Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Co się może przegrzać w samochodzie?

31 lip, 13:47

Auto się przegrzało? Większości kierowców kojarzy się to wyłącznie z problemami z układem chłodzenia, a w konsekwencji – z przegrzaniem silnika. Tymczasem podzespołów, które mogą ucierpieć ze względu na zbyt wysoką temperaturę, jest naprawdę wiele i nie wszystkie znajdują się choćby w pobliżu silnika.

Udostępnij
0
Skomentuj
  • O problemach z temperaturą nie zawsze ostrzegają kontrolki czy wskaźniki
  • Jeśli wskazówka wskaźnika temperatury płynu zbliża się do czerwonego pola, możesz spróbować schłodzić silnik, włączając ogrzewanie kabiny i nawiew oraz wyłączając klimatyzację

Zawsze, gdy robi się gorąco, a na drogach ruch jest większy niż zwykle, na poboczach ruchliwych tras pojawiają się auta z tumanami pary buchającymi spod maski albo takie, spod których ciurkiem leje się płyn chłodzący. Warto jednak mieć świadomość, że nie każde przegrzanie podzespołów samochodu daje tak spektakularne objawy i jest tak łatwe do zdiagnozowania, bo przegrzać może się nie tylko sam silnik. Inne elementy auta również źle znoszą zbyt wysokie temperatury.

W wielu przypadkach o problemie informuje kontrolka, np. „check engine”. Powinno się tak stać, np. jeśli zbyt gorące zrobi się paliwo (to się zdarza, jeśli kierowca jeździ na głębokiej rezerwie), nadmiernie wzrośnie temperatura gazów wylotowych (co bardzo szkodzi m.in. turbosprężarce) lub jeżeli zacznie się przegrzewać sterowane elektronicznie sprzęgło międzyosiowe w zbyt brutalnie traktowanym aucie z napędem 4x4.

Nie ignoruj ostrzeżeń

Przed przegrzaniem niedopompowanych opon w nowoczesnym aucie powinien zabezpieczać system TPMS, ostrzegający przed spadkiem ciśnienia. Problem polega jednak na tym, że wielu użytkowników ignoruje ostrzeżenia tego typu. Co z tego, że świeci się jakaś kontrolka, skoro auto (na razie) w miarę normalnie jedzie? Do czasu! Są jednak też i takie przypadki przegrzania podzespołów, o których kierowca dowie się w najlepszym wypadku wtedy, kiedy mechanik podczas naprawy wymontuje zniszczone części i trafnie ustali przyczynę awarii.

Nie zapominajmy też, że na przegrzanie są narażone nie tylko podzespoły mechaniczne czy elektroniczne samochodu, lecz także pasażerowie (również czworonożni) oraz to, co w samochodzie pozostawimy. W kabinie zaparkowanego auta w słoneczny dzień temperatura może sięgać 60 stopni, czyli jest nawet ponaddwukrotnie wyższa niż na zewnątrz. Latem lepiej nie zostawiać w aucie jakichkolwiek produktów spożywczych wrażliwych na wysokie temperatury czy choćby długopisu – usuwanie wylanego tuszu z tapicerki bywa naprawdę trudne.

Naszym zdaniem

Zapach spalenizny lub rozgrzanego plastiku to coś, czego w aucie nie wolno ignorować. Przegrzewające się podzespoły mogą przestać działać, ale to wcale nie największe zagrożenie – bywa i tak, że ignorowanie objawów problemu prowadzi do tego, że w końcu musi interweniować nie mechanik, lecz straż pożarna.

Poleć
Udostępnij
0
gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: Wskazujemy auta, które nie są odporne na korozję oraz co psuje się w elektronice samochodów. Sprawdzamy też kto produkuje trwalsze diesle, BMW czy VW? Oceniamy czy warto założyć instalację LPG i czy opłaca się regenerować amortyzatory ze zmiennym tłumieniem.

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Agencja BEW

Przegrzanie silnika

To jedna z klasycznych i często spotykanych awarii, które bardzo często kończą się tym, że silnik się zaciera i nadaje się już tylko na złom. W mniej drastycznych przypadkach skutkuje to albo przepaleniem uszczelki pod głowicą, albo tym, że przedwcześnie zużywają się pierścienie tłokowe i gładzie cylindrów, przez co silnik zaczyna brać olej.

Niestety, często wszystko dzieje się bardzo szybko – od momentu, gdy wskazówka temperatury silnika zaczyna wchodzić na czerwone pole, do momentu zniszczenia silnika mijają czasem zaledwie tylko sekundy. Oczywiście, niekiedy bywa też tak, że kierowca przez długie miesiące ignoruje, że wskazówka jest „trochę za wysoko”, aż w końcu spod maski buchają tumany pary. Uwaga! Najbardziej podstępne są awarie polegające na punktowym przegrzewaniu np. jednego podzespołu lub jednego cylindra na skutek złego działania pojedynczego wtryskiwacza – choć punktowo temperatura przekracza wartości bezpieczne dla danego podzespołu.

Przyczyn przegrzewania się silnika mogą być dziesiątki. Najczęstsze z nich to:

- wyciek płynu chłodzącego (np. na skutek uszkodzenia przewodów gumowych, nieszczelności pompy wody lub chłodnicy, zbiorniczka wyrównawczego lub jego korka, ale też nieszczelności nagrzewnicy w kabinie);

- zablokowanie termostatu w pozycji zamkniętej (np. w wyniku osadzenia się na nim kamienia na skutek zbyt rzadkich wymian płynu);

- zablokowanie zaworów sterujących układem chłodzenia (w autach, w których zamiast termostatu są sterowane elektronicznie zawory);

- usterka pompy płynu (np. urwanie lub zablokowanie wirnika);

- niedziałający wentylator chłodnicy (Uwaga! W nowych autach wentylator może mieć kilka biegów – to, że „wiatrak” pracuje, nie znaczy wcale, że obraca się z wystarczającą prędkością. Podobny problem może występować też w starszych autach z wentylatorem uruchamianym przez tzw. visco, czyli sprzęgło sterowane termostatem – może się on obracać, ale zbyt wolno, bo sprzęgiełko za słabo łączy go z rolką napędzaną od wału korbowego);

- brudna chłodnica (Uwaga! Może ona być zarówno zalepiona brudem od zewnątrz, jak i zatkana od środka kamieniem kotłowym lub tłustą breją z oleju przedostającego się do płynu chłodzącego. Bardzo często silniki przegrzewają się też na skutek tego, że brudna jest znajdująca się przed chłodnicą silnika tzw. chłodnica klimatyzacji, czyli skraplacz);

- zbyt ubogi skład mieszanki (typowy przypadek w autach ze źle zestrojoną instalacją gazową);

- źle ustawiony zapłon lub kąt wtrysku w dieslach;

- źle ustawione luzy zaworowe;

przepalona uszczelka pod głowicą;

- słabe smarowanie (w wyniku zastosowania niewłaściwego oleju lub filtra, zbyt rzadkich jego wymian, na skutek niedrożności kanałów olejowych lub awarii pompy olejowej).

Co się może przegrzać w samochodzie? (slajd 1 z 11)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego