CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.32100.004.161.98
Średnio4.490.004.312.03
Najdrożej4.650.004.432.17

Wymiana opon i kół – co trzeba o tym wiedzieć?

2 gru 16 14:23
Udostępnij
0
Skomentuj

Jak przygotować samochód i koła do wymiany? Co można zrobić samemu, co należy zlecić w serwisie? Wyjaśniamy najczęstsze wątpliwości.

Dwa razy do roku przed warsztatami zajmującymi się ogumieniem ustawiają się kolejki – jesienią, kiedy nadchodzi pora na opony zimowe, i wiosną, gdy czas założyć opony letnie. Jeśli nie korzystacie z opon całorocznych (które w naszym klimacie mogą być niezłym rozwiązaniem, zapewne zdarzyło się wam stać w kolejkach przed warsztatami.

Kiedy należy pomyśleć o założeniu opon zimowych? Producenci ogumienia od lat trzymają się wersji, że zimówki należy zamontować wtedy, gdy temperatura spada poniżej plus 7 stopni. To jednak dosyć duże uproszczenie. Na suchej nawierzchni opony letnie sprawują się lepiej od zimówek często nawet przy niewielkim mrozie, a na mokrym podłożu dopiero najnowsze modele ogumienia zimowego są w stanie nawiązać walkę z oponami letnimi. Kiedy więc wymienić opony? Należy to zrobić tak, żeby zdążyć przed pierwszym śniegiem lub gołoledzią.

Co do tego nie ma żadnych wątpliwości – o ile na oponach zimowych da się – przy zachowaniu ostrożności – podróżować w miarę bezpiecznie na suchej i mokrej drodze również przy wyższych temperaturach, to już na oponach letnich na śniegu nawet najlepszy kierowca może sobie nie poradzić. O argumentach, że kiedyś przez cały rok ludzie jeździli na jednych oponach, lepiej zapomnieć – dawne opony letnie bardziej przypominały dzisiejsze gumy całoroczne, samochody były słabsze, a ruch mniejszy.

Przed wymianą kół warto najpierw dokładnie obejrzeć opony, na których dotychczas poruszało się auto, i sprawdzić, czy zużywają się one równomiernie. Jeśli są wytarte mocniej na bokach lub też jedna opona na tej samej osi jest zużyta zupełnie inaczej od drugiej, to poza wymianą opon należy też naprawić w aucie zawieszenie, a przynajmniej sprawdzić ustawienie geometrii zawieszenia.

Kiedy to zrobić – przed założeniem nowych opon czy po nim? To nie ma znaczenia – ważne jednak, żeby na nowych oponach przy źle ustawionym zawieszeniu nie jeździć zbyt długo – po kilkuset kilometrach takiej jazdy mogą być już zniszczone.

Uwaga! Jeśli po założeniu nowych opon samochód zaczyna ściągać lub koła piszczą nawet na łagodnych łukach, także należy natychmiast skontrolować geometrię zawieszenia. Ze względu na duży popyt jesienią jak grzyby po deszczu powstają punkty, np. na parkingach centrów handlowych lub w innych uczęszczanych miejscach, które sezonowo zajmują się wymianą ogumienia. Wiele warsztatów mechanicznych też tylko w tym okresie zajmuje się ogumieniem.

Naszym zdaniem takich punktów lepiej unikać! Wbrew pozorom w nowoczesnych autach obsługa ogumienia wymaga naprawdę dobrego sprzętu i prawdziwych fachowców – kilkugodzinne przeszkolenie to za mało, żeby się tego nauczyć.

Szczególnie w przypadku aut poruszających się na ogumieniu niskoprofilowym o wysokich indeksach prędkości, wyposażonych w opony typu runflat lub też po prostu w czujniki ciśnienia w kołach (czyli w zasadzie wszystkich w miarę nowych aut osobowych, poza miejskimi maluchami i podstawowymi wersjami kompaktów), lepiej poszukać naprawdę profesjonalnego serwisu oponiarskiego wyposażonego w możliwie nowy sprzęt z wyższej półki.

Dobrze jest wybrać taki warsztat, który na miejscu zapewnia możliwość sprawdzenia geometrii kół i w razie potrzeby również naprawy zawieszenia. Oczywiście, nawet dużego runflata, przy odpowiedniej dozie uporu i siły da się zdemontować i założyć nawet na najprostszej montażownicy i łyżce do opon, ale ryzyko, że przy okazji zostanie uszkodzona opona lub zamontowany w kole czujnik ciśnienia, jest bardzo duże.

Uwaga! Większość typowych usterek, m.in. zerwanie stopki opony, może pozostać niezauważona, bo uszkodzony przy montażu fragment opony jest zakryty przez bok felgi. W najlepszym razie z takiej opony będzie powoli schodziło powietrze, w najgorszym – konstrukcja może być tak osłabiona, że dojdzie w końcu do rozerwania opony podczas jazdy.

W przypadku aut z czujnikami powietrza w kołach gorzej wyposażone warsztaty nie mają odpowiedniego sprzętu potrzebnego do tego, żeby poprawnie skonfigurować układ kontroli ciśnienia, którego w nowych autach nie da się tak po prostu wyłączyć.

Geometria

Jeśli po oponach, które były dotychczas zamontowane na aucie widać jakiekolwiek nierównomierne zużycie, to najpóźniej od razu po założeniu drugiego kompletu ogumienia należy sprawdzić ustawienie geometrii zawieszenia.

Uwaga! Warsztatów, które ustawiają geometrię, jest mnóstwo, ale znalezienie takiego, który robi to rzeczywiście dobrze, nie jest wcale łatwe. W wielu modelach warunkiem poprawnego ustawienia zawieszenia jest wykonywanie pomiarów po odpowiednim obciążeniu auta, o czym większość mechaników niestety zapomina.

Innym symptomem, którego nie wolno ignorować, jest to, że po wymianie opon na nowe auto zaczyna ściągać – ten objaw może z czasem ustąpić, bo opony w końcu „dotrą się” do błędnych ustawień zawieszenia.

Wyważanie

Po zamontowaniu opon koła należy wyważyć. Pracę fachowca można poznać po tym, że do uzyskania pożądanego efektu potrzebuje on małej liczby ciężarków – w razie potrzeby tak długo obraca oponę na obręczy, aż masy rozłożą się w miarę równomiernie na obwodzie koła.

Niestety – wyważenie to coś, czego nie da się zrobić w przydomowym garażu. Nawet jeśli mamy komplet zmontowanych kół (opony na obręczach), to przynajmniej co drugi sezon – zamiast zakładać je samemu – warto to zlecić w serwisie, żeby sprawdzić, czy ciężarki są na swoich miejscach.

Wymiana opn w warsztacie

Do zimówek warto kupić oddzielny komplet felg – przekładanie opon dwa razy do roku na pewno im nie służy, a w dodatku generuje niepotrzebne koszty.

Przy zakładaniu nowych opon i przy każdej przekładce należy domagać się wymiany zaworu – dotyczy to również aut wyposażonych w czujniki ciśnienia w kołach – do większości z nich dostępne są tzw. zestawy naprawcze (koszt to kilkanaście zł na jedno koło) składające się z zaworka i uszczelnień, samego czujnika wymieniać nie trzeba.

Zwróćcie uwagę, czy mechanik wymieniający koła przed ich założeniem wyczyścił płaszczyznę styku obręczy z piastą i czy do dokręcania śrub (lub nakrętek) użył klucza dynamometrycznego. Przy okazji fachowiec powinien też bacznie obejrzeć dotychczasowe koła.

Wymiana samodzielna

Samodzielnie da się wymienić tylko kompletne, wcześniej wyważone koła. Jeśli macie do dyspozycji tylko fabryczny zestaw narzędzi, to lepiej od razu jedźcie do warsztatu – tak będzie szybciej i bezpieczniej.

Zestaw minimum to podnośnik typu żaba, solidny klucz i szczotka druciana do oczyszczenia piast. Uwaga! Zdejmując koła, warto je oznaczyć, żeby w kolejnym sezonie przełożyć je tak, aby zużywały się równomiernie.

Czujniki ciśnienia

Od 2014 roku wszystkie nowe auta muszą być wyposażone w układ monitorujący ciśnienie powietrza w kołach. W mniejszych i tańszych modelach stosuje się systemy uproszczone, które szacują ciśnienie pośrednio, mierząc obwody kół na podstawie sygnałów z czujników ABS.

W droższych autach popularniejszym rozwiązaniem są czujniki montowane w kołach, które pozwalają na znacznie dokładniejsze i szybsze pomiary ciśnienia. Niestety, ich obsługa wymaga z reguły specjalistycznego sprzętu, m.in. urządzeń do programowania czujników.

Dodatkowym problemem jest konieczność dokupienia jeszcze jednego zestawu czujników, jeśli opony zimowe mają być zamontowane na dodatkowym zestawie obręczy. Przełożenie koła np. z przodu na tył też wymaga odpowiedniego przeprogramowania sterownika auta.

Składowanie

Żeby zdemontowane z auta opony lub kompletne koła przetrwały do następnego sezonu, trzeba zadbać o właściwe warunki ich przechowywania. Opony powinny być składowane w suchym, ciemnym i chłodnym miejscu, z dala od agresywnych chemikaliów (szkodzą im opary paliw i rozpuszczalników, kontakt z olejami i smarami).

Nie wolno przechowywać ich w kotłowniach lub w pobliżu transformatorów (gumie szkodzi ozon). Przed odstawieniem kół należy je wyczyścić i starannie osuszyć, szczególnie jeśli mają być przechowywane w foliowych workach.

Składowanie opon lub kompletnych kół na otwartej przestrzeni, narażonych na promieniowanie UV zawarte w świetle słonecznym to bardzo zły pomysł. Kompletne koła (opony na obręczach)można wieszać na hakach lub ustawiać w słupkach, jedno na drugim, natomiast nie powinno się ich stawiać pionowo, żeby pod wpływem ciężaru guma opony trwale się nie zdeformowała.

Z kolei opon luzem w żadnym wypadku nie wolno wieszać, układanie słupków wyższych niż z czterech opon to też kiepski pomysł; za to można je bezpiecznie stawiać pionowo.

Ciśnienie

Kiedy robi się chłodniej, warto sprawdzić ciśnienie w kołach, szczególnie jeśli były one pompowane przy wyższych temperaturach. Uwaga! Opony znajdujące się na samochodzie pompujemy do wartości zalecanej przez producenta (warto ją sprawdzić w instrukcji obsługi lub na nalepce na aucie, w niektórych nowych modelach bywa ona zadziwiająco wysoka).

Opony zdjęte z auta, które mają przeleżeć kilka miesięcy, czekając na następny sezon, należy napompować do ciśnienia wyższego o 0,2-0,3 bara od zalecanego, żeby zabezpieczyć je przed deformacją.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: Wskazujemy auta, które nie są odporne na korozję oraz co psuje się w elektronice samochodów. Sprawdzamy też kto produkuje trwalsze diesle, BMW czy VW? Oceniamy czy warto założyć instalację LPG i czy opłaca się regenerować amortyzatory ze zmiennym tłumieniem.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze

No photo
No photo ~Adrian Użytkownik anonimowy
~Adrian :
No photo ~Adrian Użytkownik anonimowy
Myślałem, że jeszcze sezon przejeżdżę, no ale niestety okazało się, że kapcie totalnie zjechane, więc zamówiłem komplet nowych tomketów i jak tylko dojdą umawiam się na wymianę. Do tego czasu odkładam wszelkie dalsze podróże.
23 maja 16:02 | ocena: 100%
Liczba głosów:1
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Kamil Użytkownik anonimowy
~Kamil :
No photo ~Kamil Użytkownik anonimowy
Co może być przyczyną tego, że z zimowymi kołami podczas hamowania prawie nie ma żadnych odgłosów, a gdy tylko założę letnie koła to zaraz po wyjeździe z warsztatu hamulce zaczynają piszczeć przy hamowaniu, pipiskiwać podczas wolnego toczenia się auta itd. Nie mogę zrozumieć dlaczego z zimówkami na stalowych felgach jest cisza?
6 kwi 09:49
Liczba głosów:0
0%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~jaroo_ Użytkownik anonimowy
~jaroo_ :
No photo ~jaroo_ Użytkownik anonimowy
ja sie nie daje zaskakiwać zimie :D nie tym razem ;p tydzień temu już wymieniłem opony, kupowałem jak zwykle na https://oponafelga.pl po mega okazyjnej cenie i jest super :D zawsze u nich kupuje bo mają dobre te oponki a ceny jeszcze lepsze.
13 gru 16 16:08 | ocena: 100%
Liczba głosów:1
0%
100%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~zibi Użytkownik anonimowy
~zibi
No photo ~zibi Użytkownik anonimowy
do ~Bartek:
No photo ~Bartek Użytkownik anonimowy
9 gru 16 09:45 użytkownik ~Bartek napisał
Kolego, ja kupiłem przez internet na http://www.aaaopony.pl, wysyłka jest z Czech, ale obsługują Polacy. Lepsze ceny niż u nas, nawet wliczając wysyłkę będzie się opłacać, no i mają duży wybór.
Ja u nich kupiłem Barum POLARIS 3 195/65/15 za 143zł/sztuka + 40zł wysyłki. Dostałem je po 3 dniach od zapłaty. Polecam.
11 gru 16 18:25 | ocena: 100%
Liczba głosów:1
0%
100%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Bartek Użytkownik anonimowy
~Bartek
No photo ~Bartek Użytkownik anonimowy
do ~Maciej:
No photo ~Maciej Użytkownik anonimowy
7 gru 16 15:23 użytkownik ~Maciej napisał
Gdzie można kupić opony niedrogo?
Kolego, ja kupiłem przez internet na http://www.aaaopony.pl, wysyłka jest z Czech, ale obsługują Polacy. Lepsze ceny niż u nas, nawet wliczając wysyłkę będzie się opłacać, no i mają duży wybór.
9 gru 16 09:45 | ocena: 50%
Liczba głosów:2
50%
50%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Maciej Użytkownik anonimowy
~Maciej :
No photo ~Maciej Użytkownik anonimowy
Gdzie można kupić opony niedrogo?
7 gru 16 15:23 | ocena: 100%
Liczba głosów:1
100%
0%
| odpowiedzi: 2
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~RobertAW Użytkownik anonimowy
~RobertAW :
No photo ~RobertAW Użytkownik anonimowy
Nagminną praktyką jest sprawdzanie dokrecenia kół kluczem dynamoetycznym a nie ich dokręcanie! Niby mała różnica a jednak!
5 gru 16 17:42 | ocena: 100%
Liczba głosów:1
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Mechanik Użytkownik anonimowy
~Mechanik :
No photo ~Mechanik Użytkownik anonimowy
Końcówka artykułu śmieszna napompowac opony .....hmmm ciekawe.
2 gru 16 19:51 | ocena: 100%
Liczba głosów:2
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Piotr Czypionka / Auto Świat

Geometria zawieszenia

Źle ustawiona geometria pogarsza prowadzenie auta, powoduje nierównomierne zużywanie się opon. Nie wystarczy ustawienie zbieżności kół przednich, zła geometria z tyłu powoduje ząbkowanie opon.

Wymiana opon i kół – co trzeba o tym wiedzieć? (slajd 1 z 6)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Piotr Czypionka / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Piotr Czypionka / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Piotr Czypionka / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Piotr Czypionka / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Piotr Czypionka / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego