• W nawigacji przenośnej często aktywne są opcje unikania dróg gruntowych
  • Nawigacja fabryczna uwzględnia korki tylko w sytuacji, gdy aktywujemy funkcję „dynamicznej trasy”. Domyślnie ta funkcja jest w większości aut wyłączona

Wcześniej czy później z każdą nawigacją dojedziemy do celu: szybciej lub wolniej, z niespodziankami lub bez żadnych nieoczekiwanych wydarzeń. Warto przy tym pamiętać, że kierowca ma ogromny wpływ na to, jak nawigacja wyznacza trasę do celu. Wiele bowiem zależy od ustawień urządzenia i programu, a także od tego, jak często aktualizujemy mapy.

Kluczowa zasada: należy aktualizować mapy, gdy tylko dostępna jest nowa wersja. Im starsze plany, tym większe prawdopodobieństwo, że ominiemy nowe odcinki dróg (szczególnie tych najwyższych kategorii oraz obwodnic). Przed podróżą warto także sprawdzić ustawienia nawigacji, a w szczególności kryteriów, według których będzie wyznaczana trasa. Wybór niewłaściwej może oznaczać, że nadłożymy nawet ponad 100 km albo trafimy na drogi o podłej jakości.

Trasa szybka

W nawigacjach z aktywną funkcją omijania korków trasa szybka oznacza tyle, że liczy się jak najkrótszy czas podróży. Program będzie zatem tak liczyć trasę, żeby ominąć większość korków, które mogą spowodować istotne opóźnienie. W praktyce będziemy zatem podróżować tak, jak taksówkarz, który dobrze zna miasto. Uwaga: w starszych nawigacjach samochodowych bez funkcji omijania korków trasa szybka jest wyznaczana przede wszystkim po drogach, po których (teoretycznie) możemy jechać z największą prędkością.

Trasa optymalna i rekomendowana

To kompromis pomiędzy trasą szybką a krótką. Program tak zaplanuje podróż, żeby bez potrzeby jazdy po kiepskich drogach sprawnie ominąć korki. Od czasu do czasu może się trafić dogodny skrót, co oznacza, że możemy zjechać z głównej drogi na mniej uczęszczaną trasę.

Trasa krótka

Najkrótsza nie pod względem czasu, lecz odległości. To dość ryzykowne rozwiązanie w warunkach zimowych, możemy też trafić na odcinki o niskim stopniu zimowego utrzymania. Ryzykujemy też jazdę lokalnymi drogami, na których łatwiej natknąć się na zniszczoną nawierzchnię.

Trasa przełajowa

Zgodnie z nazwą ruszamy w teren. Przygotujmy się na podróż drogami gruntowymi, dojazdami do pól uprawnych, a nawet na trasy wytyczone przez poligony wojskowe.

Trasa widokowa

Zwykle dłuższa, ale godna uwagi ze względu na kwestie pięknych krajobrazów. Często polecana dla motocyklistów lub turystów poszukujących malowniczych miejsc.

Trasa bezpieczna

Taki profil trasy oznacza preferencje dla głównych dróg. Bywa, że trasa bezpieczna wymaga także mniej niebezpiecznych manewrów, takich jak zawracanie czy skręcanie w lewo.