Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Diesel nie musi dymić!

10 gru 17 00:00

A jeżeli jednak to robi, to wiedz, że coś zapewne jest nie tak. Usterka może mieć błahy i prozaiczny charakter, ale potrafi też oznaczać wielotysięczne wydatki – podpowiadamy, jak wstępnie ustalić przyczynę problemu

Udostępnij
0
Skomentuj
Czy diesel musi dymić? Czy diesel musi dymić? Foto: Andrzej Kondratczyk / Auto Świat

Żebyśmy się jednak dobrze zrozumieli: stary – czyli nieprzesadnie zaawansowany technicznie i lekko już wysłużony – samochód z dieslem pod maską ma prawo przy pełnym obciążeniu zostawić za sobą niewielką chmurkę czarnego (ale nie niebieskiego!) dymu. Zwłaszcza wówczas, gdy ktoś np. po dłuższym postoju w korku nagle głębiej wciśnie pedał gazu. To zupełnie normalne zjawisko, gdyby zresztą chcieć je zlikwidować, należałoby wpompować w samochód jakieś kilka tysięcy złotych. Co innego, jeżeli dymi nowoczesny diesel z filtrem DPF – to już często powód do niepokoju, tak samo jak bardzo mocne zadymienie w przypadku każdego innego pojazdu z silnikiem wysokoprężnym.

– Sprawny diesel z filtrem nie ma prawa zostawić za sobą żadnych znaków dymnych – podkreśla Marcin Kowalski z firmy Cinsoft. – No, chyba że akurat „wypala się” filtr, ale wówczas mamy do czynienia raczej z szarobiałym zadymieniem, które po kilku, kilkunastu minutach znika. dym prawdę ci powie?

No właśnie, sporo na temat kondycji silnika i jego osprzętu mówi nam już sam kolor dymu wydobywającego się z układu wydechowego. Nie mamy zamiaru nikogo przekonywać o tym, że wzrokowa ocena zadymienia z rury wydechowej zrobi z kogoś mechanika, ale prawda jest taka, że wstępną, bardzo ogólną diagnozę jest w stanie postawić w zasadzie każdy. Niektóre usterki wymagają szybkiego działania, w przeciwnym razie grożą bardzo poważne naprawy.

Dym może być m.in. czarny (najczęściej – niespalone paliwo), szaroniebieski (spalanie oleju silnikowego, np. zużyte pierścienie), biały (kondensacja). W „Auto Świecie” nr. 50/2017 (dostępny od 11 grudnia) podpowiadamy, jak wstępnie poznać źródło dymienia: od problemów z układem dolotowym po nieszczelną turbosprężarkę.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: Wskazujemy auta, które nie są odporne na korozję oraz co psuje się w elektronice samochodów. Sprawdzamy też kto produkuje trwalsze diesle, BMW czy VW? Oceniamy czy warto założyć instalację LPG i czy opłaca się regenerować amortyzatory ze zmiennym tłumieniem.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze

No photo
No photo ~Adi Użytkownik anonimowy
~Adi :
No photo ~Adi Użytkownik anonimowy
do ~ Ost: Drożyzna paliw nie ma tak naprawdę odwzwierciedlenia w zeczywistosci. Suma sumarum, koszt eksploatacji i zakupu diesla, naprawy i nerwy są wyższe niż koszty w silnikach benzynowych. Czy dziewięćdziesiąt kilka procent kierowców na świecie może się mylić? chyba nie. Spalanie to tylko jeden z wielu, wielu kosztów w samochodzie.
15 gru 17 17:00 | ocena: 75%
Liczba głosów:4
25%
75%
| odpowiedzi: 1
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Bre Użytkownik anonimowy
~Bre
No photo ~Bre Użytkownik anonimowy
do ~Adi:
No photo ~Adi Użytkownik anonimowy
15 gru 17 17:00 użytkownik ~Adi napisał
do ~ Ost: Drożyzna paliw nie ma tak naprawdę odwzwierciedlenia w zeczywistosci. Suma sumarum, koszt eksploatacji i zakupu diesla, naprawy i nerwy są wyższe niż koszty w silnikach benzynowych. Czy dziewięćdziesiąt kilka procent kierowców na świecie może si
W nowoczesnych silnikach benzynowych z bezpośrednim wtryskiem mamy tą samą konstrukcje wtryskiwaczy co w dieslu a koszt ich naprawy jest jeszcze droższy niż w dieslu, tak samo jak koła dwu-masowe w benzynach i turbo-sprężarki.
Niestety ale nowoczesne silniki benzynowe już nie są prostymi konstrukcjami tanimi w eksploatacji.
22 gru 17 08:35 | ocena: 100%
Liczba głosów:2
100%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Bre Użytkownik anonimowy
~Bre
No photo ~Bre Użytkownik anonimowy
do ~Adi:
No photo ~Adi Użytkownik anonimowy
15 gru 17 05:03 użytkownik ~Adi napisał
Najprostszy sposób aby Diesel nie dymił to poprostu nie kupować samochodów z takim silnikiem. To sam kłopot: stare ciężko zapalają w zimie, nowe maja liczne drogie w naprawie awarie i drogi serwis, są droższe w również w zakupie, już teraz jest problem z
Widać że nie jeździłeś samochodem z silnikiem diesla, tu chodzi o jego charakterystykę czyli wysoki moment obrotowy przy niskich obrotach silnika i tylko z tego powodu jeżdżę dieslem.
22 gru 17 08:31 | ocena: 100%
Liczba głosów:2
100%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~sed Użytkownik anonimowy
~sed :
No photo ~sed Użytkownik anonimowy
Ja mam bez DPFa auto 15 lat i nigdy nie dymił, co za bzdury z tym dymieniem. Od benzyniaków widzę dym i smród jak z krematorium chemicznego.
21 gru 17 10:34 | ocena: 67%
Liczba głosów:3
67%
33%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~b Użytkownik anonimowy
~b :
No photo ~b Użytkownik anonimowy
zimny jak dostanie po garach to każdy zadymi na czarno nawet nowy
16 gru 17 18:44 | ocena: 60%
Liczba głosów:5
60%
40%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Romar Użytkownik anonimowy
~Romar :
No photo ~Romar Użytkownik anonimowy
Szkola krotkiego zycia na jazde Dieslem.
17 gru 17 14:12 | ocena: 75%
Liczba głosów:4
25%
75%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Rosół z kury Użytkownik anonimowy
~Rosół z kury
No photo ~Rosół z kury Użytkownik anonimowy
do ~Adi:
No photo ~Adi Użytkownik anonimowy
15 gru 17 05:03 użytkownik ~Adi napisał
Najprostszy sposób aby Diesel nie dymił to poprostu nie kupować samochodów z takim silnikiem. To sam kłopot: stare ciężko zapalają w zimie, nowe maja liczne drogie w naprawie awarie i drogi serwis, są droższe w również w zakupie, już teraz jest problem z
Sprawny diesel nie kopci... Jakby stacje kontroli pojazdów sprawdzały samochody jak trzeba to nie było by takich problemów...
15 gru 17 10:24 | ocena: 50%
Liczba głosów:2
50%
50%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Ost Użytkownik anonimowy
~Ost
No photo ~Ost Użytkownik anonimowy
do ~Adi:
No photo ~Adi Użytkownik anonimowy
15 gru 17 05:03 użytkownik ~Adi napisał
Najprostszy sposób aby Diesel nie dymił to poprostu nie kupować samochodów z takim silnikiem. To sam kłopot: stare ciężko zapalają w zimie, nowe maja liczne drogie w naprawie awarie i drogi serwis, są droższe w również w zakupie, już teraz jest problem z
To nie obłęd a drożyzna paliw w UE.
15 gru 17 06:56 | ocena: 75%
Liczba głosów:4
75%
25%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Adi Użytkownik anonimowy
~Adi :
No photo ~Adi Użytkownik anonimowy
Najprostszy sposób aby Diesel nie dymił to poprostu nie kupować samochodów z takim silnikiem. To sam kłopot: stare ciężko zapalają w zimie, nowe maja liczne drogie w naprawie awarie i drogi serwis, są droższe w również w zakupie, już teraz jest problem z wjazdem do niektórych centrów dużych miast a niedługo ten problem będzie większy a na swoim przykładzie mogę dodać że przy moich wyjazdach w różne zakątki świata to bardzo często miałbym problem wogóle z zatankowaniem ropy. Za kilka lat Diesel będzie tylko w jednym typie samochodu-ciężarówka, podobnie jak elektryka z kabla w pociągu, czy ciężki mazut głównie tylko w wielkich statkach. Cały świat kożysta w samochodach osobowych z benzyny tylko kilka europejskich krajów w Europie z uporem maniaka kupuje samochody z silnikami Diesla! To jakiś obłęd i absurd.
15 gru 17 05:03 | ocena: 86%
Liczba głosów:7
14%
86%
| odpowiedzi: 3
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej