Całkowicie nowy Land Rover Freelander 2 jest nową definicją klasy luksusowych samochodów kompaktowych z napędem 4x4, zapewniając znakomite osiągi szosowe w połączeniu z wiodącymi w tej klasie możliwościami terenowymi prawdziwego Land Rovera. Dynamiczny projekt, tchnąca celowością sylwetka, eleganckie i przestronne wnętrze oraz obfitość zaawansowanych technologii sprawiają, że Freelander 2 stanowi całkowicie nową ofertę w swoim segmencie.

- Żaden inny kompakt 4x4 nie posiada nawet w przybliżeniu możliwości tak szerokich jak nowy Freelander 2 - powiedział Phil Popham, dyrektor zarządzający firmy Land Rover. Ten samochód ustanawia nowe standardy dla tego segmentu rynku. Łączy on zalety luksusowego samochodu osobowego takie jak : łatwość prowadzenia, pełne osiągi, atrakcyjną kabinę pasażerską oraz łatwość użytkowania z atrybutami mocarnego 4x4, siedzenia w układzie panoramicznymwe wszechstronnej i obszernej kabinie. Jesteśmy przekonani, że żaden inny kompakt z napędem 4x4 nie jest bliższy doskonałości, jeśli idzie o połączenie tego, co najlepsze z tych dwóch rodzajach pojazdów.

Wiele osób uważa oryginalnego Freelandera (wypuszczonego na rynek w roku 1997) za pioniera całkowicie nowej klasy: luksusowych samochodów kompaktowych z napędem 4x4. Przez 5 lat był on europejskim bestsellerem sprzedaży w klasie 4x4, a w Wielkiej Brytanii sprzedawał się najlepiej w tym segmencie aż do końca roku 2005. Całkowicie nowy Freelander 2 jest w każdym calu lepszy: oferuje lepsze osiągi, mniejsze spalanie, większą kulturę pracy, wyższą jakość, podniesione bezpieczeństwo i znacznie obszerniejsze wnętrze. Zapewnia on lepsze prowadzenie podczas jazdy szosowej i większe możliwości terenowe przy lepszej sterowności, właściwościach jezdnych i wyższym komforcie.

Freelander 2 jest czwartym samochodem z napędem 4x4 wypuszczonym na rynek przez firmę Land Rover w ciągu nieco ponad czterech lat. Pozostałe trzy to nowy Range Rover (2002), Discovery 3 (2004) i Range Rover Sport (2005). Ich wejście na rynek było dużym sukcesem i przyczyniło się do rekordowej sprzedaży samochodów marki Land Rover w roku 2005 na całym świecie.

Od strony technicznej na Freelandera 2 zwracają uwagę m.in. dwa całkowicie nowe silniki: 3,2-litrowy, 6-cylindrowy benzynowy w układzie rzędowym oraz 2,2-litrowy, czterocylindrowy turbodiesel. Oba silniki są zbudowane z wykorzystaniem zaawansowanych technologii, dzięki którym zapewniają nadzwyczajne połączenie osiągów i oszczędności.

233-konny (171 kW) silnik benzynowy i6 umożliwia osiągnięcie prędkości maksymalnej 124 mph (200 km/h) i przyśpieszenia 0-60 mph w 8,4 sekundy (0-100 km/h w 8,9 sekundy). W cyklu mieszanym spala on 11,2 l na 100 km. Silnik ten współpracuje z nową 6-stopniową automatyczną skrzynią biegów z opracowanym przez Land Rover trybem CommandShift w razie potrzeby umożliwiającym manualną, sekwencyjną zmianę biegów. Kierowca potrzebujący jeszcze żwawszej reakcji samochodu może również wybrać tryb sportowy.

Układ rzędowy silników sześciocylindrowych jest idealny jeśli chodzi o zapewnienie płynności pracy, a bardzo zwarta nowa jednostka napędowa Freelandera 2 jest na tyle mała, że można ją było zamontować poprzecznie. To pierwsze tego typu rozwiązanie w sektorze kompaktów z napędem 4x4, będące jedną z wielu innowacji wprowadzonych w tym samochodzie. Poprzeczne położenie silnika umożliwiło wprowadzenie zmian projektu kabiny pasażerskiej oraz zwiększenie bezpieczeństwa.

Silnik wysokoprężny wybrany do nowego Freelandera 2 to całkowicie nowa 2,2-litrowa jednostka czterocylindrowa. Ten 160-konny (118 kW) silnik osiąga maksymalny moment obrotowy 400 Nm (295 lb ft), i ponad 200 Nm (148 lb ft) już od 1000 obr./min. aż do 4500 obr./min.. Bardzo szybko reaguje na wciśnięcie pedału przyśpieszenia, jak również zapewnia wysoką kulturę pracy i oszczędność paliwa: w cyklu mieszanym zużywa 7,5 litra na 100km. Jest on dostępny z opcjonalnym filtrem cząstek stałych (cDPF), zapewniającym jeszcze większą czystość spalin. Dostępne są dwie skrzynie biegów: nowa 6-stopniowa manualna skrzynia biegów i ta sama automatyczna skrzynia biegów, która współpracuje z silnikiem benzynowym (w modelach z silnikiem wysokoprężnym będzie dostępna od wiosny 2007).

Pakiet wyposażenia wnętrza jest znacznie lepszy w Freelanderze 2 niż w jego poprzedniku. Mimo, że samochód jest dłuższy zaledwie o 50 mm, to oferuje znacznie więcej przestrzeni nad głową oraz wokół ramion i nóg zarówno z przodu jak i z tyłu. Duża powierzchnia szyb podkreśla poczucie przestronności i dopełnia pozycję fotela kierowcy w standardzie „command driving” – będący znakiem rozpoznawczym samochodów Land Rover - oraz amfiteatralny układ siedzeń na których osoby z tyłu siedzą nieco wyżej niż z przodu, dzięki czemu mają lepszy widok przez okna samochodu. Objętość bagażnika również należy do najlepszych w klasie i jest o 38 procent większa niż w poprzednim Freelanderze (755 zamiast 546 litrów z podniesionymi tylnymi siedzeniami).

Projekt nadwozia i wnętrza Freelandera 2 jest całkowicie nowy, stworzony wg najnowszych koncepcji i założeń projektowych firmy, i posiada natychmiast rozpoznawalną formę Land Rovera.

- Celowo zachowaliśmy mocne cechy oryginalnego Freelandera, takie jak skorupową pokrywę komory silnika, schodkowy dach i podstawową formę - mówi szef działu projektów, Geoff Upex. Ale całościowy wygląd samochodu jest świeży i znacznie bardziej nowoczesny.” Samochód jest rzeźbiony prosto i geometrycznie, wygląda jakby powstał z jednej bryły materiału. Zachowaliśmy bliskie powinowactwo projektu z nowym samochodem Discovery 3 i Range Rover Sport, ale tak zmodyfikowaliśmy nasz design, aby dopasować Freelandera 2 do potrzeb nabywców bardziej zwartych samochodów z napędem 4x4.

Pięciodrzwiowe nadwozie ma konstrukcję skorupową o wysokiej sztywności na siły skręcające, co zwiększa kulturę pracy, komfort i szosowe właściwości jezdne oraz sprawia, że samochód nadaje się do prawdziwej jazdy w terenie. Zawieszenie jest w pełni niezależne i wykorzystuje najnowocześniejsze systemy stabilizujące, takie jak nowa, wyrafinowana technologia RSC ograniczająca ryzyko przewrócenia samochodu.

Freelander 2 jest naszpikowany nowymi technologiami poprawiającymi osiągi samochodu zarówno na szosie jak i w terenie. Wiele z nich jest całkowitą nowością w tej klasie samochodów. Z wyjątkiem wersji podstawowej, unikalny system Terrain Response firmy Land Rover ułatwiający jazdę terenową,jest w standardzie we wszystkich innych wersjach modelu. Inne interesujące technologie to m.in. nowy, inteligentny system stałego napędu na wszystkie koła zapewniający znakomitą przyczepność i większą oszczędność paliwa podczas jazdy szosowej, oraz opatentowany system Gradient Release Control, zapewniający kierowcy większą pewność prowadzenia i kontrolę nad samochodem po zwolnieniu hamulców na stromych i śliskich pochyłościach.

Do innych cech i opcji samochodu będących rzadkością w tej klasie należą: przycisk uruchamiania silnika bez użycia kluczyka, ksenonowe światła przednie, wycieraczki z czujnikiem deszczu i system wspomagający parkowanie (z tyłu i przodu). Dwuczęściowe panoramiczne okno dachowe zwiększa poczucie przestronności kabiny pasażerskiej. Klimatyzacja jest standardem we wszystkich wersjach modelu. Dostępna jest również nawigacja satelitarna z mapami na płytach DVD i kolorowym sterującym ekranem dotykowym. Pośród systemów audio najwyższej jakości znajdziemy cyfrowy radioodtwarzacz DAB z 12-głośnikowym systemem dźwięku otaczającego Dolby™ Prologic IIx Surround Sound posiadający połączenia światłowodowe. We wszystkich wersjach dostępne jest wejście do podłączenia zewnętrznego źródła dźwięku (np. odtwarzaczy iPod lub MP3).

Nowy Land Rover Freelander 2 został zaprojektowany i opracowany technicznie w Gaydon, w hrabstwie Warwick, zaś wyróżniona w roku 2005 nagrodą JD Power European Plant Quality Gold Award za najwyższą jakość produkcji fabryka Freelandera 2, Halewood, znajduje się w Liverpoolu.

Projekt nadwozia

- Freelander 2 to świeży i nowoczesny projekt o prostych liniach, zdrowym, masywnym wyglądzie i sportowej energii - kontynuuje- Geoff Upex. I chociaż można w nim wciąż bez trudu rozpoznać geny oryginalnego, bardzo udanego Freelandera, to nowy model, nie tracąc wcale zadziornego ducha, wygląda na bardziej luksusowy i dojrzały.

Proste linie, gładkie i proste powierzchnie oraz dokładnie spasowane elementy to trzy najważniejsze zasady, które przyświecały zespołowi projektów Land Rovera podczas prac nad całkowicie nowym Freelanderem 2.

Te wytyczne wraz z bliskimi ideału proporcjami samochodu – zwłaszcza jeżeli chodzi o wysokość, długi rozstaw osi oraz krótki zwis przedni i tylny – stworzyły zamierzoną, sportową posturę samochodu pożądaną przez jego projektantów.

Upex wraz z zespołem, w którego skład weszli między innymi Earl Beckles (główny projektant linii nadwozia) i Martin Buffery (główny projektant wnętrza), mieli również za zadanie stworzyć samochód o jednoznacznym powinowactwie z nowym, uznanym Discovery 3 oraz ze znakomicie sprzedającym się Range Roverem Sport. Zgodnie ze słowami Upex’a 'z Discovery 3 zaczerpnęliśmy prostotę powierzchni, mocno zarysowane kształty, odważną i spójną oprawę graficzną oraz mocną stylistykę tylnych słupków D, natomiast Range Rover Sport zainspirował nas płynnymi liniami nadkoli, silną posturą i dynamicznym przebiegiem linii bocznej.

- Jednak odniesienia do wyglądy pierwszego Freelandera są również wyraźne. Jego charakterystyczny kształt jest dobrze rozpoznawalny i popularny, zwłaszcza w Europie - mówi Upex. Wzięliśmy więc na warsztat to, co najlepsze z tamtego samochodu, jego prawdziwe znaki rozpoznawcze i udoskonaliliśmy je. Do tych znaków należą skorupowa pokrywa komory silnika i schodkowy dach.

Jednakże inspiracje te były podrzędne wobec przejrzystej koncepcji tego jak samochód taki jak Freelander powinien wyglądać. Bezwzględnie zachowując naturę Land Rovera, samochód ten zawsze silnie przyciągał i będzie przyciągać klientów kupujących konwencjonalne samochody osobowe.

- Projekt Freelandera 2 musiał odzwierciedlać równowagę jego możliwości: wspaniałego samochodu szosowego i znakomitego pojazdu terenowego - mówi Geoff Upex. To było dla nas bezwzględnie najważniejsze. Nie mógł on być zbyt oczywistym samochodem z napędem 4x4, takim jak Discovery. Musiał być mocny, ale nie pancerny. Musiał dawać komfort osobom przesiadającym się do niego z luksusowych samochodów osobowych. Dlatego też w naszym „języku projektowym” musieliśmy przede wszystkim wyrazić równowagę pomiędzy „twardym” samochodem terenowym a luksusowym samochodem osobowym.

Zgodnie ze słowami Upex’a, samochody z napędem 4x4 są normalnie bardziej kanciaste, agresywne i geometryczne. Samochody osobowe mają raczej formę bardziej organiczną, naturalną i przyjazną. Dlatego też Freelander 2 łączy w sobie silne geometryczne kształty z płynnością i miękkością właściwą dla wyglądu samochodu osobowego.

Mocno nachylona szyba przednia, podniesiony dach, skośnie położony słupek tylny oraz gładka linia górnej krawędzi drzwi odzwierciedlają dynamikę samochodu i jego sportowe właściwości jezdne na szosie. Do płynności linii przyczyniają się również słupki A,D i E w kolorze nadwozia.

Boki nadwozia Freelandera 2 są ostre i proste. Ale powierzchnie widziane w rzucie pionowym są gładkie, czyste i jednokierunkowe. Powierzchnie są również naprężone i ściśle przylegają do „muskulatury” samochodu nadając mu smukły, atletyczny wygląd.

Maskownica chłodnicy (inna w wersji benzynowej i wysokoprężnej) jest mocnym akcentem stylistycznym. Tył samochodu jest również „czystszy”, co osiągnięto w dużej mierze dzięki przemieszczeniu koła zapasowego (montowanego w oryginalnym Freelanderze na drzwiach tylnych) pod podłogę w bagażniku oraz zastosowaniu nowych, jednoczęściowych lamp tylnych.

- Cały projekt jest prostszy, znacznie mniej „zagracony” niż w poprzednio, bardziej luksusowy i budzący większe pożądanie - przekonuje Geoff Upex. Pragnęliśmy, aby nadwozie składało się z minimalnej liczby znakomicie spasowanych komponentów tworzących niebanalną i atrakcyjną całość. Na przykład lampy przednie i tylne przypominają swoim wyglądem zegar. Metalowe boczne otwory wentylacyjne polepszają chłodzenie silnika, ale również jednoznacznie przypominają starszych braci: Discovery 3 i Range Rovera Sport.

Tradycyjnie w samochodach Land Rover, funkcjonalność jest fundamentalną wytyczną dla projektantów. Wąskie przednie słupki A przyczyniają się do zapewnienia doskonałej widoczności panoramicznej. Kształt pokrywy komory silnika ułatwia kierowcy precyzyjną ocenę pozycji samochodu na drodze lub w terenie. Szeroki rozstaw osi i kół zwiększają zwinność i przyczepność samochodu. Krótkie zwisy z przodu i z tyłu oraz wysoko umieszczone podwozie są konieczne aby samochód mógł dojechać do celu w każdym terenie. Boki nadwozia są chronione przed uderzeniami kamieni, a progi zabezpieczone przed zabrudzeniem.

- Uważamy, że wynik końcowy naszych prac to projekt o wyrafinowanej sylwetce, dynamiczny ale o wysokiej kulturze pracy, luksusowy ale „twardy” - zapewnia Upex.

Układ napędowy

- Całkowicie nowy Freelander 2 otrzymuje dwa nowe, wyjątkowe silniki - powiedział Andrew Foster, główny inżynier programu Freelander 2. Benzynowy silnik i6 należy do jednostek napędowych samochodów z napędem 4x4 o najgładszej charakterystyce i najlepszej kulturze pracy na świecie. Ten bardzo zwarty i naszpikowany technologiami silnik zapewnia obfitość momentu obrotowego w całym zakresie prędkości obrotowych. Jak na tak mocny silnik, wartości zużycia paliwa i emisji CO2 są również znakomite. Nowy silnik TD4 jest jednym z najbardziej zaawansowanych technicznie i wydajnych na świecie. Bez wątpienia jest to najlepszy z małych silników Diesla, które kiedykolwiek zamontowaliśmy w Land Roverze, świetnie reagujący na polecenia kierowcy i zapewniający znakomitą kulturę pracy.

Oferujący dużą moc i moment obrotowy 3,2-litrowy silnik benzynowy i6 to całkowita nowość, który zapewnia Freelanderowi 2 osiągi szosowe porównywalne z wieloma kompaktowymi samochodami osobowymi. Samochód przyśpiesza od 0-100 km/godz. w 8,9 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 200 km/godz. Co jeszcze ważniejsze podczas codziennej jazdy, dysponuje on również robiącym wrażenie maksymalnym przyśpieszeniem przy pełnym wciśnięciu pedału przyśpieszenia (funkcja „kick-down”).

Silnik osiąga maksymalną moc 233 KM przy 6300 obr./min. i maksymalny moment obrotowy 317 Nm przy 3200 obr./min. Są to wartości znacznie większe niż oferowane przez silnik V6 wychodzącego z produkcji poprzedniego modelu Freelander (177 KM, 240 Nm). Również osiągi Freelandera 2 i oszczędność paliwa (lepsza o 10 procent w cyklu mieszanym) są znacznie lepsze od osiągów poprzednika.

Sześciocylindrowy silnik i6 jest genialnie zaprojektowany łącząc w sobie układ rzędowy, zapewniający największą kulturę i płynność pracy, z wyjątkowo małymi rozmiarami. Umożliwiło to jego poprzeczny montaż, co wpłynęło na możliwość zmiany projektu kabiny pasażerskiej i zapewniło dodatkowe miejsce zarówno przed jak i za komorą silnika, zapewniające wydajniejszą pracę systemów bezpieczeństwa samochodu.

Kluczową cechą tego nowego projektu silnika jest system READ – napęd urządzeń pomocniczych znajdujący się z tyłu silnika. W konwencjonalnych silnikach wałki rozrządu i inne urządzenia pomocnicze (np. alternator, pompa płynu chłodzącego i sprężarka klimatyzacji) napędzane są szeregiem łańcuchów i pasów znajdujących się przed silnikiem. Dzięki systemowi READ, napęd tych elementów przeniesiony jest na tylną ścianę silnika i6, po stronie przylegającej do skrzyni biegów, przez co przód silnika zabiera znacznie mniej miejsca. Dzięki temu silnik jest niezwykle krótki, ma zaledwie 600 mm długości. Zwiększa się przez to znacznie ilość miejsca w komorze silnika, umożliwiając poprzeczny montaż jednostki i6 i lepszą konfigurację konstrukcji kontrolowanej strefy zgniotu samochodu wokół silnika.

Korpus tego silnika jest wykonany z aluminium, a konstrukcja jego głowicy i płyty dolnej są zoptymalizowane zapewniając lepszą równowagę i obniżenie środka ciężkości oraz sztywność. Nawet pokrywa głowicy rozrządu jest skonstruowana strukturalnie i posiada zintegrowane panewki łożysk wałków rozrządu, dzięki czemu masa silnika jest jeszcze mniejsza.

Silnik posiada dwa wałki rozrządu w głowicy i 24 zawory (cztery na cylinder) zapewniające optymalny przepływ powietrza przez silnik. Jest on jeszcze lepszy dzięki wprowadzeniu opatentowanego rozwiązania Cam Profile Switching (CPS) polegającym na zastosowaniu dwóch całkowicie różnych profili znajdujących się na jednym wałku krzywek rozrządu zaworów dolotowych. System sterujący pracą silnika decyduje o użyciu jednego z profili krzywek, w zależności od warunków pracy silnika i momentu obrotowego potrzebnego kierowcy. Pierwszy profil krzywek jest idealny do jazdy z niską prędkością i przy małych obciążeniach. Drugi powodujący dłuższe uniesienie zaworów, jest lepszy do jazdy z większą prędkością i przy większym obciążeniu silnika. Do zmiany wykorzystywanych krzywek rozrządu służy pomysłowa konfiguracja dwuczęściowych popychaczy zaworowych.

Silnik i6 posiada również system ciągłej zmiany faz rozrządu (VVT), zapewniający optymalną moc, wydajność i minimalne emisje dzięki bezustannym zmianom zachodzenia cykli pracy zaworów. Połączenie funkcji CPS i VVT zapewnia nowemu silnikowi imponująco szeroki zakres obrotów o mocy i momencie obrotowym bliskim maksymalnego oraz polepsza zarówno osiągi silnika, jak i właściwości jezdne samochodu.

Dodatkowo, system VIS - zmieniający długość kanałów dolotowych oraz, co jest mniej spotykane, objętość zasysanego powietrza – podnosi moment obrotowy w niskim zakresie obrotów silnika oraz moc przy wysokich obrotach, czyniąc przepływ powietrza przez silnik jeszcze korzystniejszym. Osiemdziesiąt procent maksymalnego momentu obrotowego jest dostępne w całym zakresie prędkości obrotowych silnika, a 256 Nm dostępne jest już od 1400 do 6400 obr./min.

Aluminiowe tłoki i stalowe kute korbowody napędzają stalowy kuty wał korbowy podparty na 7 łożyskach o powierzchniach utwardzanych indukcyjnie. Koła foniczne wału korbowego i zębaty pierścień rozrusznika są wbudowane w płytę elastyczną znajdującą się pomiędzy silnikiem a automatyczną skrzynią biegów, dzięki czemu całość jest bardziej zwarta.

Moc z systemu READ jest przekazywana przez przekładnię zębatą znajdującą się na tylnym końcu wału korbowego, która napędza również pompę oleju. Stąd napędzany jest wałek pośredni, na którym znajdują się dwa koła o różnych rozmiarach. Przednie koło napędza alternator. Tylne koło napędza wałki rozrządu za pośrednictwem łańcucha o wewnętrznym uzębieniu, jak również pompę płynu wspomagania układu kierowniczego, pompę płynu chłodzącego oraz sprężarkę klimatyzacji za pośrednictwem paska wieloklinowego.

Bardzo precyzyjny układ wtrysku paliwa wykorzystuje po cztery mikro-dysze na cylinder, każda o średnicy 0,29 mm. W razie zapotrzebowania na wysokie osiągi, układ wtrysku paliwa może wtryskiwać dużą ilość paliwa – do 250 cm3/min. Kiedy zaś wymagane są minimalne osiągi, zapewnia on całkowitą precyzję wtrysku umożliwiając Freelanderowi 2 z silnikiem i6 osiągnięcie zużycia paliwa na poziomie 11,2 litra/100 km w cyklu mieszanym.

Konstrukcja silnika oparta jest na silniku stworzonym w Premier Automotive Group, do której należy między innymiVolvo. Silnik i6 wytwarzany jest w walijskiej miejscowości Bridend wraz z silnikami z rodziny V8 do samochodów Land Rover/Range Rover. Został on w pełni przygotowany do pracy w samochodzie Land Rover, miedzy innymi jest lepiej zabezpieczony przed pyłem, błotem i wodą. Jest również w stanie pracować przy większym kącie przechyłu.

Drugi silniki nowego Freelandera 2 to całkowicie nowa 2,2-litrowa wysokoprężna jednostka czterocylindrowa z turbodoładowaniem łącząca ogromny moment obrotowy i imponującą kulturę pracy.

Maksymalna moc nowego silnika wysokoprężnego wynosi 160 KM (w porównaniu do 112 KM 2,0-litrowego silnika Diesla wychodzącego z produkcji Freelandera), a maksymalny moment obrotowy to 400 Nm (w porównaniu do 260 Nm osiąganych przez poprzednika). Oczywiście jego osiągi są również znacznie lepsze. Przyśpieszenie 0-100 km/godz. wynosi 11,7 sek. (w porównaniu do 14,4 sek.). Średnie zużycie paliwa w cyklu mieszanym wynosi teraz 7,5 l/100 km, czyli mniej niż w przypadku wychodzącego silnika Diesla Freelander, mimo, że nowy silnik oferuje moc większą o 43 procent.

Zaawansowane technologie zastosowane w silniku TD4 to między innymi funkcja zmiennego zawirowania powietrza wewnątrz cylindra, najnowszy układ wtryskowy common-rail 3-ciej generacji, nowa turbosprężarka Garret o zmiennym układzie łopatek, korpus silnika o podwójnych ścianach i wałki wyrównoważające umieszczone w misce olejowej. W rezultacie otrzymano imponujący zakres prędkości silnika, w którym dostępny jest pełen moment obrotowy, oszczędność paliwa, osiągi i kulturę pracy. Silnik ten przewyższa wymogi normy EU4 regulującej emisję spalin i jest dostępny z opcjonalnym filtrem cząstek stałych (cDPF), zapewniającym jeszcze większą czystość spalin (dane silnikowe diesla dotyczą wersji bez filtra cząstek stałych cDPF).

Najwyższy moment obrotowy to 400 Nm dostępny jest przy bardzo użytecznej prędkości obrotowej silnika wynoszącej 2000 obr./min. Krzywa mocy jest płaska, zapewniając ponad 80% mocy w ponad połowie zakresu prędkości obrotowych silnika. Pokaźny moment obrotowy 200 Nm dostępny jest od 1000 do 4500 obr./min. W rezultacie Freelander 2 z silnikiem TD4 reaguje szybko i zapewnia radość oraz łatwość prowadzenia.

Gwałtowne wciśnięcie pedału przyśpieszenia w wersji Freelander 2 TD4 z automatyczną skrzynią biegów zapewnia chwilowy wzrost przyśpieszenia dzięki funkcji Transient Overboost zwiększającej ciśnienie turbodoładowania. Nowa turbosprężarka GT17B Honeywell Garrett oZmiennej Geometrii Łopatek Turbiny (Variable Nozzle Turbine - VNT) zapewnia lepszą reakcję silnika w niskim zakresie obrotów, ogromny moment obrotowy przy średniej prędkości obrotowej i dużą moc przy wysokich prędkościach obrotowych silnika. Mały wirnik turbosprężarki jest lekki, zmniejszając jeszcze jej bezwładność tak, że zjawisko „dziury” turbo jest praktycznie niezauważalne.

Spalanie w silniku jest bardzo wydajne dzięki piezoelektrycznym wtryskiwaczom, wysokiemu ciśnieniu paliwa, i technologii zmiennego zawirowania powietrza zmniejszając hałas spalania i pulsacji wewnątrz cylindrów. Wtryskiwacze piezoelektryczne zapewniają precyzyjną kontrolę nad dostarczanym do cylindrów paliwem, a układ wtryskowy commonrail 3-ciej generacji jest w stanie wytworzyć ciśnienie wtrysku o wartości 1800 bar (ponad 26 000 psi), czyli o około 30 %wyższe niż systemy 2-giej generacji. Systemy common-rail są w stanie dostarczyć dużą objętość paliwa przy maksymalnym obciążeniu silnika, co jest jednym z powodów, dla których wykorzystujące je silniki dysponują znacznie lepszymi osiągami i są oszczędniejsze od starszych silników wysokoprężnych.

Nowa konstrukcja głowicy silnika optymalizuje zawirowanie mieszanki w całym zakresie prędkości obrotowych. W wielu silnikach Diesla osiągnięcie zadowalającego zawirowania przy niskich prędkościach i uniknięcie nadmiernego zawirowania przy wysokich prędkościach przepływu powietrza wymaga kompromisu. W silniku TD4 innowacyjny system „port deactivation” rozwiązuje ten problem poprawiając zawirowanie mieszanki paliwowo-powietrznej i wydajność spalania zarówno przy wysokich jak przy niskich prędkościach obrotowych silnika.

Każdy cylinder posiada dwa kanały dolotowe. Kanał wolnoobrotowy dostarcza powietrze pod ostrym kątem powodując duże zawirowanie mieszanki przy niskim obciążeniu silnika. Kiedy potrzebny jest duży przepływ powietrza otwiera się drugi kanał dolotowy zapewniający większy przepływ powietrza jednak bez zwiększania jego zawirowania.

Blok silnika jest dwuściennym odlewem żeliwnym. Taka konstrukcja nie tylko wzmacnia kadłub silnika, ale zmniejsza również hałas, podobnie jak rozwiązanie podwójnych szyby w oknach. Głowica wykonana jest ze stopu aluminium, a pokrywa silnika z lekkiego polipropylenu wypełnionego pianką pochłaniającą hałas o określonych częstotliwościach. To proste, ale bardzo wydajne rozwiązanie redukuje hałas generowany przez silnik nawet o połowę.

Drążony wał korbowy wykonany jest ze stali walcowanej i spoczywa na pięciu łożyskach głównych. Zamachowe koło dwumasowe pochłania wibracje generowane przez silnik. Znajdujący się na drugim końcu wału korbowego tłumik drgań skrętnych izoluje wał od napędu wałków rozrządu i osprzętu. Dla dalszego podniesienia kultury pracy silnika, TD4 wykorzystuje dwa wałki wyrównoważające obracające się w przeciwnym kierunku umieszczone w misce olejowej. Te wałki obracają się dwukrotnie szybciej od wału korbowego przeciwdziałając przenoszeniu naturalnych wibracji generowanych przez silnik czterocylindrowy. Dzięki nim ten silnik wysokoprężny zapewnia gładką i kulturalną pracę.

Silnik ten, miał swój światowy debiut w roku 2006, jest wynikiem technicznej współpracy Ford Motor Company i PSAPeugeot Citroen, odpowiadającej również za produkcję uznanego silnika TdV6 montowanego w Discovery 3 i Range Rover Sport. Tak jak w przypadku silnika benzynowego i6, silnik TD4 został specjalnie dostosowany, aby mógł spełniać unikalne wymagania stawiane wobec samochodów Land Rover, dotyczy to przede wszystkim pokonywania przeszkód wodnych, jazdy terenowej z dużym przechyłem, jak również wiodącego w klasie zabezpieczenia przez pyłem i błotem.

Nowe, sześciostopniowe skrzynie biegów

Obie wersje silnikowe nowego Freelandera 2 dostępne będą z zawansowaną 6-stopniową automatyczna skrzynią biegów, natomiast 6-stopniowa manualna skrzynia biegów w modelach z silnikiem wysokoprężnym będzie dostępna od wiosny 2007.

Obie te skrzynie są całkowicie nowe i zostały zaprojektowane z myślą o trudnych wymaganiach szosowych i terenowych stawianych przed samochodami Land Rover. Obsługują one unikalny, inteligentny stały napęd na wszystkie koła samochodu Freelander 2.

6-stopniowa, automatyczna skrzynia biegów Aisin Warner AWF21, jest lekka i posiada unikalny przewód odpowietrzający poprowadzony ponad linią brodzenia Land Rovera (woda o głębokości 500 mm). Zmiana przełożeń bez szarpnięć możliwa jest dzięki nowemu w pełni zintegrowanemu modułowi sterującemu skrzyni biegów. Moduł ten wykorzystuje różne mapy zmiany przełożeń, w zależności od tego, czy wybrany jest w pełni automatyczny, sportowy lub ręczny tryb CommandShift, oraz od tego czy włączony jest jeden z programów specjalnych systemu Terrain Response.

6-stopniowa manualna skrzynia biegów Getrag M66 dostępna jest wyłącznie w wersji z silnikiem Diesla TD4 i została specjalnie zaadaptowana do potrzeb Land Rovera. Posiada ona konstrukcję czterowałkową, a wybór przełożeń odbywa się za pośrednictwem dwóch cięgien zapewniających szybką i pewną zmianę. Na kole zamachowym o podwójnej masie znajduje się jednotarczowe, sterowane hydraulicznie sprzęgło o średnicy 250mm. Układ sprzęgła posiada automatycznie regulowany skok pedału, co zapewnia jednakową pracę pedału sprzęgła przez cały okres użytkowania samochodu.

Dynamika jazdy

Nowy Freelander 2 został tak zaprojektowany aby zapewnić pewność siebie kierowcy i komfort pasażerom w najróżniejszych warunkach: od sportowej jazdy szosowej do przedzierania się przez błotniste bezdroża. Naszym celem było stworzenie tak samo dobrych wrażeń z jazdy dla osób przesiadających się z konwencjonalnego samochodu osobowego jak i dla doświadczonych terenowych wyjadaczy - powiedział Mike Cross, główny inżynier odpowiedzialny za integralność samochodu .

Celem inżynierów Land Rovera jeśli chodzi o dynamikę jazdy było połączenie zwinności, przewidywalności i kultury pracy podczas jazdy szosowej z wiodącą w klasie zdolnością do pokonywania terenu. Swoje zakrojone na szeroką skalę prace zaczęli oni od zaprojektowania podstawowego zawieszenia, a następnie uzupełnili je o dodatkowe innowacyjne technologie, takie jak inteligentny napęd 4x4, opatentowany przez firmę Land Rover system Terrain Response oraz wyrafinowane systemy stabilizujące i kontroli trakcji.Do znakomitych osiągów terenowych samochodu przyczyniło się głównie nowe, całkowicie niezależne zawieszenie (sprężyny spiralne z przodu i tyłu) oraz nadzwyczajnie sztywne nadwozie wykorzystujące przednią i tylną ramę pomocniczą. Zamontowane z przodu i z tyłu drążki stabilizujące znacznie ograniczają ryzyko pochylenia się i przewrócenia samochodu na zakręcie.

Czuły zębatkowy układ kierowniczy działa intuicyjnie i płynnie, a przestawienie kół z jednego do drugiego skrajnego położenia wymaga tylko 2,6 obrotu kierownicy. Zamocowany sztywno na przedniej ramie pomocniczej układ kierowniczy ma lepszą sztywność poprzeczną, a kierownica posiada regulację wysunięcia i wysokości.

- Freelander 2 to szosowa rewelacja - twierdzi Mike Cross. Niektóre sportowe samochody z napędem 4x4 mają sztywniejsze resorowanie, ale Freelander 2 góruje nad nimi połączeniem zwinności, szybkości reakcji i komfortu jazdy. Nigdy nie szarpie i zawsze prowadzi się przewidywalnie, dając dużo radości z jazdy.

Komfort jazdy szosowej był jednym z kluczowych celów projektantów Freelandera 2, który przewyższa w tej kwestii wiele kompaktowych samochodów osobowych, nie mówiąc już o konkurentach z napędem 4x4. A to dzięki jego precyzyjnie pracującemu zawieszeniu o długim skoku, doskonałej odporności nadwozia na siły skręcające, izolowanym (mocowanym na gumowych elementach) ramom pomocniczym z przodu i z tyłu, oraz gazowym amortyzatorom o dużej średnicy.

Na bezdrożach jest on liderem w swojej klasie. A to po pierwsze dzięki prześwitowi wynoszącemu minimum 210mm, umożliwiającemu pokonywanie kamienistego, piaszczystego i błotnistego terenu z koleinami. Dzięki temu Freelander2 może też przejeżdżać przez wodę o głębokości do 500 mm – to lepiej niż większość jego rywali. Kąty najazdu i zejścia Freelandera 2 są również znakomite.

Stały, inteligentny napęd 4X4

Podstawą, na której opiera się wiodący w klasie, szeroki zakres możliwości Freelandera 2. Rozdział momentu obrotowego pomiędzy przednimi i tylnymi kołami jest bezustannie dopasowywany do dynamicznych warunków jazdy. W normalnych warunkach, np. na prostej drodze asfaltowej, na tylne koła przekazywana jest tylko mała część momentu obrotowego, podczas gdy w ciężkich warunkach terenowych, jeżeli to konieczne niemal cały moment obrotowy może zostać przekazany na tylne koła. Jest to idealne rozwiązanie zapewniające zawsze maksymalną przyczepność w trudnych warunkach, jednocześnie minimalizujące użycie tylnego napędu - a, co za tym idzie, utratę energii przez niepotrzebne napędzanie tylnych kół w rezultacie zwiększone zużycie paliwa – kiedy nie jest ono wymagane.

- Proporcje rozdzielanego momentu obrotowego są ciągle modyfikowane - mówi główny inżynier programuAndrew Foster. Na przykład, podczas wjechania w błoto lub śnieg na szosie, rozdział momentu obrotowego pomiędzy przednią i tylną oś zostanie dostosowany tak, aby stale zapewniać optymalną przyczepność i bezpieczeństwo jazdy.

Inteligentny układ napędowy 4x4 został opracowany wspólnie z firmą Haldex. Centralny mechanizm rozdziału momentu napędowego między obie osie tej firmy stale dostosowuje rozdział momentu obrotowego pomiędzy przednią i tylną oś, który jest normalnie dokonywany za pośrednictwem sterowanego hydraulicznie mokrego sprzęgła wielotarczowego. Firma Land Rover pragnęła jednak zastosować elektroniczne sterowanie centralnego mechanizmu różnicowego napędzającego tylną oś, które mogłoby wstępnie załączać napęd podczas postoju, tym samym redukując poślizg kół napędowych w momencie ruszania, załączać się szybko w razie wykrycia utraty przyczepności i szybko odłączać bez zaburzenia pracy układów stabilizujących tor jazdy. System ten musiał być również w stanie przenosić moment obrotowy konieczny dla zapewnienia Freelanderowi 2 wymaganej przyczepności w terenie.

Ten aktywny układ szybko i pewnie steruje układem stałego napędu 4x4, można znaleźć tylko we Freelanderze 2. Nowa wysokociśnieniowa pompa podnosi ciśnienie wstępne w układzie hydraulicznym w momencie uruchomienia silnika, zapewniając pełny napęd na 4 koła w momencie ruszania. Redukuje to również opóźnienie czasowe przeniesienia pełnego momentu obrotowego w momencie wykrycia poślizgu. Następuje to teraz zanim koło obróci się o 15 stopni (w porównaniu z ponad 60 stopniami w przypadku konwencjonalnych mechanizmów rozdzielających moment napędowy między osie typu Haldex).

Mechanizm rozdziału momentu napędowego między obie osie Haldex Freelandera 2 jest obliczony na przeniesienie do 1500Nm momentu obrotowego. Akumulacyjny zbiornik ciśnieniowy oleju przyśpiesza również czas jego reakcji. Przeniesienie pełnego momentu obrotowego możliwe jest po zaledwie 150 milisekundach. W rezultacie nowy mechanizm rozdziału momentu napędowego między obie osie Haldex zapewnia korzyści stałego napędu 4x4 połączone z oszczędnością paliwa oferowaną przez załączany na żądanie napęd 4x4. Daje ono wszystko to, co najlepsze w obu rodzajach napędu i jest idealne do kompaktowego samochodu z napędem 4x4, takiego jak Freelander 2.

System Terrain Response

System Terrain Response jest jedną z głównych technologii firmy Land Rover zapewniający Freelanderowi 2 jego imponujący wachlarz możliwości. System ten jest standardem we wszystkich wersjach modelu, z wyjątkiem wersji podstawowej. Dostosowuje on charakterystykę pracy silnika, skrzyni biegów i zawieszenia do wymogów stawianych przez pokonywany teren. Optymalizuje zdolność prowadzenia i zwiększa komfort jazdy oraz wykorzystuje w pełni dostępną trakcję.

