Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.384.494.291.97
Średnio4.584.744.482.10
Najdrożej4.994.914.992.29

Jak poprawnie jeździć po rondzie?

25 wrz, 10:25

Jeżdżąc po polskich drogach, często można odnieść wrażenie, że ilu kierowców, tyle pomysłów na pokonanie ronda. Wyjaśniamy najczęstsze wątpliwości

Udostępnij
0
Skomentuj
Jak poprawnie Jeździć po rondzie? Jak poprawnie Jeździć po rondzie? Foto: Auto Świat
  • Niektóre ronda potrafią wprawić niedoświadczonych kierowców w osłupienie
  • Wiele kontrowersji wzbudza kwestia używania kierunkowskazów na rondzie i tuż przed nim
  • Według przepisów obowiązujących w Polsce całe rondo to jedno skrzyżowanie

Na naszych drogach przybywa rond, bo drogowcy traktują je jako rozwiązanie, które poprawia płynność ruchu, a jednocześnie obniża ryzyko wypadków. O ile jednak z osiedlowymi „minirondkami” większość kierowców radzi sobie doskonale, o tyle na większych skrzyżowaniach z ruchem okrężnym wcale aż tak bezpiecznie nie jest. Im więcej pasów ruchu i zjazdów, tym większe problemy. Jak to zwykle w naszym kraju bywa, największy kłopot sprawia znalezienie konkretnych uregulowań dotyczących skrzyżowań tego typu.

W kodeksie drogowym znajdziemy jedynie pojedyncze wzmianki o ruchu okrężnym, a słowo „rondo” nie pada wcale. Więcej można się dowiedzieć z rozporządzenia w sprawie znaków i sygnałów drogowych. Według podanej tam definicji znak C-12 „ruch okrężny” oznacza, że na skrzyżowaniu ruch odbywa się dokoła wyspy lub placu w kierunku wskazanym na znaku. Oznacza to, że skoro nasze przepisy nie przewidują szczególnych uregulowań w przypadku rond, to obowiązują na nich ogólne zasady ruchu drogowego.

Jeśli przed rondem umieszczono znaki „ruch okrężny” i „ustąp pierwszeństwa”, to pojazdy znajdujące się już na skrzyżowaniu mają pierwszeństwo przed tymi, które na skrzyżowanie chcą wjechać; ta zasada dotyczy również tramwajów – wjeżdżając na rondo, przepuszczają pojazdy znajdujące się na nim, natomiast przy zjeździe ze skrzyżowania nabywają pierwszeństwa. Uwaga! Jeżeli przed rondem umieszczono wyłącznie znak C-12 „ruch okrężny” (bez znaku „ustąp pierwszeństwa”), to obowiązuje zasada „prawej ręki”, czyli wjeżdżający na rondo mają pierwszeństwo przed tymi, którzy już po nim jadą. Tak oznakowane skrzyżowania zdarzają się jednak bardzo rzadko.

Jeżeli na rondzie funkcjonuje sygnalizacja świetlna, to ona decyduje o pierwszeństwie przejazdu (dotyczy także tramwajów); jeśli sygnalizatory jednocześnie zezwalają na ruch tramwajów i samochodów, to tramwaj ma pierwszeństwo przed samochodem. Ważne: na skrzyżowaniu oznaczonym znakami C-12 tramwaj ma pierwszeństwo także wtedy, gdy skręca, a auto jedzie na wprost!

Zajmując pas ruchu przed wjazdem na rondo, należy robić to zgodnie z ogólnymi zasadami. Jeśli jedziemy prosto lub skręcamy w prawo, najwygodniej i najbezpieczniej zająć prawy pas; podczas opuszczania ronda z pasa innego niż prawy przecinamy inne pasy ruchu. W takiej sytuacji mamy obowiązek ustąpić pierwszeństwa pojazdom znajdującym się na tych pasach (np. jadącym na wprost).

Przy zmianie pasa na rondzie obowiązują takie same zasady, jak na prostej drodze, a to oznacza, że zgodnie z kodeksem drogowym kierujący pojazdem, zmieniając zajmowany pas ruchu, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdowi jadącemu po pasie ruchu, na który zamierza wjechać, oraz pojazdowi wjeżdżającemu na ten pas z prawej strony. Zmieniając pas, ustępujemy temu, kto już po nim jedzie, a w sytuacji, kiedy wykonujemy manewr zmiany pasa równocześnie z innym autem, pierwszeństwo ma ten, kto jest po prawej stronie.

Wiele kontrowersji wzbudza kwestia używania kierunkowskazów na rondzie i tuż przed nim. Niektórzy kierowcy, szczególnie na niewielkich rondach, sygnalizują zamiar skrętu w lewo jeszcze przed wjazdem na skrzyżowanie, a dopiero przed samym zjazdem z ronda włączają prawy kierunkowskaz. Takiego zachowania uczą swoich kursantów niektóre szkoły nauki jazdy, zdarzało się nawet, że oczekiwali tego egzaminatorzy podczas egzaminów na prawo jazdy.

W ubiegłym roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach, rozpatrując skargę kursanta niezadowolonego z przebiegu egzaminu na prawo jazdy, orzekł, że w świetle obowiązujących przepisów włączanie lewego kierunkowskazu przed wjazdem na rondo nie ma uzasadnienia, a wręcz może wprowadzać w błąd innych uczestników ruchu. Sygnalizujemy wyłącznie zamiar opuszczenia ronda prawym kierunkowskazem, ale nie jest to konieczne na rondzie, na którym ruch jest kierowany. Przy wjeździe na rondo nie zmieniamy kierunku jazdy i w związku z tym nie ma żadnego powodu to, żeby taki manewr sygnalizować.

Wybrane kary za nieprawidłowe zachowanie na skrzyżowaniach

Nieustąpienie pierwszeństwa przez kierującego pojazdem zmieniającego zajmowany pas ruchu 250 zł/5 pkt
Nieodpowiednie ustawienie pojazdu na jezdni przed skrętem 150 zł
Nieustąpienie nadjeżdżającemu pojazdowi szynowemu przez kierującego pojazdem 250 zł/6 pkt
Naruszenie przez kierującego zakazu wjeżdżania na skrzyżowanie, jeśli na nim lub za nim nie ma miejsca do kontynuowania jazdy 300 zł/2 pkt
Niezastosowanie się do znaku C-12 „ruch okrężny” 250 zł/5 pkt
Nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu na skrzyżowaniu oznaczonym znakami określającymi pierwszeństwo do 500 zł/6 pkt

Uwaga: tramwaj!

Foto: Auto Świat

Na rondzie, którego wjazdy oznakowano znakiem C-12 („ruch okrężny”), ale bez znaku „ustąp pierwszeństwa”, tramwaje mają pierwszeństwo zarówno podczas wjeżdżania na rondo, jak i podczas opuszczania go. Na zazwyczaj spotykanym rondzie z wjazdem oznakowanym znakiem „ustąp pierwszeństwa” tramwaj ustępuje pojazdom znajdującym się już na rondzie, gdy na nie wjeżdża; gdy opuszcza rondo, należy go przepuścić – ma pierwszeństwo!

Kiedy tramwaj ma pierwszeństwo?

Foto: Auto Świat

Na skrzyżowaniu o ruchu okrężnym oznakowanym na wjazdach znakami „ustąp pierwszeństwa” i bez sygnalizacji świetlnej tramwaj opuszczający rondo ma zawsze pierwszeństwo przed innymi pojazdami znajdującymi się na skrzyżowaniu. Także na rondzie, na którym ruch jest kierowany sygnalizacją świetlną, skręcający tramwaj może je opuścić bez konieczności ustępowania pojazdom jadącym na wprost, co wynika z rozporządzenia w sprawie znaków i sygnałów drogowych – a zatem inaczej niż na zwykłym skrzyżowaniu z ruchem kierowanym sygnalizacją świetlną, na którym skręcający tramwaj ma obowiązek przepuścić inne pojazdy jadące na wprost.

Zajmij odpowiedni pas przed wjazdem na rondo!

Foto: Auto Świat

O ile znaki przed wjazdem na rondo nie wyznaczają kierunków jazdy dozwolonych na poszczególnych pasach ruchu, o tyle pas do jazdy zajmujemy zgodnie z ogólnymi zasadami: jadąc w lewo lub gdy zamierzamy zawrócić, zajmujemy lewy skrajny pas, jadąc w prawo – skrajny prawy. Jazda na wprost – jeśli nie wykluczają tego znaki drogowe – jest dopuszczalna z każdego pasa. Gdy chcemy jechać prosto, na skrzyżowaniu z ruchem okrężnym najwygodniej jest jednak zająć prawy pas ruchu – podczas zjazdu ze skrzyżowania nie musimy ustępować pierwszeństwa pojazdom znajdującym się z naszej prawej strony. Nie należy również objeżdżać całego ronda, poruszając się jego prawym pasem.

Rondo z sygnalizacją świetlną

Foto: Auto Świat

Na większych rondach ruch może być kierowany sygnalizacją świetlną. Wówczas o pierwszeństwie przejazdu decyduje zarówno sygnalizacja, jak i ogólne zasady. Na skrzyżowaniu z ruchem okrężnym, przez które przejeżdża tramwaj, należy pamiętać, żeby ustąpić mu pierwszeństwa, gdy zjeżdża z ronda.

Wyjątek od tej reguły stanowi sytuacja, kiedy jest wyświetlane dla nas zielone światło na sygnalizatorze kierunkowym S-3 – oznacza ono, że jazda w kierunku wskazanym na sygnalizatorze nie powinna kolidować z ruchem innych użytkowników drogi. Osobna sygnalizacja zakazuje tramwajowi zjazdu ze skrzyżowania.

Na rondzie z ruchem kierowanym sygnalizacją świetlną zbędne jest sygnalizowanie zjazdu ze skrzyżowania prawym kierunkowskazem, z wyjątkiem zamiaru opuszczenia ronda pierwszym zjazdem w prawo.

Zmiana pasa ruchu na rondzie

Foto: Auto Świat

Ronda jak pułapki

Niektóre ronda potrafią wprawić niedoświadczonych kierowców w osłupienie – bywa, że korzystają z tego naciągacze prowokujący stłuczki i wyłudzający odszkodowania. Na szczęście konsekwencje błędów popełnianych na rondach są z reguły mniej groźne niż na zwykłych skrzyżowaniach kolizyjnych. Uwaga! Według przepisów obowiązujących w Polsce całe rondo to jedno skrzyżowanie. Tymczasem w wielu innych krajach każdy zjazd z ronda jest traktowany jako osobne skrzyżowanie, a całe rondo jest zespołem skrzyżowań – co oznacza, że inne mogą być tam zasady dotyczące pierwszeństwa, sygnalizowania skrętu czy zmiany pasa ruchu.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: Wskazujemy auta, które nie są odporne na korozję oraz co psuje się w elektronice samochodów. Sprawdzamy też kto produkuje trwalsze diesle, BMW czy VW? Oceniamy czy warto założyć instalację LPG i czy opłaca się regenerować amortyzatory ze zmiennym tłumieniem.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (468)

No photo
No photo ~fm Użytkownik anonimowy
~fm :
No photo ~fm Użytkownik anonimowy
Zdawałem egzamin za "wrednej Komuny" i uczono mnie, że pierwszeństwo na rondzie ma opuszczający skrzyżowanie, czyli samochody miały takie same przepisy jak tramwaje. Przykładem było rondo przed katowickim "spodkiem", z prawego pasa ruchu mogłeś skręcić w pierwszy wyjazd a gdy chciałeś jechać dalej po rondzie to musiałeś ustąpić pierwszeństwa temu z lewej strony, który opuszczał rondo z pasa wewnętrznego. Nie było kolizji bo kierowca skręcający z zewnętrznego pasa pomimo ograniczonego widoku na drogę w pozycji w tył na prawo wiedział, że ma pierwszeństwo. No ale jakiś mądrala ustalił, że kierowca na prawym pasie ma pierwszeństwo i teraz na pas wewnętrzny wjeżdża tylko samobójca. Proponowałbym wsadzić tego mądralę do dostawczego blaszaka albo samochodu osobowego z pasażerami z tyłu i szerokim tylnym słupkiem i niech spróbuje wyjechać z ronda z wewnętrznego pasa ruchu. Gwarantuję, że osiwieje, bo w pozycji w tył na prawo podczas ruchu okrężnego w lusterku nie widać samochodu po prawej. Polacy to jednak złośliwy naród i potrafią komplikować życie bliźnim.
25 wrz 19:27 | ocena: 84%
Liczba głosów:494
84%
16%
| odpowiedzi: 97
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~fm Użytkownik anonimowy
~fm
No photo ~fm Użytkownik anonimowy
do ~Europejczyk:
No photo ~Europejczyk Użytkownik anonimowy
25 wrz 21:40 użytkownik ~Europejczyk napisał
Ja tez robilem prawko za komuny i nie pamietam o takim przepisie. Teraz jezdze po europie i nigdzie nie mialem przypadku zeby ktos zjezdzal z ronda z wewnetrznegio pasa. Dlatego w Polsce powinno ustawiac sie zasieki oddzelajace pasy ruchu bo tyle kolizji
Marny z Ciebie kierowca, widocznie jeździsz po rondach tylko zewnętrznym pasem ruchu. Obowiązywała zasada, że zewnętrznym pasem ruchu wjeżdżał na rondo kierowca, który opuszczał je pierwszym zjazdem. Kierowca, który opuszczał rondo drugim, lub następnym zjazdem wjeżdżał na pas wewnętrzny mijał pierwszy zjazd, zjeżdżał na pas zewnętrzny i drugim zjazdem opuszczał rondo a kierowca jadący pasem zewnętrznym jeżeli wcześniej nie opuścił ronda to musiał mu ustąpić pierwszeństwa. Obecnie ten gamoń na pasie zewnętrznym będzie jeździł wokoło ronda i ma zawsze pierwszeństwo i spróbuj zjechać blaszakiem z pasa wewnętrznego jak go nie widzisz w lusterku. Przyfanzoli Ci w bok a policja uzna Twoją winę. To jest właśnie idiotyzm obecnych przepisów.
26 wrz 01:37 | ocena: 82%
Liczba głosów:288
82%
18%
| odpowiedzi: 42
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Kierowca Użytkownik anonimowy
~Kierowca :
No photo ~Kierowca Użytkownik anonimowy
Jeżeli chodzi o kierunkowskazy, wielu baranów w ogóle ich nie używa, stwarzając zagrożenie na jezdni. Jeżeli chodzi o używanie kierunkowskazów na rondach, wystarczy pamiętać prostą zasadę, czemu one służą, a służą do sygnalizowania innym użytkownikom ruchu drogowego zamiaru zmiany pasa lub kierunku jazdy (tj. skręcania) i wszystko jest jasne. Jeżeli na rondzie jest więcej niż jeden pas i zmiana pasa jest dozwolona, przed zmianą pasa należy włączyć odpowiednio lewy lub prawy. Ale jeśli jest tylko jeden pas, włączanie lewego kierunkowskazu to idiotyzm czystej wody niedouczonego elementu. Niby dokąd skręca ten z lewym kierunkowskazem? Zawróci i pod prąd będzie jechał? Na rondzie z jednym pasem jedyne uzasadnione użycie kierunkowskazu to włączeniu prawego przed zjazdem z tego ronda. Cała reszta to czcza gadanina na zasadzie "nie znam się, ale się wypowiem".
25 wrz 21:18 | ocena: 81%
Liczba głosów:268
81%
19%
| odpowiedzi: 43
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~trw Użytkownik anonimowy
~trw :
No photo ~trw Użytkownik anonimowy
Wszystko byłoby OK, gdyby nie to, że niepoważni ludzie, jak już dostaną się na rondo, to pędzą po nim jakby od tego zależało ich życie. Rondo jest po to, by inni mogli się płynnie włączyć, a nie czekać w nieskończoność. To samo przy ronadach wielopasmowych i zjeżdżaniu z nich (skręt w lewo na rondzie - zjazd "trzecim wyjazdem" - gdy trzeba przeciąć jeden lub dwa pasy, po których pędzą Janusze i trąbią zamiast umożliwić zjazd pojazdowi, który sygnalizuje jego zamiar, a oni cwaniacy jeżdzą po całym rondzie tylko zewnętrznym pasem. A przecież nie o to chodzi.
25 wrz 21:47 | ocena: 91%
Liczba głosów:105
91%
9%
| odpowiedzi: 3
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~jur Użytkownik anonimowy
~jur
No photo ~jur Użytkownik anonimowy
do ~fm:
No photo ~fm Użytkownik anonimowy
26 wrz 01:37 użytkownik ~fm napisał
Marny z Ciebie kierowca, widocznie jeździsz po rondach tylko zewnętrznym pasem ruchu. Obowiązywała zasada, że zewnętrznym pasem ruchu wjeżdżał na rondo kierowca, który opuszczał je pierwszym zjazdem. Kierowca, który opuszczał rondo drugim, lub następnym z
racja fm, całkowicie zgadzam się z tezą, że aktualny stan prawny legitymizuje zachowania niebezpieczne i negatywnie wpływające na płynność ruchu. konkretnie chodzi mi o możliwość objechania ronda zewnętrznym pasem - co jest zgodne z prawem, ale nielogiczne bo uniemożliwiające płynne włączenie się do ruchu pojazdom na kolejnych wjazdach. uważam, że powinna być nowelizacja prawa o ruchu drogowym polegająca na tym by zewnętrzny pas ronda służył tylko i wyłącznie do zjazdu z ronda najbliższym zjazdem.
26 wrz 12:35 | ocena: 83%
Liczba głosów:126
83%
17%
| odpowiedzi: 13
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Egon Użytkownik anonimowy
~Egon
No photo ~Egon Użytkownik anonimowy
do ~jur:
No photo ~jur Użytkownik anonimowy
26 wrz 12:35 użytkownik ~jur napisał
racja fm, całkowicie zgadzam się z tezą, że aktualny stan prawny legitymizuje zachowania niebezpieczne i negatywnie wpływające na płynność ruchu. konkretnie chodzi mi o możliwość objechania ronda zewnętrznym pasem - co jest zgodne z prawem, ale nielogiczn
Nielogiczne?To jest logika specjalnej troski.Najpierw wszem i wobec nauczamy, że np. chcąc zjechać trzecim zjadem zajmujemy przed rondem pas lewy, a w praktyce "wicie rozumicie" , z prawego też można bez problemu i kłopotów.Dlatego jeżeli rondo nie jest turbinowe lub jeżeli znaki dokładnie nie mówią gdzie którym pasem jechać-pas wewnętrzny jest zbędny gdyż jedynymi jego "zaletami" są stresy, kolizje i wypadki.
27 wrz 15:43 | ocena: 100%
Liczba głosów:13
100%
0%
| odpowiedzi: 2
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Robert Użytkownik anonimowy
~Robert :
No photo ~Robert Użytkownik anonimowy
Już dawno nie czytałem tak zagmatwanego artykułu na tak prosty temat jakim są ronda. RONDA są, a raczej powinny być budowane po to, aby ruch odbywał się w sposób PLYNNY. Dwa pasy ruchu na rondzie powodują jedynie zamieszanie i przydałoby się tutaj zastosować rondo SPIRALNE, tak aby nie można było z lewego pasa na rondzie skręcać w prawo tarasując w ten sposób drogę autu jadącemu po rondzie na wprost. Ludzie w obecnym stanie nigdy nie nauczą się właściwie jeździć i dopóki nie zbudujemy prawidłowych rond, dopóty będziemy mieli z tym problem! Codziennie jeżdżę przez rondo na Granicznej we Wrocławiu i codziennie jest tam po kilka wypadków. Dlaczego w naszym kraju tolerujemy takie absurdy, gdy rozwiązania są bardzo proste.
25 wrz 19:20 | ocena: 83%
Liczba głosów:104
83%
17%
| odpowiedzi: 8
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~fm Użytkownik anonimowy
~fm
No photo ~fm Użytkownik anonimowy
do ~Robert:
No photo ~Robert Użytkownik anonimowy
26 wrz 11:26 użytkownik ~Robert napisał
To jest bardzo pożyteczna, słuszna i prosta zasada! Jeśli ZMIENIASZ pas ruchu, MASZ OBOWIĄZEK ustąpić pierwszeństwa tym, którzy poruszają się tym pasem ruchu! Obowiązuje Cię ona NIEZALEŻNIE od tego, czy to pas na rondzie, na pastwisku, czy na autostradzie
Uważasz zatem, że nie można negować przepisów choćby były najgłupsze i powodujące niebezpieczne sytuacje? Zrozum, że zmiana pasa ruchu z wewnętrznego na zewnętrzny dla samochodu dostawczego jadącego w ruchu okrężnym odbywa się na "ślepo". Kierowca nie jest w stanie zobaczyć samochodu poruszającego się tuż za nim po prawym zewnętrznym pasie ruchu chyba, że miałby zamontowane dodatkowe lusterko na półmetrowym wysięgniku.
26 wrz 15:09 | ocena: 82%
Liczba głosów:99
82%
18%
| odpowiedzi: 8
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~fm Użytkownik anonimowy
~fm
No photo ~fm Użytkownik anonimowy
do ~jur:
No photo ~jur Użytkownik anonimowy
26 wrz 12:35 użytkownik ~jur napisał
racja fm, całkowicie zgadzam się z tezą, że aktualny stan prawny legitymizuje zachowania niebezpieczne i negatywnie wpływające na płynność ruchu. konkretnie chodzi mi o możliwość objechania ronda zewnętrznym pasem - co jest zgodne z prawem, ale nielogiczn
To zły pomysł, bo możesz się zagapić, wjedziesz na zewnętrzny pas a to będzie dojazd do autostrady. Kierowca powinien mieć możliwość kontynuowania jazdy zewnętrznym pasem ale z utratą pierwszeństwa na rzecz kierowców zmieniających pas ruchu w celu zjazdu z ronda. Powinna w tym przypadku obowiązywać zasada, że pierwszeństwo ma opuszczający skrzyżowanie(rondo) bo w/g obecnej interpretacji przepisów trzech kierowców jeżdżących w koło po zewnętrznym pasie zablokuje całkowicie ruch i będzie to zgodne z prawem.
26 wrz 15:25 | ocena: 78%
Liczba głosów:81
78%
22%
| odpowiedzi: 1
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~dr feelgood Użytkownik anonimowy
~dr feelgood
No photo ~dr feelgood Użytkownik anonimowy
do ~fm:
No photo ~fm Użytkownik anonimowy
25 wrz 19:27 użytkownik ~fm napisał
Zdawałem egzamin za "wrednej Komuny" i uczono mnie, że pierwszeństwo na rondzie ma opuszczający skrzyżowanie, czyli samochody miały takie same przepisy jak tramwaje. Przykładem było rondo przed katowickim "spodkiem", z prawego pasa ruchu mogłeś skręcić w
Jak będziesz następnym razem jechał przez rondo w Katowicach to zwróć uwagę na znaki a w szczególności znak F-10 - kierunki na pasach ruchu, a także na poziome znaki na poszczególnych pasach. W praktyce zbliżając się do katowickiego ronda w obecnej postaci mamy 2 pasy ruchu wewnętrzny i zewnętrzny, nie ma możliwości jazdy zewnętrznym pasem w lewo i tym samym przecięcie pasa wewnętrznego z którego ktoś chce pojechać prosto. Zewnętrznym pasem można pojechać tylko w prawo lub prosto. Można też sprawdzić na street view. Swoją drogą ronda w Polsce mają bardzo niejednolitą konstrukcję, ale prawie zawsze są logicznie rozwiązane za pomocą znaków F-10, znaków poziomych, linii ciągłych i łączenia linii ciągłej i przerywanej. Logikę tą widać niestety najczęściej jak się już danemu skrzyżowaniu przyjrzymy dokładniej, a jadąc pierwszy raz możemy się czasem pogubić.
26 wrz 00:02 | ocena: 74%
Liczba głosów:27
74%
26%
| odpowiedzi: 3
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej