Z punktu widzenia Jaguara produkcja modelu XJ nie okazała się rynkowym sukcesem, gdyż nie powiodła się rywalizacja z niemiecką elitą nawet na rynku brytyjskim. Przy wsparciu finansowym z Indii powstał nowy XJ.
Kilka tygodni temu dowiedzieliśmy się, że nowy XJ przejął aluminiowy szkielet od swojego poprzednika. Nadwozie nowej generacji zostało zmodyfikowane, jest niższe i zmniejszyła się jego masa. Konstruktorzy wykorzystali technologie lotnicza, które łączą elementy z aluminium, włókien węglowych i kompozytów. Dzięki temu uzyskano masę pojazdu od 1755 kg w wersji z silnikiem ośmiocylindrowym. Wymiary zewnętrzne to: długość całkowita 5122 mm (wersja przedłużona ma 5247 mm), rozstaw osi 3031 mm (wersja przedłużona 3157 mm), szerokość 1894 mm i wysokość 1448 mm. Pojemność bagażnika wynosi 520 litrów.
Potwierdzono jednostki napędowe oznaczone Gen III. Jest to nowy trzylitrowy twinturbodiesel (202 kW, 0-100 km/h w ciągu 6,4 s, średnie zużycie paliwa 7 l/100 km), ośmiocylindrowy o pojemności pięciu litrów z bezpośrednim wtryskiem paliwa(0-100 km/h w ciągu 5,7 s, średnie zużycie paliwa 11,4 l/100 km) oraz ośmiocylindrowy o pojemności pięciu litrów z kompresorem i bezpośrednim wtryskiem paliwa (375 kW, 0-100 km/h w ciągu 4,9 s, średnie zużycie paliwa 12,1 l/100 km).
Wszystkie trzy jednostki napędowe będą dostępne z sześciostopniowym automatem. Także od dłuższego momentu zapowiadane są warianty z napędem hybrydowym, które będą odpowiednikamiLexusa LS 600h i Mercedesa S 400 BlueHybrid.