Kierowca Freelandera 2 wybiera po prostu jeden z czterech programów za pomocą pokrętła:• program Podstawowy – zapewnia dobre właściwości jezdne w większości warunków szosowych i w łatwiejszym terenie;• trawa/żwir/śnieg - do jazdy szosowej i terenowej po śliskich nawierzchniach różnego rodzaju;• błoto i koleiny;• piasek.

- Każdy z programów optymalizuje pracę mechanicznych i elektronicznych podzespołów Freelandera2 odpowiednio do warunków terenowych - mówi Andrew Foster. To tak, jakby jechać w asyście doświadczonego kierowcy terenowego.

System Terrain Response kontroluje również pracę układów stabilizujących i optymalizujących przyczepność takich jak:

• Dynamiczny Układ Stabilizujący (DSC), który steruje dystrybucją momentu obrotowego na koła reaguje poprzez przyhamowywanie, koła, które utraciło przyczepność. W niektórych sytuacjach podczas jazdy terenowej pożądane jest aby koła były wciąż napędzane pomimo, iż straciło trakcję. System Terrain Response automatycznie reguluje pracę układu DSC, dzięki czemu na koła przekazywany jest właściwy moment obrotowy.• Elektroniczny System Kontroli Trakcji (ETC) i Układ Przeciwblokujący Hamulców (ABS): te systemy kontrolujące poślizg kół i siłę hamowania są nieustannie sterowane przez system Terrain Response aby mogły zapewnić optymalną przyczepność, siłę hamowania i bezpieczeństwo w wybranym terenie.• Najnowszej generacji System Kontroli Zjazdu (HDC): Nagrodzona technologia firmy Land Rover, która automatycznie redukuje prędkość podczas stromych zjazdów, wykorzystując system hamulcowy przeciwblokujący. Pozwala to kierowcy zachować panowanie nad samochodem na śliskich stokach. System HDC jest aktywowany automatycznie po wybraniu odpowiedniego programu Terrain Response. Prędkość zjazdu zależy również od wybranego rodzaju nawierzchni (programu Terrain Response).

System Terrain Response zmienia również ustawienia elektronicznego centralnego mechanizmu różnicowego optymalizując działanie napędu 4x4 w trudnych warunkach. Jest on stale aktywny, a zadebiutował na rynku w roku 2004 w samochodzie Land Rover Discovery 3.

Duże, mocen hamulce

Freelander 2 posiada duże chłodzone powietrzem, hamulce tarczowe z przodu i z tyłu, zapewniające siłę hamowania porównywalną z dobrymi samochodami osobowymi o sportowej charakterystyce. Duże tarcze przednie (316 mm w wersji benzynowej i 300 mm w wersji wysokoprężnej) mają odwrotny kierunek przepływu powietrza chłodzącego – chłodne powietrze zasysane jest z pobliża piasty koła, a następnie odprowadzane na zewnątrz krawędzi tarczy. Takie rozwiązanie polepsza stabilność termiczną podczas ostrego hamowania. Niebagatelne są również tylne hamulce tarczowe o średnicy 302 mm w obu wersjach silnikowych.

Hamulec ręczny wykorzystuje bęben wewnątrz tarczy z dwiema szczękami na koło. Dzięki temu, w porównaniu do hamulców ręcznych wykorzystujących wyłącznie tarcze, hamulec ręczny zachowuje wyjątkową skuteczność działania na pochyłościach.

Elektroniczny modulator będący sercem układów stabilizujących Freelandera 2 ciągle monitoruje i, jeżeli to konieczne, modyfikuje siłę hamowania i siłę napędową przekazywaną na koła umożliwiając kierowcy kontrolę nad każdym z nich. Oprócz redukcji koniecznej siły nacisku na pedał hamulca, podobnie jak konwencjonalny układ ABS, modulator generuje zwiększone ciśnienie hydrauliczne zwiększające siłę hamowania awaryjnego.

Oprócz najnowszej generacji czterokanałowego systemu ABS modulator ten kontroluje również elektroniczny układ (EBD) rozdzielający siłę hamowania pomiędzy przednie i tylne koła, system zwiększający siłę nacisku pedału podczas hamowania awaryjnego (EBA), i system hamowania w łuku (CBC) zwiększający stabilności tylnej części samochodu podczas hamowania na zakręcie. Ma on swój udział również w sterowaniu systemami HDC, ETC i DSC.

System kontroli przechyłów

Jest to najbardziej zaawansowany układ stabilizujący, zabezpieczający przed przewróceniem samochodu, w jaki kiedykolwiek były wyposażone samochody Land Rover. Układ żyroskopowych czujników uślizgu bocznego połączony z elektronicznym modulatorem wykrywa gwałtowne zmiany pochylenia bocznego samochodu w porównaniu z żądanym torem jazdy. W razie potrzeby zewnętrze koła są gwałtownie przyhamowywane, dzięki czemu promień skrętu zwiększa się, a wraz z nim maleje ryzyko przewrócenia samochodu.

Kontrola zwalniania hamulców na pochyłości

Kolejną innowacją debiutującą we Freelanderze 2 jest opatentowany przez firmę Land Rover system kontroli zwalniania hamulców przez kierowcę na stromej pochyłości. Współpracuje on z systemem kontroli zjazdu HDC i zapewnia stopniową redukcję ciśnienia w układzie hamulcowym w momencie zwolnienia hamulców na stromej pochyłości pomagając kierowcy w zachowaniu pełnej kontroli nad samochodem.

Koła i opony

Freelander 2 dostępny jest z różnymi wersjami kół i opon, od 16- do 19-calowych. Wszystkie są specjalnie opracowane tak, aby zapewnić Freelanderowi 2 pełnię możliwości właściwych dla Land Rovera, wiodących w tej klasie.

Wszystkie koła wykonane są z niskociśnieniowych odlewów aluminiowych i są szersze niż normalnie. Wszystkie opony nadają się do jazdy w każdym terenie, zapewniając dobre właściwości jezdne na szosie i w terenie. Wszystkie należy pompować do ciśnienia 2,2 bar (32 psi), niezależnie od rozmiaru, obciążenia samochodu i prędkości. Takie rozwiązanie ułatwia życie posiadaczowi Freelandera 2. Najmniejsze oferowane opony dostępne tylko w wersji z silnikiem wysokoprężnym mają i tak pokaźny rozmiar 215/75R16, podczas kiedy największe, przeznaczone dla tych, którzy pragną, aby ich Freelander 2 zachowywał się na drodze jak sportowy samochód osobowy, mają rozmiar 235/55R19 (są zakładane jako wyposażenie opcjonalne).

Mozliwości uciągu

Mocne silniki Freelandera2, wytrzymałe nadwozie i napęd 4x4 sprawiają, że Freelander 2 jest samochodem znakomicie nadającym się do jazdy z przyczepą. Modele benzynowy z automatyczną skrzynią biegów i wysokoprężny z manualną skrzynią biegów są w stanie ciągnąć przyczepę z hamulcami o masie do 2000kg, czyli cięższą niż masa własna samochodu. Mogą więc z powodzeniem holować przyczepy do przewozu pojedynczych koni, średnie przyczepy kempingowe oraz różne rodzaje łodzi. Model wysokoprężny z automatyczną skrzynią biegów może ciągnąć przyczepę o masie do 1750 kilogramów.

Nadwozie

Przy sztywności statycznej o wartości ponad 28 000Nm/stopień, Freelander 2 posiada jedno z najsztywniejszych nadwozi samochodowych, niemal dwukrotnie sztywniejsze od nadwozi niektórych rywali. Znakomita sztywność jest konieczną podstawą precyzyjnego sterowania i właściwości jezdnych, ponieważ nadwozie ulega znikomemu uginaniu podczas pokonywania ostrych zakrętów i wyboistych dróg. Zapewnia ona również znakomitą kulturę pracy i bezpieczeństwo.

Freelander 2 posiada nadwozie samonośne. Do budowy belek usztywniających drzwi i różnych innych elementów wzmacniających wykorzystano więcej wysokogatunkowej stali niż w którymkolwiek wcześniejszym samochodzie Land Rover. Specjalna stal DP600 wymagającą (ze względu na wytrzymałość) specjalnej techniki wytłaczania zastosowano do budowy słupków A, dolnych progów, belek dachowych, belek bocznych i belek wzmacniających drzwi, dzięki czemu otrzymano najwyższej jakości klatkę bezpieczeństwa o niewielkiej masie.

Wiele elementów montowanych już w końcowych fazach montażu samochodu również poprawia zwartość jego konstrukcji. W pełni integralna konstrukcja przednia nie tylko podtrzymuje najważniejsze elementy układu chłodzenia, ale również zasadniczo podnosi ogólną sztywność nadwozia. Nawet płyta blokująca pokrywę komory silnika zwiększa zwartość całej konstrukcji, zapewniając dobre przeniesienie obciążenia z jednej belki wzmacniającej na drugą.

Podwójna przegroda czołowa komory silnika polepsza izolację układu napędowego i zapewnia wolną przestrzeń na takie elementy jak modulator ABS, układ wspomagania hamulców i napęd wycieraczek.

Freelander 2 jest niewiele dłuższy od swojego poprzednika - zaledwie o 50mm. Jego szerokość wzrosła o 109 mm, a wysokość o 32 mm.

Bezpieczeństwo

Długa lista zasadniczych elementów zwiększających bezpieczeństwo czynne, w tym oczywiście pewne prowadzenie, silne hamulce i napęd 4x4, pomaga kierowcy unikać niebezpiecznych sytuacji na drodze. Wysoka pozycja kierowcy w standardzie „command view” zapewnia dobrą widoczność drogi ponad innymi samochodami oraz podczas jazdy w rzęsistym deszczu.

Bezpieczeństwo bierne zapewnia mocne skorupowe nadwozie i integralna „klatka bezpieczeństwa”. Przednia i tylna strefa kontrolowanego zgniotu zaprojektowana jest tak, aby pochłonąć jak najwięcej energii podczas zderzenia. Ochrona przed uderzeniami w bok samochodu jest dodatkowo zwiększona dzięki belkom wzmacniającym drzwi wykonanym z wysokogatunkowej stali, mocnym i głęboko osadzonym progom (większym w samochodzie z napędem 4x4 niż w zwykłym samochodzie osobowym) i podniesionym siedzeniom. Inne kluczowe elementy to przednie belki zabudowane pod deską rozdzielczą minimalizujące ryzyko rozgięcia się słupków A podczas zderzenia i nowy system kontroli przechyłów.

Przednie pasy bezpieczeństwa posiadają napinacze, a wszystkie wersje Freelandera 2 wyposażone są w siedem poduszek powietrznych. Czołowe poduszki powietrzne pasażera i kierowcy zapewniają ochronę głowy i klatki piersiowej, a boczne poduszki powietrzne chronią w razie uderzenia w bok samochodu. Boczne kurtyny powietrzne o pełnej długości zamontowane w podsufitce mają zapobiegać urazom głowy przednich i tylnych pasażerów w razie uderzenia bocznego lub przewrócenia samochodu. Napełniana powietrzem podpora kolana zabezpiecza kierowcę przed urazami nóg spowodowanym uderzeniem o kolumnę kierowniczą.

Cynkowane panele

Wszystkie panele nadwozia Freelandera 2 wykonane są ze stu procentach cynkowanej obustronnie stali, co stanowi najlepszy element ochrony przeciwkorozyjnej i lakierniczej kiedykolwiek stosowanej przez firmę Land Rover. Wraz zsamochodem oferowana jest trzyletnia, niezależna od przebiegu gwarancja na powłoki lakiernicze oraz sześcioletnia gwarancja antykorozyjna na perforację nadwozia.

Jak przystało na prawdziwy samochód z napędem 4x4, Freelander 2 jest odporny na trwałe uszkodzenia spowodowane uderzeniami kamieni i zarysowania. Wrażliwsze strefy samochodu, np. nadproża i dolne powierzchnie drzwi pokryte są wytrzymałym tworzywem termoplastycznym. Elementy układu chłodzącego zabezpieczone są wytrzymałą płytą z materiału termoplastycznego, a płyta ze stali konstrukcyjnej zabezpiecza spód silnika. Zderzaki wykonane są z wysokociśnieniowych wtryskowych odlewów polipropylenowych z wzmacniającymi dodatkami materiałów mineralnych. Cechują się one znakomitą stabilnością przy bardzo wysokich i bardzo niskich temperaturach otoczenia oraz dobrą odpornością na zarysowanie i uderzenia.

Światła

Światła przednie Freelandera 2 są stylowe, jak isurowe. Standardowe lampy halogenowe posiadają odporne na uderzenia i dożywotnio odporne na zarysowanie (to cecha bezcenna w terenie) klosze z poliwęglanów. Klosz jest przyklejony do korpusu lampy, co zapewnia jej wodoszczelność. Lampy przednie posiadają membranę Gore-Texową umożliwiającą ich wentylację bez wpuszczania wody do wnętrza, co zapobiega skraplaniu wody w kloszach podczas brodzenia. Dostępne są również halogenowe żarówki H7, których światło zbliżone jest do naturalnego światła dziennego.

Freelander 2 dostępny jest również z popularnie zwanymi lampami ksenonowymi o wysokiej intensywności (HID) dającymi jaskrawe biało-niebieskie światło. Żarówki wypełnione są mieszaniną gazów szlachetnych. Lampy HID wytwarzają 200% więcej światła jednocześnie zużywając o połowę mniej energii od żarówek halogenowych. Są również 10-krotnie trwalsze. System HID posiada wysokociśnieniowe spryskiwacze i funkcję automatycznego poziomowania, zapewniającą prawidłowe ustawienia świateł niezależnie od obciążenia samochodu.

Opcjonalny automatyczny, adaptacyjny system oświetleniowy (AFS) jest wyposażeniem dodatkowym. Światła obracają się w kierunku ruchu samochodu, polepszając widoczność drogi przed samochodem.

Obszerne jednoczęściowe tylne lampy zespolone zawierają światło pozycyjne, światło stopu, kierunkowskaz i światło cofania. Tak jak w przypadku świateł przednich, przypominają one szlachetne kamienie. Wrażenie to potęgują klosze o wysokim połysku wykonane z metakrylu polietylowego, które są również bardzo odporne na zarysowania.

Duża powierzchnia szyb

Duża powierzchnia szyn Freelandera 2 zapewnia doskonałą widoczność we wszystkich kierunkach. Przednie szyby boczne są szerokie i nisko osadzone. Opcjonalne, dwuczęściowe panoramiczne okno dachowe dodaje jeszcze przestronności i światła w kabinie Freelandera 2. Przednia część okna unosi się i zsuwa nad tylną częścią szklanego dachu.

Duże lusterka boczne (opcjonalnie z funkcją elektrycznego składania) znacznie polepszają pole widzenia. Przednia szyba i spryskiwacze mogą być elektrycznie ogrzewane, a wycieraczki sterowane sąopcjonalnie czujnikiem deszczu za pomocą podczerwieni.

Wyposażenie wnętrza

- Kabina Freelandera 2 jest taka, jak w luksusowym samochodzie osobowym: atrakcyjna, komfortowa, dobrze wyposażona i przestronna - stwierdził Geoff Upex, dyrektor działu projektów. Całe wnętrze wyraźnie awansowało na wyższą półkę. Poprawiła się jakość i wykonawstwo, a w całej kabinie zastosowano lepsze materiały.

Wnętrze Freelandera 2 jest teraz bardziej eleganckie i prostsze niż wnętrze poprzedniego Freelandera. Zadecydowali o tym już na wczesnym Etapie prac Geoff Upex i Martin Buffery, główny projektant wnętrza, według którego jest ono „mocne, ale nie przytłaczające”. A jednak zachowano przejrzysty układ pionowych i poziomych linii elementów na desce rozdzielczej tak charakterystyczny dla samochodów Range Rover, Range Rover Sport i Discovery 3.

Górna część deski rozdzielczej wykończona jest materiałem miękkim w dotyku, przyjemnym dla oka i dla dłoni. Dźwignia zmiany biegów jest ergonomicznie umieszczona i działa precyzyjnie. Często używane elementy, takie jak wywietrzniki w desce rozdzielczej i dźwignia zmiany biegów są w zasięgu ręki i przyjemne w dotyku. Tapicerka i puszyste dywaniki są wysokiej jakości, a wykończenia metalowe i drewnopodobne intensyfikują poczucie luksusu.

Wskaźniki są przejrzyste i dobrze widoczne. Okrągłe analogowe tarcze wskaźników posiadają metalowe oprawy i są zgrabnie zgrupowane na wprost kierowcy.

Podniesiona pozycja kierowcy we Freelanderze 2 w firmowanym przez Land Rover standardzie „command view” poprawia widoczność i umożliwia kierowcy lepsze panowanie nad sytuacją. Zapewnia ona znacznie lepszy punkt obserwacji drogi niż w samochodzie osobowym i w samochodach z napędem 4x4 (kierowca siedzi o 68mm wyżej niż np. głównym konkurencie Freelandera 2).

Dzięki panoramicznemu układowi siedzeń (stadium seating) pasażerowie z tyłu znajdują się wyżej niż ci z przodu, a więc mogą obserwować drogę. Lepszą widoczność zapewniają wszystkim pasażerom wąskie słupki A, nisko osadzona przednia i tylna szyba oraz szyby boczne o dużej powierzchni.

Choć Freelander 2 jest tylko o 50mm dłuższy od poprzednika, to jego wnętrze jest o całą klasę lepsze.

Wysokość samochodu oraz jego drzwi sprawia, iż wsiadanie i wysiadanie jest łatwiejsze niż w przypadku samochodu osobowego. Progi są tak rozwiązane, aby zapobiegać zabrudzeniu ubrań podróżnych przez błoto i pył z drogi.

Komfortowe siedzenia

Siedzenia Freelandera 2 oferują dobre podparcie nóg i pleców oraz trzymanie boczne. Wykorzystano tu podobne ramy siedzeń, co w Range Rover Sport. Pionowa pozycja siedząca jest wygodna podczas jazdy i zapewnia więcej miejsca na nogi.

Dostępny jest szeroki wybór materiałów tapicerskich w różnych kolorach, w tym – wnajwyższej kompletacji - skóra.

Wszystkie wersje posiadają standardowo fotel kierowcy regulowany w sześciu płaszczyznach, w tym z regulacją wysokości siedziska umożliwiającą pełne wykorzystanie przestrzeni nad głową. Fotel pasażera z przodu regulowany jest w czterech płaszczyznach. Przednie siedzenia skórzane dostępne są również z elektryczną regulacją i podłokietnikami, z opcjonalną funkcją pamięci trzech ustawień fotela kierowcy. W niektórych wersjach dostępne jest również dwustopniowe podgrzewanie siedzeń zapewniające ich szybkie i bezpieczne grzanie przy zimnej pogodzie.

Tylne siedzenie jest wystarczająco szerokie dla trzech dorosłych osób, a w wersjach ze skórzaną tapicerką posiada ono centralny podłokietnik. Asymetrycznie dzielone tylne siedzenie składa się podwójnie do przodu, tworząc całkowicie płaską podłogę.

Pojemny bagażnik i liczne schowki

Pojemny bagażnik posiada mnóstwo miejsca na bagaż lub sprzęt sportowy, od rowerów po kije golfowe. Pomysłowym rozwiązaniem jest odwracalna wykładzina podłogi bagażnika, z dywanikiem po jednej stronie i wodoodporną powierzchnią po drugiej.

Całkowita przestrzeń bagażowa po złożeniu tylnych siedzeń ma objętość 1670 litrów, a bez ich składania – 755 litrów. To odpowiednio o 27 i 38 procent więcej niż w poprzednim Freelanderze. Przestrzeń tę już w zamyśle opracowano tak, aby była jak najbardziej wszechstronna. Sprawdzono na przykład czy Roly, dorosły labrador (na zdjęciu) należący do jednego członka zespołu projektowego może podróżować tam wygodnie. Wysoka podłoga bagażnika sprawia, że nie ma konieczności pochylania się ani klękania w celu załadowania bagaży.

Konsola środkowa we wnętrzu kabiny wyposażona jest w uchwyty na różnego rodzaju kubki i puszki z napojami. Schowków jest bez liku, w tym schowek w desce rozdzielczej i kieszenie w tylnych i przednich drzwiach z uchwytami na 1-litrowe butelki. W wybranych modelach, na oparciach przednich foteli znajdują się poręczne kieszenie z przodu , jako dodatek do obszernych kieszeni na mapy umiejscowionych ztyłu.

Systemy audio

Na czele oferowanych z samochodem Freelander 2 systemów audio znajduje się system dźwięku przestrzennego Dolby ™ Prologic IIx i wzmacniaczem 12x40 W. Dźwięk przenoszony jest przez 12 głośników, w tym subwoofer, a system wyposażony jest w sześciopłytowy zmieniacz płyt CD. Odtwarza on również pliki MP3.

Alternatywnie oferowany jestimponujący system audio 8x40W z ośmioma głośnikami wraz z subwooferem. Głośność jest regulowana automatycznie, stosownie do prędkości samochodu.

Dostępne są również gniazda słuchawkowe umożliwiające pasażerom na tylnym siedzeniu słuchanie innego źródła dźwięku, niż pasażerowie z przodu.

W konsoli środkowej znajduje standardowe gniazdo do podłączenia zewnętrznego źródła dźwięku, np. odtwarzacza iPOD lub MP3. Na niektórych rynkach dostępny jest opcjonalnie cyfrowe radio DAB.

Luksusowe wyposażenie

Freelander 2 jest dostępny z szerokim wyborem luksusowego wyposażenia standardowego i opcjonalnego. Należą do niego między innymi:

• bezkluczykowe uruchamianie silnika przyciskiem – standardowo we wszystkich wersjach;• nawigacja satelitarna z kolorowym ekranem dotykowym o wysokiej rozdzielczości i DVD:,br>• adaptacyjne lampy bi-ksenonowe;• automatycznie włączane światła przednie i wycieraczki sterowane czujnikiem deszczu;• tempomat (automatyczna regulacja prędkości);• przedni i tylny system wspomagający parkowanie;• system telefoniczny bluetooth umożliwiający sterowanie telefonem komórkowym za pomocą elementów sterujących samochodu;• 12 głośnikowy system dźwiękowy Alpine/ Dolby™ Prologic IIx;• cyfrowe radio DAB;• dwustrefowa klimatyzacja ATC z filtrem przeciwpyłkowym i czujnikiem wilgotności;• panoramiczny przeszklony otwierany dach;• funkcja zdalnego otwierania i zamykania zamków;• automatyczne otwieranie szyb i panoramicznego okna dachowego;• oświetlenie otoczenia samochodu włączane przyciskiem na pilocie.

- Musimy stawiać przed soba coraz to nowe, trudniejsze wyzwania - powiedział po konferencji prtasowej w Warszawie Rafał Kiełtyka, Szef Sprzedaży JLR Polska. Planujemy w 2007 sprzedaż Land Roverów na poziomie tysiaca sztuk. Pragniemy, żeby nowy Freelander 2 znalazł trzystu nabywców...

Cel ambitny: w 2006 roku Freelander został sprzedany w ilości 183 egzemplarzy i był to znaczny wzrost.

I na zakończenie ceny:

Wersja TD4E - 36 350 euro:Wersja TD4S - 40 330 Euro;Wersja TD4SE - 44 090 euro;Wersja TD4HSE - 47 600 euro;Wersja i6S - 45 740 euro;Wersja i6SE - 49 490 euro;Wersja i6HSE - 53 000 euro.