Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.354.494.281.99
Średnio4.674.804.562.15
Najdrożej4.895.084.792.29

Opony zimowe - obalamy 10 szkodliwych mitów

Udostępnij
0
Skomentuj
Zmień opony na zimowe Zmień opony na zimowe Foto: PZPO

Wokół opon zimowych narosło wiele mitów, niektóre z nich wciąż wprowadzają w błąd wielu kierowców. „Rozbrajamy” niektóre z nich.

1. Opony z symbolem M+S to opony zimowe: NIEPRAWDA

Bezpośrednie tłumaczenie skrótu „M+S” (ang. mud and snow – błoto i śnieg) wprowadza sporo zamieszania. Owszem, skrót M+S pojawia się na oponach zimowych (obok symbolu płatka śniegu na tle góry), stosowany jest jednak także na oponach letnich, „błotnych” i uniwersalnych przeznaczonych do aut 4x4 i miejskich SUV-ów, a także na zwykłych, uniwersalnych (co nie znaczy, że typowo wielosezonowych) oponach do aut na różnych rynkach, m.in. amerykańskim. M+S to jedynie swobodna deklaracja producenta mówiąca o tym, że bieżnik lepiej poradzi sobie w śniegu i błocie niż opon typowo szosowych. W jakim stopniu lepiej? Tego żadna norma nie określa. Jedynym formalnym potwierdzeniem, że opona jest zimowa, jest symbol płatka śniegu na tle góry (tzw. symbol alpejski). Oznacza on, że dany model opon został przetestowany według ustandaryzowanych norm pod kątem trakcji na śniegu i spełnia minimalne wymagania stawiane oponom zimowym. Także większość opon całorocznych ma homologację zimową.

2. Nowe opony letnie są w warunkach zimowych niewiele gorsze od lekko zużytych zimówek: NIEPRAWDA

Bieżnik opon zimowych już na pierwszy rzut oka znacząco różni się od opon letnich: większe są przestrzenie pomiędzy klockami bieżnika, zaś same klocki są ponacinane (mówimy o tzw. lamelach). W przypadku opon klasy premium nacięcia te są o wiele bardziej skomplikowane niż to widać z zewnątrz – klocki bieżnika pracują podczas jazdy, wzajemnie zazębiając się i wspierając, jednocześnie zapewniając dobrą przyczepność na śniegu. Z kolei na suchej jezdni te klocki i lamelki blokują się nawzajem dzięki czemu także przy dodatnich temperaturach jesteśmy bezpieczni. Różnica, której absolutnie nie stwierdzimy na oko, to skład mieszanki: opony zimowe zachowują elastyczność w tak niskich temperaturach, w których guma opon typowo letnich ma właściwości zbliżone do plastiku.

3. Samochody z napędem 4x4 nie potrzebują opon zimowych: NIEPRAWDA

Owszem, samochodem z napędem 4x4 łatwiej ruszyć na śliskiej nawierzchni niż samochodem z napędem na jedną oś, tak więc w wielu wypadkach ruszanie z miejsca na ogumieniu niedostosowanym do warunków przebiega dość sprawnie. Napęd 4x4 może też (ale w ograniczonym stopniu) pomóc kierowcy podczas uślizgów na zakrętach. Napęd 4x4 w najmniejszym stopniu nie wspiera jednak kierowcy podczas hamowania – dlatego jazda autem 4x4 wyposażonym zimą w nieodpowiednie ogumienie oznacza drastycznie zwiększone ryzyko najechania na poprzedzające nas, hamujące samochody. Jest ono nawet większe niż w przypadku aut osobowych – po pierwsze, auta 4x4 są cięższe i mają wyżej położony środek ciężkości, a po drugie, łatwość ruszania „oszukuje” kierowcę, który na śniegu może mieć złudne poczucie dobrej przyczepności.

4. Zimówki wprowadzono po to żeby producenci opon zarabiali 2 razy, a stosując opony całoroczne, obniżamy koszy używania opon o ponad połowę: PODWÓJNA NIEPRAWDA

Po pierwsze, producentom opon z punktu widzenia zysku jest wszystko jedno czy w ciągu 4-5 lat jaki robi statystyczny kierowca sprzedadzą 2 komplety opon letnich czy jeden letni i jeden zimowy. Jeżdżąc na oponach dostosowanych do sezonu oszczędzamy ten drugi. Jeśli ktoś decyduje się z kolei na opony całoroczne to w tym czasie też zużyje 2-3 komplety. Są one jednak już znacząco droższe (porównując opony w tym samym segmencie) choć mają tylko kompromisowe osiągi – nienajlepsze latem i nienajlepsze zimą. Nawet więc zakładając zbliżoną trwałość opon zimowych i całorocznych, jeden komplet opon całorocznych wystarczyłby do przejechania dystansu o połowę krótszego niż dwa komplety opon sezonowych. W praktyce jednak większość opon całorocznych zużywa się znacznie szybciej (szczególnie latem) niż opony sezonowe – taki jest koszt kompromisowego całorocznego ogumienia. Z tego względu takie opony – biorąc pod uwagę wyłącznie względy ekonomiczne – powinni brać pod uwagę tylko kierowcy pokonujące bardzo małe przebiegi.

5. Opony zimowe są potrzebne najwyżej przez kilka dni lub tygodni w roku: NIEPRAWDA

Pierwsze większe opady śniegu w Polsce mogą pojawić się już w połowie października (nieco wcześniej na terenach podgórskich), od początku listopada ryzyko opadów śniegu gwałtownie rośnie. Dodatkowo już pod koniec października, nawet jeśli nie pada śnieg, temperatury spadają na tyle, że zasadny jest montaż opon zimowych. Na zimówkach można jeździć do maja – w praktyce, w zależności od regionu i warunków w danym roku. Według danych meteorologicznych w Polsce przez 5-6 miesięcy temperatura i opady powodują, że opony zimowe lub dobre całoroczne będą znacznie bezpieczniejszym wyborem.

6. Na oponach zimowych trzeba jeździć wolniej niż na oponach letnich: NIEPRAWDA

Jest wręcz przeciwnie: w warunkach zimowych na oponach zimowych można bezpiecznie jeździć szybciej niż na oponach letnich – to oczywiste! Jeśli chodzi o warunki autostradowe, to opony zimowe mogą mieć taki sam, wysoki indeks prędkości (np. V – 240 km/h) jak opony letnie. Szczególnie dobre osiągi na suchych nawierzchniach w niskich temperaturach mają opony zimowe z górnej półki. Pamiętajcie jednak, żeby zawsze prędkość dostosować do natężenia ruchu i warunków pogodowych. Opony zimowe, choć znacznie zwiększają margines bezpieczeństwa, to nie są polisą na brawurę i bezmyślność za kółkiem.

7. Opony zimowe są głośniejsze od opon letnich: NIEPRAWDA

Obecnie opony zimowe w testach głośności wypadają podobnie jak opony letnie: jedne modele „zimówek” są cichsze niż przeciętne opony letnie, a inne są głośniejsze. Jeśli to dla nas ważny parametr, powinniśmy zwracać uwagę na poziom głośności wskazany na etykiecie, która towarzyszy każdej nowej oponie. Opony zimowe z górnej półki mają poziom głośności taki jak letnie.

8. Opony zimowe gorzej hamują na mokrej nawierzchni: NIEPRAWDA

Nie ma takiej ogólnej zasady – zwłaszcza nie występuje ona przy temperaturze otoczenia poniżej 7 stopni Celsjusza. Jeśli chodzi o właściwości opon na mokrej nawierzchni, to są one ściśle uzależnione od klasy opon. Warto wybierać opony klasy premium, które są szczególnie uniwersalne i kiedy robi się chłodno to nawet na suchym asfalcie dadzą nam większą przyczepność niż letnie. Opony o wybitnie dobrych właściwościach śniegowych, zwłaszcza opony zimowe z miękkiej mieszanki przeznaczone na rynki skandynawskie, mają istotnie wydłużoną drogę hamowania na mokrej nawierzchni, bo są projektowane z myślą o jeździe po ubitym śniegu.

9. Opony zimowe mają wyższe opory toczenia niż opony letnie: NIEPRAWDA

Opory toczenia dzisiejszych opon zimowych obniżono do poziomu reprezentowanego przez opony letnie, są one oczywiście uzależnione od modelu i rozmiaru, a także od wersji opony. Dane o oporach toczenia opon są podawane na etykietach dołączanych do nowych opon. Warto wiedzieć, że opory toczenia opon maleją wraz z ich zużyciem.

10. Najlepsze opony na zimę to opony bieżnikowane: NIEPRAWDA

Jest to absolutna nieprawda. Typowe opony bieżnikowane przeznaczone do samochodów osobowych mają gorsze właściwości śniegowe niż nowe opony klasy budżetowej. Osiągi te są też bardzo nierówne – zależą w dużym stopniu od użytego surowca, jakim są zużyte opony; te – jak wiadomo – są bardzo różne. Co gorsze jednak to, że ryzykujemy pęknięciem takiej opony podczas jazdy, bo nie znamy historii jej wcześniejszego użytkowania i nikt poza fabryką opon nie jest w stanie tego uczciwie sprawdzić. Zbyt małe ciśnienie, uderzenia w krawężnik, czy wjazdy w dziurę powodują uszkodzenia wewnętrzne, których nie sposób ocenić „na oko”. Bezpiecznie więc można bieżnikować tylko opony ciężarowe, bo mają i osnowę i opasanie stalowe, więc nie tak łatwo je zniszczyć. Osnowa w oponach do samochodów osobowych, w tym SUV oraz lekkich dostawczych jest robiona z kordu tekstylnego.

Poleć
Udostępnij
0
gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: Wskazujemy auta, które nie są odporne na korozję oraz co psuje się w elektronice samochodów. Sprawdzamy też kto produkuje trwalsze diesle, BMW czy VW? Oceniamy czy warto założyć instalację LPG i czy opłaca się regenerować amortyzatory ze zmiennym tłumieniem.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (54)

No photo
No photo ~arnold Użytkownik anonimowy
~arnold
No photo ~arnold Użytkownik anonimowy
do ~golon:
No photo ~golon Użytkownik anonimowy
7 lis 18:39 użytkownik ~golon napisał
Najlepsze to zimówki nowe ale z najtańszej półki, już się przekonałem z michelinek na sava eskimo a nalewajki do drugiego auta też nowe 2 sezony i OK choć głośniejsze ale bieżnik ok 9mm ) .Po co płacić krocie za opony topowych producentów skoro choćby w
Bo to jest siła marketingu wciskać puste slogany mamić ludzi czyli potencjalnego klienta aby tan czytając stwierdził że musi nabyć nowe najdroższe opony markowej firmy i będzie miał super trakcję i wszystko naj za kupę kasy(jeszcze gdy np artykuł ma cichego sponsora bo co rok to wszystko na odwrót w tych testach). Ale ten roztropny 2 razy się zastanowi i roztropnie podejmie decyzję , bo właśnie budżetowe opony czy choćby nalewajki oczywiście nowe, będą lepszą alternatywą do auta i równie dobrze poradzą sobie w naszych warunkach klimatycznych
7 lis 20:48 | ocena: 79%
Liczba głosów:14
79%
21%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~plusik36 Użytkownik anonimowy
~plusik36 :
No photo ~plusik36 Użytkownik anonimowy
Czytam ten artykuł i zaczynam wątpić . Kto rozmija się z prawdą Pan redaktor który widać ostatni raz czytał informacje producenta 10 lat temu. Czy też oszukują producenci opon No tak taki producent jak Michelin pokazuje wyniki badań opon pod nazwą Cross Climate ( całoroczne) to co redaktorku te wyniki wzięto z brudnego palucha? Tak samo inni producenci A swego rodzaju testy opon całościowe robione przez firmy testujące zapewne też wyniki ogłaszali na zasadzie losowania? Bardzo chętnie chciałbym zobaczyć jak szybciej będzie redaktorek jechał na drodze pokrytym szklanka mając opony zimowe od gościa który jedzie na całorocznych klasy premium. Bo ja miałem wątpliwa przyjemność jechania po takiej nawierzchni jednego roku na zimówkach a następnego na całorocznych. Jakość prędkości były zbliżone . Bo prawda jest taka zimą jedyna bezpieczna opona której w Polsce nie wolno używać to ta z kolcami.
7 lis 22:55 | ocena: 60%
Liczba głosów:10
60%
40%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Marek Użytkownik anonimowy
~Marek :
No photo ~Marek Użytkownik anonimowy
Ciekawe ktory producent opon podyktowal wam ten artykul? Wiekszosc z tych informacji mija sie z prawda i to bardzo. No i zalezy gdzie sie mieszka. Jak tam, gdzie sniegiem pi... jak w kieleckim to polecam. Szesc miesiecy jazdy po sniegu na pewno sie na zimowych oponach zwroci, ale mieszkajac w duzym miescie, gdzie ulice sa solone absolutnie nie zmusza do zimowek. Co prawda nie mieszkam w Polszewii ale w kraju, gdzie zimniej i sniezniej niz na polskich nizinach. Sniegu w Kanadzie jest duzo, nawet w poludniowym Ontario (gdzie jeziora robia swoje i potrafi spasc metr sniegu w 24 godziny) ale zakladznie opon zimowych jest wyrzucanie mpieniedzy. Zgoda jak pada, jezdzi sie mna nich latwiej. Problem w tym, ze dzien po najwiekszych opadach wszystkie glowne drogi sa juz czarne (odsniezone i snieg stopiony). A opony zimowe zdzieraja sie 5 razy szybciej niz caloroczne na asfalcie. A nic nie daja na czarnej nawierzchni i nie sluchajcie tych bzdur o siedmiu stopniach i jak to normalne opony sie wylaczaja, gdy temperatura spada ponizej tych 7 stopni. Sprobujcie pojezdzic na zimowkach w lecie a zobaczycie , ze nie wytrzymaja wam nawet jednego sezonu. Oczywiscie jesli ktos chce to absolutnie nie namawiam do niekupowania zimowek. Ale na pewno spalicie wiecej paliwa, bedzie wam glosniej w aucie a i raczej nie bedziecie sie rozpedzac do szybkosci autostrad niemieckich.
7 lis 17:51 | ocena: 51%
Liczba głosów:41
51%
49%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Werty Użytkownik anonimowy
~Werty :
No photo ~Werty Użytkownik anonimowy
Dawno już takich bzdur nie czytałem !

Wystarczy przejrzeć pare testów aby obalić te obalane mity .

Na mokra nawierzchnię zawsze opony letnie będą lepsze od zimowych , będą cichsze , mniejsze opory, mniejsze opory toczenia , lepsza trakcja na mokrych i suchych nawierzchniach ! I każde dziecko nawet mało rozgarnięte to wie!
7 lis 16:39 | ocena: 62%
Liczba głosów:50
62%
38%
| odpowiedzi: 3
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~PGR Narodowy Użytkownik anonimowy
~PGR Narodowy :
No photo ~PGR Narodowy Użytkownik anonimowy
A latem te mity obalimy odwrotnie, np. "w kwietniu nie powinno się zmieniać opon na letnie" -nieprawda! Najlepiej to zrobić właśnie w kwietniu, lub nawet w końcu marca -wtedy unikniemy kolejek.. itd. itp. Niech żyje dziennikarstwo -szlachetna służba prawdzie i społeczeństwu
7 lis 13:56 | ocena: 70%
Liczba głosów:33
70%
30%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~golon Użytkownik anonimowy
~golon :
No photo ~golon Użytkownik anonimowy
Najlepsze to zimówki nowe ale z najtańszej półki, już się przekonałem z michelinek na sava eskimo a nalewajki do drugiego auta też nowe 2 sezony i OK choć głośniejsze ale bieżnik ok 9mm ) .Po co płacić krocie za opony topowych producentów skoro choćby w naszych warunkach dębice dają radę.A tu bzdury piszą tylko po to aby kupić najdroższe i firmowe opony
7 lis 18:39 | ocena: 57%
Liczba głosów:23
57%
43%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~MiR Użytkownik anonimowy
~MiR :
No photo ~MiR Użytkownik anonimowy
A ja nie zmieniam opon. Zamieniam kompletne koła.
7 lis 15:22 | ocena: 92%
Liczba głosów:38
92%
8%
| odpowiedzi: 4
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~hombre Użytkownik anonimowy
~hombre
No photo ~hombre Użytkownik anonimowy
do ~achaaaa:
No photo ~achaaaa Użytkownik anonimowy
7 lis 12:40 użytkownik ~achaaaa napisał
Na sliskiej nawierzchi nie ma najmniejszego znaczeczenia ! czy masz opony zimowe czy letnie !!!!!!!!! Reszta to propaganda do robienia kasy !!!!!!!
Na lodzie różnica nie jest duża, ale na śniegu - olbrzymia. Nie wiesz o czym piszesz!
7 lis 14:03 | ocena: 84%
Liczba głosów:25
84%
16%
| odpowiedzi: 4
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~keram01 Użytkownik anonimowy
~keram01
No photo ~keram01 Użytkownik anonimowy
do ~achaaaa:
No photo ~achaaaa Użytkownik anonimowy
7 lis 12:40 użytkownik ~achaaaa napisał
Na sliskiej nawierzchi nie ma najmniejszego znaczeczenia ! czy masz opony zimowe czy letnie !!!!!!!!! Reszta to propaganda do robienia kasy !!!!!!!
nie masz racji, opona zimowa to nie tylko bieżnik, ale też inna guma , która nie twardnieje tak na mrozie. Zatem nawet na oblodzonej nawierzchni zimówka ma lepszy współczynnik tarcia niż letnia
7 lis 15:24 | ocena: 67%
Liczba głosów:30
67%
33%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~AGNO Użytkownik anonimowy
~AGNO :
No photo ~AGNO Użytkownik anonimowy
Całoroczna się zedrze, zanim spróchnieje (lub zamieni w kartofla), a 2 komplety odwrotnie (przy niezbyt dużych przebiegach rocznych). Dlatego ja mam Goodyear Vector 4Seasons G2 i jest OK.
7 lis 14:49 | ocena: 68%
Liczba głosów:22
68%
32%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej