Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Obowiązki policjanta na drodze

18 sty, 11:15

Od listopada 2017 roku funkcjonariuszy obowiązuje nowe zarządzenie Komendanta Głównego Policji w sprawie pełnienia służby na drogach. Warto wiedzieć, jakie są ich obowiązki

Udostępnij
0
Skomentuj
JEDZURA250917_3002 JEDZURA250917_3002 Foto: Piotr Jezdura / Newspix
  • Nowe zarządzenie poszerza obowiązki funkcjonariuszy obsługujących mierniki prędkości
  • Cały przebieg służby powinien być rejestrowany (zarówno obraz jak i dźwięk!)
  • Do służby drogowej powinny być wyznaczane patrole dwuosobowe lub liczniejsze

Nowe przepisy nie dotyczą bezpośrednio kierowców – to wewnętrzne regulacje, którym podlegają wyłącznie funkcjonariusze. Dla własnego dobra i choćby z ciekawości dobrze jest jednak wiedzieć, czego możemy oczekiwać po policjantach pełniących służbę. Tego typu dokumenty są całkowicie jawne i możemy je znaleźć m.in. na stronach Informacyjnego Serwisu Policyjnego (isp.policja.pl w zakładce Aktualności/Prawo).

Na drodze tylko fachowcy, chyba że...

W nowym zarządzeniu sprecyzowane zostało, że do pełnienia służby na drogach powinni być wyznaczani policjanci z odpowiednich komórek organizacyjnych, czyli z drogówki, a czynności wymagające wiedzy specjalistycznej, m.in. kierowanie ruchem, kontrola stanu technicznego pojazdów, czy stosowania przyrządów do pomiaru prędkości, powinny być wykonywane przez funkcjonariuszy posiadających przeszkolenie w zakresie ruchu drogowego – jak wynika z audytów Najwyższej Izby Kontroli, w drogówce wcale takie oczywiste dotąd nie było. Niestety, nadal w przepisach znajduje się wyjątek, pozwalający w bliżej niesprecyzowanych „uzasadnionych przypadkach” na wyznaczanie do takich zadań również tych funkcjonariuszy, którzy wprawdzie przeszkolenia nie mają, ale „posiadają wiedzę i umiejętności w tym zakresie”.

Do służby drogowej powinny być wyznaczane patrole dwuosobowe lub liczniejsze, gdzie przynajmniej jeden policjant powinien mieć stosowne przeszkolenie w zakresie ruchu drogowego, ale i od tej reguły przewidziano wyjątki.

Zgodnie z aktualnym zarządzeniem policjant w czasie służby jest zobowiązany m.in. do: okazywania na żądanie osoby kontrolowanej utrwalonego obrazu naruszenia lub wyniku dokonanego pomiaru, chyba, że z przyczyn technicznych jest to niemożliwe, musi też mieć przy sobie i okazywać na żądanie osoby kontrolowanej uwierzytelnione kopie świadectwa legalizacji lub wzorcowania wymagane dla wykorzystywanych przyrządów pomiarowych.

Precyzyjne przepisy dotyczące używania radarów

Foto: Piotr Czypionka / Auto Świat

Nowe przepisy precyzyjniej niż dotychczas określają zasady używania mierników prędkości. Przede wszystkim zapisano w nich wymóg używania sprzętu zgodnie z instrukcją i tzw. decyzją zatwierdzenia typu – niby to oczywiste, ale w praktyce znaczna część policyjnych pomiarów odbywa się niezgodnie z tymi dokumentami.

Pomiary w ruchu przy pomocy mierników ręcznych („suszarek") są dopuszczalne tylko w przypadku zastosowania wideorejestratora jako urządzenia dokumentującego przebieg kontroli. Najwyraźniej w związku z licznymi przypadkami podważania pomiarów wykonywanych przez policjantów w nieodpowiednich miejscach, komendant nakazał, żeby funkcjonariusz w notatniku służbowym starannie notował informacje na temat warunków i miejsca pomiarów oraz model i numer fabryczny miernika.

Ważne: policjanci są teraz zobligowani do wykonania przed rozpoczęciem pomiarów zalecanych przez producenta miernika prób i testów jego sprawności. Jeśli kierowca odmówi przyjęcia mandatu na podstawie pomiaru, funkcjonariusz ma obowiązek zapisać w notatniku m.in. odległość z jakiej użyto miernika, poziom czułości urządzenia (to ważne w przypadku rosyjskich radarów Iskra) i miejsce, w którym znajdował siękontrolowany pojazd.

Oczywiście, w praktyce nie da się zweryfikować, czy policjant zapisał w notatniku prawdę, ale można mieć nadzieję, że w związku z nowymi wymaganiami przynajmniej sięgnie do instrukcji obsługi miernika, żeby dowiedzieć się, jakie wartości są prawidłowe i co powinno znaleźć się w notatkach ze służby.

Jasno określone zasady badania trzeźwości

Badania alkomatem, niezależnie od ich wyniku, powinny być odnotowywane przez policjanta w specjalnym rejestrze, z wyjątkiem akcji typu „trzeźwy poranek” i innych kontroli przesiewowych. Dobra wiadomość: zgodnie z nowym zarządzeniem „badanie stanu trzeźwości osoby, która dobrowolnie zgłosiła się do policjanta, powinno zostać przeprowadzone, o ile istnieje taka możliwość (...)". Po imprezie możemy więc poprosić spotkanych policjantów o możliwość dmuchnięcia.

Wideoradar ma być włączony przez całą służbę

Foto: Auto Świat

W przypadku patrolowania dróg z użyciem radiowozu z wideorejestratorem, powinien on być włączony od momentu wyjazdu z jednostki aż do końca służby! Cały przebieg służby powinien być rejestrowany (zarówno obraz jak i dźwięk!), a poza momentami pościgów funkcjonariusze powinni poruszać się w sposób zgodny z przepisami. Policjanci mogą jednak wyłączyć nagrywanie podczas przerwy w służbie oraz w czasie wymiany nośnika informacji.

Ważne: zarządzenie określa, że po ujawnieniu przestępstwa lub wykroczenia policjant jest zobowiązany do niezwłocznego podjęcia czynności zmierzających do schwytania sprawcy – a zatem z zatrzymaniem kierowcy nie powinien zwlekać, aż ten nazbiera punktów, by zabrać mu prawo jazdy. Podczas kontroli wideorejestrator powinien być w miarę możliwości ustawiony tak, żeby nagrywać jej przebieg.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: Wskazujemy auta, które nie są odporne na korozję oraz co psuje się w elektronice samochodów. Sprawdzamy też kto produkuje trwalsze diesle, BMW czy VW? Oceniamy czy warto założyć instalację LPG i czy opłaca się regenerować amortyzatory ze zmiennym tłumieniem.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (231)

No photo
No photo ~mark Użytkownik anonimowy
~mark :
No photo ~mark Użytkownik anonimowy
Jeżdżę samochodem 38 lat średnio w roku robie do 30000 km
Z policjantami spotykałem się często zazwyczaj zazwyczaj na zasadzie- dmuchnij pan
Wkur….. mnie to jak robiąc 30 kilometrów jestem zatrzymywany siedem razy
Przepisy mówią wyraźnie dmuchanie tylko przy popełnieniu wykroczenia
lub przestępstwa.Nie mam nic przeciwko okresowym przedmuchiwaniu kierowców
ale nie, co 10 kilometrów, jak się tłumaczyli, bo to jest akcja trzeźwość i takie
mają wytyczne od komendanta, ale ort . nie potrafili podać . czy zapłaciłem
mandat za przekroczenie prędkości tak wracałem z Bochni ,prawie dwunasta w nocy
droga trzypasmowa nikogo nie było ,pędziłem z zawrotną prędkością według mojego
licznika 70 kilometrów na godzinę w zatoczce stał radiowóz nieoświetlony jedynie
zatrzymujący mnie policjant miał świecącą laskę na czerwono gdzieś stał znak 60 km.
a ja jak się okazało miałem 74 km na godz. No i 100 zł mandat i dwa punkty karne.
Ciekawe dlaczego tego typu przypadków nie pokazują w TVN Turbo .
Uważam że należy eliminować z naszego grona kierowców – pijaków ,naćpanych
I piratów .Policjanci z drogówki też powinni myśleć a nie na siłe szukać winnego
Niestety Panie i Panowie są potrzebni ,tylko ich podejście do nas powinno się
nieco zmienić .
18 sty 16:56 | ocena: 90%
Liczba głosów:329
90%
10%
| odpowiedzi: 30
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~koszmar Użytkownik anonimowy
~koszmar :
No photo ~koszmar Użytkownik anonimowy
Nie czytając tego artykułu wiemy że tym obowiązkiem jest nakładanie mandatów na kierowców bo nie żartujmy sobie i nie wciskajmy sami sobie takich głupot jakie nam wmawia policja że to dla bezpieczeństwa . Dla bezpieczeństwa kierowców by musiały powstawać nowe drogi żeby bezpiecznie kierowcy mogli się po nich poruszać a nie jak w tej chwili jedna droga którą przemieszczają się tysiące samochodów bo prawie 100 lat po wojnie i tak jak jedna droga była tak jest do dzisiaj .
18 sty 16:37 | ocena: 94%
Liczba głosów:230
94%
6%
| odpowiedzi: 4
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~aaa Użytkownik anonimowy
~aaa
No photo ~aaa Użytkownik anonimowy
do ~swar:
No photo ~swar Użytkownik anonimowy
18 sty 17:11 użytkownik ~swar napisał
W pełni zgadzam się z tą wypowiedzią. W zasadzie w każdym przypadku, gdy policjant proponuje mandat, kierowca popełnił wykroczenie. Uderzcie się w pierś kierowcy i sami powiedzcie: czy którykolwiek policjant, który was ukarał wymyślił sobie przyczynę ?
Powiem Ci tak, nie tyle co ukarał co próbował. Do tego nie raz tylko dwa razy.
Próbowali mi wmówić wjazd na czerwonym, drugi raz przekroczenie prędkości (właśnie z wideorejstratora). W obu przypadkach bardzo szybko zmienili zdanie jak się dowiedzieli że samochodzie jest kamera z GPS i nie przyjmuję mandatu. I wiesz jak w obu przypadkach wyglądała rozmowa? "Nie przyjmuję mandatu. Dlaczego? Bo nie popełniłem wykroczenia i mam nagranie /nagranie z prędkością. Eeeeeeeee… to może się pomyliliśmy… Eeeeeeeee proszę dokumenty. Szerokiej drogi."
I co teraz powiesz? Tacy kryształowi? Mendy jakich mało, bo normy nie wyrobią na mandaty…
18 sty 18:17 | ocena: 89%
Liczba głosów:94
89%
11%
| odpowiedzi: 3
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Ech Użytkownik anonimowy
~Ech
No photo ~Ech Użytkownik anonimowy
do ~Policjant w stanie Spoczynku:
No photo ~Policjant w stanie Spoczynku Użytkownik anonimowy
18 sty 14:58 użytkownik ~Policjant w stanie Spoczynku napisał
Każdego policjanta obowiązuje wysoka kultura osobista gdyż reprezentuje on zbrojne ramię Władz RP i jako taki powinien godnie postępować. Kontrolujący pojazd policjant powinien podejść do samochodu niespiesznym krokiem i z uśmiechem na ustach. Następnie
Polcjant polskiej drogówki wyskakuje z krzaków na jezdnię bo przyczajony upolował potencjalnego pirata drogowego, na radarze 180 km na godzinę, zatrzymuje pojazd a tu co się okazuje to jego kupel po fachu pokazuje odznakę i koleś jedzie dalej bo milicji wolno łamać prawo. Kolejni kierowcy upolowani przez milicjanta zostają srogo ukarani po o czywistym zestawie pytań ,, gdzie pan pracuje i dokąd się panu tak spieszy. Tak wyglada kontrola w 90 % przypadków.
18 sty 15:13 | ocena: 91%
Liczba głosów:219
91%
9%
| odpowiedzi: 3
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Panisko Użytkownik anonimowy
~Panisko
No photo ~Panisko Użytkownik anonimowy
do ~Ech:
No photo ~Ech Użytkownik anonimowy
18 sty 15:13 użytkownik ~Ech napisał
Polcjant polskiej drogówki wyskakuje z krzaków na jezdnię bo przyczajony upolował potencjalnego pirata drogowego, na radarze 180 km na godzinę, zatrzymuje pojazd a tu co się okazuje to jego kupel po fachu pokazuje odznakę i koleś jedzie dalej bo milicji w
Moje obserwacje wskazują, że chyba ustało wysyłanie na drogi patroli policyjnych w celu napełnienia kasy. Dawniej nie mogłem się oprzeć wrażeniu, że sami funkcjonariusze czuli się niekomfortowo, gdy musieli wykonać narzucone im kwoty mandatów. Choć więc płaciłem mandaty banalne za banalne przekroczenia prędkości, to uznawałem, że pan w moim wieku za przyjemności powinien płacić, to nie miałem poczucia braku związku działania drogówki z bezpieczeństwem w ruchu drogowym. Od pewnego czasu mam wrażenie odmienne, korzystne dla policjantów. Myślę, że teraz nie są zmuszani do pełnienia funkcji inspektorów skarbowych, lecz działają zgodnie z etosem policyjnej służby. Natomiast ani dawniej ani obecnie nie mam podstaw do negatywnych uwag w zakresie kultury funkcjonariuszy w kontakcie z kierowcami. Mnie przynajmniej nigdy nic "chamskiego" się nie przytrafiło.
18 sty 20:18 | ocena: 85%
Liczba głosów:13
85%
15%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~j_an_t Użytkownik anonimowy
~j_an_t :
No photo ~j_an_t Użytkownik anonimowy
Wideorejestrator żeby mógł być uznany za urządzenie do pomiaru prędkości po prostu musi być wyposażony w dalmierz, który jest częścią urządzenia. Zaplombowany, mający odpowiednie atesty i homologację i działający ciągle w trybie rejestracji.
Branie mandatów na wskazania wideorejestratora, który nie spełnia tego warunku powinno być potraktowane jako próba oszustwa i karane sądownie.
18 sty 17:12 | ocena: 97%
Liczba głosów:155
97%
3%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~emeryt 45 lat za kółkiem Użytkownik anonimowy
~emeryt 45 lat za kółkiem :
No photo ~emeryt 45 lat za kółkiem Użytkownik anonimowy
Dlaczego w Polsce obowiązuje taryfikator mandatów niezależny od dochodów - jak w cywilizowanych krajach?
Dla dobrze zarabiającego 300-500 zł mandatu to nieprzyjemność, taki sam mandat dla emeryta (1200 zł/m) to klęska. I nie wmawiajcie mi, że emeryt powinien jeździć uważniej, nie ma na świecie kierowcy któremu nie trafił się moment nieuwagi. Za kierownicą siedzą ludzie a nie roboty.
18 sty 19:39 | ocena: 81%
Liczba głosów:100
81%
19%
| odpowiedzi: 15
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~każda strzelba wypali raz w roku sama Użytkownik anonimowy
~każda strzelba wypali raz w roku sama
No photo ~każda strzelba wypali raz w roku sama Użytkownik anonimowy
do ~jest tak?:
No photo ~jest tak? Użytkownik anonimowy
18 sty 19:21 użytkownik ~jest tak? napisał
zacznij jeździć zgodnie z przepisami ale pewnie nie, wolisz cwaniakować a później płakać jaka to krzywda
Nie bądź kretyn. W godzinę, w każdym mieście znajdę ci 20 znaków ustawionych tylko po to żebyś złamał przepis. I gwarantuję ci że kilka z nich będzie " obstawionych" patrolem do wlepiania mandatów..
Nie myślę o notorycznych piratach, pijanych, niedouczonych i lekkomyślnych. Mam na uwadze normalnych kierowców
18 sty 19:48 | ocena: 93%
Liczba głosów:58
93%
7%
| odpowiedzi: 2
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Policjant w stanie Spoczynku Użytkownik anonimowy
~Policjant w stanie Spoczynku :
No photo ~Policjant w stanie Spoczynku Użytkownik anonimowy
Każdego policjanta obowiązuje wysoka kultura osobista gdyż reprezentuje on zbrojne ramię Władz RP i jako taki powinien godnie postępować. Kontrolujący pojazd policjant powinien podejść do samochodu niespiesznym krokiem i z uśmiechem na ustach. Następnie powinien ukłonić się i podać kierowcy rękę, kobietę należy z szacunkiem pocałować w rękę. Teraz policjant powinien przedstawić się nie zapominając o subtelnym uśmiechu na ustach. Po wymianie stereotypowych uprzejmości z podróżującymi samochodem np. dokąd państwo jadą, czy duży ruch na drodze, jaka pogoda, policjant winien uprzejmie przeprosić podróżnych za zatrzymanie, wyjaśniając jednocześnie spokojnie powody tego zatrzymania. Po dłuższej dyskusji na temat zasadności i konieczności wypisania mandatu policjant powinien wyrazić współczucie ukaranym , krytycznie wyrażając się o zbyt surowych przepisach i o inteligencji autorów tych przepisów. Po zakończeniu procedur policjant powinien ciepło podziękować podróżującym, ukłonić się , podać rękę kierowcy a kobiety pocałować w rękę. Na koniec należałoby życzyć podróżnym miłej, przyjemnej i spokojnej podróży i przyjaźnie pomachać im ręką gdy już odjeżdżają. Tak powinna wyglądać profesjonalna KONTROLA DROGOWA.
18 sty 14:58 | ocena: 55%
Liczba głosów:159
55%
45%
| odpowiedzi: 18
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~anonim z wyrokiem Użytkownik anonimowy
~anonim z wyrokiem :
No photo ~anonim z wyrokiem Użytkownik anonimowy
Niech was nie obchodzą obowiązki policjantów bo, oni chyba sami tego nie znają, lub olewają, a w konfrontacji z nimi jesteście bez szans. Nawet w sądzie!!! Zwłaszcza w takich miasteczkach jak Sandomierz.
18 sty 13:19 | ocena: 92%
Liczba głosów:147
92%
8%
| odpowiedzi: 10
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej