Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Szkoda za granicą

28 sie 17 11:16

Jeśli mieliście stłuczkę lub wypadek za granicą, to zwykle większość formalności związanych z uzyskaniem odszkodowania możecie załatwić już po powrocie do kraju. Podpowiadamy, jak należy się przygotować przed wyjazdem za granicę i co trzeba zrobić w sytuacji, kiedy dojdzie do uszkodzenia samochodu.

Udostępnij
0
Skomentuj
Ubezpieczenia - szkoda za granicą Ubezpieczenia - szkoda za granicą Foto: 123RF

Podczas wyjazdów do krajów należących do tzw. Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz do Szwajcarii wystarczy zwykła polska polisa OC, jeśli jednak chcecie się wybrać m.in. do Rosji, na Białoruś, Ukrainę lub do Albanii, potrzebna będzie też tzw. zielona karta, którą otrzymacie u swojego ubezpieczyciela. Warto również sprawdzić zakres terytorialny obowiązywania polisy AC.

Na wszelki wypadek do samochodu należy zabrać tzw. druk wspólnego oświadczenia o zdarzeniu drogowym – standardowy, uznawany także za granicą formularz, sporządzony w dwóch językach (polskim i angielskim). Prawdopodobnie otrzymaliście go wraz z polisą, a jeśli nie, w każdej chwili można go pobrać ze strony Polskiego Biura Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (www.pbuk.pl). Na stronę PBUK warto też wejść, kiedy już dojdzie do kolizji. Znajduje się tam specjalna aplikacja online, która po wpisaniu podstawowych danych (kraj, w którym doszło do wypadku, kraj rejestracji pojazdu sprawcy) podaje informacje dotyczące postępowania w tym konkretnym przypadku, z uwzględnieniem tego, czy trzeba wezwać na miejsce zdarzenia policję i jakie przygotować dokumenty.

Problemy językowe. W źadnym wypadku nie podpisuj dokumentów sporządzonych w języku, którego nie znasz! W razie wątpliwości skontaktuj się ze swoim ubezpieczycielem lub z polskim konsulatem.

1. Jeżeli do szkody doszło z naszej winy i chcemy ją zlikwidować z naszej polisy AC, należy niezwłocznie skontaktować się z ubezpieczycielem i skonsultować z nim dalsze działania (holowanie auta, prowizoryczne naprawy, dokumentacja zdarzenia).

2. Jeśli samochód nie nadaje się do naprawy i trzeba go za granicą zezłomować, należy zadbać o dokumenty potwierdzające ten fakt – bez nich nie uda się w Polsce wyrejestrować auta.

3. W sytuacji kiedy to my jesteśmy poszkodowani i szkoda ma być likwidowana z OC zagranicznego sprawcy, mamy do wyboru dwie opcje – zgłoszenie szkody na miejscu wprost do tamtejszego ubezpieczyciela lub (o ile samochód był zarejestrowany w kraju należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Szwajcarii), już po powrocie do kraju, za pośrednictwem działającego w Polsce reprezentanta ds. roszczeń zagranicznego ubezpieczyciela.

4. Jeżeli nie wiecie, która działająca w Polsce firma jest przedstawicielem (reprezentantem ds. roszczeń) zagranicznego ubezpieczyciela, lub nawet nie wiecie, kto wystawił polisę OC zagranicznego sprawcy, to o ustalenie tych danych możecie poprosić za pośrednictwem formularza na stronie www.pbuk.pl.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: Wskazujemy auta, które nie są odporne na korozję oraz co psuje się w elektronice samochodów. Sprawdzamy też kto produkuje trwalsze diesle, BMW czy VW? Oceniamy czy warto założyć instalację LPG i czy opłaca się regenerować amortyzatory ze zmiennym tłumieniem.

Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej