CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.234.494.001.72
Średnio4.444.694.261.96
Najdrożej4.794.994.722.29

Kiedy wymienić pasek rozrządu?

23 wrz 16 16:48
Udostępnij
0
Skomentuj
pasek rozrządu pasek rozrządu Foto: Piotr Czypionka / Auto Świat

Paski rozrządu są coraz trwalsze, nie dziwią już interwały wymiany na poziomie 180-200 tys. km, ale przebieg to nie jedyny wyznacznik tego kiedy należy wymienić pasek rozrządu.

Paski rozrządu nadal z powodzeniem stosuje się we współczesnych silnikach. Niektórzy producenci, jak np. Volkswagen, wręcz wracają do tego rozwiązania i zastępują nim problematyczne łańcuchy rozrządu. Dziś, dzięki zastosowaniu m.in. kevlaru, paski potrafią wytrzymać ponad 200 tys. km. Mimo wszystko nie są to elementy niezniszczalne, nadal podatne są na uszkodzenia mechaniczne, zabrudzenia chemiczne, a co ważne nadal się starzeją.

Pamiętajcie, że współczesne silniki to już praktycznie wyłącznie kolizyjne konstrukcje, czyli takie, w których po zerwaniu paska dochodzi do zderzenia tłoków z zaworami i kompletnego zniszczenia silnika. Uszkodzenia są na tyle duże, że naprawa zwykle jest już nieopłacalna.Jak często zatem wymieniać pasek? Interwały zawsze ściśle określa producent samochodu – przeciętnie wynoszą one 90-150 tys. km, są jednak i takie modele, które według producenta mogą przejechać z jednym paskiem nawet 200-240 tys. km (np. silnik 1.6 HDi grupy PSA).

Tyle teorii, z biegiem lat okazuje się, że nie wszystkie modele przejeżdzają bezproblemowo sugerowany przez producenta dystans. Zawsze dobrze jest skonsultować to z zaufanym mechanikiem. Szczególnie przy autach starszych mechanicy często sugerują skrócić zalecane interwały pomiędzy wymianami o 20-30 proc, np. w przypadku wspomnianego silnika 1.6 HDI mechanicy sugerują skrócić okres między wymianami paska do 180 tys. km.

Z pewnością trzeba to zrobić, jeśli samochód jest użytkowany w tzw. trudnych warunkach – w tym przypadku oznacza to agresywny styl jazdy lub jazdę głównie w ruchu miejskim. Warto też pamiętać, że nawet jeśli pasek wytrzyma taki przebieg, to wcześniej może zniszczyć go zatarta pompa wody lub np. wyrobione rolki prowadzące.

Z tego powodu lepiej nie lekceważyć zaleceń producenta i wraz z paskiem wymienić elementy, które on napędza! U większości producentów standardem jest wymiana paska wraz z pompą wody (jeżeli jest napędzana paskiem rozrządu) napinaczami i rolkami prowadzącymi. Sam przebieg to jednak niejedyny czynnik, który wpływa na to, jak często należy zmienić pasek.

Równie istotny jest wiek – guma po prostu z czasem parcieje, co zwiększa ryzyko jej zerwania. Zwykle żywotność paska rozrządu określa się na 5 lat, po tym czasie bez względu na przebieg trzeba go wymienić. Uwaga! Patrzcie na datę produkcji nowej części, bo niektóre firmy podają daty przydatności, czyli termin w jakim pasek powinien zostać zamontowany.

Kiedy wymienić pasek rozrządu?

- po zakupie samochodu używanego, kiedy nie macie potwierdzonej historii serwisowej, ani przebiegu widniejącego na liczniku

- kiedy pasek jest popękany, uszkodzony mechanicznie

- kiedy pasek jest zabrudzony olejem

- po 5 latach od ostatniej wymiany, bez względu na przebieg

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: Wskazujemy auta, które nie są odporne na korozję oraz co psuje się w elektronice samochodów. Sprawdzamy też kto produkuje trwalsze diesle, BMW czy VW? Oceniamy czy warto założyć instalację LPG i czy opłaca się regenerować amortyzatory ze zmiennym tłumieniem.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (21)

No photo
No photo ~Uwaga Użytkownik anonimowy
~Uwaga :
No photo ~Uwaga Użytkownik anonimowy
Tylko zaufanego mechanika pytać. Bo UWAGA, naciągaczy nie brakuje. Znam wielu mechaników, którzy na klientach zarabiają i dodatkowo ich okradają. Na przykład, do mojego znajomego przyjechała kobieta na wymianę oleju. Przywiozła olej i komplet filtrów. Mechanik zostawił to dla siebie po cichu. Po co jej wymiana, skoro w roku przejechała 3 tyś.km. Zarobił, okradając swoją stałą klientkę. Niestety, ale gro kierowców jest b. naiwnych, a mechaników oszustów. Przykłady mógłbym mnoźyć.
19 paź 16 07:58 | ocena: 100%
Liczba głosów:12
100%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Pietia Użytkownik anonimowy
~Pietia :
No photo ~Pietia Użytkownik anonimowy
Paski w jeden 1.6 hdi wytrzymują 200 tys km bez problemu,oczywiście te montowane fabrycznie. A zmieniając je kilka razy mogę powiedzieć że po przebiegu większym niż 200 tys zdemontować cześći były w bardzo dobrym stanie, napinacz, rolka i pompa wody.
23 wrz 16 17:40 | ocena: 92%
Liczba głosów:12
92%
8%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~ktoś Użytkownik anonimowy
~ktoś :
No photo ~ktoś Użytkownik anonimowy
Do pisania takiego artykulu wypadałoby sie przygotowac na wyzszym poziomie, niz posiadanie peugeota hdi, ktorego niechybnie pan redaktor posiada. Obecne TSi maja po 300tys, co serwis zaleca zredukowac do 200 i max 10 lat. Pewnie sa tez inni, ale po co pisac... przy obecnej tandecie niczego nie mozna byc pewnym - ani lancucha ani paska
25 wrz 16 09:51 | ocena: 80%
Liczba głosów:20
80%
20%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~szofer Użytkownik anonimowy
~szofer :
No photo ~szofer Użytkownik anonimowy
Nie wiem co za fachman pisze aby pasek ,rozrządu wymienić gdy jest : popękane lub zabrudzony olejem Czyli muszę rozebrać pół silnika aby stwierdzić że brak w/w usterek i mogę dalej jeździć ! Taka dorade za 350zł dla mechanika to poradz swojej cioci !!!
27 wrz 16 13:59 | ocena: 67%
Liczba głosów:18
67%
33%
| odpowiedzi: 1
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Yoggi Użytkownik anonimowy
~Yoggi :
No photo ~Yoggi Użytkownik anonimowy
Przy wymianie paska rozrządu też trzeba zwrócić uwagę przede wszystkim na to gdzie jest samochòd eksploatowany (miasto) i ile stoimy w korkach i to wziąć pod uwagę przy wymianie paska wraz z osprzętem
26 wrz 16 17:27 | ocena: 71%
Liczba głosów:7
71%
29%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~szofer Użytkownik anonimowy
~szofer :
No photo ~szofer Użytkownik anonimowy
Wymieniaj pasek ( rozrząd ) zgodnie z instrukcją producenta Nie słuchaj głupków
"fachowców" a znajdziesz daleko !!
27 wrz 16 14:10 | ocena: 78%
Liczba głosów:9
78%
22%
| odpowiedzi: 1
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~kido Użytkownik anonimowy
~kido :
No photo ~kido Użytkownik anonimowy
Ja rocznie robię 80 tys km, jeździłem dawniej Peugeotem z 1.6 hdi i wymienialem pasek co 2 lata czyli mniej więcej co 160 tys km. Kupiłem sobie w tamtym roku 5 letnią Skodę, wymieniłem pasek i ten pękł po 50 tys km, co się okazało -pasek byl wyprodukowany 3 lata temu i leżał w magazynach...
24 wrz 16 12:53 | ocena: 56%
Liczba głosów:18
56%
44%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~skoti Użytkownik anonimowy
~skoti :
No photo ~skoti Użytkownik anonimowy
najlepiej jak już się zerwie
18 paź 16 23:06 | ocena: 71%
Liczba głosów:7
71%
29%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~karl Użytkownik anonimowy
~karl
No photo ~karl Użytkownik anonimowy
do ~szofer:
No photo ~szofer Użytkownik anonimowy
27 wrz 16 13:59 użytkownik ~szofer napisał
Nie wiem co za fachman pisze aby pasek ,rozrządu wymienić gdy jest : popękane lub zabrudzony olejem Czyli muszę rozebrać pół silnika aby stwierdzić że brak w/w usterek i mogę dalej jeździć ! Taka dorade za 350zł dla mechanika to poradz swojej cioci !!!
poczytaj ,dowiedz się jak wpływa olej na tego typu pski i co się z nim dzieje przy napięciu -mowa o pracy silnika.Zacznij czytać ze zrozumieniem a i z przesłaniem tym co autor i mechanik miał na myśli .
19 paź 16 08:33 | ocena: 100%
Liczba głosów:2
0%
100%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Młody Użytkownik anonimowy
~Młody :
No photo ~Młody Użytkownik anonimowy
Pasek rozrządu w 1.6 hdi bez problemu wytrzymuje przebiegi 200 tys. km., także zalecenie producenta nie jest przesadzone. Trzeba pamiętać jedynie, że chodzi o wersje 8- zaworowe. To samo w 1.4 hdi
19 paź 16 08:12 | ocena: 100%
Liczba głosów:2
100%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej