CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej3.484.353.961.69
Średnio4.394.604.231.84
Najdrożej4.694.894.592.09

Nieekologiczne, za to drogie - czyli, cała prawda o autach na prąd

6 lip, 12:28
Udostępnij
0
Skomentuj
Nieekologiczne, za to drogie - czyli, cała prawda o autach na prąd Nieekologiczne, za to drogie - czyli, cała prawda o autach na prąd Foto: Auto Świat

Szwedzcy naukowcy policzyli, ile dwutlenku węgla powstaje w procesie produkcji baterii litowo-jonowych. Zanim bateria opuści fabrykę, powstaje wiele ton tej substancji...

Naukowcy ze Szwedzkiego Instytutu Badań Środowiskowych współpracujący ze Szwedzką Agencją Energii doszli do wniosku, że produkcji każdej kilowatogodziny pojemności baterii litowo-jonowej towarzyszy „produkcja” od 150 do 200 kilogramów dwutlenku węgla. Policzmy dalej: jeśli bateria auta elektrycznego ma 35 kWh pojemności, to jej wyprodukowanie wiąże się z wypuszczeniem do atmosfery 5250-7000 kg CO².

Przyjmijmy teraz, że spalinowe auto miejskie emituje 100 g CO² na każdy kilometr jazdy. Oznacza to, że zanim taki samochód wydali 7 ton dwutlenku węgla, musi przejechać 70 tys. km! Auto elektryczne ma zbliżony negatywny wpływ na globalne ocieplenie jeszcze przed wyjazdem z fabryki, przy czym połowa emisji wiąże się z pozyskaniem surowców do produkcji baterii, drugą połowę generuje sama produkcja ogniw; emisja CO² związana z wytwarzaniem baterii rośnie liniowo ze wzrostem ich pojemności – oto wnioski z obliczeń naukowców.

Można do tego dodać, że wiele aut na prąd, zwłaszcza w krajach o mizernej infrastrukturze, pokonuje minimalne przebiegi, zastępując tylko częściowo inne środki lokomocji, za to gdy już jeździ, zużywa prąd produkowany w elektrowniach zasilanych paliwami stałymi – czyli jeździ na węgiel.

Z kolei z założeń producentów układów zasilania wynika, że co najmniej do 2025 roku oferta aut na prąd, biorąc pod uwagę ich cenę i zasięg, nie będzie na tyle satysfakcjonująca, by wygrać z innymi systemami zasilania. Na razie jest to oferta dla pasjonatów nowoczesnej techniki. Np. Continental zakłada, że najbliższe lata to czas rosnącej dominacji małych, 48-voltowych hybryd, zaś napędy elektryczne, nad którymi firma też pracuje, to dalsza przyszłość.

My ich wszystkich możemy znienacka wyprzedzić i zawstydzić, gdyż wysoka emisja CO² i wysoki koszt produkcji wpisują się dobrze w nasz narodowy profil biznesowy. Wiecie, po co nam milion aut na prąd? One odpowiadają żywotnym potrzebom całego społeczeństwa! My tymi autami otworzymy oczy niedowiarkom; patrzcie, powiemy: to nasze, przez nas wykonane i to nie jest nasze ostatnie słowo! To będzie miś społeczny w oparciu o sześć instytucji, to będzie miś na skalę naszych możliwości...

Naszym zdaniem

Bateria do Tesli S, zdaniem naukowców, zanim opuści fabrykę, „emituje” 17,5 tony dwutlenku węgla. To tyle, ile spalinowe auto miejskie wypuszcza z rury na dystansie 175 tys. km.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: Wskazujemy auta, które nie są odporne na korozję oraz co psuje się w elektronice samochodów. Sprawdzamy też kto produkuje trwalsze diesle, BMW czy VW? Oceniamy czy warto założyć instalację LPG i czy opłaca się regenerować amortyzatory ze zmiennym tłumieniem.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (14)

No photo
No photo ~DRED Użytkownik anonimowy
~DRED :
No photo ~DRED Użytkownik anonimowy
Ten wpis jest tak nudny i tendencyjny. Oczywiste jest to, że lobby paliwowe zrobi wszystko, żeby nie zakręcić kurka z dopływem hajsu. A w dobre zdanie redaktora magazynu motorazycyjnegio na temat elektryków i tak bym nie uwierzył. Jesteście jak betony, którym narusza się dogmat i będziecie bronić starego w imię świętych zasad - "samochód musi smrodzić i jeździć na pochodnej ropy". W kogo interesie jest to, żeby podróżować za pół-darmo i być w stanie ładować samochód z ogniw foto-galwanicznych z np dachu swojego domu? Pieśń przyszłości? Może. Jak to, że dziś prawie każdy ma samobieżny pojazd napędzany spalanym płynnym paliwem kopalnym. Wszystko w upowszechnianiu technologii, doskonaleniu, tworzeniu infrastruktury. Ludzie...czego się boicie? Teraz to jest moda, za jakiś czas to będzie standard i każdy będzie mógł mieć elektryka w niskiej cenie, którego będzie ładował indukcyjnie jadąc szosą, albo w domu przez panele z dachu itp itd dodaj swoje i rozwiń myśl.
7 lip 20:10 | ocena: 100%
Liczba głosów:3
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Zawor Użytkownik anonimowy
~Zawor :
No photo ~Zawor Użytkownik anonimowy
To jest patrzenie tylko i wyłącznie na jeden aspekt, możemy zacząć wyliczać ile dwutlenku węgla i innych gazów cieplarnianych jest zużywanych do produkcji silnika auta spalinowego, jednego litra paliwa i setki innych aspektów zarówno po stronie elektryków i spaliniaków. Także z racjonalnego punktu widzenia ten artykuł jest kompletnie bez znaczenia. Ale i tak janusze z 1.9tdi będą się podniecać i hejtować elektryki gdy nie mają do tego żadnych podstaw.
6 lip 23:10 | ocena: 56%
Liczba głosów:9
44%
56%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Cess Użytkownik anonimowy
~Cess :
No photo ~Cess Użytkownik anonimowy
Ale tego nikt nie bierze pod uwagę a dziki pęd już ruszył. Coś na zasadzie: najpierw strzelaj a potem pytaj o drogę...
6 lip 22:10 | ocena: 86%
Liczba głosów:7
86%
14%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Koliq Użytkownik anonimowy
~Koliq :
No photo ~Koliq Użytkownik anonimowy
A ile ton dwutlenku węgla wypuszcza fabryka produkująca silnik spalinowy? Może rachunek wyjdzie na plus dla elektryka?
6 lip 23:12 | ocena: 75%
Liczba głosów:8
75%
25%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Cess Użytkownik anonimowy
~Cess :
No photo ~Cess Użytkownik anonimowy
Do Kolig: kolego, źle myślisz. Do elektryka tak samo trzeba wyprodukować silnik tylko elektryczny. Tutaj jest mowa o produkcji baterii do napędu takiego silniaka czego nie posiada auto z silnikiem spalinowym. Odpowiednikiem byłby bak paliwa...
7 lip 12:11 | ocena: 100%
Liczba głosów:4
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~H Użytkownik anonimowy
~H :
No photo ~H Użytkownik anonimowy
Produkcja hybryd toyoty nie ekologiczna, kierowca kupuje auto za 100tys wiec zludne oszczedzanie, przeglady drozsze od reszty aut, przeglady baterii do 10u lat. A kierowca sie cieszy ze ma ekologiczne, oszczedne auto. Watpliwe to
6 lip 18:38 | ocena: 80%
Liczba głosów:5
20%
80%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~T Użytkownik anonimowy
~T :
No photo ~T Użytkownik anonimowy
Ekologiczne hybrydy i elektryki. Toyota syfi atmosfere swoimi hybrydami a po kupnie auta jaka oszczedna i eko
6 lip 16:42 | ocena: 67%
Liczba głosów:6
33%
67%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Hey ty Użytkownik anonimowy
~Hey ty :
No photo ~Hey ty Użytkownik anonimowy
Mam 1,9 TDI i sie nie podniecsm i nie hejtuje a podstawy mam
6 lip 23:16 | ocena: 60%
Liczba głosów:5
60%
40%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~W. Użytkownik anonimowy
~W. :
No photo ~W. Użytkownik anonimowy
Tak ale nalezy odjac dwutlenek potrzebny na produkcje tradycyjnego silnika...
25 lip 16:23
Liczba głosów:0
0%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~greg Użytkownik anonimowy
~greg :
No photo ~greg Użytkownik anonimowy
To te ogniwa są wieczne? A co gdy się zużyją ?
14 lip 08:28
Liczba głosów:0
0%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej