Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Jak powstaje opona – wizyta w fabryce Nokiana w Rosji

18 lip 17 10:03

Podczas zwiedzania fabryki opon Nokiana w okolicach Petersburga mieliśmy okazję przyjrzeć się krok po kroku jak powstaje opona oraz dowiedzieć czegoś więcej na temat jej budowy.

Udostępnij
0
Skomentuj

Opony Nokian – jak powstaje opona?

Materiały znajdujące zastosowanie przy produkcji opon są nieustannie udoskonalane Materiały znajdujące zastosowanie przy produkcji opon są nieustannie udoskonalane Foto: Nokian Tyres / Auto Świat

Etapy produkcji opony krok po kroku:

1. Przygotowanie mieszanki – w specjalnych maszynach na gorąco łączy się kilka rodzajów gumy, wypełniaczy i innych składników, m.in. sadzy, siarki, krzemionki.

2. Testy w laboratorium – wymieszana i schłodzona mieszanka gumowa trafia do kontroli.

3. Przygotowanie półproduktów – mieszanka gumowa trafia do maszyn w których na gorąco łączona jest z elementami wzmacniającymi oponę.

4. Konfekcja opony – na obrotowy bęben nakładany jest pas syntetycznej gumy. Drugą warstwę stanowi gumowy kord tekstylny (osnowa). Następnie na zewnętrzne krawędzie osnowy nakładane są drutówki po czym następuje wywinięcie osnowy nad drutówkę. Kolejny etap konfekcji opony to nałożenie boków z elastycznej i wytrzymałej gumy. Tak przygotowane warstwy pod wpływem sprężonego powietrza nabierają charakterystycznego kształtu opony. Następnym procesem przeprowadzanym na obrotowym bębnie jest nałożenie warstwy opasania składającego się z kordów stalowych. Konfekcja opony kończy się nałożeniem gumy bieżnika. Tak powstaje półfabrykat.

5. Wulkanizacja – pod wpływem gorącej pary wodnej pod ciśnieniem następuje wypchnięcie półfabrykatu w ryciny wyrzeźbione w formie wulkanizacyjnej. Tak zostaje nadany bieżnik opony oraz jej oznaczenia.

6. Kontrola jakości – gotowa opona trafia do pracownika, który sprawdza wzrokowo i dotykowo prawidłowość jej wykonania. Następnie opona poddawana jest kontroli maszynowej, m.in. prześwietlana promieniami Rentgena. Losowo wybrane opony trafiają do laboratorium, gdzie kontrolowane są po przecięciu. Sprawdzone opony otrzymują kartę identyfikacyjną, a następnie trafiają do magazynu i ostatecznie do centrum dystrybucyjnego.

Opony Nokian – jak zbudowana jest opona?

Konstrukcja opony (fot. SMG3) Konstrukcja opony (fot. SMG3) Foto: SMG3 / Auto Świat

Części składowe opony:

1. Bieżnik – miejsce styku opony z nawierzchnią składające się z rowków i lamelek. Bieżnik odpowiedzialny jest za przyczepność i amortyzację, chroni osnowę przed uszkodzeniami.

2. Bark – element łączący czoło bieżnika z bokiem opony. Odpowiada za przyczepność i stabilność opony na zakręcie.

3. Osnowa – element nośny składający się z kilku warstw tkaniny kordowej pokrytej gumą. Tworzy szkielet opony i pełni także rolę dętki.

4. Bok opony – odcinek wykonany z gumy o zwiększonej grubości rozciągający się od stopki do bieżnika. Odpowiedzialny jest za stabilność boczną opony.

5. Opasanie – stalowe pasy umieszczone wzdłuż opony odpowiedzialne za jej wzmocnienie oraz nadające jej odpowiednią sztywność.

6. Wzmocnienie – element strukturalny mający na celu zwiększenie wytrzymałości opony

7. Drutówka – element konstrukcyjny opony, który nadaje stopce wytrzymałość i sztywność.

8. Stopki – elementy opony wykonany ze stali pokrytej gumą. Odpowiadają że szczelne połączenie opony z wewnętrzną krawędzią felgi.

Opony Nokian – 100 mln opon w fabryce Nokiana w Vsevolozhsku

Zakład Nokian Tyres w Vsevolozhsku niedaleko Petersburga (Rosja) wytwarza 17 mln szt. opon rocznie Zakład Nokian Tyres w Vsevolozhsku niedaleko Petersburga (Rosja) wytwarza 17 mln szt. opon rocznie Foto: Nokian Tyres / Auto Świat

Obecnie produkcja opon Nokian Tyres odbywa się dwóch fabrykach: w Nokii (Finlandia), gdzie wytwarza się 2,5 mln opon rocznie oraz Vsevolozhsku niedaleko Petersburga (Rosja) – 17 mln/rocznie. W 2020 roku planowane jest otwarcie trzeciej fabryki w Dayton w stanie Tennessee (USA), gdzie roczne możliwości produkcyjne zakładu mają sięgać 4 mln opon.

Opony zimowe Nokian w najlepszych cenach!

Szukasz opon zimowych? U nas znajdziesz je w najlepszych cenach w polskim internecie!

W fabrykę w Rosji, która została oddana do użytku w 2005 roku zainwestowano 1 bilion euro. Zakład w Vsevolozhsku zatrudnia obecnie 1418 osób i eksportuje swoje produkty do ponad 40 krajów. Wytwarza opony do samochodów osobowych, SUV-ów oraz tzw. krótkie serie na zamówienie. To najnowocześniejszy zakład produkujący opony w Europie, a jednocześnie najbardziej wydajna fabryka opon na świecie. Pod koniec lata w 2017 r. zakład w Vsevolozhsku planowane jest wyprodukowanie 100-milionowej opony.

Opony Nokian Tyres sprzedawane w ponad 3000 punktach rozlokowanych w 63 krajach. Aż 54 proc. produkcji trafia do krajów nordyckich (Finlandia – 16 proc.,/Szwecja – 14 proc./Norwegia – 13 proc.) i Ameryki Płn. (11 proc.), do pozostałych państw Europy eksportowane jest 30 proc. Polska jest drugim w Europie rynkiem zbytu, gdzie klienci mają do dyspozycji 70 punktów sprzedaży. Aż 67 proc. sprzedawanych na świecie opon Nokian Tyres stanowią opony zimowe.

Poleć
Udostępnij
0

Zobacz również:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: Wskazujemy auta, które nie są odporne na korozję oraz co psuje się w elektronice samochodów. Sprawdzamy też kto produkuje trwalsze diesle, BMW czy VW? Oceniamy czy warto założyć instalację LPG i czy opłaca się regenerować amortyzatory ze zmiennym tłumieniem.

Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Nokian Tyres / Auto Świat

Fabryka opon Nokiana w Rosji

Zakład w Vsevolozhsku zatrudnia 1418 osób i wytwarza obecnie 17 mln opon rocznie.

Jak powstaje opona – wizyta w fabryce Nokiana w Rosji (slajd 1 z 20)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego