CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej5.095.265.052.26
Średnio5.335.435.292.51
Najdrożej5.996.195.992.99

Poznaj największe wady silnika 1.9 JTD/JTDM

2 sty 11 17:15

Bez wątpienia silnik 1.9 z wtryskiem common rail ugruntował pozycję Fiata wśród czołowych producentów nowoczesnych turbodiesli. To udana konstrukcja – dość trwała i niedroga w naprawach

Z perspektywy ponad 20 lat można śmiało powiedzieć, że wkład Fiata w rozwój silników Diesla był ogromny. To właśnie włoski producent w 1986 r. zaprezentował pierwszy motor wysokoprężny z wtryskiem bezpośrednim (model Croma). Niestety, charakteryzował się on głośną pracą i dużymi wibracjami – żartowano wtedy, że jeszcze zanim Croma TDid wyjedzie na drogę, ma poluzowane wszystkie śruby.

Przełom nastąpił w 1997 r. Gdy większość producentów, na czele z VW, udoskonalała bądź opracowywała jednostkę Diesla z wtryskiem bezpośrednim, konstruktorzy Fiata zrobili kolejny krok na przód. Zaprezentowali pierwszy na świecie samochód, pod maską którego pracował turbodiesel z innowacyjnym systemem wtrysku typu common rail. Alfa Romeo 156 1.9 JTD (skrót od uniJet Turbo Diesel), bo o niej mowa, zapoczątkowała dieslowską rewolucję. Zastanawiano się jedynie nad trwałością i niezawodnością zarówno nowego układu wtryskowego, jak i innych elementów silnika.

Dziś można śmiało powiedzieć, że motor 1.9 JTD, a także jego zmodyfikowana wersja JTDM, to udane konstrukcje – efektywne, dynamiczne i trwałe. Znajdziemy je w autach Alfy Romeo, Fiata, Lancii, Opla, Saaba, Suzuki, a także w Cadilacu BLS.

W karierze rynkowej silnika 1.9 z wtryskiem common rail trzeba wyróżnić dwa etapy. Pierwszy trwał od 1997 do 2002 r., gdy rozwijano wersję 1.9 JTD z wtryskiem CR pierwszej generacji, drugi natomiast od końca 2002 r., gdy do oferty wprowadzono zmodernizowaną odmianę JTDM (Multijet) z 16-zaworową głowicą i wtrsykiem CR drugiej generacji. Warto tu zaznaczyć, że okres przechodzenia z JTD na JTDM trwał do 2005 r., a jego wynikiem była np. wersja 1.9 JTDM z 8-zaworową głowicą (moce: 100, 120 i 130 KM).

Z użytkowego punktu widzenia zarówno wersje JTD, jak i JTDM mają swoje słabe i mocne strony. Silniki JTD (moce: 80, 85, 100, 105, 110 i 115 KM) z pierwszych kilku lat produkcji, które spotkamy tylko w autach koncernu Fiata, cechują nie najwyższa kultura pracy i związane z nią dość duże wibracje przenoszone do wnętrza, a także spora turbodziura.

Chwalone są natomiast za stosunkowo niskie spalanie, niezłą dynamikę (np. 105-konna Alfa Romeo 156do „setki” rozpędza się w 10,5 s) i, co najważniejsze, niewielką liczbę poważnych awarii. Kłopoty z regulatorem ciśnienia paliwa, przepływomierzem powietrza, zaworami EGR i overboost dziś można usunąć naprawdę nie niskim kosztem.

Cieszy też dość dobra żywotność układu wtryskowego, który nie jest tak czuły na złą jakość paliwa, jak układy stosowane w konkurencyjnych konstrukcjach z tego okresu. Przyzwoitą trwałość prezentują również turbosprężarki (szczególnie ze stałą geometrią – odmiany: 80, 85 i 105 KM), a także 2-masowe koło zamachowe – w razie uszkodzenia można zastosować jednomasowe. Rozwiązanie to zdaje egzamin właśnie w przypadku wersji dysponujących mniejszą mocą. Generalnie największym problemem wersji JTD jest wiek. Pamiętajmy, że większość aut ma już bardzo duże przebiegi, a ich właściciele coraz częściej nie chcą inwestować sporych pieniędzy w naprawy samochodu wartego 10-12 tys. zł – na tyle np. wyceniana jest Alfa 156 JTD z 2000-2001 r. Takie egzemplarze przeważnie wymagają dużego doinwestowania.

Dobrym wyborem będzie jednostka Multijet z 8-zaworową głowicą. Zdaniem wielu mechaników zapewnia najlepszy kompromis między trwałością a przyjemnością z jazdy, a niedługi staż rynkowy (np. najpopularniejsza wersja 120-konna debiutowała w 2005 r.) sprawia, że można znaleźć auto z Multijetem 8V w całkiem niezłej kondycji. Ofert jest dużo i, co bardzo ważne, nie trzeba ograniczać się do aut koncernu Fiata. Wspomnianą wersję 120-konną 1.9 JTDM 8V montowano m.in. w modelach Opla, Saaba czy Suzuki.W stosunku do wersji JTD gwarantuje wyższą kulturę pracy i lepszą dynamikę przy zachowaniu podobnego spalania oraz zbliżonej awaryjności. Pozostają jeszcze wersje 16V JTDM: 140-, 150- i 170-konne (tylko Alfa 147) oraz 16V JTDM biturbo: 180 (Saab i Cadillac), a także 190 KM (Lancia Delta).

Silniki z podwójnym doładowaniem pojawiły się na rynku w 2008 r. i trudno jeszcze określić ich trwałość, natomiast motory z pojedynczą turbiną borykają się z nieco większą liczbą usterek niż wersje 8V. Ich naprawy przeważnie okazują się również nieco droższe. Skoro poruszyliśmy temat napraw, to podobnie jak w przypadku wersji 1.3 Multijet, oryginalne części są zdecydowanie najtańsze w ASO Fiata.

Technika - Początkowo silnik 1.9 JTD bazował na wtrysku common rail pierwszej generacji – wtrsykiwacze elektromagnetyczne, dwie główne fazy wtrysku(wstępna i zasadnicza) z ciśnieniem dochodzącym do ok. 1400 bar. W 2002 r. Fiat wprowadził na rynek silnik 1.9 JTD Multijet z wtryskiem common rail drugiej generacji. Zmodyfikowano centralkę wtrysku, zastosowano nowocześniejsze wtryskiwacze i podniesiono ciśnienie wtryskiwanego paliwa. Efekt? Lepsza kontrola procesu spalania głównie dzięki większej liczbie wtrysków podczas jednego cyklu pracy. W praktyce przekłada się to na wyższą kulturę pracy, niższe spalanie, lepszą efektywność, a także ograniczenie emisji spalin.

Typowe usterki - Silnik 1.9 JTD zaliczany jest do udanych konstrukcji. Wiele usterek, z którymi borykają się użytkownicy, można niedrogo wyeliminować. Przykład: regulator ciśnienia paliwa – usunięcie problemu poza ASO to koszt ok. 500 zł. Inne niedomagania, które nie zrujnują domowego budżetu (oczywiście, przy założeniu, że naprawy będą przeprowadzane poza ASO), to uszkodzenia przepływomierza powietrza, zaworu EGR, przetarcia, czujnik położenia wału korbowego czy przewodu gumowego intercoolera.

Trwałość turbosprężarki należy ocenić dość dobrze, jeśli już pojawiają się niedomagania, to najczęściej związane są ze sterowaniem lub zacinaniem się zmiennej geometrii łopatek np. zaworu overboost (np. w Stilo jest nisko umieszczony i narażony na działania czynników zewnętrznych). Jednostki JTDM częściej mają problemy z elektroniką oraz usterki 2-masowego koła zamachowego, wykazują też podwyższoną konsumpcję oleju silnikowego. Warto jeszcze zaznaczyć, że ceny niektórych elementów do JTD są znacznie niższe niż do JTDM.

Przeczytaj również:

Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych.
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.
Napisz komentarz...

 
Brak zdjęcia












Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze

Brak zdjęcia
Brak zdjęcia ~biskup Użytkownik anonimowy
~biskup :
Brak zdjęcia ~biskup Użytkownik anonimowy
Mam 159SW 1,9 16V JTDM 150KM Mam 159SW 1,9 16V JTDM 150KM Qtronic od roku i przejechalem prawie 30000km, gdy kupilem miala 113000km.
Prowadzi sie rewelacyjnie i wlasnie to najbardziej wyroznia ten samochod poza stylistyka, spalanie srednie 7,4 l/100km, do tej pory wymieniony ponadplanowo termostat i kolektor po modernizacji.
Jestem zadowolony i zawsze cieszy mnie chwila spedzona w 159, tylko te skrzypienia z wnetrza i zawieszenia mnie irytuja-wszak to znak ze to jeszcze Alfa
pozdrawiam i polecam
31 sty 12 22:07 | ocena: 66%
Liczba głosów:3
66%
33%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
Brak zdjęcia
Brak zdjęcia ~timothi Użytkownik anonimowy
~timothi :
Brak zdjęcia ~timothi Użytkownik anonimowy
W doblo silnik 105KM ma W doblo silnik 105KM ma najechane 300tyskm i chodzi rewelacyjnie.Problemy tylko zdarzaja sie z zapaleniem przy duzych mrozach-wina to paliwo od prywaciarzy.Uwazac trzeba na glebokie kałuże-inaczej alternator do wymiany.Autko zalewane LOTOS TRAFFIC DIESEL.Szkoda ze ten downseizing powodowac bedzie mniejsza trwalosc nowych jednostek,ktore sa za bardzo wysilone;) Na plus tego silnika przemawia to ze przy nawet wiekszych predkosciach jest naprawde cichy
19 mar 11 11:36
Liczba głosów:0
0%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
Brak zdjęcia
Brak zdjęcia ~jaro1172 Użytkownik anonimowy
~jaro1172 :
Brak zdjęcia ~jaro1172 Użytkownik anonimowy
Posiadam Opla Vectre 1.9 cdti Posiadam Opla Vectre 1.9 cdti 120 KM. Kiedy dowiedziałem się ,że mam Fiata pod maską myślałem ,że kłopoty to moja specjalność. A tu zaskoczenie. Autem przejechałem 60 tys. km . Ma teraz 260 tys. nakręcone ( według licznika???)i dalej śmiga. Wymieniłem tylko świeczki żarowe i termostat no i oczywiście normalne przeglądy okresowe.Dla mnie jak najbardziej ok. Polecam tę jednostkę napędową, naprawde warto.
9 lis 12 10:51 | ocena: 100%
Liczba głosów:4
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
Brak zdjęcia
Brak zdjęcia ~wiedzący Użytkownik anonimowy
~wiedzący :
Brak zdjęcia ~wiedzący Użytkownik anonimowy
Jak zwykle auto świat Jak zwykle auto świat opowiada głupoty. JTDm to tasam a 16V co JTD, a "M" oznacza tylko i wyłącznie ECU i spełnienie norm EURO4. To są te same silniki CR pierwszej generacji. Silniki drugiej generacji wprowadzono od 2009 roku. Wtedy już dawno nie było silników JTD 8V.
Panowie wypada się dokształcić zanim napisze się pierdoły.
21 mar 11 11:29 | ocena: 100%
Liczba głosów:3
0%
100%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
Brak zdjęcia
Brak zdjęcia ~D-N Użytkownik anonimowy
~D-N :
Brak zdjęcia ~D-N Użytkownik anonimowy
2000 kg to dopuszczalna masa 2000 kg to dopuszczalna masa całkowita. Waga Alfy 166 z silnikiem 2,4 jtd to ok 1460 kg
24 sty 12 16:24
Liczba głosów:0
0%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
Brak zdjęcia
Brak zdjęcia ~kaku Użytkownik anonimowy
~kaku :
Brak zdjęcia ~kaku Użytkownik anonimowy
mam Alfę Romeo 159 z 2006 z mam Alfę Romeo 159 z 2006 z 1.9 JTDm 8v. Bardzo chwalę - zrobiłem 80k w rok i chodzi jak lala. Trochę mała moc, ale trasa = 6l ON. Auto ma niby 130 tys, choć raczej min. 200 bo było przekręcane.
10 lip 11 10:42
Liczba głosów:0
0%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
Brak zdjęcia
Brak zdjęcia ~mrozik25 Użytkownik anonimowy
~mrozik25 :
Brak zdjęcia ~mrozik25 Użytkownik anonimowy
Mam ALFĘ ROMEO 166 Z 1999 R Z Mam ALFĘ ROMEO 166 Z 1999 R Z SILNIKIEM 2,4 JTD która ma nabite prawie 300000 km i nie zamieniłbym już na żaden inny. Przy masie samochodu 2000 kg spalanie na trasie w granicach 6 litrów a w miescie do 8/100 wiec takich parametrów moze zazdroscic nie jeden własciciel szmelcwagena, czy BezMózgoWego chamowozu. W środku cisza jak na limuzynę przystalo:)
Pozdrawiam wszystkich ALFOHOLIKÓW
28 cze 11 19:51
Liczba głosów:0
0%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Przeczytaj również

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej