Bazując na pojedynczej architekturze konstrukcyjnej, ten modularny koncept umożliwia zbudowanie trzech modeli o różnych konfiguracjach zespołu napędowego, z których każdy spełnia wymagania klientów dotyczące mobilności połączonej z odpowiedzialnością za środowisko:

- BlueZERO E-CELL z akumulatorowym napędem elektrycznym i zasięgiem do 200 km na samym napędzie elektrycznym;- BlueZERO F-CELL (ogniwo paliwowe) o zasięgu znacznie powyżej 400 km na samym napędzie elektrycznym;- BlueZERO E-CELL PLUS o napędzie elektrycznym, wyposażony również w silnik spalinowy jako generator prądu (do wydłużenia zasięgu).

Wszystkie trzy warianty BlueZERO bazują na unikatowej architekturze pojazdu o sandwiczowej budowie podłogi, którą Mercedes-Benz wprowadził dziesięć lat temu – początkowo dla Klasy A, potem również B. Jednym z celów powstania tej konstrukcji było zintegrowanie alternatywnych źródeł napędu. Zalety tak zmodyfikowanej konstrukcji obejmują pomieszczenie elementów składowych zespołu napędowego na poziomie niskiego środka ciężkości, oszczędność przestrzeni oraz znakomite zabezpieczenie tych elementów we wnętrzu podłogi pojazdu.

- Pięciomiejscowe prototypy BlueZERO ustanawiają również standardy w zakresie lekkości konstrukcji, rozplanowania wnętrza oraz formy karoserii. „Elastyczna koncepcja BlueZERO umożliwia realizację elektrycznego napędu przy wszelkiego rodzaju wymaganiach. Stanowi też potwierdzenie, że Mercedes-Benz jest jedynym producentem motoryzacyjnym na świecie, który już jest przygotowany technologicznie do produkcji samochodów elektrycznych o pełnej użyteczności w życiu codziennym – oświadczył dr Dieter Zetsche, prezes zarządu Daimler AG i szef Mercedes-Benz Cars.

Elastyczna konstrukcja, kompaktowe nadwozie, obszerne wnętrze

Wszystkie trzy warianty BlueZERO dzielą te same podstawowe składniki techniczne, a ich design oraz wymiary są identyczne. Mierząc zaledwie 4,22 m długości, modele BlueZERO łączą w sobie zwarte kształty nadwozia z obfitym, świetnie zaprojektowanym i wszechstronnym wnętrzem oraz dużym bagażnikiem.

Pięć pełnowartościowych siedzeń, ładowność ok. 450 kg i bagażnik o pojemności 500 l czynią z tych aut niezwykle praktycznych towarzyszy w codziennym życiu. Dzięki sandwiczowej konstrukcji z uniesioną wysoko pozycją pasażerów, samochody te zapewniają też wyjątkowo wysoki poziom bezpieczeństwa zderzeniowego – nie wspominając już o widoczności.

W porównaniu z elektrycznymi samochodami bazującymi na konwencjonalnych platformach samochodowych i zaprojektowanych od początku do wykorzystywania w połączeniu z silnikami spalinowymi, koncepcja BlueZERO oferuje następujące zalety:

• Przestrzeń we wnętrzu nie ucierpiała w najmniejszym stopniu. Ponieważ akumulatory/generatory energii zintegrowano w przestronnej podwójnej podłodze sandwiczowej, nie trzeba iść na żadne kompromisy w zakresie miejsca dla pasażerów, bagażu czy użyteczności.• Wbudowanie elementów zespołu napędowego w podłodze sandwiczowej umożliwia obniżenie środka ciężkości, a w konsekwencji zapewnia pewne i dynamiczne prowadzenie się auta.• Bezpieczeństwo zderzeniowe jest na wyjątkowo wysokim, typowym dla Mercedesa poziomie dzięki budowie sandwiczowej oraz pomieszczeniu najważniejszych elementów napędu między osiami.

W efekcie modele BlueZERO mocno różnią się od konwencjonalnie skonstruowanych pojazdów elektrycznych, które dźwigają ogromną i ciężką baterię akumulatorów np. w bagażniku lub pod tylnymi siedzeniami.

Modularna konstrukcja

- Nasz modularny system umożliwia różne konfiguracje napędowe dla każdego zaporzebowania klienta – mówi dr Thomas Weber, członek zarządu Daimler AG odpowiedzialny za korporacyjne badania i rozwój w grupie Mercedes-Benz Cars. Zmodyfikowana podłoga sandwiczowa jako platforma to idealna baza dla szerokiej palety modeli z różnymi rodzajami napędu elektrycznego. Opracowujemy też nową, dodatkową platformę dla przyszłych modeli kompaktowych z jednostkami napędowymi bazującymi na zoptymalizowanych silnikach spalinowych. Inteligentne splecenie obu architektur pozwala nam konstruować nasze portfolio produktowe w nadzwyczaj elastyczny i wydajny sposób. Poczynając od 2009 roku będziemy wytwarzać na niewielką skalę samochody Mercedes-Benz z ogniwami paliwowymi. Małoskalowa produkcja Mercedesów z napędem wyłącznie elektrycznym (akumulatorowym) rozpocznie się w roku 2010. A to znaczy, że jesteśmy znakomicie przygotowani do przyszłości.

Wszystkie trzy modele BlueZERO mają przedni napęd, co jest typowe dla aut tej klasy. Inżynierowie Mercedesa stworzyli modularny system, który obejmuje kilka składników napędowych, które można bardzo elastycznie łączyć. Obejmują one najnowocześniejsze, chłodzone cieczą litowo-jonowe akumulatory o pojemności do 35 kWh oraz kompaktowy silnik elektryczny o maksymalnej mocy 100 kW (moc stała: 70 kW) i maksymalnym momencie obrotowym 320 Nm.

Wszystkie trzy warianty przyspieszają do 100 km / godz. w czasie poniżej 11 sekund. Ich prędkość maksymalna jest elektronicznie ograniczona do 150 km/h, by zapewnić optymalny zasięg i wydajność.

Elektryczne systemy napędowe o zasięgu 100, 200 i ponad 400 km

Mając pojemność 15 kWh, potężne akumulatory litowo-jonowe w modelach BlueZERO E-CELL i BlueZERO E-CELL PLUS mogą w pół godziny zgromadzić energię potrzebną do przejechania 50 km. W przypadku jazdy wyłącznie na prąd, godzina lub dwie godziny ładowania wystarczają na pokonanie odpowiednio 100 lub 200 km. Czas ładowania się podwaja, jeśli prąd ładowania wynosi 7 kWh, jak to ma miejsce w gospodarstwach domowych. Oba wymienione modele BlueZERO wyposażone są w elektroniczny sterownik wspierający inteligentne stacje ładowania i systemy naliczania.

W tylnej części modelu BlueZERO E-CELL PLUS umieszczono jako mechnizm wydłużający zasięg ten sam turbodoładowany silnik benzynowy, który napędza smarta fortwo. Niewielka jednostka trzycylindrowa rozwija moc 50 kW przy stałych obrotach 3500/min. Jeśli sytuacja tego wymaga, może ona doładować 17,5-kilowatogodzinowy akumulator za pośrednictwem podobnej mocy alternatora. Zasięg na jednym zbiorniku wynosi wtedy do 600 km. Zasięg bezemisyjny, czysto elektryczny, to 100 km. BlueZERO F-CELL z ogniwem paliwowym osiąga zasięg 400 km w trybie bezemisyjnym (wg NEDC).

Elegancki i funkcjonalny

Najnowocześniejsza technika zintegrowana jest we wszystkich trzech wariantach BlueZERO w atrakcyjny sposób. Elegancki przedni pas zdominowany jest przez grill z centralnie umieszczoną gwiazdą. Znakomita aerodynamika BlueZERO to po części zasługa przedniego spoilera, który skonstruowano w taki sposób, że niepotrzebne są wloty powietrza. 20-calowe koła zoptymalizowano również pod kątem opływowości, a opony oniskich oporach toczenia dopełniają ekonomicznego obrazu.

Wyraziste linie boczne modeli BlueZERO przydają im dynamiki i akcentują bioniczną strukturę ich charakteru. Zespolone tylne lampy konceptów BlueZERO charakteryzują się kształtem L.

Ponadto inżynierowie Mercedesa uzyskali nową jakość światła: przezroczyste soczewki wytwarzają czerwoną kurtynę światła, która lekko zawija się na boki. Przednie lampy również wykonano w nowej technologii – dzienne światła o kształcie C to włókna szklane, a lampy główne zasilają diody LED.

Inteligentna technika na widoku

Przezroczyste płaszczyzny ukazują to, co zwykle jest schowane – tylna klapa wykonana jest w całości z leciutkiego, ale niezwykle trwałego Lexanu, który pozwala zaglądać do wnętrza struktur aluminiowych wzmocnień i usztywnień. Widać też wnętrze auta oraz konstrukcję sandwiczową i jej wszystkie zalety: swobodny dostęp do bagażnika i mnóstwo przestrzeni w kabinie.

- Bardzo chcieliśmy, żeby design konceptów BlueZERO odzwierciedlał zasadę Mercedesa: "Fascynacja i odpowiedzialność" – mówi główny projektant Mercedesa, Gorden Wagener. Świadomość ekologiczna i przyjemność z jazdy będą w przyszłości częściej razem.

Designerzy Mercedesa podkreślają swe aspiracje przez wprowadzenie trzech nowych kolorów ALU-BEAM. Każdy z trzech wariantów BlueZERO ma własny znak: BlueZERO E-CELL pomalowano na żółty ALU-BEAM, F-CELL zielony, a tchnący pewnością siebie pomarańczowy ALU-BEAM wyróżnia BlueZERO E-CELL PLUS.