Pod jednym dachem zaparkowały samochody, które obrazują zmiany, jakie przez 56 lat przechodziła sztandarowa limuzyna ze Stuttgartu. Wszystkie zebrane historyczne Klasy E są zarejestrowane w Polsce. Ich właściciele często prezentują je na zlotach oraz podczas różnego rodzaju rajdów.
Na otwarcie wystawy najnowszym modelem Klasy E W 212 przyjechali Agnieszka Radwańska i Mateusz Kusznierewicz. Na wernisażu pojawił się także m.in. Mateusz Damięcki, który od lat jeździ coupe Klasy E, model W 123.
Mercedes-Benz Warszawa współpracuje z Agnieszką Radwańska od 2008 r, a z Mateuszem Kusznierewiczem już od 2002 r. Oboje mieli okazje jako jedni z pierwszych w Polsce jeździć nowa Klasą E, której salonowa premiera odbyła się pod koniec marca bieżącego roku.
Ogólnodostępną wystawę "Ewolucja Klasy E" można oglądać w salonie Mercedes-Benz Warszawa przy ulicy Gottlieba Daimlera 1 do 16 maja. Wstęp wolny.
Ewolucja Klasy E
Osiem generacji innowacji technicznych i wzorcowa stylistyka uczyniły ponad 60-letnią historię Mercedesa Klasy E zupełnie wyjątkową. W żadnym innym modelu stuttgarcka marka nie zaoferowała tak różnorodnych typów nadwozia - limuzyny, kombi, coupe, kabrioletu i wariantów specjalnych, jak przedłużone limuzyny i samochody opancerzone. Od 1947 roku, kiedy Mercedes 170V zapoczątkował bezpośrednią linię przodków Klasy E, na rynek trafiło łącznie prawie 11 milionów pojazdów z tej serii. Tym samym Klasa E stała się najpopularniejszą na świecie limuzyna klasy wyższej.
Następcą Mercedesa 170V był w 1953 roku Mercedes 180 z samonośnym nadwoziem, kształtem przypominającym ponton. Popularny w Polsce "Kubuś" wyznaczył kierunek rozwoju technicznego marki z gwiazdą. W roku 1961 pojawiły się czterocylindrowe wersje serii "Skrzydlaków", a siedem lat później sensacją stał się kolejny model, tzw. przez osiem - "8", który okazał się bestsellerem - ponad milion sprzedanych pojazdów.
Jego sukces przebił oferowany od 1976 roku następca W123, z jeszcze większą liczbą wariantów nadwozia i debiutującym modelem kombi. W pełni różnorodną ofertę, składającą się z limuzyny, kombi, coupe, kabrioletu i wersji długiej, prezentowała w latach 1984 - 1995 pierwsza Klasa E serii W124. Przód z czterema reflektorami i innowacyjna technika były znakami rozpoznawczymi serii zapoczątkowanej w roku 1995. W roku 202 na rynku pojawiła się ósma generacja klasy E z kolejnymi innowacjami technicznymi.
W salonie Mercedes-Benz Warszawa udało się skompletować całą historię tego modelu. Specjalnie dla Państwa, właściciele wystawionych samochodów krótko je opisali...
Mercedes-Benz 180 D (W 120) Ponton
Model W 120 produkowany był w latach 1953-1959. W tym okresie powstało 114 046 egz. tego modelu. Prezentowane auto pochodzi z 1955 roku.
Wyposażone jest w 4-cylindrowy silnik Diesla o pojemności 1767 cm3 i mocy 43 KM przy 3500 obr. / min.
Stopień sprężania: 1:19;Typ silnika: OM 636 VII;Prędkość maksymalna: 126 km / godz.;Przyspieszenie 0-100 km / godz.: - 27,5 sekundy;Zużycie paliwa: 8 l / 100 km;Rozstaw osi: 2650 mm;Rozstaw kół: przód 1430 mm, tył 1475;Wymiary: długość 4485 mm, szerokość 1740 mm, wysokość 1560 mm;Opony: 6.40x13;Masa: 1220 kg;Dopuszczalna masa całkowita 1650 kg.
Prezentowany Ponton pochodzi z Krakowa, gdzie był użytkowany od lat 50. Kilka lat temu został gruntownie odrestaurowany przez poprzedniego właściciela p. Roszkiewicza, od którego auto odkupił obecny właściciel - Roman Dębecki.
Auto uczestniczyło w kilkunastu zlotach i rajdach zabytkowych samochodów.
Mercedes-Benz W 110Skrzydlak
Prezentowany model pochodzi z 1967 roku.
Pojemność: 1988 cm³;Stop. sprężania: 9 : 1;Moc / obroty: 105 / 5400;Zużycie paliwa: 9 – 14 l/100 km.;Prędkość max: 100 mil / godz.
Jest to wersja amerykańska, zakupiona w Pensylwanii. W 1996 został sprzedany do firmy Sobiesław Zasada Centrum SA – Gdańsk, gdzie służył jako reklama w salonie. W 1998 roku przekazano do Centrum Service Sp. z o.o. wWarszawie, gdzie 9.09.1998 stałem się jego posiadaczem. Od tamtej pory wiernie mi służy. Do tej pory nigdy mniezawiódł i zawsze dowiózł na miejsce.
Mercedes-Benz 200 D (W 115)
Model W 115 produkowany był w latach 1968-1976. W tym okresie powstało 1 800 000 egz. tego modelu. Prezentowane auto pochodzi z 1971 roku.
Wyposażone jest w 4-cylindrowy silnik Diesla o pojemności 1988 cm3 i mocy 55 KM przy 4200 obr. / min.
Moment: 113 Nm przy 2400obr. / min.;Stopień sprężania: 1:21;Typ silnika: OM 615;Prędkość maksymalna: 130 km / godz.;Przyspieszenie 0-100 km/h: 31,0 sekundy;Zużycie paliwa: 7-8 l / 100 km;Masa: 1360 kg;Dopuszczalna masa całkowita: 1880 kg.
Prezentowany pojazd większą część swojego życia przejeździł na Śląsku. W 2006 roku został kupiony przez obecnego właściciela. Celem tego zakupu była chęć uczestnictwa w zlotach i rajdach zabytkowych samochodów. Mercedes W115 jest idealnym pojazdem do tego typu imprez ze względu na swoją niezawodność i komfort jaki oferuje podróżującym.
Mercedes-BenzW 123
Rok produkcji: 1980;Silnik: 4 cylindry, benzyna, 1998 cm, 80 KW;Skrzynia biegów: 4 biegowa, mechaniczna.
Samochód odkupiliśmy w 2004 roku od przemiłego, starszego Pana z okolic Płońska. Podczas renowacji postanowiliśmy zmienić kolor. Wybraliśmy perłowy błękit. Nieoryginalny, ale nie mogliśmy oprzeć się jego wyjątkowości. Nasza Błękitna Beczka prezentuje się w takim wcieleniu bardzo efektownie. Rok później dołożyliśmy przedni spoiler AMG oraz oryginalne aluminiowe felgi zastąpiliśmy 16-o calowymi felgami od modelu W211 Elegance.
Pomimo znacznego przebiegu nasza współpraca układa się bez zarzutu. Od 2007 roku samochód eksploatujemy codzienne w niezmienionym stanie zewnętrznym i nigdy nas nie zawiódł.
Mercedes-Benz W124 500E
Mercedes-Benz W124 500E stał się obiektem marzeń, odkąd tylko dowiedziałem się o jego istnieniu. Mimo, że uważam linię modeli SEC W126 za ikonę stylu aut lat 80. i 90., to nietuzinkowość W124 500E przekonała mnie do jego zakupu. A nie było to łatwe. Auta szukałem przez cztery lata. Obejrzałem niemal wszystkie oferowane auta w Polsce.
Niestety, z racji dużej mocy i prędkości rozwijanych przez to auta były to w przerażającej większości auta powypadkowe lub co najwyżej niefachowo serwisowane. Po swój egzemplarz pojechałem do Szwajcarii. Po obejrzeniu kilku udało się w końcu trafić na Panią Jagodę (jej ciemnogranatowe spowodowało, że ten przydomek przywarł do niej niemal natychmiast po pierwszych oględzinach).
Kiedy weźmiemy pod uwagę znane osobistości użytkujące model 500E, nie trzeba dziwić się, dlaczego auto to można pokochać.
Właścicielami modelu 500E byli m.in. Michael Schumacher i Nicky Lauda.
Wyprodukowano, a raczej złożono w latach 1990 - 1994 10 359 sztuk.
Sławni właściciele E500E: Rowan Atkinson (aktor Jaś Fasola); Lee Majors (aktor); Arnold Schwarzenegger (aktor); BJ Armstrong (NBA); Shaq (NBA); Vin Baker (NBA); Klaus Ludwig (kierowca wyścigowy); Walter Rohrl (kierowca wyścigowy); Franz Beckenbauer (piłkarz); Karl Heinz Ruminegger (pilkarz); Jerry Seinfeld (aktor); Ted Kennedy (polityk); Alois Ruf (właściciel firmy tuningowej Porsche ); Danny Sullivan (kierowca wyścigowy); Bobby Rahal (kierowca wyścigowy); Roger Penske (kierowca wyścigowy); Jay Leno (komik); Sultan of Brunei; Keith Richards (z Rolling Stones); Michael Schumacher (kierowca wyścigowy); Walter. (manager Schumachera); Kenny Lofton; Terry Pendlton; Jeff Blauser.
Typy nadwozia: sedan.
Silniki MercedesaV8 32v (M119)1991 - 1992: 5.0-32v - 326 KM1993 - 1995: 5.0-32v - 320 KM
Historia
„Mercedes-Benz" już sama nazwa mówi wszystko. Kiedyś auto opuszczające fabryki Mercedesa musiało być solidne, niezawodne i bezpiecznie, a w tym przypadku jeszcze „szybkie" przy współpracy z firmą Porsche. Mercedes 500E bazował na popularnym i bardzo udanym nadwoziu W124 - Mercedesa klasy średniej. Wzorowano się na modelu 300E z silnikiem 6-cylindrowym o mocy 180KM. Przy projekcie pracowali inżynierowie z firmy Porsche. Całe auto, zarówno nadwozie jak i silnik, montowano w zakładach Porsche później odsyłano z powrotem do lakierni Mercedesa, aby "super-taksówka" nabrała barw.
Do napędu użyto mocnego i bardzo spokojnie pracującego silnika Mercedesa V8 o pojemności 5.0l i mocy ponad 320KM z modelu 500SL - R129. Pojazd oferowany był tylko ze 4-biegową skrzynią automatyczną również z modelu 500SL. Z resztą później montowano ten silnik również w dużych i ciężkich pojazdach klasy S W140. Układ zasilania z układu K-Jetronic zastąpiono na nowocześniejszy Bosch Motronic. Moment obrotowy silnika różnił się od normalnej wersji silnika V8 5.0l. Wynosił 480Nm przy 3900 obr/min, gdy w seryjnym modelu 500SL miał on moc 326KM i 450Nm przy 3900 obr/min.
W zawieszeniu zastosowano zaawansowany układ wielowahaczowy i dodano zawieszenie samopoziomujące (NIVO) z tyłu regulujące twardość resorowania i jego wysokość. Podobnie jak w modelach T (kombi). Zrezygnowano z opon o niskim profilu poprawiających trakcję lecz zmniejszających komfort jazdy. W 500E postawiono komfort jazdy, z którego znany był każdy Mercedes. Zastosowane opony pochodziły z firmy Michelin.
Model 500E charakteryzował się bardzo dobrym komfortem jazdy, wspaniałą elastycznością dzięki sporemu momentowi obrotowemu. Był on swego czasu nazywany także "Królem Autobahnu". Dziś model 500E uważany jest za jednego z najlepszych Mercedesów jakie opuściły bramy fabryk Mercedesa. Odznacza się on fenomenalnym wykończeniem, pełnym wyposażeniem i niską awaryjnością.
Ogólne:
Lata produkcji: 1991 - 1993 (E-klasa / 1993-1995);Ilość wyprodukowanych egzemplarzy ogółem (500E / E500): 10 479;Zbiornik paliwa: 90 litrów (W124 standardowo 70 litrów);Zużycie paliwa: 10 - 23 na 100 km;Średnie zużycie paliwa: 13,5 l / 100 km .
Osiągi:Prędkość maksymalna: 250 km / godz. (ograniczona) / (263 km / godz.);Moc maksymalna: 240 kW / 326 KM przy 6000 obr. / min.;Maksymalny moment: 480 Nm przy 3900 obr. / min.;0-100 km / godz.: 6,0 sek.;
Dane Techniczne:Marka i model: Mercedes 500E;Silnik: V8 ( 8-Cylindrowy w układzie V);Pojemność skok.: 4973 cm³;Średnica cylindra x skok tłoka (mm):93 x 70,4 mm;Moc kW (KM): 240 kW (326 KM) przy 5600 obr. / min.;Max. moment obrotowy: 480 Nm przy 3900 obr. / min.;Przełożenia / skrzynia biegów:4-biegowa automatyczna, napęd klasyczny;Układ hamulcowy:Stalowe tarcze, ABS, ASR;Masa własna:1700 kg (1710 kg wersja E500).
Mercedes-Benz W 210 55 AMG
Rok produkcji: 2000;Przebieg: 135 000 km;Kolor: czarny;Typ: sedan limuzyna;Skrzynia biegów: automat;Moc: 356 KM;Prędkość maksymalna: 307 km/ / godz.;Pojemność:5439 cm³.
Model popularnie nazywany okularnikiem. W210 pojawił się na rynku w roku 1995 i był następcą Mercedesa W124. Kilkanaście miesięcy po wydaniu limuzyny w wersji sedan dołączyła do niej 7-siedzeniowa wersja kombi. Model był produkowany w trzech wersjach podstawowej "Classic", wykończonej stylowo "Elegance" oraz dynamicznej Avangarde, z niższym zawieszeniem. Występowała również wersja Sportline z jeszcze wyraźniejszymi akcentami sportowymi.
Model E 55 AMG to topowa wersja modelu W 210.
Mercedes-Benz W 211
Prezentowany samochód jest pożyczony z działu samochodów używanych. Jest to modeli E220 CDI. Rok produkcji to 2007. Nazywany jest Gołąbkiem, przez swój wyjątkowy kolor.
Mercedes-Benz W 212
Prezentowany model to E 250 CDI z napędem BlueEFFICIENCY.
Dzięki ponad 20 nowym rozwiązaniom technicznym limuzyna Mercedesa umacnia pozycję lidera technologii. Wśród tych rozwiązań znajdziemy imponujące innowacje podnoszące bezpieczeństwo jazdy, których nie stosuje żaden inny producent samochodów na świecie. Przykłady to standardowe systemy Attention Assist (asystent zachowania czujności), Adaptive Main Beam Assist (adaptacyjny asystent świateł drogowych) czy automatyczne hamowanie awaryjne, aktywowane w przypadku drastycznego zagrożenia kolizją.
W nowej limuzynie Mercedesowi udało się poprawić wzorcowy wydawałoby się komfort podróżowania Klasą E dzięki m.in. nowemu, inteligentnemu szkieletowi nadwozia (zapewnia o 30% większą sztywność), jeszcze lepszym fotelom i nowo opracowanemu układowi jezdnemu, w którym amortyzatory automatycznie dostosowują swój sposób pracy do aktualnej sytuacji na drodze.
Opcjonalne zawieszenie pneumatyczne współpracuje teraz z elektronicznym systemem tłumienia wstrząsów.
Wyjątkowypoziom bezpieczeństwa i komfortu Klasy E uzupełniają ekologiai ekonomia: silniki 4- i 6-cylindrowe wyposażone są we wtrysk bezpośredni i zużywają do 23 proc. mniej paliwa niż dotąd. Średnie spalanie wg NEDC dla nowych wysokoprężnych silników czterocylindrowych to zaledwie 5,3 l/100 km, co odpowiada emisji 139 g CO2/km. Wszystkie silniki nowej Klasy E spełniają normy emisji Euro 5, a w przypadku E 350 BlueTEC emisja spalin jest już niższa od wymaganej normą Euro 6 przewidywaną na rok 2014.
W nowej Klasie E za wyraźne obniżenie zużycia paliwa odpowiadają także pakiety BlueEFFICIENCY. Inżynierowie z wszystkich działów współpracowali dla celów optymalizacji podzespołów i części, by zredukować spalanie na drodze obniżenia masy, lepszej aerodynamiki, wydajniejszego funkcjonowania mechaniki i efektywnego zarządzania energią.
Szczególnie skuteczne okazały się prace w tunelu aerodynamicznym. Nowa Klasa E może się pochwalić współczynnikiem oporu powietrza na poziomie 0,25. Tym samym jest najbardziej opływowym sedanem klasy luksusowej na świecie. Nowa Klasa E poprawiła i tak znakomity wynik dotychczasowego modelu aż o 4 proc., co oznacza oszczędność spalania o ok. 0,25 l / 100 km podczas jazdy po autostradzie ze stałą prędkością 130 km / godz.. Poprawę opływowości uzyskano m.in. stosując zmiennej geometrii wloty powietrza do silnika.
Inne działania BlueEFFICIENCY obejmują nowo opracowane opony o oporach toczenia niższych aż o 17 proc., energooszczędny sterownik alternatora, pompy paliwa, klimatyzatora i wspomagania kierownicy, a także funkcję ECO start/stop, która wyłącza silnik E 200 cgi, gdy auto się zatrzyma, a obroty silnika spadną do jałowych. Wyświetlacze na prędkościomierzu informują kierowcę, ile samochód zużywa paliwa i kiedy należy włączyć wyższy bieg, by zachować ekonomiczny i ekologiczny styl jazdy.
Klasa E Coupe
Nowe Coupé Klasy E to bardzo szczególne połączenie dwóch cech, z których słyną modele coupé Mercedes-Benz: emocji i dynamiki. Obok tradycyjnych wyróżników takich jak brak słupka środkowego i całkowicie chowane szyby boczne, nowe coupé może pochwalić się szczególną interpretacją usportowionej stylistyki. Nowa Klasa E Coupé to w skrócie najbardziej aerodynamiczny, samochód świata, produkowany seryjnie.
Model ten odznacza się najkorzystniejszym współczynnikiem oporu powietrza o wartości parametru Cd równej zaledwie 0,24. Nowa koncepcja technologiczna obejmuje również dwie nowe, czterocylindrowe jednostki napędowe, spalające do 17 proc. mniej paliwa, a przy tym gwarantujące znaczący przyrost mocy i momentu obrotowego.
Nowa Klasa E Coupé jest standardowo wyposażona w zawieszenie typu AGILITY CONTROL, zdolne automatycznie dostrajać się do bieżącej sytuacji na drodze. Układ łączy przyjemność z jazdy i doskonałe prowadzenie z maksymalnym poziomem komfortu.
Na wystawę bez wątpienia warto się wybrać i ja zobaczyć.
Zapraszamy!