Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.354.494.281.99
Średnio4.674.804.562.15
Najdrożej4.895.084.792.29

Jak szybko możesz jechać? Zasady, przepisy, praktyka

6 wrz, 16:20
Udostępnij
0
Skomentuj

Nie o każdym ograniczeniu prędkości informują przydrożne znaki! Przypominamy, jak szybko można poruszać się po poszczególnych rodzajach dróg i jak służby mierzą prędkość.

Pomiary prędkości należą do ulubionych zajęć funkcjonariuszy drogówki. Nie ma się temu co dziwić – na sprawców wykroczeń nie trzeba wcale długo polować, bo kierowców jeżdżących zbyt szybko wciąż na polskich drogach nie brakuje. Mimo zaostrzenia kar (m.in. zatrzymywanie praw jazdy za przekroczenie prędkości o ponad 50 km/h w terenie zabudowanym) nadal często jeździmy zbyt szybko, a ograniczenia prędkości są traktowane przez kierowców zwykle jako luźna sugestia. To jednak niejedyny problem dotyczący przestrzegania przepisów. Kierowcy często – mimo dobrej woli – po prostu nie wiedzą, z jaką prędkością wolno im się poruszać na określonym odcinku drogi.

Winę za to ponoszą złe oznakowanie i niespójne przepisy, rozproszone po różnych aktach prawnych. Nawet po wnikliwej lekturze kodeksu drogowego kierowca nie dowie się, co np. oznaczają kombinacje poszczególnych znaków drogowych ze znakami ograniczenia prędkości. Informacje tego typu znajdują się w rozporządzeniach o znakach i sygnałach drogowych oraz w załącznikach do nich – to często kilkusetstronicowe dokumenty, napisane językiem zrozumiałym wyłącznie dla fachowców.

Ograniczenie prędkości, o którym informuje znak, obowiązuje do: kolejnego znaku z innym ograniczeniem; znaku odwołującego znak ograniczenia; znaku oznaczającego początek strefy zamieszkania lub też do początku lub końca obszaru zabudowanego. Tyle że w praktyce od powyższych reguł są liczne wyjątki, bo często ograniczenie obowiązuje na znacznie większym obszarze, niż może się to kierowcom wydawać.

Dotyczy to m.in. sytuacji opisanych galerii zdjęć – znak ograniczenia prędkości nabiera zupełnie innego znaczenia, jeśli jest umieszczony na tym samym słupie, co np. znak z nazwą miejscowości lub znak informujący o początku obszaru zabudowanego. W wielu miejscowościach można wręcz odnieść wrażenie, że znaki celowo ustawiono tak, żeby kierowcy mieli trudności z określeniem, jakie ograniczenia obowiązują na konkretnych odcinkach dróg – często są to te miasteczka i gminy, które słynęły niegdyś (w czasach, kiedy samorządy mogły ustawiać fotoradary i na nich zarabiać) z wyjątkowo pracowitych straży miejskich.

W nowych samochodach coraz częściej są stosowane systemy rozpoznawania znaków drogowych, często współpracujące z pokładowymi nawigacjami. Nasza rada: nie ufajcie wyświetlanym na deskach rozdzielczych komunikatom o dozwolonej w danym miejscu prędkości – bardzo często są one nieprawidłowe ze względu na złe oznakowanie dróg lub nieaktualne dane zawarte w oprogramowaniu nawigacyjnym auta.

Naszym zdaniem: lepiej wolnić

Polskie służby nadzorujące ruch drogowy dostają kolejne transze środków przeznaczonych na zakup sprzętu do kontroli prędkości – prawdopodobieństwo, że jadąc za szybko, pozostaniemy bezkarni, ciągle maleje. Ma to też swoje uzasadnienie: niedopasowanie prędkości do warunków jazdy to wciąż jedna z najczęstszych przyczyn wypadków drogowych.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: Wskazujemy auta, które nie są odporne na korozję oraz co psuje się w elektronice samochodów. Sprawdzamy też kto produkuje trwalsze diesle, BMW czy VW? Oceniamy czy warto założyć instalację LPG i czy opłaca się regenerować amortyzatory ze zmiennym tłumieniem.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (30)

No photo
No photo ~Obserwator Użytkownik anonimowy
~Obserwator :
No photo ~Obserwator Użytkownik anonimowy
Największy problem w tym, że znaki są ustawiane w sposób mający utrudnić życie kierowcom, tak aby nawet jadący rozsądnie i bezpiecznie kierowca popełniał wykroczenia i płacił mandaty. Przykładem tego mogą być miejsca gdzie droga w szczerym polu jest oznakowana jako teren zabudowany, chociaż zetknąłem się z sytuacją gdzie jest zabudowa, a nie ma terenu zabudowanego. Drugi problem to to, że tylko na drogach krajowych i autostradach jest sprawdzane oznakowanie. Na pozostałych drogach nie dość, że często znaki są ustawiane wbrew logice często sprzeczne ze sobą, to nikt nie kontroluje w jakim są stanie i czy jeszcze stoją. W mojej wiosce są trzy wjazdy, na jednym brakowało znaków D-42 i D-43 przez około 5 lat.
11 wrz 08:48 | ocena: 97%
Liczba głosów:30
97%
3%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Stary Szofer Użytkownik anonimowy
~Stary Szofer :
No photo ~Stary Szofer Użytkownik anonimowy
"niedopasowanie prędkości do warunków jazdy to wciąż jedna z najczęstszych przyczyn wypadków drogowych".- jak długo można powielać tą BREDNIĘ? To twierdzenie pochodzi WYŁĄCZNIE z Policyjnych raportów, a Policjant nie ma czasu na badanie rzeczywistych przyczyn wypadku: wpisuje "nadmierna prędkość" i jedzie do kolejnego zdarzenia... Niemniej redaktor piszący o motoryzacji, mógłby się wysilić na przeczytanie raportu NIK o drogach, albo zauważyć, iż apeli, akcji, zaostrzania kar w kwestii prędkości było na Polskich drogach wiele przez wiele lat i efekt był ŻADEN - liczba wypadków rosła, aż nagle w ciągu kilku lat spadła o 25% - kiedy? ano wtedy gdy wybudowano autostrady i ekspresówki, czyli drogi na których jeździ się jeszcze szybciej niż dotychczas...
11 wrz 11:18 | ocena: 87%
Liczba głosów:31
87%
13%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~jabol Użytkownik anonimowy
~jabol :
No photo ~jabol Użytkownik anonimowy
wiecie dlaczego Polska domaga sie reparacji wojennych od Niemcow. Ano dlatego ze tam jest wszystko od poczatku do konca przemyslane i uregulowane a gospodarka rozwijala sie i nikt nie kradl, oszukiwal, mataczyl w rzadzie. Tak dostali pieniadze po wojnie ale jakbysmy my je dostali to niestety nic nie byloby widac ze je dostalismy bo zostalyby rozkradzione.
A teraz do tematu.
Wyjedz za granice niemiecka a tam zobaczysz mala tablice informacyjna jakie ograniczenia istnieja na drogach niemieckich(trzy wartosci - teren zabudowany, niezabudowany i autostrada). A teraz wroc na strone polska.
Hehe.
musisz zatrzymac sie zeby zobaczyc jakie sa ograniczenia i zakazy. Dlatego w Polsce nigdy nie bedzie dobrze i nie bedzie wolnosci bo zawsze jestes interpretowany przez urzednika ktory moze cie ukarac mimo ze masz racje. I tu nie mowie tylko o drogach ale o calym naszym zyciu w zakichanej Polsce.
Jezeli to nie zmieni sie czyli jak na drogach niemieckich jasno i wyraznie w sposob prosty prawo mowi o dopuszczalnych predkosciach tak dlugo bedziemy nuzac sie w bagnie.
11 wrz 09:12 | ocena: 79%
Liczba głosów:42
79%
21%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~j.p. Użytkownik anonimowy
~j.p. :
No photo ~j.p. Użytkownik anonimowy
To nieprawda, że niedostosowanie prędkości jazdy do warunków jest najczęstszą przyczyną wypadków! Tak tylko piszą w swoich papierach policaje, bo coś muszą napisać dla celów statystyki, a kto im to zakwestionuje?
11 wrz 11:48 | ocena: 95%
Liczba głosów:20
95%
5%
| odpowiedzi: 3
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~malek Użytkownik anonimowy
~malek :
No photo ~malek Użytkownik anonimowy
Dla mnie najbardziej zaskakująca jest tabelka, w której podano kary za niebezpieczne hamowanie - czyli jak się domyślam hamowanie awaryjne. Tymczasem zgodnie z obowiązującym prawem sygnał żółty wyświetlany jest zawsze 3 sekundy, nawet jeśli na drodze dopuszczona jest prędkość maksymalna 70 km/godz. W jaki sposób ma hamować samochód jadący z prędkością 70 km/godz, któremu zapaliło się żółte kiedy był 60 metrów przed skrzyżowaniem? Bo na nieco gorszej nawierzchni nie zatrzyma się nawet hamując awaryjnie.
11 wrz 13:02 | ocena: 100%
Liczba głosów:4
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Biti Użytkownik anonimowy
~Biti :
No photo ~Biti Użytkownik anonimowy
W nawigacji Yanosika są zawsze widocznie ograniczenia prędkości wiec w razie czego zawsze można tam sprawdzić
9 wrz 01:14 | ocena: 85%
Liczba głosów:13
85%
15%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~M. J. Użytkownik anonimowy
~M. J. :
No photo ~M. J. Użytkownik anonimowy
A skrzyżowanie nie kasuje zakazu ?
8 wrz 12:11 | ocena: 92%
Liczba głosów:26
92%
8%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~jamto Użytkownik anonimowy
~jamto :
No photo ~jamto Użytkownik anonimowy
Skąd autor powyciągał te materiały. Informuje kierowców o przepisach dawno zmienionych - choćby "60" po 2300 w terenie zabudowanym. To woła o karę. Wstyd dla redakcji.
Kierowcy uczcie się z kodeksu i oficjalnych dokumentów, nie z gazet.
11 wrz 10:54 | ocena: 67%
Liczba głosów:9
67%
33%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~xx Użytkownik anonimowy
~xx
No photo ~xx Użytkownik anonimowy
do ~Biti:
No photo ~Biti Użytkownik anonimowy
9 wrz 01:14 użytkownik ~Biti napisał
W nawigacji Yanosika są zawsze widocznie ograniczenia prędkości wiec w razie czego zawsze można tam sprawdzić
tylko nie zawsze aktualne, można się zdziwić
10 wrz 19:54 | ocena: 89%
Liczba głosów:9
89%
11%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Gość Darek Użytkownik anonimowy
~Gość Darek :
No photo ~Gość Darek Użytkownik anonimowy
Jak nie ma policji ani fotozłodzieja to ile fabryka dała.
11 wrz 09:14 | ocena: 60%
Liczba głosów:10
40%
60%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Auto Świat

Jak szybko możesz jechać?

Jak szybko możesz jechać? Zasady, przepisy, praktyka (slajd 1 z 13)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego