Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Przegląd klimatyzacji - zrób to sam

6 wrz 17 14:08

Zrobiło się chłodniej, warto rozważyć drobny posezonowy przegląd klimy i – ewentualnie – założyć filtr kabinowy z aktywnym węglem. Jest drogi, ale potrafi zatrzymać groźne toksyny.

Udostępnij
0
Skomentuj

Tegoroczny sierpień był dość ciepły, więc układy klimatyzacji w naszych samochodach musiały się trochę napracować. Teraz, gdy zrobiło się nieco chłodniej, nadszedł dobry moment na to, żeby zająć się ewentualnymi nieprzyjemnymi zapachami i sprawdzić stan filtra kabinowego. Jeśli okaże się, że konieczna jest jego wymiana, możesz pomyśleć o filtrze z aktywnym węglem. Co prawda, kosztuje o wiele więcej od standardowego, ale potrafi lepiej niż zwykły papierowy wkład filtrować nieprzyjemne zapachy i wyłapuje znacznie więcej szkodliwych toksyn, w tym tlenków azotu. Wymiana jest z reguły na tyle prosta, że poradzisz sobie samemu.

Jeżeli z nawiewów dolatuje nieprzyjemny zapach (i dodatkowo – szybko zaparowują szyby), zacznij od sprawdzenia stanu filtra kabinowego. Jeśli jest brudny, trzeba będzie go od razu wymienić. Dobra wiadomość: najczęściej jest to na tyle prosta operacja, że poradzi sobie z nią nawet początkujący majsterkowicz. Filtry najczęściej umieszcza się na podszybiu i (lub) w okolicach nóg pasażera, a ich zadaniem jest oczyszczanie powietrza wpadającego do kabiny z zewnątrz. Uwaga: w wielu droższych i większych samochodach filtrów jest więcej niż jeden, więc nie zdziw się, gdy po wymianie jednego z nich w aucie nadal będzie panował lekki zaduch.

Pomoże dezynfekcja

Gdy jesteś pewien, że filtry zostały poprawnie wymienione, a atmosfera w kabinie wciąż jest gęsta, powinieneś zdezynfekować układ. To zaskakująco łatwe – wystarczy puszka markowego preparatu za kilkanaście zł i 20-30 minut wolnego czasu (patrz ramka na stronie obok). Za przykry zapach w aucie odpowiadają głównie grzyby i bakterie gnieżdżące się w kanałach wentylacyjnych, jeśli więc dużo jeździsz z dziećmi, powinieneś wykonać taką operację raz na kwartał lub przynajmniej raz na pół roku. Także ze względu na własne zdrowie.

Jeśli to wszystko nie pomoże, trzeba będzie udać się do specjalisty, który dokładnie przejrzy układ i stwierdzi, czy przypadkiem nie pojawiły się jakieś inne nieprawidłowości. Specjalistyczne warsztaty życzą sobie za taką usługę od kilkudziesięciu złotych wzwyż.

Naszym zdaniem: niewielki trud, duży zysk

Sprawna klima przyda się także późnym latem i jesienią, gdy przyjdzie walczyć m.in. z zaparowanymi szybami. Wymiana filtra kabinowego to w tym kontekście podstawa i – co ważne – możną ją wykonać samemu.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: Wskazujemy auta, które nie są odporne na korozję oraz co psuje się w elektronice samochodów. Sprawdzamy też kto produkuje trwalsze diesle, BMW czy VW? Oceniamy czy warto założyć instalację LPG i czy opłaca się regenerować amortyzatory ze zmiennym tłumieniem.

Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Auto Bild

Wymieniamy filtr kabinowy i dezynfekujemy układ

Filtr z aktywnym węglem jest z reguły o ok. 20-30 proc. droźszy od standardowego, ale potrafi zatrzymywać toksyny. Haczyk: szybciej się zatyka..

Przegląd klimatyzacji - zrób to sam (slajd 1 z 7)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego