Niemiecka marka Mercedes-Benz po raz pierwszy zastosowała silnik wysokoprężny w seryjnej produkcji samochodu osobowego 260 D już w 1936 roku.
Peugeot wyprodukował niewiele dużych modeli 601 (miały sześciocylindrowy silnik 2148 cm3), a krótko przed wybuchem II wojny światowej testował silnik zasilany olejem napędowych także w modelu 402. Miał on pojemność skokową 2,3 litra i moc 40 kW (55 KM).
Jednak te pojazdy powstały w krótkich seriach, podobnie jak i użytkowe HL 50 w latach 1936-1938. Wcześniej, bo już w 1922 roku pojawiły się samochody Peugeot 153 i 156, które napędzane były dwucylindrowym silnikiem wysokoprężnym (!).
Jednak o prawdziwej produkcji seryjnej samochodów osobowych z takim silnikiem można mówić dopiero od wiosny 1959 roku. Otrzymał go już wówczas od czterech lat produkowany sedan 403. Ten czterocylindrowy silnik miał pojemność skokową 1,8 litra, aluminiową głowicę i moc 35 kW (48 KM). Produkowany był w Lille, nosił legendarną nazwę Indor, elegancka linię nadwozia od Pininfariny i pozwalał na jazdę z prędkością maksymalną 120 km/h.
Rozwój tego rodzaju napędu nadal postępował. W 1967 roku miał premierę ówczesny najmniejszy silnik wysokoprężny, czterocylindrowy o pojemności skokowej 1255 cm3, który przeznaczony był do modelu 204.
Dwanaście lat później rozpoczęto produkcję silnika o pojemności 2,3 litra i mocy 59 kW z turbosprężarką Garrett. Trafił on pod maskę modelu 604 D Turbo, który tym samym wyprzedził konkurenta ze Stuttgartu W123 o rok.
W 1998 roku pojawiły się silniki HDi z systemem common rail. Dwa lata później doszedł filtr cząsteczek stałych, z którym wyprodukowano już ponad 2 mln pojazdów.
Obecnie produkowane jednostki napędowe spełniają normę Rueo 5, a na rok 2010 francuski producent z lwem w znaku firmowym zapowiada już hybrydowego diesla w modelu 3008.
Rozwoju nie da się zatrzymać, ale gdy spytamy taksówkarza z Francji lub północnej Afryki, który ze swoich samochodów najlepiej wspomina, to usłyszymy dwa słowa: Peugeot i Indénor. ale nie trzeba wcale wracać do wspomnień, bo słynny model 504 w Nigerii produkowany był jeszcze w 2005 roku!