Wygłuszanie samochodu krok po kroku - radzimy, jak zrobić to dobrze

11 sie, 12:49
Udostępnij
0
Skomentuj

Producenci aut oszczędzają na ich wygłuszeniu. Chcesz mieć ciszej – zrób to sam. Pokazujemy jak samodzielnie, krok po kroku wygłuszyć wnętrze naszego auta

Na komfort akustyczny nie mogą narzekać jedynie właściciele luksusowych samochodów. W pozostałych przypadkach zwykle jest, niestety, znacznie gorzej, choć bywają też miłe dla ucha wyjątki, jak np. nowa Mazda MX5. Ten samochód jest dobrym przykładem problemów, z jakimi borykają się szczególnie użytkownicy współczesnych SUV-ów.

Obecnie nowe samochody pod względem akustycznym coraz bardziej przypominają otwarte puszki sardynek aniżeli porządne pojazdy. Według specjalistów car audio szczególnie SUV-y są traktowane przez producentów po macoszemu. By zachować kompromis pomiędzy osiągami i zużyciem paliwa, a jednocześnie utrzymać jak najniższe koszty produkcji, oszczędza się na tym, czego nie widać - czyli w tym przypadku na materiałach wygłuszających.

Coraz więcej elementów konstrukcyjnych ze stali zastępuje się tworzywem sztucznym (np. w drzwiach czy pod podłogą bagażnika). Tradycyjne grube wykładziny, które efektywnie wygłuszały wnętrza aut dawno już odeszły do lamusa. Gruba warstwa miękkiego filcu, jaki pamiętamy z czasów małego Fiata, Poloneza czy Skody Favorit, obecnie występuje w nielicznych modelach. W wielu popularnych samochodach stosuje się już bardzo cienką wykładzinę z utwardzanym wypełnieniem od spodu. W praktyce materiał, który kiedyś pełnił rolę wytłumiającą, dziś jedynie zasłania metal. Tylko w klasie premium pojawia się gdzieniegdzie dodatkowe wypełnienie, które często stanowi mocno sprasowany i utwardzony filc. W takiej formie jego właściwości tłumiące są porównywalne ze zwykłym kartonem.

Fragmenty mat lub gąbki nakleja się wyłącznie po to, by wyeliminować rezonans, czyli po to, by blachy nie brzęczały. Paradoksalnie, im więcej mat nałożonych fabrycznie, tym większe prawdopodobieństwo, że producent zaoszczędził na dodatkowych wzmocnieniach i przetłoczeniach. Wiele zabiegów poświęca się na to, by uzyskać właściwy odgłos zamykanych drzwi, maski i klapy. Często próbuje się także maskować hałas pracy układu wydechowego i brzęczącego tłumika lub obudowy katalizatora. Co ciakwe obecnie hałas w trakcie jazdy zwalcza się wyrafinowanymi procesorami dźwięku, które po podłączeniu do sprzętu audio mają dbać o odpowiedni szum maskujący odgłosy wiatru, pracy zawieszenia i silnika.

Wydawałoby się, że im wyższa klasa samochodu, tym lepiej. Tak jest w istocie, jeśli chodzi o pierwsze wrażenie. Niestety, firmy utożsamiane z klasą premium po mistrzowsku opanowały sztukę oszczędności. W nowym Mercedesie GLE boczki drzwiowe montuje się przy użyciu spinek i jednej śruby. W popularnych modelach grupy VW jest co najmniej kilka śrub. Coraz łatwiej w nowych BMW czy Mercedesach o linki cięgien, których nie zabezpieczono żadnym pancerzem.

Oszczędza się na wszystkim, byle tylko obniżyć masę i koszty. Nawet nieliczne naklejane maty są tak niskiej jakości, że potrafią spłynąć już po kilku miesiącach od odbioru nowego samochodu z salonu. Do legendy przeszły już modele Volvo z lat 80. i 90., w których większość elementów deski rozdzielczej i konstrukcji drzwi była skręcana śrubami z odpowiednimi podkładkami.

Na porządne wytłumienie drzwi nowej Skody Octavii w warsztacie potrzeba nawet 2 dni. Na dopracowanie tych samych elementów w Octavii starszej generacji wystarczył jeden dzień. Porządne wygłuszenie polega na dokładnym wyklejeniu materiałami tłumiącymi elementów, przez które hałas dostaje się do wnętrza spoza samochodu i z komory silnika.

W przypadku, gdy dużą powierzchnię drzwi stanowią plastikowe wkładki zamiast stalowych, instalatora czeka mnóstwo pracy. By uniknąć rezonowania plastiku, stosuje się liczne przetłoczenia. Nie można ich wszystkich przykryć jedną taflą maty, która będzie miała słabe podparcie i z czasem spłynie. Trzeba mozolnie krok po kroku wypełniać poszczególne pola.

Jakość materiałów ma kolosalne znaczenie. Najbardziej pożądane są cienkie maty z prawdziwego butylu pokrytego warstwą aluminium. Taki materiał nie wymaga nakładania na gorąco – ma on warstwę klejącą, która skutecznie i trwale przywiera do odtłuszczonej blachy. Niestety, w praktyce bardzo łatwo o maty, które w miejsce butylu z niewielką domieszką zawierają mieszaninę smoły i innych produktów ropopochodnych. Trzymają się gorzej, mają słabsze właściwości i z czasem się odklejają. Zdarza się, że przy okazji zostanie uszkodzona wiązka elektryczna oraz zablokowany mechanizm opuszczania szyb. Im więcej smoły i innych dodatków, tym łatwiej pobrudzić sobie ręce. Prawdziwy butyl nie brudzi zaś dłoni.

Fachowcy polecają wykonać prosty test porównawczy: włożyć kilka mat do lodówki na kilka godzin. Dobra mata po wyjęciu z lodówki dalej łatwo się przyklei. Maty to nie wszystko. Powszechnie stosuje się bardzo elastyczne pianki o różnej grubości oraz specjalistyczne pasty (np. Brax). Materiały stosowane są w nadkolach, bagażniku, drzwiach, dachu i we wszelkich szczelinach w okolicach błotników. Wyklejane są powierzchnie boczków tapicerskich, by uniknąć efektu rezonowania dużej połaci plastiku. Zwykle dobre pianki są już pokryte warstwą kleju tak elastycznego, że można bez utraty jakości ponownie odklejać i przyklejać płaty – ale tylko w ciągu 24 godzin od pierwszego zabiegu.

Równie istotny jest fachowy montaż. Po czym poznać pracę partacza? Zwykle zalepione są wszystkie wiązki elektryczne oraz silniczki, co drastycznie obniża możliwości jakiegokolwiek serwisu w przypadku uszkodzenia. Ponadto, gdy po jakimś czasie na krawędziach drzwi zaczną się pojawiać rdzawe wykwity, oznacza to, że instalator usunął warstwę wosku z profili zamkniętych i nie uzupełnił ich po pracy. A to, wbrew pozorom, jest konieczne!

By uniknąć problemów z korozją, profile zamknięte oraz wewnętrzne części drzwi pokrywa się fabrycznie preparatami na bazie wosku. Uniemożliwiają one przyklejenie jakiegokolwiek materiału, stąd przed tłumieniem zmywa się całą warstwę, by nakleić odpowiedni materiał. Nie jest tajemnicą, że nie sposób pokryć całej powierzchni blach, dlatego zaleca się, aby po wszystkim nanieść nową warstwę środka chroniącego stal. Wytłumianie samochodu nie tylko sprawia, że jazda staje się mniej męcząca za sprawą poprawionego komfortu akustycznego. Dobre materiały mają także właściwości termoizolacyjne, świetnie się sprawdzają w trakcie upalnego lata.

Odpowiednie wypełnienie dachu, słupków i drzwi może znacząco spowolnić nagrzewanie pojazdu pozostawionego na słońcu. Najlepsze firmy chwalą się w internecie testami porównawczymi. W dobrze wygłuszonym samochodzie temperatura po 1,5 godzinie parkowania w silnym słońcu może być niższa nawet o kilkanaście stopni! Będzie zatem nie tylko ciszej, ale i chłodniej.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: Wskazujemy auta, które nie są odporne na korozję oraz co psuje się w elektronice samochodów. Sprawdzamy też kto produkuje trwalsze diesle, BMW czy VW? Oceniamy czy warto założyć instalację LPG i czy opłaca się regenerować amortyzatory ze zmiennym tłumieniem.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (14)

No photo
No photo ~Qtrs Użytkownik anonimowy
~Qtrs :
No photo ~Qtrs Użytkownik anonimowy
Artykuł napisany niezbyt precyzyjnie i niezależne zgodny z prawda jak np ze SUV ma słabsze wyciszenie. Od 12 lat jeżdżę SUVami, miałem 3 różne modele klasy premium jak również żona jeździ osobowymi sedanami i nie widzę aby SUV był słabiej wyciszony, wprost przeciwnie z wyjątkiem szybkiej jazdy powyżej 160km/h jest głośniejszy szum wiatru z względu większego oporu wysokiego samochodu. Samochody SUV maja tez więcej przetłoczenia dla poprawy sztywności dzięki temu maja większa ładowność i również dachy najczęściej maja przetłoczenia które maja wzmocnić dach i przygotować do worzenia większych i cięższych bagażników dachowych i innych przedmiotów tamz
16 sie 15:51 | ocena: 67%
Liczba głosów:3
33%
67%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Arczi Użytkownik anonimowy
~Arczi :
No photo ~Arczi Użytkownik anonimowy
No i to wszystko się zgadza, o czym sam się przekonałem grzebiąc przy swoich samochodach. Mercedes w203 (rok 2005) drzwi w środku zabezpieczone "jakąś pianką" o grubości 1-2mm, obklejoną dookoła VS Skoda Octavia (2008 rok) drzwi zabezpieczone w środku FOLIĄ i to jeszcze tylko zawieszoną.
12 sie 00:14 | ocena: 67%
Liczba głosów:3
67%
33%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~adi Użytkownik anonimowy
~adi :
No photo ~adi Użytkownik anonimowy
U mnie w tivoli też jest cichutko podczas jazdy i żadnego wygłuszania dodatkowego mi nie potrzeba. Plastiki nie skrzypią, człowiek sie jazdą nie umęczy. Porządna robota nie ma co narzekać
22 sie 17:44 | ocena: 75%
Liczba głosów:4
75%
25%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~tymas Użytkownik anonimowy
~tymas :
No photo ~tymas Użytkownik anonimowy
mam BMW E90 wygluszylem cały samochód tym ustrojstwo zapłaciłem za całosc około 3 tys nie dało to kompletnie nic totalnie nic nie polecam
13 sie 10:55 | ocena: 50%
Liczba głosów:4
50%
50%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Kilian Paweł Użytkownik anonimowy
~Kilian Paweł :
No photo ~Kilian Paweł Użytkownik anonimowy
Rafał . Używałeś maty GMS 07Luxury ? Używamy jej od dawna i śmiem twierdzić, że jest lepsza od produktów typu StP, jak również od ostatnich wersji DYNAMAT. Dlaczego ? Warto zrobić parę testów.
13 paź 14:41
Liczba głosów:0
0%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Rafal Użytkownik anonimowy
~Rafal :
No photo ~Rafal Użytkownik anonimowy
Pieknie Pan opisuje jak wybrac porzadne maty tlumiace, a jak widac po zdjeciach polecam Pan chinskie Gms, ktore co chwila sa inne jakosci. Czemu nie Dynamat czy StP, ktorzy sprzedaja maty na calym Swiecie i maja sprawdzone produkty, ktorych nie trzeba wkladac do lodowki?
11 paź 16:45
Liczba głosów:0
0%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Karol Użytkownik anonimowy
~Karol :
No photo ~Karol Użytkownik anonimowy
Kilka lat temu robiłem u Pawła drzwi w Octavii I.
Mistrzostwo, polecam!!!
10 paź 22:13
Liczba głosów:0
0%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~gaerfawe Użytkownik anonimowy
~gaerfawe :
No photo ~gaerfawe Użytkownik anonimowy
Nie wiem, moja Fiesta mk. 7.5 jest o wieeele lepiej wyciszona niż poprzedniczki, ten trend chyba nie dotyczy wszystkich modeli i producentów.
30 sie 12:05
Liczba głosów:0
0%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~greg Użytkownik anonimowy
~greg :
No photo ~greg Użytkownik anonimowy
Ogólnie to co napisał p. Tomasz to prawda! Proponuję prosty test: rozebrać drzwi w 2 różnych generacja tego samego modelu...
23 sie 09:25
Liczba głosów:0
0%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~greg Użytkownik anonimowy
~greg
No photo ~greg Użytkownik anonimowy
do ~Qtrs:
No photo ~Qtrs Użytkownik anonimowy
16 sie 15:51 użytkownik ~Qtrs napisał
Artykuł napisany niezbyt precyzyjnie i niezależne zgodny z prawda jak np ze SUV ma słabsze wyciszenie. Od 12 lat jeżdżę SUVami, miałem 3 różne modele klasy premium jak również żona jeździ osobowymi sedanami i nie widzę aby SUV był słabiej wyciszony, wpros
Dodatkowe przetłoczenia to nie gest w stronę klienta, tylko konieczność, aby wielka połać blachy nie falowała powyżej 100km/h.
23 sie 09:23 | ocena: 100%
Liczba głosów:1
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Auto Świat

Wygłuszanie samochodu krok po kroku - radzimy, jak zrobić to dobrze

Standardowo w wielu nowych autach poszycie drzwi ma naklejone cienkie paski maty bitumicznej, których celem jest jedynie zmiana dźwięku zamykanych drzwi z metalicznego na przyjemy dla ucha.

Wygłuszanie samochodu krok po kroku - radzimy, jak zrobić to dobrze (slajd 1 z 10)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego