CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej3.504.353.961.66
Średnio4.404.584.211.84
Najdrożej4.654.894.482.12

Jak wybrać olej do silnika?

15 lip 16 17:53
Udostępnij
0
Skomentuj
Jak wybrać olej Jak wybrać olej Foto: Auto Świat

Jak prawidłowo dobrać olej silnikowy? To proste.... pod warunkiem, że znacie specyfikacje jakościowe oraz lepkości oleju jakie zaleca producent samochodu. Wyjaśniamy o co chodzi

Olej silnikowy ma kluczowe znaczenie dla żywotności każdego silnika. Nie wystarczy jednak regularnie go zmieniać... musi być jeszcze odpowiednio dobrany. Wyjaśniamy jak znaleźć odpowiedni olej do silnika.

Klasa lepkości

Lepkość określa opór płynięcia jednej warstwy oleju po drugiej – im bardziej lepki, tym wolniejszy przepływ. Prościej mówiąc niska lepkość oznacza „rzadszy” olej i odwrotnie. Dla ułatwienia SEA (Society of Automotive Engineers, czyli Stowarzyszenie inżynierów amerykańskiego przemysłu samochodowego) stworzyło ogólnie stosowaną skalę – od 0 do 60, gdzie 0 oznacza olej najrzadszy a 60 najgęstszy.

Klasę lepkościową oleju znajdziecie na każdym opakowaniu, oznacza się ją kombinacją cyfr z literą „W”, np. 5W/30, 10W/40 itp. W tym przypadku pierwsza liczba określa przydatność oleju w niskich temperaturach – im wartość liczby jest mniejsza, tym olej lepiej spisuje sięj w niskich temperaturach.

Dla przykładu symbol 0W oznacza, że olej pozwala uruchomić silnik przy –35ºC. Oleje każdej kolejnej klasy (czyli 5W, 10W, 15W itd.) umożliwiają uruchomienie silnika przy temperaturze o 5ºC wyższej.

Liczba umieszczona po literze „W” to parametr określający lepkość oleju w wysokich temperaturach – im wyższa liczba, tym olej jest gęstszy w wysokiej temperaturze.

Producenci samochodów najcześciej zalecają oleje o lepkości 40 (np. 10W-40). Z kolei produkty o niższej lepkości (np. 0W/30) są przeznaczone do współczesnych, ciasno spasowanych silników.

Niska lepkość oznacza, że oleje w wysokich temperaturach jest "rzadki" – opory pracy silnika są mniejsze, dlatego takie oleje są energooszczędne. Z drugiej jednak strony olejów o takich parametrach nie wolno stosować w sportowych, mocno wysilonych jednostkach, gdyż nie są w stanie zapewnić im odpowiedniej ochrony. W takich wypadkach stosuje się oleje o najwyższej lepkości wysokotemperaturowej (np. 5W/50, 10W/60).

Specyfikacje jakościowe: API i ACEA

Aktualnie na opakowaniach olejów silnikowych znajdziecie 2 znane specyfikacje jakościowe: API (Amerykański Instytut Naftowy) lub ACEA (Zrzeszenie Europejskich Producentów Pojazdów).

Często też producenci silników mają własne normy określające konkretne parametry oleju (m.in. grupa Volkswagena), które są bardziej rygorystyczne niż wcześniej wspomniane normy.

Specyfikacja API określa kategorie olejów za pomocą symbolu składającego się z dwóch liter. Pierwsza służy do określenia rodzaju silnika do jakiego jest przeznaczony (diesle: C, silniki benzynowe: S), druga oznacza jakość oleju (w dieslach są to litery od A do F, a w jednostkach benzynowych od A do M), przy czym im dalsza litera alfabetu znajduje się na drugiej pozycji, tym lepszy jest olej.

Współczesne oleje z łatwością wypełniają najwyższe wymagania klasyfikacji API, dlatego przy wyborze oleju do nowoczesnych silników lepiej kierować się nowszą specyfikacją ACEA.

Klasyfikacja jakościowa ACEA (np. A3/B3) również określa oddzielnie parametry dla silników benzynowych (literka A) oraz diesli (B), ale też wyodrębnia jeszcze jedną kategorię (C) samochodów osobowych z silnikami benzynowymi lub wysokoprężnymi z dodatkowym systemem oczyszczania spalin (filtrami cząstek stałych lub trójdrożnymi katalizatorami).

Oleje do auta z filtrami cząstek stałych

Dziś większość dostępnych na rynków olejów można stosować zarówno do silników benzynowych jak i wysokoprężnych, ale do diesli z filtrem cząstek stałych dedykowane są specjalne oleje wykonane w technologii niskopopiołowej (Low SAPS).

Jeśli zatem macie auto wyposażone w taki filtr, stosowany w nich olej musi spełniać normę C1, C2 lub C3 klasyfikacji ACEA, przy czym najmniej popiołów zapychających filtry mają olej o klasie C1. Ale uwaga, nie w każdym współczesnym dieslu można zastosować olej o tej specyfikacji.Za nim go kupicie upewnijcie się co zaleca producent auta – informacje znajdziecie w książce serwisowej.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: Wskazujemy auta, które nie są odporne na korozję oraz co psuje się w elektronice samochodów. Sprawdzamy też kto produkuje trwalsze diesle, BMW czy VW? Oceniamy czy warto założyć instalację LPG i czy opłaca się regenerować amortyzatory ze zmiennym tłumieniem.
Czy wiesz jak wybrać dobry olej?
Tak

77 %

Nie

23 %

Tak
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze

No photo
No photo ~Janek Użytkownik anonimowy
~Janek :
No photo ~Janek Użytkownik anonimowy
mi zawsze fachowo doradzą w serwisie Automark Marki i dzięki temu mam taki olej, jaki wyciąga z mojego samochodu dynamiczność i jakość
14 wrz 16 11:11 | ocena: 67%
Liczba głosów:3
33%
67%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Klej Użytkownik anonimowy
~Klej :
No photo ~Klej Użytkownik anonimowy
Ciasno spasowane fsi i tfsi ha ha one potrzebują 60w120 ale jeszcze ich nie ma
16 lip 16 02:11 | ocena: 50%
Liczba głosów:4
50%
50%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Piotr Użytkownik anonimowy
~Piotr :
No photo ~Piotr Użytkownik anonimowy
W instrukcji obsługi każdego pojazdu jest napisane, jaki olej stosować.
16 lip 16 10:23 | ocena: 100%
Liczba głosów:3
100%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~zaddd Użytkownik anonimowy
~zaddd :
No photo ~zaddd Użytkownik anonimowy
Teraz jeżdżę na oleju Mitasu i pod względem wydajności najlepszy, z jakiego do tej pory korzystałem. Do Nissana lepszego syntetyka nie znam. Możesz poczytać o tym oleju na stronce frontgarage.pl/oleje-i-plyny#/producent-mitasu_oil. Ten sklep na Allegro 5 na 5, więc bez ryzyka.
27 cze 16:00
Liczba głosów:0
0%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Witek Użytkownik anonimowy
~Witek :
No photo ~Witek Użytkownik anonimowy
ja trafiłem ostatnio do sklepu amjoil.pl i nie dość, że ceny mają genailne, to jeszcze znają się na olejach i polecono mi Valvoline, który jak isę okazało mój mechanik też poleca:)
17 maja 09:24
Liczba głosów:0
0%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Henior_89 Użytkownik anonimowy
~Henior_89 :
No photo ~Henior_89 Użytkownik anonimowy
ja np. kupuje valvoline ze sklepu amjoil.pl i jestem mega zadowolony. zreszta auto bylo na przegladzie i sam mechanik mowil ze silnik wyglada jak nowka.
22 mar 10:57 | ocena: 100%
Liczba głosów:1
100%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Importer Użytkownik anonimowy
~Importer :
No photo ~Importer Użytkownik anonimowy
Jeden Ch... I tak wszystko co w Polsce sprzedaja to lotos w roznych butelkach, a frajerzy kupuja. Lotos jest przedstawicielem wszystkich marek oleju na maszym rynku
18 lip 16 22:05 | ocena: 83%
Liczba głosów:6
17%
83%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Iron Użytkownik anonimowy
~Iron :
No photo ~Iron Użytkownik anonimowy
@Klej, juz produkuja. Na opakowaniu bedzie stosiwac tylko do vw :) W przygotowaniu takze jest 120W240 do 1l vw :)
18 lip 16 06:37 | ocena: 100%
Liczba głosów:2
100%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Marian Użytkownik anonimowy
~Marian :
No photo ~Marian Użytkownik anonimowy
Juz od dawna są oleje klasy SN a autor pisze że występują do SM.
16 lip 16 06:47 | ocena: 100%
Liczba głosów:4
100%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej