CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.294.624.191.95
Średnio4.604.794.462.13
Najdrożej4.944.994.922.38

Gwarancja czy rękojmia: co wybrać, jakie warunki, jak to działa

8 lis 16 16:30
Udostępnij
0
Skomentuj
Gwarancja na używane auto Gwarancja na używane auto Foto: Auto Świat

Podstawowym narzędziem ochrony konsumenta jest rękojmia. Okres ochrony wynosi 2 lata od wydania (nie od kupna!) towaru. Chroni ona klienta zarówno przed wadami fizycznymi, jak i prawnymi

Rękojmi – w przypadku sprzedaży nowej rzeczy przez firmę osobie fizycznej – nie można ograniczyć, jest to tylko częściowo możliwe w przypadku towarów używanych. Adresatem roszczeń klienta jest zawsze sprzedawca, nie producent czy importer rzeczy. Rękojmia obejmuje wszystkie wady, które ujawniły się w rzeczy przez dwa lata od jej kupna, a na zgłoszenie wady sprzedawcy mamy rok.

Oznacza to, że jeśli wada wyszła na jaw np. w ostatnim dniu trwania rękojmi, czyli po 2 latach od kupna rzeczy (a właściwie od jej wydania), ostateczny termin zgłoszenia żądania naprawy lub wymiany towaru mija dopiero po 3 latach – dokładnie rok od czasu, gdy zauważyliśmy wadę, choć, oczywiście, najlepiej zgłosić ją niezwłocznie po dostrzeżeniu problemu.

Przez rok trwania rękojmi przyjmuje się domyślnie, że wada towaru istniała już w chwili sprzedaży; to sprzedawca musi udowadniać, że było inaczej. Jeśli wada towaru (np. samochodu używanego) została podstępnie zatajona przez sprzedawcę, konsument może ją zgłosić bez względu na okres, jaki minął od kupna do zauważenia wady.

Gwarancja to – w przeciwieństwie do rękojmi – dobrowolne świadczenie producenta, importera lub sprzedawcy. Gwarantem jest ten podmiot, który widnieje w karcie gwarancyjnej. Okres trwania gwarancji może być ustalony przez gwaranta dowolnie np. na rok, ale równie dobrze na 5 lat i więcej. Tylko w przypadku, gdy termin nie jest podany na druku gwarancji, przyjmuje się, że trwa ona 2 lata.

Warunki gwarancji ustalane są przez gwaranta, jednak nie może on ograniczać żadnych praw konsumenta wynikających z rękojmi. Okres trwania gwarancji wydłuża się o czas, przez który klient nie mógł korzystać z rzeczy z powodu złożenia reklamacji.

Jeśli zatem nasze auto stoi w serwisie przez miesiąc z powodu awarii, gwarancja wydłuża się o miesiąc. O tym gwarant chętnie zapomina, a samochody lubią psuć się w kilka dni po upływie „zasadniczego” terminu gwarancji.

Warto więc przypomnieć sobie, czy samochód wcześniej nie spędził kilku dni w serwisie w związku z naprawą.

Jeśli rzecz została wymieniona na nową albo dokonano w niej istotnej naprawy (w przypadku auta np. wymiany silnika), gwarancja domyślnie biegnie od nowa.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: Wskazujemy auta, które nie są odporne na korozję oraz co psuje się w elektronice samochodów. Sprawdzamy też kto produkuje trwalsze diesle, BMW czy VW? Oceniamy czy warto założyć instalację LPG i czy opłaca się regenerować amortyzatory ze zmiennym tłumieniem.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej