Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Światła do jazdy dziennej - jak ich używać

25 sty, 12:56

Zamontowane światła do jazdy dziennej nie zwalniają kierowców z myślenia. Pamiętajcie, że można ich używać wyłącznie przy dobrych warunkach pogodowych i dobrej widoczność! Niestety, wielu kierowców zapomina o tym i jeździ na nich nawet wtedy, gdy pada ulewny deszcz czy drogę spowija gęsta mgła

Udostępnij
0
Skomentuj
W deszczu na światłach do jazdy dziennej W deszczu na światłach do jazdy dziennej Foto: Robert Rybicki / Auto Świat
  • Światła do jazdy dziennej poprawiają bezpieczeństwo, ale trzeba pamiętać o tym, że nie zastępują świateł mijania
  • Nie stosujemy kiepskiej jakości świateł do jazdy w dzień - nie spełniają swojej funkcji, mogą też irytować innych użytkowników drogi
  • Niektóre światła do jazdy dzień mogą pobierać dużo prądu, zwróćmy na to uwagę

Światła do jazdy dziennej - to denerwuje kierowców

Coraz częściej dostajemy listy od wściekłych czytelników – ci nie przebierając w słowach, besztają zapominalskich kierowców, którzy podczas ulewnych deszczy, w tunelach a często także już po zmierzchu zapominają przełączyć światła do jazdy dziennej na światła mijania. To błąd i wykroczenie drogowe, ale przede wszystkim głupota, stwarzająca realne zagrożenie na drodze.

Pamiętajcie, że od kilku lat nowe samochody osobowe są tak konstruowane (ze względów na wymogi prawne), że wraz ze światłami do jazdy dziennej nie włączają się „pozycje” i oświetlenie tablic. Oznacza to, że z tyłu w samochodzie nie są włączone żadne światła.

Łatwo sobie wyobrazić, jak drastycznie spada widoczność takiego samochodu podczas rzęsistej ulewy lub w ciemnym tunelu. W takich warunkach naprawdę łatwo najechać na tył nieoświetlonego samochodu.

Kiepska widoczność na drodze to jednak nie jedyny problem. Jeżdząc w trudnych warunkach pogodowych na światlach do jazdy dziennej, sami utrudniają sobie życie. Pamiętajcie, że bez względu na to czy jedziecie najnowszym modelem samochodów z efektownymi listwami LED, czy starszym autem z tanim aftermarketowym oświetleniem DRL/RL (oznaczenie świateł do jazdy dziennej), to w obu przypadkach równie słabo będziecie mieli oświetloną drogę przed autem.

Pamiętajcie że światła do jazdy dziennej służą tylko i wyłącznie do jazdy w dzień podczas dobrej przejrzystości powietrza. Podczas deszczu, mgły, a także w tunelu zawsze trzeba włączyć światła mijania!

Światła do jazdy dziennej mają specyficzną konstrukcję. Prawie wcale nie oświetlają drogi z powodu niewielkiej zazwyczaj mocy oraz budowy odbłyśnika (lub odbłyśników). Służą one głównie do tego, żeby oszczędzać energię (zamiast ok. 140-200 watów pobieranych przez światła mijania i pozycyjne, zużywają zazwyczaj tylko 12-20 W).

Światła do jazdy dziennej – nieprawidłowy montaż kiepskich podróbek

Kolejnym problemem związanym ze światłami do jazdy dziennej jest montaż zestawów aftermarketowych. Kierowcy często nie zwracają uwagi co i jak montują do swoich samochodów. W efekcie na ulicach mamy plagę samochodów, w których światła do jazdy dziennej albo są niewidoczne, albo... oślepiają innych.

Pamiętajcie, że oświetlenie DRL nie może być zamontowane przypadkowo, określają to odpowiednie przepisy. Zgodnie z nimi światła do jazdy dziennej powinny być umieszczenie z przodu, nie dalej niż 400 mm od bocznego obrysu pojazdu. Wzajemna odległość nie może być mniejsza niż 600 mm. Powinny być umieszczone na wysokości od 250 do 1500 mm. Powinny się automatycznie wyłączać, jeżeli włącza się światła mijania lub drogowe, z wyjątkiem sytuacji, gdy światła te wykorzystywane są do wysyłania przerywanych sygnałów świetlnych w krótkich odstępach czasu.

Światła do jazdy dziennej - wypowiedź eksperta

Inną sprawą jest wybór dobrej jakości oświetlenia. O to jak wybrać dobrej jakości światła do jazdy dziennej, zapytaliśmy eksperta z Instytutu Transportu samochodowego, dr inż. Tomasz Targosiński.

AŚ: Jak wybrać dobre akcesoryjne światła do jazdy dziennej? Czym się kierować przy wyborze aftermarketowego zestawu?

ITS: Najważniejsza jest homologacja wyrobu. Niestety na rynku (np. w Internecie) dostępnych jest wiele tanich lamp, które mają nieprawdziwy nr homologacji albo nie spełniają określnych wymagań, dlatego lepiej kupić lampę znanej marki lub domagać się od sprzedającego kopii świadectwa homologacji.

Jakość świateł trudno ocenić wzrokiem. Można je sprawdzić np. Analizatorem Świateł w Instytucie Transportu Samochodowego.

Ważny jest też sposób mocowania. Światła do jazdy dziennej powinny być skierowane dokładnie do przodu, więc jeśli np. zderzak jest ukośny muszą być dokładnie dopasowane kąty ukosów zderzaka i lampy.

AŚ: Jaka jest różnica między sprawdzonymi homologowanymi lampami do jazdy dziennej, a tanimi światłami bez homologacji? Czy te drugie mogą zepsuć samochód (np. spowodować zwarcie w instalacji, rozładować akumulator)?

ITS: Raczej nie zepsują, bo w obwodzie elektrycznym samochodu są zabezpieczenia, a lampy LED pobierają mało prądu. Światła do jazdy dziennej mogą natomiast świecić za słabo i być niewystarczająco widoczne w słoneczny dzień lub mogą przepalać się niektóre diody. Przepalić może się także cała lampa, na skutek użycia niskiej jakości diod LED (w krótkim czasie stracić początkową jasność). Barwa światła także może być nieodpowiednia, zwykle zbyt niebieskawa.

AŚ: Jaki jest pobór prądu przeciętnych świateł DRL, a jaki oświetlenia auta? czy można orientacyjnie wyliczyć w oszczędności w paliwie, jakie daje jazda na światłach do jazdy dziennej?

ITS: Światła do jazdy dziennej LED pobierają od kilku do kilkunastu watów mocy, światła dzienne z żarówkami ok. 2 X 21 W, w stosunku do żarówek halogenowych pobierających ok. 2 X 60W = 120W plus światła pozycyjne, podświetlenia wskaźników tablicy rej. i wnętrza może dać łącznie nawet ponad 200W, co dla samochodu osobowego daje dodatkowe zużycie paliwa rzędu od ułamka procenta do 1-2% paliwa więcej (zależnie od mocy silnika, sposobu jazdy i poboru energii przez cała instalację).

Dużo większe „straty” powoduje „ciężka noga” i większe prędkości np. na autostradzie. Również duży wpływ na spalanie ma klimatyzacja – to kilkanaście do ponad 20% paliwa więcej.

W przypadku świateł dziennych dodatkowe zużycie jest 10-20 razy mniejsze niż w wymienionych wcześniej przypadkach, a więc zupełnie pomijalne.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: Wskazujemy auta, które nie są odporne na korozję oraz co psuje się w elektronice samochodów. Sprawdzamy też kto produkuje trwalsze diesle, BMW czy VW? Oceniamy czy warto założyć instalację LPG i czy opłaca się regenerować amortyzatory ze zmiennym tłumieniem.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (432)

No photo
No photo ~zgred Użytkownik anonimowy
~zgred
No photo ~zgred Użytkownik anonimowy
do ~Jasne Jak Słońce :
No photo ~Jasne Jak Słońce Użytkownik anonimowy
9 lip 16 11:07 użytkownik ~Jasne Jak Słońce napisał
Zależy od rozumienia pojęcia "dobra widoczność". To co np na zdjęciu do do artykułu widać do "złej widoczności" zaliczyć można lub nie. To zależy od braku lub posiadania wady wzroku kierującego i to problemy ze wzrokiem są dużo większym problemem od tego
Tu nie ma co kombinować po swojemu. Jak masz wątpliwości co to jest ta "zła widoczność" i kiedy należy włączyć światła mijania, to zajrzyj do kodeksu drogowego. Tam to jest zdefiniowane:

Art. 2
25) niedostateczna widoczność - widoczność występującą od zmierzchu do świtu, a także w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza od świtu do zmierzchu;

Art. 30
1. Kierujący pojazdem jest obowiązany zachować szczególną ostrożność w czasie jazdy w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza, spowodowanej mgłą, opadami atmosferycznymi lub innymi przyczynami, a ponadto:
1) kierujący pojazdem silnikowym jest obowiązany:
a) włączyć światła mijania lub przeciwmgłowe przednie albo oba te światła jednocześnie,
14 lip 16 21:13 | ocena: 96%
Liczba głosów:101
96%
4%
| odpowiedzi: 18
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Qba Użytkownik anonimowy
~Qba
No photo ~Qba Użytkownik anonimowy
do ~jacek:
No photo ~jacek Użytkownik anonimowy
27 sty 14:51 użytkownik ~jacek napisał
Mniejszy dopływ promieni słonecznych powoduje zaciemnienie i mniejszą widoczność. Pytanie brzmi przy jakim zachmurzeniu, deszczyku czy ulewie należy włączyć światełka.
kurna spytaj Korwina albo mojego szwagra bo gdybasz jak on a czy pasy bezpieczne, a ile CO2 przez światła dzienne itd, Pada - nieważne jak, mży, siąpi , leje, prószy intensywnie sypie, jest mgła i ogranicza widoczność - nieważne 150, 100, 50 czy 5 włączasz mijania światełka. Mgła ogranicza widoczność tak, że widać mniej jak 50 m przed autem włączasz przeciwmgielne tylne, wzrasta widoczność wyłączasz! Nie tak jak połowa mądrali pomykających na tylnych i przednich przeciwmgielnych przy dobrej widoczności albo w deszczu. Koniec!
27 sty 18:25 | ocena: 95%
Liczba głosów:22
95%
5%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~w7w Użytkownik anonimowy
~w7w
No photo ~w7w Użytkownik anonimowy
do ~marcin:
No photo ~marcin Użytkownik anonimowy
15 lip 16 10:49 użytkownik ~marcin napisał
Te montowane fabrycznie ledy sa bardzo jasne i swiaca dobrze nawet w deszcz, lub gdy zachodzi słonce. Natomiast te allegrowe za 100zl sa wogole niewidoczne w takich warunkach, takich powinni zakazac lub badac je przy przegladzie auta.
Nie ma znaczenia czy świecą dobrze ,czy źle w deszczu czy tam mgle...przepisy mówią 1-znacznie:DRL= dzień, zwykłe warunki(bez opadów, zmniejszonej przejrzystości).Polskie "bydło drogowe" ma w .upie swoje i innych bezpieczeństwo...Wycieraczki bydło włącza-ale świateł już nie...kierunkowskazy z odpowiednim wyprzedzeniem- nie, bo po co innemu ułatwić rozkminienie swoich manewrów(a jest obowiązek sygnalizacji z wyprzedzeniem...)Nie jestem za mandatami- ale chyba powinni za to dawać po 500- bydło od razu zacznie stosować się do przepisów..Bydło jedzie w nocy..po co wyłączyć tylne przeciwmgłowe-właczone tydzień temu...a mgły nie ma.Zamiast tego w nocy bez mgły lepiej właczyć przednie i oślepiać nawet pilotów w dream linerach...Bydlo jedzie, w głębokiej.upie ma innych na drodze....
18 lip 16 11:19 | ocena: 87%
Liczba głosów:70
87%
13%
| odpowiedzi: 10
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~tylko skuteczność Użytkownik anonimowy
~tylko skuteczność
No photo ~tylko skuteczność Użytkownik anonimowy
do ~w7w:
No photo ~w7w Użytkownik anonimowy
18 lip 16 11:19 użytkownik ~w7w napisał
Nie ma znaczenia czy świecą dobrze ,czy źle w deszczu czy tam mgle...przepisy mówią 1-znacznie:DRL= dzień, zwykłe warunki(bez opadów, zmniejszonej przejrzystości).Polskie "bydło drogowe" ma w .upie swoje i innych bezpieczeństwo...Wycieraczki bydło włącza-
Najwięcej bydła na wsi...i tu zgoda...zwłaszcza tej dużej...betonowej.
Przejedź się tak wzdłuż i wszerz owej wioski z tą szpicą na środku, a zobaczysz ilu zmienia pasy, skręca, włącza się do ruchu bez kierunkowskazu. "My so ju Amerykany". Niestety dobry kierowca to nie ten co szybko jeździ tylko jak jeździ. Wariat jechałby szybko. Kierowca jedzie mądrze i przytomnie. Na TVN Turbo policja zatrzymała paniuśkę gadającą przez komórkę, przekraczającą linię ciągłą bez kierunku i 102km/h w terenie zabudowanym. Jak poinformowali o zabraniu prawka zaczęła beczeć że "straci pracę"...skamlała, błagała. I bardzo dobry przepis. Powinni jeszcze zabierać np. na miesiąc za brak kierunkowskazu, a za jazdę slalomem po mieście także na 3 mies. Wówczas porządek nastąpiłby z automatu. Nic tak nie poprawi przytomności kierowcy jak wstrzymanie prawka za brawurę. Mandaty, punkty przyjmują w ciemno...ale jak zaistnieje groźba wstrzymania prawka wraca rozum i "błagania poprawy".
26 sty 21:42 | ocena: 90%
Liczba głosów:175
90%
10%
| odpowiedzi: 5
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Zdziwiony Użytkownik anonimowy
~Zdziwiony :
No photo ~Zdziwiony Użytkownik anonimowy
Niedawno byłem w Stanach Zjednoczonych i nie mogłem się nadziwić jak dużo samochodów jezdzi bez swiateł w złą pogodę. Styczeń , godzina 15-16, paskudna szarówka, mżawka a połowa aut jedzie bez żadnych świateł. To samo w deszczu. Podobno przepisy mówią, że światła trzeba włączyć kiedy chodzą wycieraczki ale wielu kierowców tego nie przestrzega. Podobna sprawa jest z migaczami. Bardzo wielu kierowców nie sygnalizuje manewrów na drodze, nigdy nie wiesz czy ktoś skręca czy nie. Ale w krajach arabskich jest podobno jeszcze gorzej.
10 lip 16 21:09 | ocena: 86%
Liczba głosów:79
86%
14%
| odpowiedzi: 8
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~seba1323 Użytkownik anonimowy
~seba1323 :
No photo ~seba1323 Użytkownik anonimowy
Oki, ja rozumiem światła do jazdy dziennej. A co ze światłami pozycyjnymi? Czy kierowcy nie wiedzą co to za "pokrętło" z lewj strony by wypoziomować światło? Jestem kierowcą w transporcie międzynarodowym i nie raz się spotkałem z oślepianiem. nie chodzi tu o oślepianie z przeciwka ale o pojazd za mną. Ludzie, pomyślcie do czego służy to pokrętło z lewej strony? 0 nie oznacza, że jest wszystko w porządku? Polak jest mądzrzejszy od instrukcji obsługi? Hm. Nie zawsze. Nie mówię tu do nowych kierowców ale i także do doświasczonych. Jak macie jakiś ładunek o opuśćcie te światła dla dobra innych. Pozdrawiam. Seba1323
9 lip 16 03:52 | ocena: 86%
Liczba głosów:133
86%
14%
| odpowiedzi: 6
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~mario Użytkownik anonimowy
~mario
No photo ~mario Użytkownik anonimowy
do ~jacek:
No photo ~jacek Użytkownik anonimowy
27 sty 10:11 użytkownik ~jacek napisał
Jak należy rozpoznać zmniejszoną przejrzystość powietrza? Czy jest to zachmurzenie, deszczyk, czy ulewa?
Jacek - co Ty za pytanie zadajesz? Jakim cudem zachmurzenie wpływa na przejrzystość powietrza? Co mają chmury tam na górze do przejrzystości powietrza?
Co do zaś opadów - to KAŻDY opad zmniejsza przejrzystość powietrza. KAŻDY - bo opad to nic innego jak spadające "ciała stałe". Chyba widzisz różnice: samo powietrze, a powietrze, w którym "coś" jest (śnieg, deszcz itd.).
Przepisy i wykładani jest jasna i zero-jedynkowa: normalna przejrzystość powietrza i ZMNIEJSZONA... każda zmniejszona, nawet minimalnie (lekka mżawka) - bo to by nie było dyskusji. Granica jest prosta: normalna przejrzystość i pozostała.
27 sty 12:25 | ocena: 85%
Liczba głosów:13
85%
15%
| odpowiedzi: 6
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Pawello Użytkownik anonimowy
~Pawello :
No photo ~Pawello Użytkownik anonimowy
Dlaczego nie zabiera się dowodów rej.i nie cofa się takich delikwentow na przeglądach? Ja nie miałem oświetlenia tablicy i nie podbili mi przeglądu a takie pseudo światła bujaja się po kraju paranoja jakaś ile trzeba zdarzeń drogowych żeby dotarło do kierowców, albo jada na wakacje auto przeładowane a światła w niebo tak trudno zmienić pozycje świateł ? Ale wydaje mi się ze dopuki nauki jazdy będą liczyć na kasę a nie na jakość wyuczenia młodych kierowców to taka sytuacja się nie zmieni szkoda a mogło być tak pieknie
8 lip 16 18:19 | ocena: 85%
Liczba głosów:176
85%
15%
| odpowiedzi: 4
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~piotr iława Użytkownik anonimowy
~piotr iława :
No photo ~piotr iława Użytkownik anonimowy
wiele lat temu gdy na naszych drogach królowały fiaty i polonezy nie trzeba było włączać świateł.Wypadków było tyle co i dziś (uwzględniając procentowy udział aut na 1 mieszkańca). Czy naprawdę uważacie że światła do jazdy dziennej zmieniły coś na naszych drogach??? czy są jakieś badania na ten temat??? Wiem wiem nie zaszkodzi włączyć tylko naprawdę nie fisiujmy. Lepiej poprawmy oznakowanie dróg, zadbajmy o pobocza, usuńmy przydrożne drzewa, zabezpieczmy odcinki leśne siatkami, zainwestujmy w bezpieczne przejścia dla pieszych a przede
wszystkim wyeliminujmy przepuszczanie złomów na stacjach diagnostycznych i zwiększmy nacisk na wyeliminowanie chamskiego polowania służb, które polują na kierowców na skraju miast i wsi gdzie pies z kulawą nogą nie chodzi aby złapać kogoś kto zamiast 50 jedzie 56-60km/h
14 lip 16 21:25 | ocena: 76%
Liczba głosów:139
76%
24%
| odpowiedzi: 9
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Ledowy Czardżer Użytkownik anonimowy
~Ledowy Czardżer :
No photo ~Ledowy Czardżer Użytkownik anonimowy
Cytuję za Autorem: "Światła dzienne mają specyficzną konstrukcję. Prawie wcale nie oświetlają drogi z powodu niewielkiej zazwyczaj mocy oraz budowy odbłyśnika (lub odbłyśników). Służą one głównie do tego, żeby oszczędzać energię". Niestety, to nie jest prawda - światła do jazdy dziennej nie służą głównie do tego, żeby oszczędzać energię. To jest pogląd jajogłowych zawodowych urzędników z UE, którzy wraz z ekoterrorystami spowodowali, iż światła do jazdy dziennej świecą zwykle tylko z przodu, bo gdyby świeciły także z tyłu, to emisja CO2 wzrosłaby w skali rocznej o jedną tysięczną grama na każdy samochód. Światła do jazdy dziennej służą głównie temu, aby auto w nie wyposażone było JAK NAJLEPIEJ WIDOCZNE ZA DNIA, a więc muszą one - mówiąc kolokwialnie - solidnie razić w oczy nadjeżdżających z przeciwka, a nie oświetlać drogę. Jest to więc funkcja w pewnym zakresie odwrotna do świateł mijania, które mają oświetlać, ale nie oślepiać, a widoczność jest ich cechą uboczną, wynikającą z jazdy po zmroku, kiedy każde źródło światłą (chyba że IR) jest trudne do przeoczenia. Pozdrawiam, kolega z redakcji.
13 lip 16 23:49 | ocena: 80%
Liczba głosów:60
80%
20%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej