CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej3.484.353.961.69
Średnio4.394.604.231.84
Najdrożej4.694.894.592.09

Odblokowanie dodatkowych funkcji auta - odkryj ukryte talenty

2 sie, 10:35
Udostępnij
0
Skomentuj
Odkryj ukryte talenty samochodu Odkryj ukryte talenty samochodu Foto: Piotr Szypulski / Auto Świat

W nowych samochodach wiele elementów wyposażenia opcjonalnego jest montowanych seryjnie, tyle że nabywca nie może z nich korzystać, jeśli dużo nie dopłaci. Czy na pewno?

* Nowoczesne auta pozwalają na obdlokowanie dodatkowych funkcji

* Możesz też wyłączyc funkcje, których nie lubisz, np. układ start-stop

* Koduj, ale nie psuj! Korzystaj z usług doświadczonych warsztatów

Nowe auta mają z roku na rok coraz bogatsze wyposażenie seryjne. Wciąż jednak często trzeba dopłacać m.in. za tempomat, nawigację satelitarną, zestaw głośnomówiący czy reflektory z funkcją doświetlania zakrętów. Dla producentów to doskonały sposób na dodatkowy niemały zarobek. Tyle że im więcej opcji jest dostępnych, tym trudniej wykorzystać zjawisko tzw. korzyści skali – bo dla specjalistów od zarządzania zupełnie jasne jest to, że zróżnicowanie produkcji niesie z sobą podwyższenie kosztów jednostkowych. Dzisiejsze technologie pozwalają to jednak stosunkowo łatwo obejść. Jak?

Samochody w rzeczywistości mają często więcej „ekstrasów” na pokładzie, niż się ich posiadaczom wydaje, lub są wstępnie przygotowane do ich zamontowania. Doskonałym przykładem mogą być radia – z zestawem głośnomówiącym i bez niego. Moduł Bluetooth oraz dodatkowy mikrofon to groszowy koszt w porównaniu z tym, ile koncern musiałby wydać na utrzymywanie produkcji dwóch modeli sprzętu. Po co dawać klientom za darmo to, za co gotowi są zapłacić? Tym, którzy dopłacać nie chcą, można sprzedać samochód pozbawiony przycisków do sterowania zestawem głośnomówiącym i z programowo zablokowaną funkcją! W rzeczywistości większość potrzebnych elementów jest już na pokładzie.

Zresztą to nic nowego – jedną z pierwszych firm, które wpadły na to, jak zarabiać na sprzedaży dodatków bez utrudniania sobie produkcji, był Volkswagen, który w latach 90. w wielu modelach kazał dopłacać za komputer pokładowy (nazywany wtedy „wyświetlaczem wielofunkcyjnym”), podczas gdy w autach z wyposażeniem podstawowym wystarczyło zamontować dźwigienkę z przełącznikiem do uruchomienia tej funkcji.

Odblokuj tempomat

Podobnie jest w wielu całkiem świeżych modelach z tempomatem. Niemal każde współczesne auto ma na pokładzie prawie wszystko, co jest potrzebne, żeby taką funkcję uruchomić. W Fordzie widocznym na zdjęciu tempomat był oferowany jako dodatkowe wyposażenie za 1900 zł. Techniczne różnice między wersją z tempomatem a bez niego to tylko... zestaw przycisków na kierownicy. Reszta to jedynie kwestia programowego włączenia odpowiedniej funkcji!

Oczywiście, nie zawsze jest tak łatwo – w wielu przypadkach trzeba dozbroić auto w dodatkowe elementy, ale zwykle można liczyć na to, że odpowiednie wiązki zamontowano już w fabryce, bo to upraszcza zarówno produkcję, jak i późniejsze serwisowanie aut. Niestety, często oprogramowanie komputerów diagnostycznych, oficjalnie stosowanych w autoryzowanych stacjach, nie pozwala na uruchomienie ukrytych opcji, żeby nie psuć interesu producentowi. Ale od czego jest sprzęt od niezależnych dostawców...

Tampomat: poza odblokowaniem tej funkcji w komputerze, często trzeba także dołożyć przyciski do jego sterowania Tampomat: poza odblokowaniem tej funkcji w komputerze, często trzeba także dołożyć przyciski do jego sterowania Foto: Piotr Szypulski / Auto Świat

Poza aktywacją dodatkowych opcji w wielu autach da się, oczywiście, również wyłączyć te funkcje, które nie każdemu kierowcy się podobają. Typowy przykład: funkcja start-stop silnika, która zwykle wraz ze wzrostem przebiegu działa coraz gorzej. W większości przypadków można dokonać jej tzw. inwersji (tzn. domyślnie pozostanie ona nieaktywna), a naciśnięcie przycisku spowoduje jej włączenie, ale tylko do chwili kolejnego wyłączenia auta. Da się też zwykle zmienić ustawienia dotyczące np. tego, że po uruchomieniu silnika automatycznie włączają się światła mijania albo że po zamknięciu samochodu przez chwilę światła jeszcze się świecą.

Można się też pozbyć irytujących powiadomień przy każdym uruchomieniu nawigacji o tym, że trzeba zwracać uwagę na drogę. W wielu modelach da się włączyć lub wyłączyć funkcję składania lusterek po zamknięciu auta, aktywować automatyczne zamykanie szyb w momencie zamknięcia zamków czy też wyłączyć blokadę dostępu do niektórych funkcji w czasie jazdy (np. odtwarzania wideo przez system multimedialny lub też parowania telefonów przez Bluetooth). Niekiedy interwencji fachowca wymaga też włączenie możliwości odtwarzania plików MP3 czy streamingu muzyki przez Bluetooth z telefonu komórkowego. Do modeli wyposażonych w odtwarzacze multimedialne z dużym ekranem u niezależnych dostawców można kupić specjalne moduły podpinane do fabrycznych złącz radia oraz akcesoryjne kamery cofania – po włączeniu wstecznego biegu obraz z takiej kamery będzie pokazywany na wyświetlaczu auta.

Odblokowanie polskiego menu w fabrycznej nawigacji Odblokowanie polskiego menu w fabrycznej nawigacji Foto: Auto Świat

Elektronika: pole do popisu

Nowe możliwości przed użytkownikami otwiera to, że samochody coraz częściej są wyposażone w cyfrowe zestawy wskaźników – bez problemów można w nich np. zmieniać wygląd zegarów czy też wyświetlać dodatkowe wskazania. Wdzięcznym obiektem do modyfikacji są także nowe zestawy multimedialne, wyposażone w sterowanie dotykowe. W niektórych takich urządzeniach da się np. odblokować funkcję nawigacji satelitarnej i wgrać mapy – przyciski potrzebne do jej obsługi są wyświetlane na ekranie. Warto jednak pamiętać o tym, że modyfikacje tego typu, polegające na zainstalowaniu w sterownikach nieoryginalnego oprogramowania, wiążą się z ryzykiem – może ono wpływać również na te funkcje, których wcale nie chcieliśmy zmieniać, lub prowadzić do zupełnie nieoczekiwanych zachowań twojego samochodu.

Kto odblokuje dodatkowe funkcje?

Niektóre dodatkowe funkcje da się odblokować samodzielnie, np. wchodząc za pomocą specjalnych kombinacji klawiszy do ukrytych menu komputera pokładowego auta – poradniki, jak to zrobić, można znaleźć m.in. na YouTube lub na forach użytkowników konkretnych modeli. Można też skorzystać z usług niezależnych warsztatów specjalizujących się w obsłudze aut konkretnych marek albo z fachowców od samochodowej elektroniki – oferty znajdziecie w wyszukiwarkach internetowych pod hasłami „kodowanie funkcji” lub „aktywacja funkcji”, wraz z podaniem marki i modelu samochodu. Można też poszukać pomocy w ASO, choć nie zawsze uda się to zrobić oficjalnie.

Doświetlanie zakrętów Doświetlanie zakrętów Foto: Auto Świat

Naszym zdaniem

Odblokowanie dodatkowych funkcji to kusząca perspektywa, ale należy przy tym zachować ostrożność – nie ma bowiem nic gorszego niż wgranie dodatkowej funkcji kosztem stabilności układów pokładowych. Zachęcam do korzystania tylko ze sprawdzonych warsztatów.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: Wskazujemy auta, które nie są odporne na korozję oraz co psuje się w elektronice samochodów. Sprawdzamy też kto produkuje trwalsze diesle, BMW czy VW? Oceniamy czy warto założyć instalację LPG i czy opłaca się regenerować amortyzatory ze zmiennym tłumieniem.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (23)

No photo
No photo ~kafar Użytkownik anonimowy
~kafar :
No photo ~kafar Użytkownik anonimowy
ford focus mk3 lift za ok. 500 zł: tempomat (+kierownica za 150 zł), większa moc silnika ze 150 km na 180 km, autoryglowanie, wyłaczenie start stop, wyłączenie czujników ciśnienia w kołach. wszystko za pomocą laptopa.
6 sie 20:00 | ocena: 83%
Liczba głosów:12
83%
17%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~zz Użytkownik anonimowy
~zz :
No photo ~zz Użytkownik anonimowy
u mnie po zhakowaniu pojawił się szyberdach
8 sie 21:25 | ocena: 100%
Liczba głosów:13
100%
0%
| odpowiedzi: 2
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~elo terror squad !!! Użytkownik anonimowy
~elo terror squad !!!
No photo ~elo terror squad !!! Użytkownik anonimowy
do ~zz:
No photo ~zz Użytkownik anonimowy
8 sie 21:25 użytkownik ~zz napisał
u mnie po zhakowaniu pojawił się szyberdach
a moi 'ziomble' mają dziś na tyle sprzyjające warunki atmosferyczne na szosie że mogą otworzyć dachy w 4 sportowych
Audi R8 Spyder i gnać co 'fabryka dała' w kierunku Warszawy-życzę bezpiecznej podróży i wielu miłych wrażeń z jazdy.
każdy miłośnik samochodów powinien zdawać sobie sprawę z faktu co oznacza pod nogą moc ponad 540KM a do tego jak wielką frajdę daje przejażdżka podrasowaną przez ABT wersją jednego z ciekawszych pojazdów zza Odry.
ps - pozdrawiam całą es-kadrę holującą służbowe Tupolewy dla VIPów następna delegacja do Niemiec w piątek
8 sie 21:50 | ocena: 50%
Liczba głosów:4
50%
50%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Antyglobalista Użytkownik anonimowy
~Antyglobalista :
No photo ~Antyglobalista Użytkownik anonimowy
Jako przykład.ix35 bez tempomat 2012 przed liftem .zmieniamy guziki na kierownicy na tą z guzikami i mamy tempomat.
2 sie 15:00 | ocena: 75%
Liczba głosów:8
75%
25%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~edgar Użytkownik anonimowy
~edgar :
No photo ~edgar Użytkownik anonimowy
a jak zablkokowac jak najwiecej funkcji co by sie nie popsuly?

8 sie 08:46 | ocena: 69%
Liczba głosów:13
69%
31%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~bruno Użytkownik anonimowy
~bruno :
No photo ~bruno Użytkownik anonimowy
Na naszych drogach, dwupasmowych "autostradach" tempomat jest całkowicie bezużyteczny...
8 sie 12:32 | ocena: 54%
Liczba głosów:28
46%
54%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~m Użytkownik anonimowy
~m :
No photo ~m Użytkownik anonimowy
Ja mam Cordobę 94r czy da się aktywować ukrytą funcję Airbag bo jak zdejmę przycisk od klaksonu to tam jest tylko śruba od kierownicy a poduszkę dobrze jest mieć
8 sie 17:27 | ocena: 50%
Liczba głosów:4
50%
50%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~student Użytkownik anonimowy
~student :
No photo ~student Użytkownik anonimowy
jak schakować niestarego forda sierra 2.0 benzyna żeby na gazie jeździł ?? czy moim smartfonem hułałej obleci?
9 sie 01:35 | ocena: 50%
Liczba głosów:4
50%
50%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~seba Użytkownik anonimowy
~seba :
No photo ~seba Użytkownik anonimowy
Saab 93 to samo, wystarczy wymienic manetke od migaczy i aktywowac tempomat komputerem
3 sie 18:23 | ocena: 100%
Liczba głosów:5
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~no Użytkownik anonimowy
~no
No photo ~no Użytkownik anonimowy
do ~edgar:
No photo ~edgar Użytkownik anonimowy
8 sie 08:46 użytkownik ~edgar napisał
a jak zablkokowac jak najwiecej funkcji co by sie nie popsuly?

Musisz zablokować samochód garażu i z niego nie korzystać.
8 sie 18:14 | ocena: 50%
Liczba głosów:2
50%
50%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej