Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Światła do jazdy dziennej? Używaj tylko wtedy, gdy jest dobra widoczność!

22 paź, 11:11

To, że coraz wcześniej zapada zmrok, nie każdemu przeszkadza, szczególnie w mieście. Z tego względu wiele samochodów po ciemku jeździ na światłach „dziennych”. Tak nie wolno!

Udostępnij
0
Skomentuj
Światła do jazdy dziennej? Używaj, tylko wtedy, gdy dobrze widać! Światła do jazdy dziennej? Używaj, tylko wtedy, gdy dobrze widać! Foto: Piotr Szypulski / Auto Świat

Światła do jazdy dziennej są tak podłączone, że po ich uruchomieniu świecą tylko przednie żarówki lub moduły diodowe, które charakteryzują się niską emisją światła, za to ich geometria jest taka, że oślepiają. Tak ma być – w ciągu dnia nikomu to nie przeszkadza, a samochód jest dobrze widoczny. Za to z tyłu auta nic się nie świeci. I znów: tak ma być, tylne światła pozycyjne w warunkach dobrej widoczności i tak byłyby niewidoczne.

Sytuacja zmienia się po zmroku albo w czasie zmniejszonej przejrzystości powietrza. Teoretycznie mamy dzień, ale samochód jadący na światłach dziennych jest z tyłu niewidoczny, dodatkowo niewielkie, ale skierowane ku górze przednie lampy do jazdy dziennej oślepiają innych. Kodeks drogowy mówi wprost: w ciągu dnia zasadniczo należy jeździć na światłach mijania albo – wyłącznie w warunkach dobrej widoczności – na światłach do jazdy dziennej. Jakkolwiek zza kierownicy można nie zauważyć, że włączone są niewłaściwe światła, to warto o tym pamiętać.

W czasie mgły albo w innych warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza trzeba włączyć światła mijania (alternatywnie przednie światła przeciwmgielne, których włączenie powinno uruchomić także światła pozycyjne) – niezależnie od pory dnia. W warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza można mieć włączone światła mijania i przednie przeciwmgielne jednocześnie. Natomiast tylnych świateł przeciwmgielnych wolno użyć wyłącznie wtedy, gdy widoczność spadnie do 50 m.

Zasady używania świateł podczas jazdy w warunkach normalnej przejrzystości powietrza

W dzień:

  • światła mijania
  • światła do jazdzy dziennej

W nocy:

  • światła mijania
  • na nieoświetlonych drogach alternatywnie światła drogowe lub drogowe i mijania jednocześnie
  • na krętych drogach (oznaczonych odpowiednimi znakami) można używać świateł przeciwmgielnych

Zasady używania świateł podczas jazdy w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza

W dzień:

  • światła mijania
  • alternatywnie przednie światła przeciwmgielne
  • alternatywnie przednie światła przeciwmgielne i światła mijania jednocześnie
  • tylko przy ograniczeniu widoczności poniżej 50 m dozwolone włączenie tylnych świateł przeciwmgielnych

W nocy:

  • światła mijania
  • alternatywnie przednie światła przeciwmgielne
  • alternatywnie przednie światła przeciwmgielne i światła mijania jednocześnie
  • dodatkowo (na nieoświetlonej drodze) można włączyć światła drogowe
  • tylko przy ograniczeniu widoczności poniżej 50 m dozwolone włączenie tylnych świateł przeciwmgielnych
Poleć
Udostępnij
0

Przeczytaj również:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: Wskazujemy auta, które nie są odporne na korozję oraz co psuje się w elektronice samochodów. Sprawdzamy też kto produkuje trwalsze diesle, BMW czy VW? Oceniamy czy warto założyć instalację LPG i czy opłaca się regenerować amortyzatory ze zmiennym tłumieniem.

Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej