Frederick Henry Royce był w swojej rodzinie jednym z pięciu potomków i jego pochodzenie nie było tak arystokratyczne jak kolegi Rollsa. Jednak skończył studia techniczne. podczas pobytu w Londynie pracował, wspierał finansowo biedną rodzinę, a wieczorem czas poświęcał na naukę. w wieku 21 lat założył w Manchesterze wraz z przyjacielem Ernstem Clermontem firmę F.H. Royce and Co. W 1884 roku firma zajmowała się produkcją małych urządzeń elektrycznych jak m.in. dzwonki, dynama. Pod koniec 19. stulecia firma zmieniła nazwę na Royce Ltd. i produkowała silniki elektryczne. Royce sam zajmował się wynalazkami i zawsze dążył do ich modernizacji. Pod jego nazwiskiem wpisany jest dla przykładu patent zaczepu bagnetowego żarówki, a we wszystkich swoich urządzeniach stosował niekonwencjonalną instalację.

Royce był właścicielem marki De Dion, później zakupił dwucylindrowy Decauville, z którego jednak nie był zadowolony i wciąż modernizował jego system elektryczny. W 1904 roku po raz pierwszy wybrał się na 15 milową jazdę próbną zmodernizowanym pojazdem. Po pierwszy zmodernizowanym Decauville powstały dwa następne dla współwłaściciela i Henry'ego Edmundsa. Dzięki niemu obaj panowie mogli po raz pierwszy spotkać się z Roycem. Efektem było wspólne przedsięwzięcie pod nazwą Rolls-Royce Motor Cars.