefon, wyciągasz płytę ze schowka, podłączasz ładowanie smartfona, ustawiasz pokrętła od wentylacji (jeżeli klimatyzacja jest manualna)… To wszystko trwa. Chwilę. Ale ta chwila wystarczy, aby w rozgrzanym aucie poczuć pot na czole.

Radą na to jest uruchomienie silnika i włączenie klimatyzacji – i powinna to być pierwsza czynność po wejściu do auta – albo pozostawienie otwartych drzwi kierowcy, zanim nie rozgościmy się w aucie. W starszych i niekoniecznie zadbanych samochodach od włączenia klimatyzacji do pojawienia się chłodu może minąć chwila, wtedy warto na ten czas otworzyć okna samochodu.

3) Pierwszy „oddech” klimatyzacji wypuść za okno

Na pewno zdarzyło Ci się poczuć charakterystyczny zapach, towarzyszący włączaniu klimatyzacji w samochodzie, który od dłuższego czasu stał na parkingu. Ten zapach nie jest ani przyjemny, ani zdrowy. Warto w takiej sytuacji pomyśleć o dezynfekcji klimatyzacji, ale zanim się na to zdecydujesz, proponujemy prosty i skuteczny patent, który pozwoli uniknąć nieprzyjemnego, wilgotnego zapachu z klimatyzacji.

Spotkałem się z zaleceniami, aby dla efektywnego chłodzenia kabiny, nastawiać nawiew na szybę i na nogi przy włączonej klimatyzacji. Zupełnie się z tym nie zgadzam...

Kiedy włączysz klimatyzację, to na minutę otwórz szyby w aucie. Jeżeli zdecydujesz się włączyć klimatyzację na postoju i na moment wysiąść z samochodu, bo jest zbyt rozgrzany, aby bezpiecznie nim jechać, to na chwilę otwórz drzwi kierowcy i pasażera. Dlaczego?

Dlatego, że niemiły zapach z klimatyzacji wydobywa się zanim kompresor i układ chłodniczy wytworzą wystarczająco dużo chłodu, by „zamrozić” wilgoć w wymienniku ciepła w kokpicie. Kiedy klimatyzacja zacznie już chłodzić, po chwili zapach zniknie, dlatego ważne, aby pierwszą jego falę wypuścić z kabiny samochodu i nie wciągać jej do własnych płuc.

4) Jeżeli chcesz szybko schłodzić wnętrze, ustaw nawiew przez centralne i boczne dysze w kokpicie

Spotkałem się z zaleceniami, aby dla najbardziej efektywnego chłodzenia kabiny samochodu, nastawiać nawiew na szybę i na nogi przy włączonej klimatyzacji. Zupełnie się z tym nie zgadzam, przynajmniej z dwóch powodów. Po pierwsze: jeżeli mądrze używamy klimatyzacji i regulujemy temperaturę powietrza wypływającego z dysz, zmieniając ustawioną temperaturę w układzie wentylacji, to przy ustawieniu nadmuchu na nogi i na szybę…

…będzie zwykle tak, że zimne powietrze będzie dmuchało na szybę, a letnie lub ciepłe na nogi. W efekcie będzie niby chłodno, a jednak nie komfortowo. Po drugie: zdarzają się pęknięcia przednich szyb w samochodach po skierowaniu na nie lodowatego powietrza w upalny, słoneczny dzień. A tego nie chcemy.

5) Jeśli chcesz mieć czym oddychać, nie nadużywaj zamkniętego obiegu powietrza w kabinie

To bardzo ważne: zamknięty obieg powietrza w upał może i pozwala szybciej schłodzić wnętrze, ale kabina auta to nie mieszkanie i tlen do oddychania szybko się skończy. Znużenie, zmęczenie, opóźnione reakcje na zmiany sytuacji na drodze – to nie są symptomy właściwe dobremu samopoczuciu kierowcy.

Szczególnie niebezpieczny jest zamknięty obieg na postoju lub w korku, gdzie naturalny ruch powietrza wokół nadwozia powoduje powolne, ale jednak dostarczanie niewielkiej ilości świeżego powietrza do kabiny. Producenci i ekoterroryści martwią się o ilość dwutlenku węgla w powietrzu na całym świecie – Ty martw się o to, żeby nie było go za dużo w kabinie Twojego auta.

Wiele klimatyzatorów domowych ma funkcję automatycznego osuszania - po wyłączeniu chłodzenia wentylator pracuje jeszcze około 10 minut. A jak osuszyć klimatyzację w aucie?

A na koniec? Coś bardzo ważnego. Jeżeli chcesz, aby w Twojej klimatyzacji nigdy (albo prawie nigdy) nie rozwijała się pleśń, to po zaparkowaniu auta otwórz szyby lub drzwi samochodu, wyłącz klimatyzację i nastaw nawiew na maksimum. I poczekaj 5 a najlepiej 10 minut. Wtedy wilgoć z wymiennika ciepła klimatyzacji będzie miała szansę całkowicie wyparować.

Rano nie będzie zapachu po włączeniu klimatyzacji, a Twoje zdrowie tylko na tym zyska. Wiem, że to brzmi niedorzecznie, żeby w dzisiejszych „pędzących” czasach „marnować” pięć lub dziesięć minut na osuszanie klimatyzacji, ale to wcale nie jest głupie. Szczególnie, gdy ktoś w Twojej rodzinie ma alergię lub wozisz dzieci. Oponentom podpowiem, że wiele domowych klimatyzatorów stacjonarnych (a od niedawna także przenośnych) ma wbudowaną automatyczną funkcję osuszania. Po wyłączeniu chłodzenia wentylator pracuje jeszcze około dziesięć minut.

Przy tej okazji nie oprę się sformułowaniu jeszcze jednego postulatu, dotyczącego zamkniętego obiegu powietrza: drodzy Panowie taksówkarze, wyłączcie proszę tę funkcję z samochodzikiem i strzałką w kształcie leżącej litery „U”, bo się podusicie, a z Wami pasażerowie.

Jeżeli macie swoje patenty na klimatyzację w aucie, piszcie – zapraszamy do komentowania.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: Wskazujemy auta, które nie są odporne na korozję oraz co psuje się w elektronice samochodów. Sprawdzamy też kto produkuje trwalsze diesle, BMW czy VW? Oceniamy czy warto założyć instalację LPG i czy opłaca się regenerować amortyzatory ze zmiennym tłumieniem.
Czy często i długo używacie zamkniętego obiegu powietrza w samochodzie?
Tak

9 %

Nie

91 %

Tak
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (19)

No photo
No photo ~ot tak Użytkownik anonimowy
~ot tak :
No photo ~ot tak Użytkownik anonimowy
Zgadzam się z przedstawionymi sposobami, niemniej w kwestii nie tworzenia warunków do rozwoju grzybów w klimatyzacji mam inny "patent". Wyłączenie klimatyzacji i włączenie max nawiewu 5 minut przed dojazdem do celu jest lepszym rozwiązanie niż oczekiwanie na osuszenie parownika po zaparkowaniu. :)
25 maja 07:23 | ocena: 100%
Liczba głosów:30
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~C4 picasso Użytkownik anonimowy
~C4 picasso :
No photo ~C4 picasso Użytkownik anonimowy
Rada jest jedna. Centralne dysze kierujemy na sufit. I to wszystko. Rozpocznie sie obieg, ktory plynie raczej naturalnie. Chlodzi rozgrzany dach i plynie ku dolowi. Pozdro
25 maja 12:41 | ocena: 100%
Liczba głosów:7
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~wer da Użytkownik anonimowy
~wer da :
No photo ~wer da Użytkownik anonimowy
Zdumiewające!, Onetowi udało się zamieścić fachowy a nie infantylny artykuł nt. motoryzacyjny !
25 maja 12:17 | ocena: 100%
Liczba głosów:6
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Pi Użytkownik anonimowy
~Pi :
No photo ~Pi Użytkownik anonimowy
w korku wyłącz obie zamknięty - Jasne i smród TDika stojącego z przodu leci prosto w Twoje płóca. Bezcenne.
25 maja 08:03 | ocena: 95%
Liczba głosów:19
95%
5%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Marek Użytkownik anonimowy
~Marek :
No photo ~Marek Użytkownik anonimowy
Lubię puścić bąka przy zamkniętym obiegu gdy wiozę pasażerów.
25 maja 11:30 | ocena: 71%
Liczba głosów:7
71%
29%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~ekoterorysta Użytkownik anonimowy
~ekoterorysta
No photo ~ekoterorysta Użytkownik anonimowy
do ~bez ściemy:
No photo ~bez ściemy Użytkownik anonimowy
25 maja 07:26 użytkownik ~bez ściemy napisał
Wszystkich ekoterrorystów należy nazywać po imieniu, bez względu na treść artykułu :)
Takich matolow jak ty nie sieja, sami sie nietety rodza. Jak sie dziwic pozniej ze Polska jest krajem najbardziej zanieczyszczonym w Europie i Pocy maja najwiecej zachorowan na raka.
25 maja 08:35 | ocena: 67%
Liczba głosów:3
67%
33%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~taka prawda Użytkownik anonimowy
~taka prawda :
No photo ~taka prawda Użytkownik anonimowy
W związku z nowym czynnikiem chłodzącym kilkuletnie auta bedą bez sprawnej klimatyzacji / cena wymiany czynnika a brak chłodziwa = awaria /
25 maja 13:38 | ocena: 100%
Liczba głosów:2
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~bez ściemy Użytkownik anonimowy
~bez ściemy
No photo ~bez ściemy Użytkownik anonimowy
do ~Kamil:
No photo ~Kamil Użytkownik anonimowy
23 maja 20:59 użytkownik ~Kamil napisał
może i wielu ekologów można zakwalifikować jako "ekoterrorystów" (nie będę dyskutować na ten temat), ale wyrażanie swoich opinii poprzez nazywanie ich wszystkich "ekoterrorystami" w takim artykule jest bynajmniej nieprofesjonalne.
"Bynajmniej" to partykuła wzmacniająca przeczenie zawarte w wypowiedzi. Może chodziło o "co najmniej"? :)
25 maja 07:31 | ocena: 100%
Liczba głosów:5
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Ba Użytkownik anonimowy
~Ba :
No photo ~Ba Użytkownik anonimowy
Pi: kup filtr weglowy twoje plUca beda zdrowsze.
25 maja 11:35 | ocena: 100%
Liczba głosów:3
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Magia Użytkownik anonimowy
~Magia :
No photo ~Magia Użytkownik anonimowy
ADR kurs specjalistyczny http://smartkursyszkolenia.pl polecam
3 sie 14:42
Liczba głosów:0
0%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej