Już pierwsze wrażenie wynikające ze spotkania z tym autem są pozytywne. Ewolucja jaka objęła Toyotę Avensis może być porównywalna z przeobrażeniem Opla Vectra w Insignia.
W czym dużą zasługę ma europejska część zespołu konstruktorów. Niektóre elementy nowego modelu można też porównywać z kształtami znanymi z Forda Mondeo czy Mazdy6. Nie ma się co dziwić, bo przecież Avensis jest ważnym modelem dla Toyoty, która sprzedaje w Europie 100 tys. egz. rocznie.
W porównaniu z poprzednią generacja nie zmienił się rozstaw osi, ale pojazd wydłużył się i poszerzył o pięć centymetrów. Kombi poprzedniej generacji było wyższe od sedana o 45 mm, a obecnie obie wersje są pod tym względem jednakowe. Zmiany optyczne elementów nadwozia spowodowały, ze obecnie Avensis nie prezentuje już tak barokowego stylu jak dotychczas. Nam bardziej do gustu przypadła wersja kombi i można oczekiwać, że zainteresowanie nią będzie obecnie większe niż sedanem.
Wnętrze jest luksusowe, a jego najwyraźniejszymi elementami są wskaźniki o wyjątkowo intensywnym podświetleniu. Tę intensywność można regulować, ale nie dotyczy to już wyświetlacza klimatyzacji, a także centralnego wyświetlacza nawigacji. Ten ostatni posiada oddzielne możliwości ustawień.
Wygodne przednie fotele mają dobre trzymanie boczne i także nie są męczące podczas długich podróży. Materiały w kabinie pasażerskiej mają przyjemny wygląd i dobrą jakość. Schowek przed pasażerem ma wystarczające wymiary, by z niego korzystać. Podobnie jak i kilka innych umieszczonych w różnych miejscach pojazdu.
W świat luksusu wprowadza nas natomiast elektryczny system regulacji ustawienia koła kierownicy.
Wnętrze musimy pochwalić za wystarczającą ilość miejsca. Bagażnik w obu wersjach nadwozia jest odpowiednio dostępny, a złożone tylne siedzenia tworzą równą płaszczyzną, która ułatwia przewożenie bagażu. Pojemność bagażnika wersji sedan zmniejszyła się w porównaniu z poprzednią generacją o 11 litrów i ma obecnie 530 litrów. Natomiast kombi z 510 litrów powiększyło swoje możliwości do 543 litrów, a po złożeniu tylnych siedzeń osiąga 1609 l.
Toyota Avensis - silniki benzynoweSilnik1,6 Valvematic1,8 Valvematic2.0 ValvematicPojemność skokowa [cm3]159817981986Cylindry/zawory4/44/44/4Moc [kW/obr./min]97/6400108/6400112/6200Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr./min]160/4400180/4000196/4000Prędkość maksymalna [km/h]200200205Przyspieszenie 0-100 km/h [s]10,49,4 (10,4)9,0 (10,0)Średnie zużycie paliwa [l/100 km]6,56,5 (6,7)6,9 (7,0)Masa pojazdu gotowego do jazdy [kg]13651370 (1405)1400 (1435)
Uwaga -dane w nawiasach dotyczą przekładni Multidrive S.
Podczas krótkich jazd testowych jako pierwszy wybraliśmy wersję z silnikiem 1.8 Valvematic o mocy 108 kW. Jednostka ta ma tylko o 4 kW mniej mocy niż dwulitrowa, podczas jazdy pracuje cicho, a co najważniejsze zużywa mało paliwa. Podczas naszych jazd zużycie to wyniosło 7,3 l/100 km. Połączenie z sześciostopniową przekładnią jest skierowane przede wszystkim do użytkownika, który myśli ekonomicznie, a nie preferuje jazdy dynamicznej.
Zmodyfikowane zawieszenie sprawia, ze obecnie Avensisem już tak nie buja na nierównościach. Nadwozie jest sztywne, hamulce skuteczne, a jazda sprawia przyjemność.
Naszym zdaniem parametry jezdne dotychczasowego wcielenia Avensisa było bliższe do obecnego Citroena C5, a obecne można śmiało postawić obok Forda Mondeo i Mazdy.
Toyota Avensis - silniki wysokoprężneSilnik2.0 D-4D2.2 D-4D2.2 D-4DPojemność skokowa [cm3]199822312231Cylindry/zawory4/44/44/4Moc [kW/obr./min]93/3600110/3600130/3600Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr./min]310/1800-2400340/2000-2800400/2000-2800Prędkość maksymalna [km/h]200210220Przyspieszenie 0-100 km/h [s]9,78,98,5Średnie zużycie paliwa [l/100 km]5,15,55,9Masa pojazdu gotowego do jazdy [kg]149015151515
Krótka jazda turbodieslem 2.2D-4D (110 kW) potwierdza ewidentnie, że tak jak europejscy producenci, także i Toyota zamierza wspierać ten rodzaj jednostek napędowych. W materiałach prasowych wyczytaliśmy informacje o zastosowaniu wielu elementów tłumiących hałas wydobywający się z komory silnikowej, co potwierdziły nasze wrażenia z wnętrza, w którym trudno było odróżnić tę jednostkę od benzynowej.
Trudno jednak powiedzieć, czy średnie zużycie oleju napędowego 6,7 l/100 km, jakie osiągnęliśmy podczas jazd testowych, będzie także argumentem przy sprzedaży tej wersji silnikowej. O tym zapewne zadecyduje już cennik, który dla diesla nie bywa aż tak łaskawy…