Nie jest to również optymalne rozwiązanie, jeśli chodzi o osiągi anteny. Z testów wynika, że taka sama antena CB zamontowana w tym samym miejscu, tyle, że na stałe, a nie za pośrednictwem magnesu, zapewnia zasięg większy nawet o 20-30 proc. i to przy niższym poziomie zakłóceń. To wszystko dzięki lepszemu kontaktowi elektrycznemu z karoserią.
Wymieniając antenę magnetyczną na zamontowaną na stałe, można uzyskać porównywalny zasięg przy krótszym promienniku. Antena CB widoczna na zdjęciach - Sirio Taifun - to dosyć specyficzny model. Ze względu na małe wymiary (długość ok. 50 cm) oraz kształt zbliżony do zwykłej anteny radiowej to jeden z najdyskretniejszych sposobów na CB-Radio w aucie. Tylko fachowcy rozpoznają ją jako antenę nadawczo-odbiorczą.
Niestety, praw fizyki nie da się oszukać. Przy tak krótkim promienniku zapewnia ona skromny zasięg, przez co sprawdza się głównie np. w mieście. Użytkownicy, którym zależy na przyzwoitym, kilkunastokilometrowym zasięgu, powinni wybrać dłuższy model. Pod względem osiągów najlepszym rozwiązaniem są zwykle anteny CB o długości ok. 1,5 m. Sposób montażu pozostaje taki sam.
Antena CB - montaż
Dla jakości odbioru najlepszym miejscem na przymocowanie anteny CB jest środek dachu. W tym przypadku antena miała jak najbardziej przypominać zwykłą antenę radiową, w związku z czym została zamontowana blisko tylnej krawędzi auta. Ta lokalizacja ma jeszcze kilka innych zalet - bez większego wysiłku da się zdjąć antenę np. przed skorzystaniem z myjni automatycznej, łatwiej też do niej sięgnąć podczas strojenia. Można wybierać spośród kilku sposobów montażu anteny do CB-Radia. Najlepszy z nich to umieszczenie anteny na stałe, w otworze na dachu pojazdu.
Warto wybrać uniwersalną podstawę z mocowaniem typu PL (skręcane gniazdo koncentryczne) Lub DV (antena mocowana na śrubkę typu "motylek"). Takie podstawy pozwalają na zamontowanie różnych modeli anten CB ze standardowymi mocowaniami typu PL lub DV. Mocowanie typu PL jest bardziej uniwersalne, da się na nie nakręcić przejściówkę pozwalającą na zamontowanie również anten z mocowaniem DV. Najprostszym sposobem, niewymagającym żadnych ingerencji w auto, jest zastosowanie anteny na podstawie magnetycznej, której kabel jest przycinany drzwiami. Można również zastosować uchwyty bagażnikowe lub montowane na relingach dachowych. Są proste w montażu, niestety zwykle po ich zdjęciu zostają paskudne ślady na karoserii.
Antena CB - to musisz wiedzieć
Mimo zewnętrzych podobieństw nie można używać zwykłych samochodowych anten radiowych jako anten nadawczo-odbiorczych do CB-Radia. Tego typu eksperymenty grożą zniszczeniem nadajnika. Jeśli zdecydujemy się na montaż anteny CB w miejscu po zwykłej antenie radiowej, to nie wolno w tym celu skorzystać nawet z oryginalnej instalacji antenowej samochodu. Jej przewód ma impedancję 75 omów, a do właściwego działania CB-Radia konieczny jest przewód 50-omowy. Takiego przewodu nie wolno dowolnie skracać lub wydłużać - niefachowa zmiana jego długości może utrudnić strojenie anteny CB.
Antena CB - dlaczego trzeba ją stroić
Antena musi mieć odpowiednią "długość elektryczną". Reguluje się ją, zmieniając długość promiennika (tzw. bata) lub też przy pomocy specjalnych stroików na promienniku lub cewce. W uproszczeniu: jeśli antena CB jest źle zestrojona, część emitowanej mocy wraca do nadajnika, co powoduje nie tylko pogorszenie jego osiągów, lecz także przegrzewanie końcówki mocy.