Z mniejszym i większym powodzeniem wielu producentów próbowało wzorować swoje modele na jego sylwetce i innowacyjnych wówczas rozwiązaniach technicznych. Golf jednak wytrzymał wszelkie próby czasu i napór konkurencji, by po trzydziestu latach nadal należeć do najczęściej kupowanych samochodów, nie tylko w swojej klasie.
Następca legendarnego Grabusa
Decyzje o rozpoczęciu prac nad następcą Garbusa podjęto pod koniec lat sześćdziesiątych. Pierwszy prototyp powstał już w 1969 roku i był on napędzany czterocylindrowym silnikiem chłodzonym powietrzem typu bokser. Zamysłem konstruktorów było więc maksymalne przejęcie podzespołów z poprzednika. Ostatecznie jednak, po wielu analizach zdecydowano się na radykalne zmiany. Pierwsze szkice linii nadwozia powstały jesienią 1971 roku. Ich autorem był znany włoski stylista Giorgetto Giugiaro. Jednak dopiero po trzech latach intensywnych prac zaprezentowany został projekt finalny. Volkswagen Golf pierwszej generacji oficjalnie zaprezentowany został w maju 1974 roku w Monachium. To ważna data w historii niemieckiego koncernu, to także początek wielkiej legendy.
Pierwsza generacja Golfa produkowana była w wersji trzy- i pięciodrzwiowej z innowacyjnym jak na owe czasy nadwoziem typu hatchback. Czterocylindrowy silnik chłodzony cieczą był montowany poprzecznie i napędzał przednie koła. Zastosowano niezależne przednie zawieszenie z kolumnami McPhersona i sprężynami śrubowymi oraz oś tylną z belką skrętną. Podstawowe jednostki napędowe miały wówczas moc 50 KM i 70 KM, do których z czasem dołączył także silnik wysokoprężny z turbodoładowaniem.
Nadspodziewane powodzenie zdobył Golf GTi napędzany czterocylindrowym silnikiem benzynowym 1.6 i mocy 110 KM oraz 1.7 i mocy 112 KM. Volkswagen planował wyprodukowanie limitowanej serii nie przekraczającej 5 000 egz. Ostatecznie jednak, wyjątkowe powodzenie tej usportowionej wersji spowodowało, że w latach 1976-1983 wyprodukowano aż 400 000 egzemplarzy. Pierwsza generacja okazała się także rekordowa w dotychczasowej historii tego modelu. W ciągu dziewięciu lat wyprodukowano bowiem 6 780 050 egzemplarzy.
Druga generacja i pierwszy sedan
Druga generacjamiała swoją premierę w 1983 roku. Zmienił się nie tylko wygląd zewnętrzny, ale przede wszystkim rozstaw osi i powiększony został bagażnik. Wraz z tym modelem producent wprowadził kilka kolejnych innowacji jak m.in. układ ABS, napęd na cztery koła i katalizator spalin. Wkrótce pojawiła się także kolejna wersja nadwozia sedan o nazwie Jetta. Paletę wersji nadwozia uzupełnił kabriolet. Podstawową jednostką napędową stał się czterocylindrowy silnik benzynowy 1.6 l o mocy 75 KM. W latach 1983-1991 sprzedano 6 301 000 egz. i jest to drugi wynik w historii niemieckiego producenta.
Trzecia generacja i kombi
Bardziej zaokrąglony i odmieniony Golf trzeciej generacji pojawił się w sierpniu 1991 roku. Jego atutem stały się nie tylko nowoczesne kształty, ale przede wszystkim znakomite jednostki napędowe z superoszczędną TDI oraz najbardziej sportową VR6. Gamę uzupełniła wersja GTi 2.0 16V o mocy 150 KM. Wśród wyposażenia standardowego pojawiły się poduszki powietrzne, układy ABS oraz immotronic, a więc elektroniczny immobilizer. Wysiłek niemieckich konstruktorów i projektantów został doceniony przez jurorów prestiżowego konkursu Car of the Year, którzy przyznali tytuł Auto Roku 1992. W 1993 roku zaprezentowany został Golf Variant.
Czwarta odsłona
Złotymi zgłoskami w historii koncernu Volkswagen zapisał się Golf IV, którego premiera odbyła się w 1997 roku. Co prawda, łudząco podobny do swoich poprzedników, ale znacznie nowocześniejszy. Radykalne zmiany objęły przede wszystkim wnętrze, które upodobniło się do tego znanego z droższych modeli koncernu. W wyposażeniu seryjnym znalazł się m.in. układ ESP. Pojawiły się także pierwsze seryjne egzemplarze Golfa Bi Fuel, zasilane gazem ziemnym. Najważniejszym jednak wydarzeniem w historii było 25 czerwca 2002 r. wyprodukowanie Golfa z numerem fabrycznym 21 517 415, co oznaczało pobicie rekordu Garbusa. Od tej chwili Golf stał się najpopularniejszym modelem koncernu Volkswagen w dotychczasowej historii. W tym samym roku uruchomiono produkcję najszybszego i najmocniejszego Golfa R32, napędzanego sześciocylindrowym silnikiem 3.2 l i mocy 241 KM, który rekordzista prędkości tego seryjnie produkowanego modelu z wynikiem 247 km/h oraz przyspieszeniem od 0 do 100 km/h w ciągu 6,6 sekundy.
Najnowsza historia, to VW Golf V. Uznawany za najnowocześniejszy, najbezpieczniejszy, najwygodniejszy i ...najlepszy. Jest wielką nadzieją koncernu Volkswagen na pozyskanie nowych klientów i utrzymanie pozycji lidera. Utrzymanie zaplanowanej rocznej produkcji na poziomie 600 000 egz. ma pomóc w zrealizowaniu tych ambitnych zamierzeń.
Numer piąty, najnowocześniejszy
Piąta generacja Golfa produkowana jest od połowy 2003 roku. W ofercie znalazły się trzy- i pięciodrzwiowe wersje nadwozia, a także mały minivan Golf Plus, czterodrzwiowy sedan przeznaczony na rynek amerykański o nazwie Jetta oraz wersja kombi – Golf V Variant.
Golf V charakteryzuje się większymi wymiarami od poprzednich generacji. Jest dłuższy o 57 mm, szerszy o 24 mm i wyższy o 39 mm. Ma powiększony o 17 l bagażnik. Zmieniła się aerodynamika auta, kształt punktów świetlnych, podobnie jak i wnętrze. Innowacje techniczne to m.in. zastosowanie wielowahaczowego resorowania tylnych kół, standardowo montowany układ ESP i asystent hamowania. Z myślą o zdrowiu i samopoczuciu kierowcy oraz pasażerów montowany jest układ automatycznie włączający wewnętrzny obieg powietrza. Uruchamia się on podczas manewru cofania oraz podczas korzystania ze spryskiwacza szyby czołowej. W niezależnym teście zderzeniowym Euro – NCAP uzyskał pięć gwiazdek, co plasuje ten samochód wśród najbezpieczniejszych aut aktualnie produkowanych w Europie.
Współczesny Golf V, to także nowoczesne i oszczędne jednostki napędowe. Podstawowym w ofercie pozostaje niezmiennie jednostka o pojemności skokowej 1.4 l i mocy 75 KM. W chwili obecnej do tego modelu dostępne są następujące silniki benzynowe: 1.6 – 115 KM, 1.6 – 102 KM 1.4 FSI – 90 KM, 2.0 FSI – 150 KM oraz wysokoprężne: 1.9 TDI – 105 KM, 2.0 TDI – 140 KM i 2.0 SDI – 75 KM. Producent zapowiada montaż kolejnych jednostek napędowych znanych z innych modeli koncernu.
Volkswagen Golf ma za sobą długą historię. Niewątpliwie jest samochodem kultowym, który ma swoich zapalonych miłośników w wielu krajach. Także po polskich drogach samochód ten należy od lat do najpopularniejszych i wciąż najmniej zawodnych. Stanowi też inspirację dla miłośników tuningu, który potrafią z modelu wyjściowego stworzyć prawdziwe wzbudzające zazdrość cacka i mocne potwory.
Najważniejsze daty
Maj 1969decyzja koncernu Volkswagen o rozpoczęciu projektu GolfaJesień 1971pierwsze szkice wykonane przez włoskiego stylistę Giorgio GiugiaroMaj 1974Prezentacja Golfa Iw MonachiumCzerwiec 1976Premiera Golfa I we Frankfurcie nad MenemWrzesień 1976Wprowadzenie silnika wysokoprężnego do produkcjiPaździernik 1976Wyprodukowanie 1 mln Golfa ICzerwiec 19782 mln GolfLipiec 1978Amerykańska premiera wersji RabittMarzec 1979Prezentacja Golfa I Cabrio w St. TropezWrzesień 19793 mln GolfSierpień 1980Facelifting Golfa IListopad 19804 mln GolfLuty 19825 mln GolfMarzec 1982Wprowadzenie silnika wysokoprężnego z turbodoładowaniemSierpień 1983Prezentacja Golfa II w MonachiumStyczeń 1984Golf II GTISierpień 1985Wprowadzenie silników z hydraulicznymi popychaczami i elektronicznym zapłonemMarzec 1986Prezentacja Golfa II GTI 16VKwiecień 1986Prezentacja Golfa II syncro z układem ABSLipiec 1987Pokaz wyścigowego Golfa z dwoma silnikami 1.8i o mocy ok. 600 KMSierpień 1987Wprowadzenie jednoczęściowej szyby w przednich drzwiachStyczeń 1988Prezentacja Golfa Rally z silnikiem 1.8 G60 o mocy 160 KM i napędem syncroSierpień 198810 mln GolfLuty 1990Wprowadzenie do produkcji seryjnej Golfa z katalizatorem spalinMarzec 1990Prezentacja Golfa II CountryListopad 199012 mln GolfLuty 1991Prezentacja limitowanej wersji Golfa G60Marzec 1991Rozpoczecie produkcji w ZwickauSierpień 1991Prezentacja Golfa IIISierpień 1992Poduszka powietrzna w opcjiMarzec 199314 mln GolfSierpień 1993Rozpoczecie produkcji Golfa VariantWrzesień 1993Pierwsze silniki TDI w klasie GolfaKwiecień 199620 lat Golfa GTIWrzesień 1996ABS w wyposażeniu seryjnym GolfaSierpień 1997Prezentacja Golfa IV z całkowicie ocynkowanym nadwoziemWrzesień 1999ESP w wyposażeniu seryjnymCzerwiec 2002Golf prześciga Garbusa. W dniu 25.06.2002 r. wyprodukowany został Golf z nr 21 517 415Lipiec 2002Wznowienie produkcji w SarajewieSierpień 2002Wprowadzenie do sprzedaży Golfa R32Listopad 2002BiFuel – pierwszy Golf seryjnie zasilany gazem ziemnymGrudzień 200222 mln GolfWrzesień 2003Prezentacja Golfa V podczas IAA we Frankfurcie nad MenemGrudzień 2004Prezentacja Golfa V PlusWrzesień 2005Prezentacja Golfa GT podczas IAA we Frankfurcie nad Menem