Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.454.684.281.99
Średnio4.674.824.572.15
Najdrożej4.894.894.792.29

Jak (nie) parkować? Zasady, przepisy, praktyka

4 wrz, 14:10
Udostępnij
0
Skomentuj

Znaleźć miejsce, na którym uda się zmieścić samochód, to za mało – gdy wybierasz miejsce na postój, powinieneś zastosować się do licznych przepisów. Jak widać po naszych ulicach, nie wszyscy je znają.

Samochodów przybywa na naszych drogach znacznie szybciej niż miejsc potrzebnych do ich parkowania – trudno się więc dziwić, że szczególnie w dużych miastach znalezienie miejsca, na którym można legalnie zostawić auto, bywa trudne.

Przepisów i zasad regulujących parkowanie (a w zasadzie zatrzymanie i postój pojazdów) jest wiele, a niestosowanie się do nich grozi mandatem, często też koniecznością uiszczenia niemal 500-złotowej opłaty za odholowanie auta. Od czasu, kiedy strażom gminnym i miejskim odebrano prawo do używania fotoradarów, ściganie kierowców łamiących przepisy dotyczące parkowania stało się znów jednym z głównych zajęć strażników.

Podstawowe zasady dotyczące parkowania i postoju, które każdy kierowca znać powinien, to:

1. zatrzymanie i postój są dozwolone tylko tam, gdzie pojazd będzie z dostatecznej odległości widoczny dla innych kierujących, nie powoduje zagrożenia bezpieczeństwa ruchu ani go nie zakłóca;

2. nie wolno zatrzymywać pojazdu w odległości mniejszej niż 10 m od skrzyżowania, przejazdu kolejowego lub tramwajowego, przejścia dla pieszych, przejazdu dla rowerzystów, a na drogach dwukierunkowych – także za przejściem lub przejazdem. Zabroniony jest też postój pojazdu w odległości mniejszej niż 10 m od znaku drogowego lub sygnalizatora, jeśli grozi to ich zasłonięciem;

3. postój jest niedozwolony w odległości mniejszej niż 15 metrów od słupka lub tablicy przystanku i na całej długości zatoki przystankowej;

4.nie wolno zatrzymywać się autem w tunelach, na mostach i wiaduktach, na pasach oddzielających jezdnie, na ścieżkach rowerowych i na tzw. powierzchniach wyłączonych;

5. nie wolno parkować na jezdni wzdłuż linii ciągłej, jeżeli zmusza to innych kierujących do najeżdżania na nią – jeśli na jezdni znajduje się podwójna ciągła linia, to ustawienie auta choćby tylko dwoma kołami na jezdni jest w większości wypadków niedopuszczalne. Nie wolno też parkować na jezdni wzdłuż linii przerywanej, wyznaczającej krawędź jezdni;

6. generalnie zatrzymujemy się wzdłuż prawej krawędzi jezdni, przy lewej krawędzi wolno parkować tylko na obszarze zabudowanym, na drodze jedno- lub dwukierunkowej, jednak o małym natężeniu ruchu. Ponieważ nie można znaleźć w przepisach definicji „małego ruchu”, trzeba się liczyć z tym, że policjant lub strażnik miejski mogą mieć w tej kwestii inne zdanie niż my, lepiej więc takich sytuacji unikać;

7. zatrzymywanie i postój pojazdów są zabronione na autostradach i drogach ekspresowych poza wyznaczonymi miejscami;

8. nie wolno parkować w sposób, który utrudniałby wjazd lub wyjazd bądź dostęp do prawidłowo zaparkowanych pojazdów;

9. jeśli pozwalają na to okoliczności, najlepiej jest zatrzymać auto poza jezdnią – jeżeli to niemożliwe, przepisy obligują kierowcę do ustawienia pojazdu jak najbliżej krawędzi jezdni i równolegle do niej;

10.samochód osobowy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 2,5 tony można zaparkować na chodniku wszystkimi kołami, pod warunkiem że nie zabraniają tego w danym miejscu znaki, że nie utrudni w ten sposób ruchu pieszych, a szerokość chodnika pozostająca do dyspozycji pieszych jest nie mniejsza niż 1,5 m;

11. podczas postoju auto musi być zabezpieczone przed uruchomieniem przez osobę niepowołaną. Pozostawienie pojazdu z pracującym silnikiem uznaje się za wykroczenie.

Słowniczek

Zatrzymanie pojazdu – unieruchomienie pojazdu niewynikające z warunków lub przepisów ruchu drogowego, trwające nie dłużej niż 1 minutę, oraz każde unieruchomienie pojazdu wynikające z tych warunków lub przepisów.

Postój pojazdu – unieruchomienie pojazdu niewynikające z warunków lub przepisów ruchu drogowego, trwające dłużej niż 1 minutę.

Naszym zdnaiem: nie patrz na innych

Podczas wyboru miejsca do zaparkowania auta nie warto sugerować się tym, że gdzieś stoi już więcej pojazdów – to wcale nie znaczy, że pozostali ustawili swoje auta prawidłowo. Sytuacje, kiedy straż miejska lub policja przyjeżdża i hurtowo każe kilku lub nawet kilkunastu kierowców, nie należą wcale do rzadkości. To, że inni zaparkowali nieprawidłowo, nie jest wcale okolicznością łagodzącą.

Poleć
Udostępnij
0
gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: Wskazujemy auta, które nie są odporne na korozję oraz co psuje się w elektronice samochodów. Sprawdzamy też kto produkuje trwalsze diesle, BMW czy VW? Oceniamy czy warto założyć instalację LPG i czy opłaca się regenerować amortyzatory ze zmiennym tłumieniem.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze

No photo
No photo ~Zawiedziony Użytkownik anonimowy
~Zawiedziony :
No photo ~Zawiedziony Użytkownik anonimowy
Ale co straż miejska i policja każe? Każe odjechać? Nie rozumiem. Niech autor pisze po polsku a nie w suahili (teraz to taki modny język).
7 wrz 08:29 | ocena: 100%
Liczba głosów:10
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~pyton Użytkownik anonimowy
~pyton :
No photo ~pyton Użytkownik anonimowy
W sprawie kształtowania stawki OC na podstawie mandatów i punktów : Jeśli zapłacone mandaty miałyby być podstawą do naliczania wyższej składki OC mielibyśmy efekt dwukrotnej kary za to samo przewinienie. Automatyczne przypisywanie punktów karnych razem z mandatem już jest w tym ujęciu dwuznaczne jeśli punkty karne mają być przyczyną obciążeń finansowych. Mamy państwo prawa czy nie całkiem?
7 wrz 13:14 | ocena: 100%
Liczba głosów:2
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Gość Darek Użytkownik anonimowy
~Gość Darek :
No photo ~Gość Darek Użytkownik anonimowy
1 punkt nie dla policji ITD albo straży. Te służby parkuja gdzie chcą i mają w nosie prawo i mandaty.
7 wrz 08:36 | ocena: 50%
Liczba głosów:4
50%
50%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Belfer Użytkownik anonimowy
~Belfer :
No photo ~Belfer Użytkownik anonimowy
automatyczny "poprawiacz" w Wordzie nie "zapalil" bo mamy: karac i kazac. Komputer nie pomyslal za redaktorka bez matury.
7 wrz 15:10 | ocena: 100%
Liczba głosów:1
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~ĘĘ Użytkownik anonimowy
~ĘĘ :
No photo ~ĘĘ Użytkownik anonimowy
Kupie se monster-trucka i nik mie na parkingu nie podskoczy!
7 wrz 09:03 | ocena: 100%
Liczba głosów:1
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Ks Użytkownik anonimowy
~Ks :
No photo ~Ks Użytkownik anonimowy
Karze - karać
6 wrz 07:38 | ocena: 100%
Liczba głosów:7
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Auto Świat

ZNaki B-35 i B-36

Od lewej: znak „zakaz postoju” (B-35) to zakaz unieruchomienia pojazdu na czas dłuższy niż minutę, chyba że tabliczka dołączona do znaku podaje inny czas; znak B-36 „zakaz zatrzymywania się” oznacza zakaz zatrzymania po tej stronie drogi, po której stoi znak.

Jak (nie) parkować? Zasady, przepisy, praktyka (slajd 1 z 10)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego