Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Laser nigdy nie kłamie - sprawdzamy nowy sprzęt policji

21 gru 17 14:05

Policja rozpoczyna wymianę radarowych „suszarek” na mierniki laserowe z funkcją rejestracji obrazu, które mają zapewniać niepodważalny materiał dowodowy. Sprawdzamy, czy rzeczywiście można im całkowicie zaufać

Udostępnij
0
Skomentuj
Laser nigdy nie kłamie - sprawdzamy nowy sprzęt policji Laser nigdy nie kłamie - sprawdzamy nowy sprzęt policji Foto: Auto Świat
  • W nowych radarach wykorzystując tryb do pomiarów prędkości motocykli, można „wydrukować” dowolny wynik
  • Radary ręczne to urządzenia dla świadomych, świetnie wyszkolonych użytkowników. Nie wszyscy policjanci wiedzą, jak ich poprawnie używać, a konsekwencje tego ponoszą kierowcy
  • Pomysł wprowadzenia do wyposażenia policji mierników prędkości z funkcją rejestracji obrazu jest świetny

Już wkrótce do policjantów drogówki ma trafić 400 nowych mierników laserowych z funkcją rejestracji obrazu. To pokaźny zastrzyk sprzętu, bo w tej chwili funkcjonariusze mają do dyspozycji ok. 1190 radarów ręcznych i tylko ok. 600 mierników laserowych, tyle że bez funkcji rejestracji obrazu. Wprowadzenie nowego sprzętu nie oznacza jednak, że z dróg od razu znikną używane dotychczas radary, czego oczekują nie tylko stowarzyszenia broniące praw kierowców, lecz nawet pewna część policjantów, którzy mają dosyć tłumaczenia się przed sądem z niewiarygodnych pomiarów.

Na czym polegają problemy z dotychczas używanymi „suszarkami”? Pierwszy i zasadniczy jest taki, że jedynym dowodem na to, że kierowca popełnił wykroczenie, jest zeznanie funkcjonariusza. Miernik wskazuje wprawdzie prędkość, tyle że nie identyfikuje, którego pojazdu ona dotyczy – cel określa policjant.

Jedynym zabezpieczeniem przed fałszywym oskarżeniem okazuje się... sekundnik, wskazujący, ile czasu minęło od pomiaru. Nie ma dowodów w postaci zdjęcia ani nagrania wideo. Kiedyś to policjantom wystarczało, bo sądy zawsze stawały po stronie funkcjonariuszy. Tyle że sytuacja się zmieniła, od kiedy stało się powszechnie wiadome to, że znaczna część pomiarów jest wadliwa. Mierniki radarowe mogą mierzyć dalej i szerzej, niż widzi to ich operator. Nawet jeśli policjant celuje w zbliżający się do niego samochód, to przy odrobinie pecha pomiar może dotyczyć np. większego lub szybszego pojazdu, który jedzie nieopodal. Ręczne mierniki radarowe nie nadają się więc do pomiarów w gęstym ruchu ani w miejscach, w których wiązka mikrofal może się odbijać np. od dużych tablic reklamowych.

Mierniki laserowe wykorzystywane przez polskich policjantów już od ok. 8 lat są bardziej selektywne od radarów, ale również one nie gwarantują pewnej identyfikacji mierzonych aut. Zatrzymany kierowca wciąż nie ma pewności, czy wynik pokazany mu przez funkcjonariusza na wyświetlaczu urządzenia dotyczy jego auta.

Wadliwy pomiar nie musi wynikać ze złej woli policjanta. Funkcjonariuszom na szkoleniach przekazano, że przy użyciu takiego sprzętu da się zmierzyć prędkość pojedynczego auta, oddalonego nawet o 600-800 metrów. Sprzęt rzeczywiście pozwala wykonać pomiar na odległość ponad kilometra, tyle że wtedy cel jest tak mały, że jeśli na drodze znajdzie się obok siebie kilka aut, to operator nie ma prawa wiedzieć, w co trafił.

Żeby uniknąć wątpliwości, funkcjonariusze mają mieć teraz mierniki ręczne z funkcją rejestracji obrazu – czyli takie, dzięki którym już w trakcie kontroli policjant będzie mógł pokazać kierowcy obwinionemu o popełnienie wykroczenia zdjęcie poświadczające to, że to jego auto zostało zmierzone. To dobrze, tyle że niestety, mamy też złą wiadomość – nowe mierniki LTI 20/20 TruCAM, które wybrała w przetargu polska policja, nie są ani odporne na brak wiedzy użytkowników, ani całkowicie zabezpieczone przed próbami zafałszowania wyników, a takie czasem się zdarzają.

Poniżej pokazaliśmy, że korzystając z prostych trików, da się sfabrykować fałszywe pomiary w sposób, który na drodze jest nie do wychwycenia przez kierującego. Omówiona przez nas manipulacja pozostawia ślady, ale trzeba wiedzieć, gdzie ich szukać, a jeśli sprawa trafi do sądu, ten powinien też wiedzieć, jakiego materiału dowodowego ma domagać się od policji.

Jak sfabrykować fałszywy pomiar?

Operator mierzy 
prędkość jadącego 
szybko auta. Później
namierza... rower i na zdjęciu do pokazania
kierowcy widać... rower 
jadący 95 km/h!
Operator mierzy prędkość jadącego szybko auta. Później namierza... rower i na zdjęciu do pokazania kierowcy widać... rower jadący 95 km/h! Foto: Auto Świat

Korzystając z tego triku w terenie zabudowanym, można zabrać prawo jazdy niemal każdemu! Ustawiamy się w miejscu, gdzie obok siebie przebiegają drogi z różnymi ograniczeniami prędkości. Znajdujemy sobie szybko jadący cel na drodze z wyższym limitem – naciskamy spust, urządzenie mierzy jego prędkość. Wciąż trzymając wciśnięty spust, mierzymy w pojazd poruszający się po drodze z niższym ograniczeniem i puszczamy spust – mamy na to tylko kilka sekund.

Efekt? Na zdjęciu mamy prędkość pierwszego pojazdu, ale widzimy pojazd drugi. Taka manipulacja nie jest możliwa, gdy wykorzystuje się standardowy tryb pomiarów prędkości aut, ale w urządzeniu przewidziano opcję mierzenia szybkości nadjeżdżających motocykli, które przecież z przodu nie mają tablic rejestracyjnych.

W taki właśnie sposób uzyskaliśmy wynik widoczny na zdjęciu powyżej – pomiar dotyczył auta, ale na zdjęciu widać tylko „pędzący” rower.

Uwaga! Urządzenie nagrywa też sekwencję wideo (o niskiej jakości), na której oszustwo jest udokumentowane. Tylko kto, poza Czytelnikami „Auto Świata”, będzie wiedział, że poza zdjęciem ze wskazaniem prędkości warto się domagać reszty materiału dowodowego?

Wieczne problemy policji z radarami

Foto: Piotr Szypulski / Auto Świat

W ciągu ostatnich lat najwięcej kontrowersji wzbudziły rosyjskie radary ręczne Iskra, które – zwykle na skutek obsługi niezgodnej z zaleceniami producenta – mogą generować kosmiczne wręcz wyniki, np. wskazywać prędkości rzędu kilkudziesięciu km/h w przypadku stojącego auta. Urządzenia są tak czułe (jeśli zostaną źle ustawione, a pomiar wykonuje się z bliska), że mierzą nawet... prędkość dmuchawy pracującej pod maską.

Innym kontrowersyjnym typem sprzętu są polskie radary Rapid 1a, które nie dość, że są już skrajnie przestarzałe i nie spełniają obowiązujących od 2004 roku wymogów, to na dodatek zdaniem wielu ekspertów co najmniej od końca 2013 roku – od chwili wygaśnięcia przepisów przejściowych pozwalających na ich użytkowanie – są legalizowane bezprawnie. Główny Urząd Miar nic z tym jednak nie robi.

Nowy sprzęt policji LTI 20/20 Trucam - sprawdzony, ale nie najnowocześniejszy

Foto: Auto Świat

Miernik laserowy LTI 20/20 TruCAM jest już na polskim rynku od 2009 roku, kiedy to uzyskał tzw. zatwierdzenie typu, czyli wydawany przez Główny Urząd Miar dokument dopuszczający dany typ urządzenia jako instrument do wykonywania pomiarów dowodowych.

Urządzenie ma trzy obiektywy – ten z boku to obiektyw (ogniskowa 75 mm, bez zoomu i z ręcznym ustawianiem ostrości i przysłony!) kamery o rozdzielczości 3,1 megapiksela, natomiast dwa pozostałe to obiektywy dalmierza laserowego. Urządzenie działa pod kontrolą systemu operacyjnego Linux i jest wyposażone w odbiornik GPS, pozwalający na zapis informacji o czasie i miejscu wykonania pomiaru.

TruCAM waży mniej więcej 1,5 kg z baterią. Ustalona w przetargu cena to ok. 35 000 zł za sztukę.

Naszym zdaniem - jest postęp ale...

Pomysł wprowadzenia do wyposażenia policji mierników prędkości z funkcją rejestracji obrazu jest świetny – zwłaszcza że konsekwencje przekroczenia prędkości bywają dolegliwe. Niestety, nowy sprzęt – choć używany też w wielu innych krajach – nie jest pozbawiony wad. Miejmy nadzieję, że wraz z nim poprawi się jakość szkoleń dla policjantów, bo bez tego trudno odzyskać zaufanie do policyjnych pomiarów.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: Wskazujemy auta, które nie są odporne na korozję oraz co psuje się w elektronice samochodów. Sprawdzamy też kto produkuje trwalsze diesle, BMW czy VW? Oceniamy czy warto założyć instalację LPG i czy opłaca się regenerować amortyzatory ze zmiennym tłumieniem.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (39)

No photo
No photo ~inah Użytkownik anonimowy
~inah
No photo ~inah Użytkownik anonimowy
do ~Jano:
No photo ~Jano Użytkownik anonimowy
21 gru 17 15:59 użytkownik ~Jano napisał
wszystkie mierniki laserowe powinny stać na statywach nieruchomo, policjant tak stabilnie stał nie będzie i choćby nie wiem co robił i jego pomiar z ręki będzie zawsze nieprawidłowy
Dokładnie tak powinien być używany. Bo pomiar nie jest natychmiastowy ale musi być wykonany w pewnym interwale czasu aby można było liczyć prędkość. Przy trzymaniu w ręce można nim w czasi pomiaru poruszać skracając pozornie dystans do obiektu co spowoduje podwyższenie wskazanej wartości! Wystarczy że użytkownik przeniesie w trakcie trwania okna pomiarowego promień z szyby auta na jego tablicę rejestracyjną...
21 gru 17 17:28 | ocena: 93%
Liczba głosów:27
93%
7%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Szczepek Użytkownik anonimowy
~Szczepek :
No photo ~Szczepek Użytkownik anonimowy
Jedynie videorejestrator i mają "gugu" nawet gdy nie ma GPS z podawaną prędkością to po ilości klatek nawet tępy "rzeczoznawca" jest w stanie określić prędkość. Ja używam od pierwszych modeli jakie pokazały się na rynku a na widok kamerki toczy się od razu inna rozmowa co też potwierdził Emil łowca.....
21 gru 17 22:01 | ocena: 95%
Liczba głosów:19
95%
5%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Olo Użytkownik anonimowy
~Olo :
No photo ~Olo Użytkownik anonimowy
Policja ma coraz dokładniejsze przyrządy pomiarowe, ale liczniki w samochodach nie mają takiej dokładności. Jest duża rozbieżność między pomiarem szybkościomierza, a pomiarem z GPS. Komu wierzyć?
22 gru 17 10:54 | ocena: 100%
Liczba głosów:12
100%
0%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Jano Użytkownik anonimowy
~Jano :
No photo ~Jano Użytkownik anonimowy
wszystkie mierniki laserowe powinny stać na statywach nieruchomo, policjant tak stabilnie stał nie będzie i choćby nie wiem co robił i jego pomiar z ręki będzie zawsze nieprawidłowy
21 gru 17 15:59 | ocena: 93%
Liczba głosów:44
93%
7%
| odpowiedzi: 3
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~stach Użytkownik anonimowy
~stach :
No photo ~stach Użytkownik anonimowy
Policjanci niech Siebie sprawdzaja, jak otrzymałem prawo jazdy to tylko szykany, szykany, szykany na biednych kierowców, kazdy rzad chce żerować na kierowcach. Piratami są posłowie,senatorowie,itp,itd.
22 gru 17 09:53 | ocena: 89%
Liczba głosów:19
89%
11%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~kierowca Użytkownik anonimowy
~kierowca :
No photo ~kierowca Użytkownik anonimowy
Czy nowy sprzęt złapie rowerzystów jadących jezdnią, kiedy wzdłuż drogi jest ścieżka rowerowa ??? Pytam bo przepisy ruchu drogowego są notorycznie łamane przez rowerzystów, którzy jadą jezdnią, wzdłuż której istnieje ścieżka rowerowa. TO JEST ZAKAZANE KODEKSEM !!!!
21 gru 17 23:40 | ocena: 67%
Liczba głosów:21
67%
33%
| odpowiedzi: 5
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~piraci to policja Użytkownik anonimowy
~piraci to policja :
No photo ~piraci to policja Użytkownik anonimowy
Znaczy, że policjanci sami siebie będą łapać?
22 gru 17 03:27 | ocena: 92%
Liczba głosów:12
92%
8%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~witekp Użytkownik anonimowy
~witekp :
No photo ~witekp Użytkownik anonimowy
Laser może i dokładny ale policja kłamie zawsze.
22 gru 17 09:37 | ocena: 81%
Liczba głosów:16
81%
19%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~ktoś Użytkownik anonimowy
~ktoś :
No photo ~ktoś Użytkownik anonimowy
wszyscy szczekacie i narzekacie, to ja poproszę ilu jest takich których złapano jak jechali z prawidłową prędkością a ukarano mandatem bo rzekomo ją przekroczył? ilu jest was??? pytam, bo ja jak otrzymywałem mandat to zawsze faktycznie miałem przekroczoną i nie dyskutowałem.
22 gru 17 11:20 | ocena: 53%
Liczba głosów:15
47%
53%
| odpowiedzi: 2
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~aniol Użytkownik anonimowy
~aniol :
No photo ~aniol Użytkownik anonimowy
Policja przesladuje, przesladuje a wy... NIC !
22 gru 17 12:57 | ocena: 71%
Liczba głosów:7
71%
29%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej