Dodge Nitro poszczycić się może znakomitymi osiągami przy ograniczonym zużyciu paliwa oraz bogatym wyposażeniem komfortowym i z zakresu bezpieczeństwa. W kabinie może podróżować pięć osób, a szereg rozwiązań funkcjonalnych przestrzeni pasażerskiej i ładunkowej pozwala prócz pasażerów pomieścić cały niezbędny sprzęt.

Wśród na ogół beznamiętnych rywali Dodge Nitro prezentuje oryginalną formę, doskonałą inżynierię i osiągi, które zainteresują nowych nabywców oraz wstrząsną segmentem pojazdów SUV średniej klasy. W dodatku do emocjonalnego image marki Dodge, Nitro przedstawia rzetelną wartość dla klienta. Najlepsza cena w stosunku do siły napędu to praktyczny wymiar deklaracji Dodge o prawdziwej mocy za przystępną cenę.

Na rynkach europejskich i innych rynkach światowych Dodge Nitro dostępny będzie od drugiego kwartału 2007 roku w odmianach modelowych SE, SXT oraz R/T. W okresie wakacji będzie dostępny w Polsce.

Dodge Nitro - agresywna stylizacja

W segmencie SUV średniej klasy stylizacja Dodge Nitro to długo wyczekiwana nowość: jest odważna, pełna mocy i przebojowa – zgodnie z charakterem Dodge. Swój typowo męski wygląd Nitro buduje na markowej kracie chłodnicy zwieńczonej trójwymiarowym łbem muflona, wydatnym kształcie nadkoli oraz potężnej karoserii o wysokiej linii okien bocznych. Masywne lusterka boczne i klamki drzwi dopełniają obrazu całości.

Potencjał osiągów i możliwości pojazdu podkreślają odsunięte na krańce nadwozia szerokie 16-, 17- lub 20-calowe koła (zależnie od wersji) – nawiązując do odwiecznego motywu Dodge„Grab Life by the Horns” („Bierz życie za rogi”, którego ekspresją jest także Dodge Nitro.

Projektując wnętrze Nitro założono, iż będzie ono nowoczesne, proste i naprawdę funkcjonalne. Komfort i poczucie bezpieczeństwa zapewniają głęboko profilowane fotele. Trzysegmentowa tablica przyrządów za czteroramienną skórzaną kierownicą z zestawem czterech ”zegarów” o czarnych tarczach, biało-szarej grafice i pomarańczowych wskazówkach ma wygląd na wskroś techniczny i precyzyjny.

Dodge Nitro - przemyślana inżynieria napędu

Znaczna moc, doskonałe osiągi oraz wysoka kultura pracy to warunki, jakie spełniać muszą wszystkie zespoły napędowe Dodge Nitro. Wyposażeniem standardowym w najwyższej wersji Dodge Nitro R/T jest 24- zaworowy silnik benzynowy V-6 SOHC o pojemności skokowej 4,0 litrów, który wśród rywali w segmencie charakteryzuje się najwyższą mocą i momentem obrotowym.

Jednostka ta ma rzędy cylindrów rozchylone o 600 i rozwija maksymalną moc 191 kW (260 KM DIN) przy 6000 obr/min oraz moment 360 Nm przy 4000 obr/min. Konstrukcyjnie jest to powiększona wersja silnika o pojemności 3,5 litra – znanego z innych pojazdów Chrysler Group. Silnik V6 4.0L współpracuje z pięciostopniową przekładnią automatyczną systemu Electronic Range Select, który umożliwia także ręczny wybór przełożeń.

Standardową jednostką napędową wersji Nitro SE i SXT jest 12-zaworowy silnik benzynowy V-6 SOHC o pojemności 3,7 litra – odznaczający się wysoką kulturą pracy oraz największą mocą i momentem wśród konkurencji w segmencie. Dzięki nowemu systemowi recyrkulacji spalin uzyskano wyraźny spadek zużycia paliwa. Moc maksymalna wynosi 151 kW (205 KM DIN) przy 5200 obr/min a maksymalny moment 314 Nm przy 4000 obr/min. Optymalne osiągi pojazdu zapewnia skojarzona z tą jednostką automatyczna przekładnia czterostopniowa.

Europejską klientelę niewątpliwie ucieszy silnik Diesla common rail drugiej generacji „Panther” o pojemności 2768 cm3 (2,8 litra). Jest to 16-zaworowy czterocylindrowy silnik rzędowy DOHC z wałkami rozrządu napędzanymi paskiem zębatym. W wersji bazowej Nitro jednostka ta wyróżnia się najwyższą wśród konkurencji mocą, momentem obrotowym oraz najlepszym przyspieszeniem 0-100 km/h. Silnik ma kadłub żeliwny o strukturze szkieletowej oraz integralne tuleje cylindrowe.

Odpowiednie zawirowanie powietrza dolotowego zapewnia zastosowanie bocznych portów ssących w aluminiowej głowicy cylindrów. Silnik Dodge wyposażony jest w układ wtryskowy common rail Bosch EDC 16 i wtryskiwacze piezoelektryczne, elektronicznie sterowany system recyrkulacji spalin EGR oraz turbosprężarkę o zmiennej geometrii kierownic spalin.

Jednostka 2.8 CRD współpracuje z manualną przekładnią sześciostopniową lub pięciostopniową skrzynią automatyczną. Rozwija moc maksymalną 130 kW (177 KM DIN) przy 3800 obr/min i moment 460 Nm przy 2000 obr/min – zużywając średnio 8,6 litra oleju napędowego na 100 km.

Dodge Nitro powstał w ramach Programu Rozwojowego Chryslera (CDS). Jest to skoordynowany i ściśle kontrolowany proces tworzenia produktu o wyższej niż poprzednio jakości pod kątem szybszego wprowadzania na rynek – przy jednoczesnej redukcji kosztów oraz wdrażaniu rozwiązań innowacyjnych.

Napęd 4x4 w Dodge Nitro pozwala prowadzić pojazd pewnie i bezpiecznie na nawierzchniach luźnych i śliskich, w trudnych warunkach pogodowych np. intensywnych opadów deszczu lub śniegu. System dołączanego napędu 4x4 z jednostopniową skrzynką rozdzielczą NV143 może pracować w dwóch trybach (2WD oraz 4WD dołączany) w maksymalnym podziale 50% momentu na koła przednie i 50 procent na koła tylne.

Dodge Nitro - podwozie i zawieszenie

Konstruktorzy podwozia i układu przeniesienia napędu dużą uwagę poświęcili własnościom jezdnym oraz przyjemności z prowadzenia samochodu. Dzięki znacznemu rozstawowi osi (2763 mm) i kół (1549 mm) Dodge Nitro jest stabilny na drodze.

Niezależne zawieszenie przednie oparte jest na kolumnach resorujących i zapewnia optymalne własności jezdne – w połączeniu z komfortem jazdy i precyzją kierowania. Tylne zawieszenie pięciowahaczowe (górne i dolne drążki prowadzące oraz drążek stabilizujący) wyróżnia się znaczną sztywnością poprzeczną, która podnosi stateczność pojazdu na drodze.

Hydraulicznie wspomagany układ kierowniczy ma stosunkowo wysokie przełożenie jak na pojazd klasy SUV – wymagające 3,4 obrotu kierownicy między położeniami skrajnymi. Tym niemniej średnica zawracania 11,1 metra kwalifikuje Dodge Nitro do grupy pojazdów o dużej zwrotności.

Dodge Nitro - bezpieczeństwo i zabezpieczenia w standardzie

Dodge Nitro otrzymał bogate wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa aktywnego i biernego w celu zapewnienia maksimum ochrony kierowcy oraz pasażerów. Lista standardowych systemów bezpieczeństwa aktywnego obejmuje układ przeciwblokowania kół ABS, elektroniczny program stabilizacji toru jazdy ESP, wspomaganie hamowania awaryjnego BAS, układ kontroli trakcji TCS oraz ERMsystem zapobiegania wywróceniu się pojazdu, powodujący selektywne uruchamianie hamulców i modulację otwarcia przepustnicy w potencjalnie krytycznych sytuacjach.

Przednie fotele Dodge Nitro posiadają napinacze wstępne pasów bezpieczeństwa oraz ograniczniki ich napięcia. Wersja R/T wyposażona jest dodatkowo w czujniki cofania w tylnym zderzaku, szczególnie przydatne podczas manewrów parkowania w ciasnych miejscach.

Bezpieczeństwo bierne we wszystkich odmianach Nitro, oferowanych poza Ameryką Północną obejmuje wielostopniowe przednie poduszki powietrzne, pełnowymiarowe boczne poduszki kurtynowe, immobilizer silnika Sentry Key® oraz system monitorowania ciśnienia kół – ostrzegający przed spadkiem ciśnienia w którejkolwiek z opon.

Dodge Nitro - zapraszamy do środka

Komfortowe fotele i siedzenia Dodge Nitro są dobrze wyprofilowane i zaskakująco funkcjonalne. Oparcie fotela przedniego pasażera można złożyć płasko – podobnie jak dzielone 60/40 oparcia tylnych siedzeń. Dostępne opcjonalnie pokrycia tapicerskie YES Essentials są niepłowiejące, plamo-odporne i antybakteryjne, nie przyjmują także obcych zapachów.

Przewidziano liczne miejsca na drobiazgi. W konsoli podłogowej znajdują się schowki na palmtop, telefon komórkowy i drobne monety. Mapy i papiery można trzymać w kieszeniach drzwi oraz „pleców” fotela kierowcy. Wyposażeniem standardowym modeli Nitro SXT oraz R/T jest ruchoma płyta podłogowa bagażnika LOAD ’N ’GO o nośności 181 kg, którą można wysuwać do tyłu o 457 mm w celu ułatwienia załadunku bagażu.

Kabina Dodge Nitro mieści komfortowo pięć osób (łącznie z kierowcą). Przestrzeń na głowę wynosi 1025 mm na fotelach przednich oraz 1019 mm na kanapie tylnej. Przestrzeń na nogi sięga z przodu 1036 mm, a na tyle – 984 mm. Szerokość na poziomie ramion w przedniej i tylnej części kabiny wynosi odpowiednio 1443 mm i 1436 mm. Przy pełnym komplecie pasażerów objętość ładunkowa za tylnymi siedzeniami wynosi 369 litrów (ISO) a po złożeniu siedzeń – rośnie do 1994 litrów.

Dodge Nitro - zaawansowane rozwiązania

Dodge Nitro to także platforma dla najnowszych rozwiązań komunikacyjno-rozrywkowych, jakie spotkać można we współczesnym przemyśle motoryzacyjnym. Najnowszej generacji system informatyczny, rozrywkowy i nawigacyjny MyGIG stanowi nowy wymiar w dziedzinie środków komunikacji dostępnych w samochodzie. Ruchomy ekran dotykowy TFT (Thin Film Transistor) o przekątnej 6,5-cala (165 mm) ma poziomy kąt widzenia 1800 (idealny na środek tablicy przyrządów) i wyświetla trójwymiarową grafikę/animacje w 65.000 kolorów.

System podaje aktualne informacje drogowe i posiada szereg narzędzi oraz funkcji, umożliwiających zarządzanie muzyką, nagraniami dźwiękowymi i video:

  • Dysk twardy o pojemności 20 GB do przechowywania map nawigacyjnych, plików zdjęciowych oraz 1600 plików muzycznych.
  • Bazę danych GraceNote, która pozwala automatycznie uzupełniać pliki muzyczne o tytuł, nazwisko wykonawcy i inne informacje.
  • Złącze USB pozwalające ładować/kopiować pliki zdjęciowe na dysk twardy.
  • Możliwość nagrywania trzyminutowych wiadomości przy pomocy mikrofonu wmontowanego w obudowę lusterka wstecznego.
  • Ekran LCD do wyświetlania filmów podczas postoju.
  • Zdolność odbioru dźwięku z trzech oddzielnych źródeł audio.
  • Pracujący w bezprzewodowej technologii Bluetooth® i aktywowany głosem zestaw głośnomówiący UConnect, który umożliwia bezpieczniejsze i swobodniejsze prowadzenie rozmów przez odpowiednio przystosowane telefony komórkowe i odbiornik pokładowy.
  • Możliwość wyboru jednej z sześciu wersji językowych systemu (język angielski, holenderski, niemiecki, francuski, włoski i hiszpański).
  • Pasażerowie siedzeń tylnych mogą słuchać muzyki, oglądać filmy, programy i nagrania video przy pomocy systemu Video Entertainment System (VES), który odtwarza formaty DVD, WMA, MP3 oraz płyty audio/video CD. Wszystkie systemy audio posiadają standardowe złącze dla odtwarzaczy MP3.

Dodge Nitro - produkcja

Dodge Nitro jest produkowany zgodnie z najnowocześniejszymi procesami produkcyjnymi Chrysler Group w ramach FMS – Flexible Manufacturing Strategy, czyli strategii elastycznego wytwarzania. FMS umożliwia produkcję pojazdów o wyższej jakości – lecz szybciej i taniej niż poprzednio. Głównym elementem tej strategii jest szerokie zastosowanie robotów przemysłowych – m.in. w zakładzie Toledo North Assembly Plant w stanie Ohio – gdzie powstaje Dodge Nitro.