Wielofunkcyjny gmach BMW Welt oferuje zwiedzającym, sąsiadom i klientom obszerną paletę niezwykłych przeżyć.
- BMW Welt jest dla nas ważnym krokiem ku temu, aby umożliwić zwiedzającym i gościom z całego świata przeżycie przygody ze wszystkimi aspektami BMW tutaj, w zakładzie w Monachium. W bezpośrednim sąsiedztwie naszego głównego zakładu, muzeum BMW i naszej centrali koncernu prezentujemy nie tylko naszą pasję tworzenia samochodów, ale również dajemy możliwość głębszego spojrzenia na nasz świat, naszą filozofię, przeszłość i przyszłość. Będzie nam miło powitać w BMW Welt około 850 000 osób rocznie, zaprosić do jedynej w swoim rodzaju strefy odbioru samochodów, składania samochodów i motocykli, eksponatów szeroko rozumianej techniki i stylistyki, aktualnych wystaw tematycznych oraz do innych źródeł niezwykłych doznań, jak lokale gastronomiczne, sklepy i wiele innych - mówił dr Norbert Reithofer podczas otwarcia budynku.
BMW Welt jako budynek, ale również jako instytucja, jest istotnym ogniwem łączącym przedsiębiorstwo, markę i otoczenie. Tylko w tym miejscu można przeżyć jednocześnie przygodę z przedsiębiorstwem, marką i produktem oraz ich przeszłością, teraźniejszością i przyszłością. Autentyczność i ciągłość przedsiębiorstwa w Monachium, jego historia, najnowsze osiągnięcia w zakresie produkcji i techniki staną się tutaj bardzo namacalne. BMW Welt stanowi połączenie zaangażowania społecznego i świadomości odpowiedzialności oraz wyraźne świadectwo lokalizacji BMW Group.
BMW Welt - sztuka bycia BMW
Dzięki swojej nowoczesności BMW Welt stanowi kamień milowy monachijskiej architektury. Głównym elementem budynku jest obszar odbioru samochodów, któremu nadano wiele zindywidualizowanych i osobistych akcentów. Około 45 000 pojazdów trafia rocznie do odbiorców z całego świata, około 850 000 odwiedzających rocznie ma przekroczyć próg budynku. Obok ekskluzywnej prezentacji wszystkich serii samochodów i motocykli pokazy multimedialne i eksponaty umożliwiają wgląd w badania, rozwój, projektowanie i produkcję oraz są okazją do wszechstronnego przeżycia BMW jako marki i przedsiębiorstwa.
BMW Welt dysponuje ponadto miejscem imprez z najnowocześniejszą techniką, umożliwiającą organizowanie wszelkiego rodzaju imprez. Oprócz przyjęć i seminariów będą się tu odbywać koncerty, wystawy, konferencje oraz transmisje na żywo. Oferta gastronomiczna trzech restauracji oraz kawiarni jest bardzo wszechstronna, podobnie zresztą jak oferta sklepów.
Dla dzieci i młodzieży w wieku od 7 do 13 lat oraz uczniów klas od 2 do 7 przygotowano Junior Campus – niezależne miejsce dostarczające niezwykłych przeżyć, bazujące na najnowszych wynikach badań naukowych zajmujących się rozwojem dzieci i młodzieży. Tutaj podczas zabawy można doświadczyć „mobilności wszystkimi zmysłami”.
Muzeum BMW
W roku 1973 w pobliżu wieżowca BMW powstało muzeum BMW, które co roku odwiedzane jest przez ok. 200 000 zwiedzających. Projekt nowego muzeum BMW, którego otwarcie nastąpi wiosną 2008 r., i które posiada pięciokrotnie większą powierzchnię wystawową, stawia w centrum uwagi fascynację marką BMW, pełną dynamiki, namiętności i sportowych akcentów.
Dzięki ponad 100 oryginalnym eksponatom, nowym technikom prezentacji, ekspozycji stałej i wystawom czasowym oraz nowym mediom stworzonoaktualne odniesienia do historii współczesnej, gospodarczej i społecznej, do historii komunikacji, sztuki i kultury. Główna trasa zwiedzania prowadzi pod ziemią przez czas i przestrzeń, oferując szerokie spektrum kompleksowych tematów i poszczególnych aspektów. Wielorakie perspektywy zawartości, zaskakujące możliwości wglądu i widoki oraz przestrzenne inscenizacje wystaw wzmacniają dramaturgiczny aspekt jakości muzeum.
Zakład BMW w Monachium
Zakłady BMW w Monachium to główne zakłady BMW Group, łączące najwyższy kunszt instruktorów i innowacyjność z zaangażowaniem pracowników wobec marki i przedsiębiorstwa. Włączone do światowej sieci produkcyjnej zakłady w Monachium produkują codziennie ponad 800 samochodów serii 3 (Touring i Limuzyna) oraz ponad 1 250 motocykli (sześciocylindrowe silniki rzędowe, ośmiocylindrowe silniki benzynowe i wysokoprężne, silniki wysokiej mocy do M3, M5 i M6 oraz dwunastocylindrowe silniki benzynowe i wodorowe).
W zakładach pracuje około 9 000 pracowników ponad 50 narodowości, w tym ponad 700 osób przyuczających się do zawodu. W monachijskich zakładach BMW reprezentowane są wszystkie technologie produkcji samochodów: tłocznia blach, produkcja karoserii, lakiernia, budowa silników i montaż oraz produkcja narzędzi, wyposażenia, siedzeń oraz laboratorium.
Zakłady są częścią światowej sieci produkcyjnej, obejmującej 23 zakłady w 12 krajach i w prezentuje się w ramach BMW Welt jako sztandarowa „witryna produkcji BMW”. Indywidualne zwiedzanie daje możliwość jedynego w swoim rodzaju i autentycznego wglądu w produkcję samochodów.
Odbiór samochodów w BMW Welt
Sercem BMW Welt jest strefa odbioru samochodów. Na liczącym ok. 3000 m2 poziomie premierowym, na wysokości pięciu metrów powyżej Plaza, nowy właściciel samochodu po obfitujących w wydarzenia chwilach otrzymuje do rąk własnych kluczyki do samochodu i odbywa z tego miejsca pierwszą jazdę swoim nowym BMW. W procesie odbioru pojazdów opiekunowie klienta w BMW Welt mają na względzie indywidualne i osobiste interesy klienta oraz jego samochodu. Około 45 000 nowych samochodów wydawanych jest rocznie w BMW Welt odbiorcom z całego świata.
Składanie zamówień
Pierwszy i najważniejszy krok na drodze kończącej się wydaniem samochodu w BMW Welt dokonywany jest przez klienta u dealera BMW. Teoretycznie z dokładnością co do minuty może on określić swój żądany termin z wyprzedzeniem kilkumiesięcznym. Wraz z potwierdzeniem zamówienia pojazdu otrzyma on informację o konkretnej dacie i dokładnej godzinie odbioru. Jeżeli klient nie jest jeszcze zdecydowany, może w późniejszym terminie podjąć decyzję o odbiorze samochodu w BMW Welt. Koszty na terenie Niemiec wynoszą łącznie około 457 EUR (kwota brutto z VAT), odpada ryczałtowa opłata transportowa dla dealera BMW.
Najpóźniej 21 dni przed wydaniem pojazdu właściciel otrzymuje tak zwany pakiet odbiorcy BMW Welt, który zwiększa radość oczekiwania i wprowadza odbiorcę w nastrój zbliżających się wydarzeń w Monachium. Zawiera on wszystkie ważne informacje dotyczące przybycia i pobytu w BMW Welt. Szczególnie praktyczna jest specjalna torba do transportu indywidualnych tablic rejestracyjnych.
Dostawa i ostatnia kontrola
Jeden dzień przed wydaniem samochodu nowe BMW trafia do BMW Welt. Codziennie w godzinach 6.00– 22.00 z częstotliwością mniej więcej co pół godziny osiem pojazdów dostarczanych jest na transporterach na plac załadowczy w południowej części budynku. Po przeprowadzeniu pierwszej kontroli każdy pojazd wjeżdża na myjnię samochodową o długości 40 m, wyposażoną w specjalne materiały tekstylne gwarantujące mycie bez naruszania lakieru.
Za myjnią samochodową odbywają się pielęgnacyjne prace wykończeniowe przy pojeździe, podczas których następuje mycie szyb i czyszczenie wnętrza. Ostateczna kontrola powierzchni pojazdu odbywa się w tak zwanym tunelu świetlnym. Pracownicy podczas kontroli dbają o to, by BMW Welt opuszczały tylko pojazdy o jakości premium. Po zakończeniu wszystkich kontroli samochód budzony jest ze „snu transportowego”, w którym znajdował się podczas podróży do BMW Welt.
Teraz jest już gotowy pod względem technicznym i optycznym do wydania odbiorcy i w ciągu następnych godzin przebywa w tak zwanym magazynie dziennym. W tym w pełni zautomatyzowanym magazynie wysokoregałowym pozostaje on aż do momentu przybycia klienta do BMW Welt.
Magazyn dzienny
Na czterech piętrach magazynu dziennego znajdzie się miejsce dla 284 samochodów. Własny system zarządzania BMW Welt podaje z dokładnością co do minuty instrukcje w sprawie wydania danego pojazdu z magazynu. W ten sposób jest wystarczająco dużo czasu do wykonania ostatnich czynności przygotowawczych przy pojeździe przed wydaniem go nowemu właścicielowi. Do tych ostatnich szlifów należy przykładowo zamocowanie tablic rejestracyjnych.
Ponieważ zbiornik paliwa nowego BMW jest częściowo napełniony, ze względu na ochronę przeciwpożarową zredukowano dopływ tlenu do magazynu i ograniczono dostęp ludzi. Zawartość tlenu wynosi tu zaledwie 14,5 procent w porównaniu do 21,8 procent panujących w zwykłych warunkach. Dzięki temu wykluczone jest wszelkie ryzyko pożaru w tym pomieszczeniu. Dwa niezależne, sterowane elektronicznie pojazdy regałowe poruszają pojazdy automatycznie. Uczestnik BMW Welt Tour może obejrzeć magazyn dzienny przez szklaną szybę.
Samochód pozostaje w magazynie dziennym aż do przetransportowania go do Premium Lounge celem dokonania odprawy przez klienta. Wydanie tablic rejestracyjnych jest sygnałem startowym do przekazania pojazdu. Na około godzinę przed czasem odbioru pojazd regałowy wydaje BMW z magazynu dziennego. Teraz odbiorcę i samochód dzieli jedynie droga, wiodąca przez szklane windy.
Przybycie do BMW Welt
Odbiorca powinien przybyć do BMW Welt przynajmniej 1,5 godz. przed wydaniem pojazdu. Organizacja podróży po samochód jest indywidualna – w zależności do odległości i upodobań. Gdy klient przekroczy próg BMW Welt i zgłosi się punkcie odpraw, BMW przejmuje odpowiednio do życzeń klienta dalszy plan dnia i przygotuje drogę prowadzącą do szczególnego momentu przekazania samochodu.
Priorytetem staje się tutaj indywidualna opieka nad klientem oraz planowanie programu dnia tak, by optymalnie spełnić życzenia odbierającego samochód. Oferta sięga od odwiedzenia głównego zakładu (w weekendy budynku BMW Welt) i zwiedzania muzeum aż do odpoczynku w jednej z restauracji znajdujących się w BMW Welt. Oferta dla dzieci i młodzieży obejmuje wizytę w Junior Campus. Na bilecie zapisane są wszystkie informacje dotyczące danego dnia, np. zwiedzanie, stanowiąc swoisty drogowskaz dla odbiorcy.
Premium Lounge na 3 piętrze jest punktem wyjściowym wszystkich działań. Daje ona już od samego początku wyjątkowy widok na poziom premier i mogą do niej wkroczyć jedynie odbiorcy i osoby towarzyszące. W Premium Lounge jest dość miejsca dla łącznie 120 osób. Oprócz napojów orzeźwiających i przekąsek klienci mają dostęp do łącza internetowego oraz czasopism.
Dla odbiorców ogarniętych gorączką podróżowania lub chcących odwiedzić inne imprezy w Monachium i okolicach BMW Welt oferuje w ramach dodatkowych usług możliwość dokonania rezerwacji przy stanowisku podróży w pomieszczeniu odpraw. Tutaj można zgodnie z indywidualnymi życzeniami ustalać trasy, np. w Alpy lub za granicę do sąsiadujących państw, można rezerwować hotele i bilety.
Produkt Info Center. Multimedialna prezentacja samochodu z charakterem. Stałym elementem procesu wydawania pojazdów jest prezentacja samochodu, podczas której odbiorca uzyskuje szczegółowe, indywidualne dopasowane informacje o swoim BMW. Prezentacja odbywa się w Produkt Info Center na parterze BMW Welt, liczącym 290 m2i będącym jedynym w swoim rodzaju miejscem na świecie stworzonym do celów relaksacyjnego i szczegółowego przybliżenia odbiorcy właściwości produktowych jego nowego BMW. Stacje tematyczne wyposażone w sprzęt multimedialny demonstrują funkcjonalność i dają wyjątkową okazję niezakłóconej niczym konfrontacji z innowacyjną technologią pojazdu.
Opiekunowie klientów poruszają przy tym indywidualnie kwestie odpowiadające potrzebom odbiorców oraz dotyczące wyposażenia zamówionego modelu. Spektrum tematyczne obejmuje stylistykę, bezpieczeństwo, serwis, moc, dynamikę jazdy i komfort obsługi. W dalszej kolejności objaśniane są tutaj wszystkie funkcje aktywne w pojeździe podczas jazdy.
Pierwszą stacją w Produkt Info Center jest tak zwany stół informacyjny. Na ekranie dotykowym pojawia się obok imiennego powitania klienta jego osobiste, nowe BMW w formie trójwymiarowego modelu online. Tematy objaśniane przed opiekuna klienta, np, stylistyka czy osiągi, również dopasowywane są do danego modelu, tak więc odbiorca otrzymuje wyłącznie istotne dla niego informacje.
Po około 20 minutach następuje instruktaż na module informacyjnym. Urządzenie zaprasza do aktywnego uczestnictwa i oferuje m.in. symulacje funkcji dynamiki jazdy i wprowadzenie do komfortu obsługi. Za pomocą kierownicy, dwóch pedałów i kontrolera iDrive odbiorca poznaje wszystkie właściwości swojego samochodu podczas multimedialnej „jazdy próbnej”.
Kolejny eksponat z Produkt Info Center ma dostarczać wrażeń oddziałujących na zmysły. Różne próbki skóry wspierają przykładowo odczuwanie doznań dotykowych, akustycznie zaprezentowany został dźwięk drzwi samochodu BMW. Prezentacja trwa 45 minut.
Poziom premier - radość odbioru samochodu
Po szczegółowej prezentacji następuje krótki pobyt w Premium Lounge aż do momentu otrzymania przez opiekuna klienta znaku, że BMW czeka na swojego właściciela na poziomie premier. Poprzez szerokie schody galerii klient wkracza na drogę wiodącą do jego nowego samochodu. Na poziomie premier znajdują się maksymalnie 30 samochody, umiejscowione na 20 płytach obrotowych oraz10 miejscach panoramicznych.
Po wkroczeniu odbiorcy na schody opiekun rozpoczyna inscenizację. Jeżeli przykładowo nowe BMW umiejscowione jest na płycie obrotowej, samochód wykonuje pełny obrót wokół własnej osi tak, by nowy właściciel mógł obejrzeć i napawać się widokiem swojego pojazdu z każdej strony. Chwili tej towarzyszy specjalne oświetlenie samochodu. Fotograf stoi w pogotowiu, by ewentualnie uwiecznić chwilę pierwszego spotkania z nowym BMW. Aby odbiorca mógł pewnie i z pozytywnym uczuciem przystąpić do pierwszej jazdy, następuje moment indywidualnych objaśnień dotyczących samochodu. Opierają się na wyjaśnieniach i informacjach z Product Info Center. Jeżeli odbiorca przybył z bagażem, obsługa bagażowa przynosi go w momencie przekazania pojazdu. Przekazanie pojazdu trwa średnio 40 minut.
Zanim odbiorca opuści poziom premier przejeżdżając przez rampę wyjazdową otrzymuje etui na klucze z indywidualnym grawerem, zrobione wcześniej zdjęcie oraz klucz do pojazdu. Ostatnie wydanie samochodu w danym dniu następuje około godz. 17.30, tak więc każdy odbiorca ma wystarczająco dużo czasu na powrotną podróż do domu.
Bliski kontakt z BMW Welt
Kto odwiedza BMW Welt oczekując, że zobaczy tylko prezentację pojazdów, będzie zaskoczony. Dlaczego? Ponieważ BMW Welt oferuje znacznie więcej. Obok ekskluzywnej prezentacji wszystkich aktualnych serii samochodów i motocykli filmy i eksponaty umożliwiają wgląd w badania, rozwój, projektowanie i produkcję oraz są okazją do wszechstronnego marki BMW.
Centralną funkcję prezentacji aktualnych tematów związanych z marką przejmuje podwójny stożek. Obszerne prezentacje multimedialne marki odbywają się na dwóch poziomach. W przeciwieństwie do prezentacji samochodu w BMW Welt studia techniki i stylistyki dają wgląd zwiedzającym konstrukcję pojazdu, najnowszą technikę, ale również filozofię stylistyki BMW.
Podwójny stożek - najnowsze wystawy tematyczne i imprezy kulturalne.
Podwójny stożek jest nie tylko wyrazistą atrakcją pod względem wizualnym i architektonicznym, jest on również platformą wystaw tematycznych i imprez kulturalnych. Posługując się przenośnią można stwierdzić, że jest on zarzewiem rozkwitu architektury budynku jak i istoty wizerunku marki. Treści i idee rozpraszają się z tego miejsca w kierunku wszystkich zakątków budynku.
Obszerne wystawy, zawierające obok samochodów również liczne eksponaty, rzeźby i filmy, zmieniane są trzy lub cztery razy w roku. Wystawa otwierająca poświęcona jest BMW EfficientDynamics. Samochody BMW, komunikacja, prezentacje świetlne, dźwiękowe i bazujące na mediach podchwytują ten temat w całym BMW Welt w ramach inscenizacji marki.
Podwójny stożek stanowi również miejsce organizacji różnych imprez z dziedziny sztuki i kultury, literatury, innowacji i techniki, sportu i muzyki. Pomieszczenie o 13 m wysokości daje idealną oprawę i wystarczająco dużo miejsca dla nawet 300 gości. Założeniem jest otwarty charakter imprez, toteż w listopadzie i grudniu odbywają się tutaj publiczne poranki jazzowe i koncerty adwentowe z udziałem wybitnych przedstawicieli międzynarodowej sceny artystycznej.
Prezentacja samochodów w BMW Welt i BMW Motorrad
Na powierzchni o długości 180 m zwiedzający mogą obejrzeć z bliska prezentację samochodów składającą się z wybranych pojazdów wszystkich dostępnych na rynku serii. Wystawa rozciąga się na całej powierzchni Plazy BMW Welt, od południa na północ względnie od północy na południe. Wszystkie samochody stoją przy tym wzdłuż ulicy mobilności BMW dosłownie „w pierwszym rzędzie”. To jedyne w swoim rodzaju zestawienie również podporządkowane jest tematyce otwarcia BMW EfficientDynamics.
BMW Welt proponuje wspaniałą wystawę również miłośnikom motocykli. Na galerii przy końcu mostu w kierunku wejścia północnego zaprezentowano pełen wrażeń świat BMW Motorrad z wycinkiem aktualnego portfolio produktowego.
Studio techniki i stylistyki
W sercu BMW Welt – pod poziomem premier strefy wydawania pojazdów – na powierzchni 800 m2 znajduje się studio techniki i stylistyki z licznymi eksponatami tematycznymi. Dostarczają one zwiedzającym BMW Technika i stylistyka przeżyć i doznań dotykowych, wzrokowych, słuchowych.
W centrum zakresu technicznego znajduje się BMW EfficientDynamics, pokazując udane połączenie radości z jazdy i świadomości ekologicznej. Tutaj można przykładowo zapoznać się z takimi tematami jak optymalizacja pracy silnika, Brake Energy Regeneration lub funkcja Auto Start Stop. Jako niezwykły przykład zrównoważonej i przyjaznej dla środowiska mobilności prezentowany jest w obszarze BMW CleanEnergy BMW Hydrogen 7, pierwszy seryjny samochód o napędzie wodorowym. Oprócz wysokich kompetencji BMW w zakresie silników, BMW xDrive, najnowszych systemów wspomagających kierowcę lub BMW ConnectedDrive zwiedzający mogą zapoznać się w studio techniki i stylistyki również z transferem technologii konstrukcji lekkich w kierunku żeglarstwa jachtowego.
„Stylistyka jest sztuką budzenia namiętności”, tymi słowami eksponat stylistyki zaprasza każdego zwiedzającego do poznania i zrozumienia filozofii stylistyki marki BMW. Specjalnie zaprojektowany konfigurator stylistyki daje przykładowo szansę zestawienia wymarzonego samochodu BMW według własnych upodobań. Oprócz wszelkich możliwych lakierów i skór zwiedzający może odkryć również wybrane kompozycje stylizacyjne.
Ekskluzywna strefa BMW Individual pokazuje specjalne kolory i rzadko występujące materiały w BMW Individual. Ekskluzywny kącik porad oraz ściana o długości 7 m, prezentująca próbki materiałów, stanowią uzupełnienie studia stylistyki.
BMW Lifestyle & oryginalne akcesoria
Na powierzchni całkowitej wynoszącej 640 m2 rozciąga się obejmujący dwa piętra sklep BMW Lifestyle & oryginalne akcesoria BMW. 400 m2 z tego zajmuje parter, 240 m2 – galeria. BMW Lifestyle & akcesoria znajdują się na parterze, galeria natomiast jest poświęcona Formule 1. Wizualna prezentacja zakrętu Formuły 1 w kolorach zespołu BMW Formuły 1, niebieskim i czerwonym, kieruje wzrok zwiedzającego w kierunku szczytu schodów.
Zestawienie palety produktów objętych zakresem zaprezentowanym na parterze sięga od klasycznych produktów BMW Lifestyle, jak koszulki T-shirt i kurtki, poprzez artykuły sportowe z dziedziny żeglarstwa i golfa aż do rowerów i Kids Mobility. Wyposażenie, rowery, bagaż podróżny, oryginalne akcesoria BMW, torby i odzież skórzana – cały świat BMW znajduje się na tej dużej powierzchni. Jeśli produktu nie ma w magazynie dostarczony zostanie on w ciągu 24 godzin. Ponadto odbiorca ma możliwość złożenia tutaj krótkoterminowego zamówienia na np. wspornik do rowerów i zmontowania go na miejscu.
Sklep BMW Welt
Na drugim piętrze, tuż przy barze kawowym rozciąga się na powierzchni 60 m2 sklep BMW Welt. Oprócz obszernej literatury dotyczącej BMW i branży motoryzacyjnej, architektury i stylistyki portfel ofertowy sklepu uzupełniają krajowe i zagraniczne gazety oraz wiodące magazyny Lifestyle. Dzieci również znajdą odpowiednią dla swojego wieku lekturę z tematyki mobilności. W połączeniu z barem kawowym goście mogą znaleźć tutaj okazję do jednoczesnego korzystania z informacji i odpoczynku.
Niezwykłym zjawiskiem na skalę światową jest oferta merchandisingowa BMW Welt w sklepie BMW Welt. Tylko w tym sklepie w BMW Welt odwiedzający znajdą około 50 artykułów z całego świata, np. książki, pocztówki, kalendarze, notatniki, koszulki lub miniaturowe modele budynku. Asortyment zachwyci dużych i małych bez względu na to, czy szukają upominku czy też pamiątki przypominającej o tym dniu obfitującym w wydarzenia.
Architektura przyszłości dla Monachium
Wyrazisty podwójny stożek i „dach z chmur”, przesuwający się ponad głowami są charakterystycznymi cechami BMW Welt. Niezwykła budowla zalicza się do pierwszych tworów nowej generacji budowli komunikacyjnych XXI wieku. Otwarta architektura i przezroczysta, kompleksowa fasada ze szkła powodują, że do pomieszczeń wpada dużo światła i budynek otwiera się na otoczenie. Jednocześnie BMW Welt wkomponowuje się harmonijnie w krajobraz tworzony przez architekturę Parku Olimpijskiego i istniejącą zabudowę BMW.
- Głównym celem projektu było stworzenie budowli o wspaniałej architekturze, układzie i organizacji, który jednocześnie będzie wizytówką świata BMW i miejscem niezwykłych przeżyć z nim związanych. BMW Welt stanowi uzupełnienie wszechstronności przeżyć z BMW, dostarczanych przez muzeum BMW i nasz główny zakład, zapraszając sąsiadów, odwiedzających i klientów z całego świata do przeżycia i poznania marki, przedsiębiorstwa i naszych produktów w samej centrali - wyjaśnia dr Herbert Grebenc, kierownik administracji obiektami i nieruchomościami, odpowiedzialny za budowę BMW Welt.
BMW Welt stoi na pierwszym planie szeregu budynków, którymi przedsiębiorstwo od ponad 30 lat wyznacza wzorce architektoniczne. Oprócz muzeum BMW w szczególności wieżowiec BMW, który powstał w 1972 r. – w tym samym czasie co stadion olimpijski z fascynującym konstrukcją dachu namiotowego – i ochrzczony został szybko w języku potocznym mianem „czterocylindrowca”, był od początku symbolem dynamiki, spojrzenia w przyszłość i postępu technicznego. Od 1999 r. centrala koncernu znajduje się na liście ochrony zabytków i od dawna uznawana jest za jeden z symboli miasta Monachium. BMW Group tworzy poprzez BMW Welt kolejny urbanistyczny punkt odniesienia dla wszystkich osób odwiedzających stolicę Bawarii, zainteresowanych architekturą, techniką, stylistyką i innowacją.
Wspaniała koncepcja architektoniczna BMW Welt jest odzwierciedleniem w takim samym stopniu funkcji i stylistyki. „Dach z chmur” o powierzchni 16 500 m2, wyłaniający się z nadającego kształt całości podwójnego stożka jest podtrzymywany tylko przez jedenaście podpór wahliwych i sprawia wrażenie, jakby unosił się w powietrzu. Sprawia to między innymi ukształtowanie dolnego położenia ramy nośnej, wyłaniającej się z podwójnego stożka. Stanowi on tym samym główną podporę dachu.
Dach nie określa powierzchni, lecz ją różnicuje. Oczywiście trudno byłoby skonstruować element architektoniczny w kształcie chmury, ale różnorodność funkcji odzwierciedlająca się w różnorodności kształtów bardzo przypomina koncepcję chmur.
Wyrazem tego jest przykładowo filigranowa fasada stalowa, służąca między innymi do klimatyzacji budynku BMW Welt.
Charakter i usytuowanie budynku BMW Welt jest jego reakcją na wymagającą pod względem urbanistycznym okolicę. Jako kolejny istotny element w strukturze miasta pomiędzy stadionem olimpijskim, muzeum BMW i wieżowcem BMW stanowi on atrakcyjny punkt określający przestrzeń urbanistyczną udostępnioną publiczności.
Junior Campus
Oferta budynku BMW Welt obejmuje Junior Campus, nowe pozaszkolne miejsce edukacji i przygody dla dzieci i młodzieży w wieku 7-13 lat oraz klas szkolnych od 2 do 7. Ta niezależna atrakcja budynku pozwala młodym gościom odkrywać mobilny świat wszystkimi zmysłami. Junior Campus to miejsce dla dzieci i młodzieży, w którym dużo przyjemności łączy się z nauką poprzez doświadczeniei aktywne uczestnictwo, podczas gdy rodzice w tym czasie mogą przeżywać swoją przygodę ze światem BMW: w BMW Welt, w muzeum BMW i w zakładzie BMW.
Junior Campus składa się z trzech wzniesionych jeden na drugim pomieszczeń z atrakcjami. Każdy odwiedzający niezależnie od wieku ma zapewniony bezpłatny dostęp do Campus Portal. Tutaj można przekonać się na własną rękę, co kryje się pod pojęciem „mobilność”. W laboratorium Campus i warsztacie Campus odbywają się pogłębiające wiedzę warsztaty dla dzieci i młodzieży. Tam młodzi inżynierowie przeprowadzają badania, próby i eksperymenty przy użyciu licznych eksponatów. W warsztacie Campus podczas kreatywnego tworzenia pojazdu wspierane są kompetencje społeczne i zdolność do pracy zespołowej.
Treści i procesy są dopasowane do uwarunkowanego wiekiem rozwoju dzieci i młodzieży w wieku 7-9 i 10-13 lat. Zmienne tematy dyskusji jak np. „Napęd i bezpieczeństwo” czy „Przyszłość i innowacje” sprawiają, że Junior Campus nie traci na swojej atrakcyjności.
Personel w wykształceniem pedagogicznym towarzyszy młodym gościom Junior Campus podczas ich odkrywczej podróży do mobilnego świata.
W pierwszym pomieszczeniu, w Campus Portal, dzieci i młodzież wprowadzane są podczas zabawy z toczącą się po torze kulą w temat „mobilność”. Przy użyciu toru i kuli młodzi goście organizują wyścigi, polegające na zręcznym doprowadzeniu kuli do celu poprzez skryte drogi, zakręty, pętle i proste przy raz szybkiej, a raz wolnej prędkości. Ponadto to tutaj uzyskiwane są pierwsze odpowiedzi na to, co ma wspólnego piaszczysta plaża z przednią szyba pojazdu i czy istnieje związek pomiędzy puszczą a oponami samochodu. Wizualnie w pomieszczeniu dominuje obiegająca dookoła taśma pozioma: Pokazuje ona liczne małe eksponaty i szczegółowe ilustracje ze świata mobilności, zapraszając do współudziału.
Laboratorium Campus jest dla badaczy miejscem przeprowadzania eksperymentów. Kto zgłosi się tutaj na warsztaty, otrzyma najpierw „legitymację inżyniera”. W laboratorium Campus dzieci i młodzież mogą wypróbować różne zawieszenia kół i dostrzec różnice. Odkrywają oni, jak zapanować nad siłami, kierować siłą zapłonu i przekształcać ją w ruch. Ponadto młodzi zwiedzający dowiadują się, jaka energia napędza dziś pojazdy i jaka energia będzie napędzać je w przyszłości.
Podczas różnych eksperymentów młodzi inżynierowie mogą się sami przekonać o tym, jaka energia tkwi w różnych materiałach i jak można ją wykorzystać. Krótkie sekwencje filmowe pogłębiają wiedzę z zakresu wiodącego tematu „mobilność”. W dalszej kolejności uczniowie mogą podczas pasjonującego quizu grupowego pokazać, ile nauczyli się o energii, środowisku, napędzie i bezpieczeństwie oraz o ruchu. Na zakończenie każdy uczestnik, który z powodzeniem ukończył warsztaty, otrzymuje dyplom.
Podczas zajęć w warsztacie Campus młodzi goście zajmują się budowaniem samochodów. Każda grupa otrzymuje teczkę z zadaniem i dokładnym opisem właściwości pojazdu, który ma skonstruować. Młodzi konstruktorzy wybierają silnik, decydują o stylistyce, konstruują podwozie i montują wspólnie samochód na taśmie produkcyjnej. Każdy bierze udział w tworzeniu pojazdu, angażując przy tym swoją własną kreatywność.
Jeśli na zakończenie stwierdzone zostanie spełnienie wszystkich warunków zadania i pojazd przejdzie kontrolę centrum badawczego, każdy młody konstruktor otrzyma dyplom. Wybrane samochody są ustawiane na taśmie transportowej, przemierzającej pomieszczenia Junior Campus.
Forum imprez BMW Welt
Wraz z otwarciem BMW Welt w Monachium pojawiło się nowe miejsce, arena niezwykłych wydarzeń. W bezpośrednim sąsiedztwie parku olimpijskiego, z optymalnym połączeniem komunikacyjnym i możliwościami parkowania na miejscu BMW Welt stwarza idealne warunki do organizowania imprez o niepowtarzalnych charakterze.
Kolejnym bodźcem jest ścisłe powiązanie z nowym muzeum BMW (otwarcie wiosną 2008 r.) i zakładem BMW w Monachium. Wielofunkcyjne audytorium w BMW Welt, zmienne Business Center, ekskluzywny Business Club lub obszerne tarasy – stanowią odpowiednią oprawę na każdą okazję. Dzięki wszechstronnej ofercie przestrzennej forum imprez, zróżnicowanym możliwościom gastronomicznym i najnowszej technice medialnej i konferencyjnej BMW Welt otwiera swoje podwoje jako ekskluzywne miejsce organizacji wszelkiego rodzaju imprez. Tu wszystko jest możliwe– od poufnych kameralnych rozmów aż do kongresów międzynarodowych.
Audytorium - dopasowane do każdej imprezy
Jest sercem BMW Welt w zakresie organizacji imprez. Sala imprez audytorium dysponuje powierzchnią 945 m2 mieszczącą nawet800 gości. Elastyczna topografia powierzchni umożliwia zorganizowanie kongresów, bankietów, konferencji, prezentacji produktów, wystaw, wystąpień na żywo i wiele, wiele innych. Odpowiednio do wymogów danej imprezy audytorium prezentuje się zawsze w nowej szacie. Najnowocześniejsza technika podkreśla ekskluzywny i indywidualny charakter.
Business Center
Business Center oferuje różnorodne rozwiązania w zakresie spotkań, konferencji i prezentacji. Można skorzystać z dwóch pomieszczeń konferencyjnych o różnej wielkości – o powierzchni 120 m2 lub 160 m2. Każde z nich można podzielić pośrodku i dzięki temu dopasować do elastycznych wytycznych organizatora. Razem z obszernym foyer o powierzchni 165 m2 oferują one wystarczająco dużo miejsca do przyjęcia nawet 200 gości. Jeśli impreza będzie organizowana również na obszernych tarasach, może w niej wziąć udział nawet 400 osób.
Business Club
Od zamkniętych konferencji do rozmów przy kominku – Business Club zapewni odpowiednie otoczenie i ekskluzywność. Składany stół konferencyjny, przy którym mogą usiąść nawet 22 osoby i wkomponowany w pomieszczenie narożnik kanapowy z maks. sześcioma miejscami siedzącymi stwarzają przyjazną atmosferę do bezstresowej pracy. O kulinarne doznania smakowe gości Business Clubs dba nadzwyczajna kuchnia Club Restaurant.
Wyszukane rozkosze dla każdego podniebienia
Celem forum imprez BMW Welt jest profesjonalne organizowanie imprez o najróżniejszym charakterze – również pod względem kulinarnym. Wszystko jest możliwe w zależności od imprezy i upodobań – od małych przekąsek poprzez szwedzki stół aż do doskonałej kolacji. Dodatkowo można skorzystać w BMW Welt z dwóch restauracji, baru kawowego, bistro, oferującym gościom różnorodny repertuar gastronomiczny. Obsługiwane są one przez DO & CO Restaurants & Catering AG z Wiednia.
Doświadczać świat BMW wszystkimi zmysłami – to stwierdzenie odnosi się w szczególnej mierze do gastronomii BMW Welt. Trzy restauracje i jeden bar kawowy oferują posiłki i urozmaicenie na najwyższym poziomie, niezależnie od okazji. W BMW Welt przygotowano bardzo wszechstronną ofertę kulinarną – niezależnie od tego, czy skierowana jest do odbiorców pojazdów, zwiedzających, sąsiadów, uczestników imprez czy po prostu jako bistro.
DO & CO ręczy za najwyższą jakość potraw i usług. Firma ta współpracuje z BMW w zakresie imprez międzynarodowych od roku 1999 r. Dzięki szerokiemu programowi w BMW Welt firmy DO & CO i BMW tworzą kolejną kulinarną perłę w Monachium, oferując obok kuchni indywidualnej i międzynarodowej również liczne specjały dla każdego podniebienia.
Club Restaurant „Podniośle i w uniesieniu”, Club Restaurant na trzecim piętrze z widokiem na architekturę budynkui podwójny stożek jest szczególną atrakcją. Goście wjeżdżają windą na poziom restauracji i witani są u wejścia zachęcającym barem z lounge. Obsługa prowadzi do jednego z 50 miejsc siedzących, które są rozłożone obszernie w całym pomieszczeniu. Sercem Club Restaurants jest tak zwany Cooking Stage, znajdujący się w środku restauracji. Tutaj kuchnia staje się sceną w dosłownym znaczeniu tego słowa, ponieważ kucharz umożliwia bezpośredni podgląd swojego kunsztu i przygotowania perfekcyjnych rozkoszy smakowych. Club Restaurant stanowi odpowiednią oprawę do wyjątkowych okazji i życzeń. W przyjemnej i ekskluzywnej atmosferze czeka na zwiedzającego kreatywna, eksperymentalna i ambitna kuchnia oraz szeroki wybór win.
Restauracja International „Best tastes of the world” prezentuje restauracja International na drugim piętrze BMW Welt. Od potraw międzynarodowych do specjałów regionalnych – największa restauracja BMW Welt zaspokoi każdy gust. Obszerny taras z widokiem na monachijski Park Olimpijski oferuje miejsce dla 150 osób, wewnątrz jest miejsce dla 170 osób. Perłą restauracji jest odsłonięta kuchnia, w której potrawy przygotowywane są na oczach gości. Restauracja International jest otwarta codziennie od godz. 11.00 aż do północy.
Bar kawowy Kosztowanie słodkich specjałów przy filiżance kawy: witamy w barze kawowym BMW Welt. Wyszukane gatunki kawy, codziennie świeże torty i wypieki zachęcają do odpoczynku. Oprócz szerokiej oferty kaw i herbat bar kawowy poleca napoje bezalkoholowe i wypieki najwyższej jakości, np. tort Sachera lub ptifurki. Ofertę uzupełnia sąsiedztwo sklepu BMW Welt Shop z szerokim zakresem literatury. Dzięki 25 miejscom siedzącym wewnątrz i możliwości rozkoszowania się kawą na tarasie bar kawowy stanie się wkrótce ulubionym miejscem spotkań.
Bistro. Jeśli zapach świeżo wypieczonego chleba roznosi się od wejścia północnego aż po całym BMW Welt, oznacza to, że piec piekarski w bistro pracuje już pełną parą. Własna piekarnia wypieka cały asortyment pieczywa oferowanego w BMW Welt, można nawet rzucić na nią okiem, spoglądając przez szklaną szybę. Szybkość, jakość i świeżość znajdują się zawsze widnieją w menu bistro obok kanapek, müsli, świeżych soków, sałatek, białej kiełbasy i precli. W zależności do pory dnia odwiedzający znajdą tu odpowiednie potrawy, którymi mogą rozkoszować się na miejscu lub zabrać je ze sobą. Bistro jest czynne codziennie w godzinach 7.30 do 19.00. Dysponuje 80 miejscami siedzącymi i stojącymi.
BMW Welt
Adres siedziby: BMW WeltAm Olympiapark 180809 Monachium;Dojazd z dworca głównego w Monachium: Metro U4/5: do Odeonsplatz, przesiąść się do U3do stacji końcowej Olympiazentrum (czas jazdy ok. 20 minut);Dojazd z lotniska w Monachium: Kolej miejska 1 lub 8 do Marienplatz, przesiąść się do U3do stacji końcowej Olympiazentrum (Czas jazdy ok. 70 minut);Dojazd z centrum: Metro U3 do stacji końcowej Olympiazentrum (Czas jazdy ok. 20 minut).
Parkingi:Samochody osobowe i motocykle: możliwość odpłatnego parkowania w podziemnym garażu BMW Welt, wjazd od Lerchenauerstra�e. Ponadto wzdłuż wjazdowej rampy do garażu podziemnego znajdują się dodatkowe, bezpłatne miejsca parkingowe dla motocykli;Autokary: nie mogą parkować w garażu podziemnym. Autokary mogą podjeżdżać pod BMW Welt. Autokary mogą parkować np. na półokrągłym parkingu na terytorium Parku Olimpijskiego;Rowery: na północy od BMW Welt, naprzeciwko stacji metro Olympiazentrumznajdują się miejsca parkingowe dla 40 rowerów.
Serwis informacyjny:Telefon: 0049 180 2 118822;Wydawanie pojazdów: w godz.8.30 –17.30, od poniedziałku do soboty;Prezentacja samochodów/podwójny stożek:codziennie w godz. 9.00 –20.00;BMW Welt Tour:w godz.9.00 -16.00, od poniedziałku do piątku; w godz.10.00 -16.00, sobota / niedziela (dla osób odbierających samochód również przedłużony czas Tour);Junior Campus:w godz.9.00 -19.00, od poniedziałku do piątku, w godz.10.00 -19.00, sobota / niedziela;Bistro:w godz.7.30 -19.00, od poniedziałku do soboty, niedziela, w godz. 9.00 -19.00;Restauracja International: codziennie w godz. 11.00 -24.00;Sklep BMW Lifestyle i oryginalne akcesoria BMW: codziennie w godz. 9.00 -19.00;Sklep BMW Welt: codziennie w godz. 9.00 -19.00;Parking: w godz.7.00 -24.00, od poniedziałku do soboty, niedziela, w godz. 8.00 -24.00;Opłata za parking 3 EUR za godzinę, maks. 20 EUR za dzień;W przypadku dokonywania zakupów w BMW Welt: 1,50 EUR za godzinę, maks. 10 EUR za dzień;
Parametry budynku BMW Welt:Rozpoczęcie budowy: 1. sierpnia 2003 r.;Budynek w stanie surowym: czerwiec 2004 r.;Zakończenie wiązania dachu: 1. lipca 2005 r.;Otwarcie: 20. października 2007 r.;Maks. długość budynku: ok. 180 m;Maks. szerokość budynku: ok. 130 m;Min. szerokość budynku: ok. 50 m;Maks. wysokość budynku: ok. 28 m;Powierzchnia gruntu: 25000 m²Powierzchnia podstawowa brutto: 75000 m²Objętość brutto: 531500 m3;Powierzchnia dachu: ok. 16500 m²Szklana fasada: 15000 m²Fasada ze stali szlachetnej: 10000 m²Powierzchnia podwójnego stożka: ok. 600 m²Pojemność magazynu dziennego: 25000 m3 dla 284 pojazdów;Powierzchnia magazynowa: 1400 m² (pod ziemią);Powierzchnia placu ładunkowego: 1700 m².
BMW Welt w liczbachLiczba poziomów: 7 (U1 do E4);Liczba pomieszczeń: 1154 pomieszczenia;Godziny robocze:4000 w roku;Zużyta ilość betonu: 55000 m3;Zużyta ilość stali zbrojeniowej do betonu: 9000 t;Elementy ze stali szlachetnej: ok. 80000;Powierzchnia techniki budynku: ok. 7900 m²Masa dachu: 3 000 t;Windy: 18 z 93 przystankami (11 windy osobowe, 2 windy samochodowe,1 winda do tablic rejestracyjnych, 1 winda bagażowa, 3 windy towarowe, 3 platformy podnośnikowe);Moduły fotowoltaiczne: 3660;Instalacji fotowoltaicznych: 650 MWh w roku;Myjnie: 2 z biologicznym uzdatnianiem wody
Ogrzewanie: 3,8 MW;Chłodzenie: 2,7 MW;Wentylacja: 400.000 m3/h;Liczba tryskaczy przeciwpożarowych: ok. 10000;Czujki dymowe: 1750 (czujka pojedyncza);Kabele: 150 km;Żarniki lamp: 15000;Garaż podziemny: 580 miejsc parkingowych na 2 poziomach.
Przygoda z BMW Welt:Liczba oczekiwanych zwiedzających: ok. 850 000 p. a. Pracownicy: ok. 400;Wydawanie samochodów: 45.000 / ok. 170 dziennie;Sklepy: 2 (BMW Lifestyle i Oryginale akcesoria BMW o powierzchni 650 m2 na dwóch piętrach; BMW Welt opowierzchni 60 m2);Gastronomia: 3 restauracje i jeden bar kawowy (łącznie 440 miejsc siedzących);Forum:pomieszczenie dla ok. 800 osób.
BMW Welt Touren (zwiedzanie):od poniedziałku do piątku w godz. 9.00–16.00;sobota, niedziela, dni świąteczne w godz. 10.00–16.00;Początek: co godzinę, ostatnie zwiedzanie dnia rozpoczyna się o godz. 16.00;BMW Welt Tour Kompakt – czas trwania 80 minut;BMW Welt Tour Architektur – czas trwania 80 minut;Maksymalna liczba uczestników: 15 osób.