Przecież wspołczesne wolnossące silniki czterozaworowe osiągająn awet 100 Nm z jednego litra pojemności skokowej – dla silnika 1.8 z prostego rachunku wychodzi 180 Nm. Tymczasem motor Priusa ma tylko 142 Nm i moc 98 KM... Czy to powod do wstydu? Przeciwnie! Wymienione parametry są zamierzone,a ich przyczyna to tzw. cykl Atkinsona. To rozwiązanie powoduje, że silnik 1.8 zasysa ilość powietrza odpowiadającą w przybliżeniu jednostce 1.5.

Technicznie realizowane jest to w ten sposob, że część powietrza zassanego do cylindra wraca z powrotem do przewodu dolotowego przez zawory ssące otwarte dłużej niż w normalnym silniku. W efekcie moc spada, ale sprawność wzrasta,co pozwala obniżyć emisję spalin i zużycie paliwa. Unikalna przekładnia umożliwia pracę silnika z optymalną w danych warunkach prędkością obrotową.