Nissan Juke – zaprojektowany jako alternatywa dla klientów zainteresowanych segmentem małych samochodów, ale znudzonych tradycyjnymi ofertami – to połączenie bezkompromisowości SUV-a ze sportowym stylem.

Decyzja o wprowadzeniu pierwszego w branży motoryzacyjnej crossovera na rynku małych samochodów odzwierciedla filozofię Nissana, zgodnie z którą producent stara się zrywać z konwencjami obowiązującymi w Europie.

- Przez ostatnie pięć lat odnotowaliśmy znaczny wzrost na zatłoczonym europejskim rynku. Udało nam się to, ponieważ odważyliśmy się zakwestionować tradycyjne wzorce w segmentach C i D. Staliśmy się za to pionierami w segmencie crossoverów. Pierwszy był Murano. Po nim przyszedł czas na Qashqaia, którego masowa sprzedaż znacznie przewyższyła nasze oczekiwania. W ciągu niespełna trzech lat w Europie kupiło go ponad pół miliona osób – powiedział Colin Dodge, kierujący działalnością firmy Nissan w Afryce, na Bliskim Wschodzie, w Indiach i w Europie.

Nissan: Juke - zerwanie z europejskimi konwencjami Foto: Auto Świat
Nissan: Juke - zerwanie z europejskimi konwencjami

Produkcja w Europie tego modelu, a także kompaktowego samochodu rodzinnego Note i crossovera Qashqai, możliwa jest dzięki inwestycjom przekraczającym 60 mln euro, które zapewniły pracę dla 1000 osób. Kolejne 2000 pracowników znalazło zatrudnienie w całym łańcuchu dostaw.

Sprzedaż Juke rozpocznie się latem w Japonii, a następnie, jesienią, w Europie i Ameryce Północnej.

Wzornictwo

W dolnej części nadwozia Juke to typowy SUV z potężnymi kołami, szerokimi oponami, dużym prześwitem i masywną postawą. Jednak górna część bez wątpienia pochodzi od samochodu sportowego, z wysoko przebiegającą dolną krawędzią okien nawiązujących kształtem do szyby kasku motocyklowego oraz opadającą jak w coupe linią dachu. Nadwozie przypomina coupe także dzięki temu, że klamka tylnych drzwi bocznych została ukryta w ich krawędzi.

Sportowy klimat panuje również we wnętrzu. Podporządkowany kierowcy kokpit zdominowany jest przez konsolę centralną, która kształtem przypomina motocyklowy zbiornik paliwa. Rozrywkowy charakter wnętrza podkreśla wykończenie „motocyklowej” konsoli na wysoki połysk. Funkcjonalność samochodu gwarantuje tylna klapa i praktyczny bagażnik z ukrytymi dodatkowymi schowkami.

Przemawiający na premierowej prezentacji samochodu Starszy Wiceprezes ds. Projektowania i Dyrektor Kreatywny w firmie Nissan, Shiro Nakamura, powiedział: „Naszym zamiarem było zakwestionowanie konwencji. Myślę, że Juke oferuje klientom coś zupełnie innego – bardziej emocjonalnego, energetyzującego oraz męskiego”.

Juke bazuje na platformie B Sojuszu Renault-Nissan, w której rozstaw osi wynosi 2530 milimetrów. Wymiary całego nadwozia to 4135 mm długości, 1765 mm szerokości i 1570 wysokości.

W wersjach z przednim napędem w zawieszeniu wykorzystano kolumny MacPhersona z przodu i belkę skrętną z tyłu, natomiast wersja z napędem na cztery koła wyposażona jest w tylne zawieszenie wielodrążkowe wzorowane na rozwiązaniu stosowanym w modelu Qashqai.

Nissan: Juke - zerwanie z europejskimi konwencjami Foto: Auto Świat
Nissan: Juke - zerwanie z europejskimi konwencjami

ALL-MODE 4x4-i to opracowany przez Nissana i cieszący się uznaniem sterowany elektronicznie układ napędowy, wzbogacony obecnie o technologię indywidualnego podziału momentu obrotowego w celu poprawy zwrotności i ograniczenia podsterowności przy pokonywaniu zakrętów. Oprócz podziału momentu między przednią i tylną oś w maksymalnym stosunku 50:50, układ może rozdzielać go także między lewym i prawym kołem tylnej osi.

Dynamiczne pokonywanie zakrętów ułatwia zwiększony moment obrotowy przekazywany na koło zewnętrzne, co ogranicza podsterowność. Układ może skierować maksymalnie 50 % momentu obrotowego wytwarzanego przez silnik na jedno z tylnych kół. To innowacyjne rozwiązanie zostało po raz pierwszy zastosowane w segmencie małych samochodów. Wcześniej podobne układy były spotykane tylko we flagowych modelach samochodów klasy wyższej.

Nissan: Juke - zerwanie z europejskimi konwencjami Foto: Auto Świat
Nissan: Juke - zerwanie z europejskimi konwencjami

Lista wyposażenia standardowego i opcjonalnego zostanie opublikowana bliżej daty rozpoczęcia sprzedaży, ale wiadomo, że można spodziewać się takich pozycji jak automatyczna klimatyzacja, skórzana tapicerka, kamera cofania i inteligentny kluczyk. Dla nabywców Juke przygotowano także kilka bardziej unikatowych rozwiązań.Jednym z nich jest „dynamiczny system sterowania” (Dynamic Control System), czyli centralny moduł wyświetlacza i przyrządów sterujących, za pomocą którego kierowca może zmieniać ustawienia trybu jazdy oraz włączać bardziej tradycyjne funkcje, takie jak klimatyzacja. Na wyświetlaczu prezentowane są także wskazania dotyczące pracy silnika i napędu.- W firmie Nissan staramy się budować wartość marki, proponując znakomite wzornictwo i przyjemność z jazdy. Moim zdaniem Juke to Nissan w każdym calu, który umocni pozycję naszej marki jako globalnego lidera innowacyjnego wzornictwa, ale także jako globalnego pioniera w segmencie crossoverów – powiedział Shiro Nakamura.